تولید محتوا چیست؟ + ۵ ابزار تولید محتوا که یک سنیور واقعی ازت میسازه!

همه‌چیز دربارۀ خلق محتوا

اگر در طول روز سؤالی برای شما پیش بیاید که جواب آن را ندانید، اولین کاری که برای یافتن پاسخ خود انجام می‌دهید چیست؟ احتمالاً پاسخ بیشتر ما، جست‌و‌جوی پاسخ آن سؤال در گوگل است.

حال پس از جست‌و‌جوی سؤال خود به لینک‌هایی می‌رسیم که داخل آن متن، ویدئو، تصویر یا فایل ‌صوتی است. تمام مواردی که با آن رو‌به‌رو می‌شویم نوعی از محتواست که برای حل مشکل ما به ‌وجود آمده است.

هر روز، از اولین لحظه‌ای که تلفن خود را چک می‌کنیم، تلویزیون می‌‌بینیم و در شبکه‌های اجتماعی چرخ می‌زنیم، با محتواهای مختلف مواجه می‌شویم. محتواهای اطراف ما آن‌قدر زیاد هستند که اگر هرکدام قطره‌ای آب بودند، در کنار هم یک یا چند اقیانوس را تشکیل می‌دادند.

اگر صاحب یک برند باشید یا دستی در دنیای دیجیتال ‌مارکتینگ داشته باشید، احتمالاً اصطلاح کانتنت یا تولید محتوا را زیاد شنیده‌اید. حتی اگر اطلاعی دربارۀ تولید محتوا ندارید و نمی‌دانید که کانتنت چیست، این مطلب کمک زیادی به‌ شما خواهد کرد. در ادامه، صفر تا صد مفهوم تولید محتوا را به ‌شما توضیح خواهیم داد.

محتوا چیست؟

محتوا به هرگونه اطلاعات یا مطالبی اشاره دارد که به‌صورت آنلاین یا آفلاین ایجاد و به اشتراک گذاشته می‌شود.

محتوا می‌تواند شامل متن، تصاویر، ویدئو، پادکست و سایر دارایی‌های دیجیتال باشد. محتوا را می‌توان در سایت، رسانۀ اجتماعی، وبلاگ و پلتفرم‌های مختلف آنلاین یافت.

هدف از ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری محتوا تعامل با مخاطب، ارائۀ اطلاعات و محتوا ارزشمند و سرگرمی یا تبلیغ یک محصول یا خدمت است. نکتۀ کلیدی این است که محتوایی ایجاد کنید که مخاطب موردنظر را جذب کرده و شما را در دستیابی به اهداف مدنظرتان کمک کند. حال در تعریف «تولید محتوا چیست» باید بگوییم تولید محتوا (Content creation) مسیری است که طی می‌شود تا یک محتوا متولد شود.

مراحل تولید محتوا (از ایده تا استراتژی و اجرا)

خلق محتوا معمولاً شامل چندین مرحله، از ایدۀ اولیه گرفته تا توسعه و اجرای استراتژی محتوا است. در اینجا مراحل متداول در فرایند تولید محتوا آمده است:

  1. تولید ایده: این مرحله شامل توفان فکری برای یافتن ایده‌های منحصربه‌فرد است. این مرحله می‌تواند شامل انجام تحقیقات، جمع‌آوری داده‌ها و درک نیازها و علایق مخاطب هدف باشد.
  2. برنامه‌ریزی محتوا: پس از تهیۀ فهرستی از ایده‌های محتوا، گام بعدی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی آن‌هاست. در این مرحله ممکن است به ایجاد یک تقویم سرمقاله یا استراتژی محتوا، تعیین دفعات و زمان انتشار محتوا و تخصیص منابع بپردازید.
  3. تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات: قبل از ایجاد محتوا، انجام تحقیقات کامل درمورد موضوعات انتخابی بسیار مهم است که شامل خواندن کتاب‌ها، مقالات و منابع معتبر، مصاحبه با کارشناسان یا جمع‌آوری داده‌ها برای پشتیبانی از محتوای شما می‌شود.
  4. ایجاد طرح کلی: هنگامی که تمام اطلاعات لازم را جمع‌آوری کردید، می‌توانید شروع به ترسیم و ایجاد محتوا کنید. ضروری است که محتوای خود را به شیوه‌ای منطقی و منسجم شکل داده و اطمینان حاصل کنید که به‌خوبی جریان یافته و اهداف موردنظر را برآورده می‌کند.
  5. نگارش یا تولید محتوا: در این مرحله، محتوا بسته به نوع محتوا، که می‌تواند شامل نوشتن پست‌های وبلاگ، اسکریپت‌هایی برای ویدئوها یا پادکست‌ها، طراحی تصاویر بصری یا ضبط صدا باشد، تولید می‌شود.
  6. ویرایش و تصحیح محتوا: پس از ایجاد محتوا، بررسی دوبارۀ آن ضروری است. به بیان دیگر، برای بالابردن دقت، وضوح و انسجام محتوا باید آن را ویرایش و تصحیح کنید تا محتوا بدون خطا و مطابق با استانداردهای کیفیت منتشر شود.
  7. بهینه‌سازی محتوا: در تولید محتوای سایت باید هنگامی که محتوا نهایی شد، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (SEO) انجام شود. به بیان دیگر، در این مرحله باید کلمات کلیدی مرتبط، متا تگ‌ها و ساختار محتوا بررسی شود که به‌راحتی توسط موتورهای جست‌وجو و کاربران قابل کشف باشد.
  8. انتشار و توزیع محتوا: در تولید محتوای سایت، محتوا پس از بررسی و بهینه‌سازی آمادۀ انتشار و توزیع است که شامل آپلود آن در سایت، اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی، ارسال از طریق خبرنامه‌های ایمیل، یا هر کانال توزیع مناسب دیگری می‌شود.
  9. تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد محتوا: درنهایت، تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد محتوا و جمع‌آوری بازخورد برای بهبود خلق محتوا در آینده ضروری است. در این مرحله باید معیارهایی مانند بازدید از صفحه، نرخ تعامل، تبدیل یا انجام نظرسنجی و تحقیقات کاربر برای جمع‌آوری داده بررسی شود.

هر مرحله از این فرایند به برنامه‌ریزی دقیق، خلاقیت و توجه به جزئیات نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که محتوا با اهداف مطابقت دارد.

در پست «محتوای ستونی pillar content چیست؟» محتوای پیلار را کامل بررسی کرده‌ایم و در پست «یازده قدم تا نوشتن یک بلاگ‌پست پیلار» دستورالعمل نوشتن بلاگ‌پست پیلار را توضیح داده‌ایم؛ پس برای تولید یک محتوا غنی و با کیفیت مطالعه این دومقاله رو از دست ندهید.

مراحل تولید محتوا

فواید تولید محتوا چیست؟

پس از معرفی تولید محتوا، لازم است به توضیح علت اهمیت آن در میان کسب‌و‌کارها بپردازیم. تولید محتوا نوعی از بازاریابی است که به درون‌گراترین حالت ممکن، مشتری را جذب شما می‌کند. به‌ کمک تولید محتوا می‌توانید محصولات خود را معرفی کنید و مخاطب را قانع کنید که به آن محصول نیاز دارد.

حال تصور کنید که یک برند لوازم آرایشی و بهداشتی، محصول جدیدی را که افراد، خیلی آن را نمی‌شناسند ارائه کرده است. اگر برای آن محصول تولید محتوا نکرده و مزایای آن را توضیح ندهد، مشتری چطور می‌فهمد که به آن محصول نیاز دارد؟

خلق محتوا می‌تواند درصد زیادی از مشتریان بالقوه را جذب کسب‌و‌کار شما کند. همچنین، تولید محتوا این قدرت را دارد تا میزان وفاداری مشتریان شما را به دلیل ایجاد ارتباط با آن‌ها، افزایش دهد. برای درک بهتر اهمیت تولید محتوا به ۳ آمار زیر توجه کنید:

  1. طبق آمار سایت Demand metric، آورده‌های بازاریابی از طریق تولید محتوا حدود ۳ برابر بیشتر از روش‌های قدیمی بازاریابی است. همچنین روش‌های بازاریابی قدیمی به ۶۲% هزینۀ بیشتر نسبت به بازاریابی از طریق تولید محتوا نیاز دارد.
  2. تولید محتوا روی کسب‌و‌کارهای کوچک تأثیر زیادی دارد. طبق آمار سایت Impact ، کسب‌وکارهای کوچکی که به تولید محتوا اهمیت می‌دهند، ۱۲۶% آوردۀ بیشتری نسب به کسب‌و‌کارهای مشابه خود دارند.
  3. همچنین طبق آمار هیجان‌انگیز سایت Content marketing institute، حدود ۶۱% از افرادی که آنلاین خرید کردند، از طریق خواندن محتواهای داخل بلاگ‌ها به‌سمت آن محصول کشیده ‌شده‌اند.

فواید تولید محتوااین آمار نتایج بسیار جالبی است که به ‌دلیل توجه به تولید محتوا ایجاد شده ‌است. جالب است بدانید افرادی که فعالیت مستمری روی بلاگ خود دارند و محتواهای خوب تولید می‌کنند، ترافیک بیشتری نسبت به سایر سایت‌ها دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم مطلب بازاریابی محتوامحور (Contextual Marketing) چیست و چگونه کار می‌کند؟ از بلاگ صباویژن را مطالعه نمایید.

انواع تولید محتوا

محتواها مدل‌های مختلفی دارند که باید با توجه به هدف کسب‌و‌کار شما انتخاب شوند.

برای مثال، توضیح دربارۀ یک محصول پیچیده، از طریق محتوای ویدئویی می‌تواند بهتر از محتوای متنی باشد. در ادامه ۴ نوع محتوا را معرفی خواهیم کرد:

۱) محتوای ویدئویی

ویدئوها یکی از محبوب‌ترین مدل‌های تولید محتوا هستند. اغلب افراد تمایل دارند تا به‌جای خواندن یک متن، ویدئو ببینند. محتواهای ویدئویی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای دیگری مثل یوتیوب و آپارات استفاده می‌شوند. محتوای ویدئویی اگر دارای سوژۀ خلاقانه‌ای باشد، تأثیر فوق‌العاده بالایی در جذب مخاطب دارد.

۲) محتوای متنی

محتوای متنی یکی از مدل‌های بسیار کارآمد محتواست که در بلاگ‌ها و برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. محتوای متنی برای بهبود رتبۀ سایت در گوگل بسیار مفید بوده و نباید آن را دست‌کم گرفت. محتواهای متنی بیشتر برای آموزش و یادگیری تولید می‌شوند. برای مثال، نوشته‌ای که الان در حال خواندن آن هستید، محتوای متنی است.

۳) محتوای تصویری

محتوای تصویری در شبکه‌های اجتماعی طرف‌داران زیادی دارد. البته که از این نوع محتوا در بلاگ نیز می‌توان استفاده کرد. اگر محتوای تصویری دارای جذابیت‌های بصری باشد، بازدیدکنندگان و مشتری‌های شما را چندین برابر خواهد کرد. محتواهای تصویری، انواع مختلفی مثل اینفوگرافیک و انیمیشن دارند که برای ساخت آن به ابزارهای اختصاصی تولید محتوای تصویری نیاز خواهید داشت.

۴) پادکست

پادکست یا محتوای صوتی، یکی از مدل‌های محتواست که به‌تازگی در کشور ما پرطرف‌دار شده ‌است. برای تولید این نوع محتوا باید ابزار باکیفیت ضبط صدا تهیه کرده و پس از تدوین، آن را در کانال‌های مخصوص پادکست منتشر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم مطلب تبلیغات در پادکست؛ بایدها و نبایدها از بلاگ صباویژن را ازدست ندهید.

امروزه وبینارها و کتاب‌های الکترونیکی نیز از مدل‌های محتوا هستند.

انواع تولید محتوا

نکات کلیدی برای تولید محتوای مؤثر

ایجاد محتوای مؤثر برای جلب توجه و جذب مخاطبان هدف بسیار مهم است. در اینجا چند نکتۀ کلیدی وجود دارد که به شما کمک می‌کند محتوایی را ایجاد کنید که برجسته باشد:

  1. مخاطبان خود را بشناسید: درک نیازها، ترجیحات و دغدغه‌های مخاطب هدف ضروری است. انجام تحقیقات کامل برای شناسایی جمعیت‌شناسی، علایق و چالش‌های آن‌ها به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را طوری تنظیم کنید که بیشترین تأثیر را در جذب مخاطبانتان داشته باشد.
  2. اهداف خود را به‌وضوح تعیین کنید: قبل از ایجاد محتوا، اهداف خود را مشخص کنید. اهداف خاصی مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک سایت یا ایجاد سرنخ تعیین کنید. داشتن یک هدف مشخص، فرایند تولید محتوای شما را هدایت می‌کند.
  3. تیترهای جذاب بسازید: عنوان شما اولین چیزی است که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. آن را متقاعدکننده، مختصر و جذاب نگه‌ دارید. از کلمات قدرتمند استفاده کرده و کنجکاوی آنان را برانگیزید. درحقیقت شما باید به‌وسیلۀ تیترتان ارزشی را که با خواندن یا درگیرشدن با محتوای شما به دست خواهند آورد برجسته کنید.
  4. ارزش ایجاد کنید: محتوای خوب باید برای مخاطبان شما ارزش ایجاد کند. به آن‌ها آموزش داده، مشکلات آن‌ها را حل کرده، به سؤالات آن‌ها پاسخ داده یا آن‌ها را با داستان‌های جذاب، سرگرم کنید.
  5. از قالب‌های مختلف استفاده کنید: قالب‌های مختلف محتوا مانند پست‌های بلاگ، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک یا محتوای تعاملی را آزمایش کنید. مردم محتوا را در انواع مختلف مصرف می‌کنند و روش‌ها و ارائۀ انواع فرمت‌ها به شما امکان می‌دهد اولویت‌ها و سبک‌های یادگیری مختلف را برآورده کنید.
  6. بر کیفیت تمرکز کنید: محتوای باکیفیت، اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد؛ بنابراین در محتوای خود از گرامر، ساختار و قالب‌بندی مناسب استفاده کرده و برای حفظ وضوح و حرفه‌ای‌بودن، به‌دقت تصحیح و ویرایش کنید.
  7. از عناصر بصری بیشترین بهره را ببرید: تصاویر، اینفوگرافیک‌ها و ویدئوها می‌توانند جذابیت محتوای شما را به میزان قابل توجهی افزایش داده و به تجزیۀ متن، بهبود خوانایی و انتقال مؤثرتر اطلاعات کمک می‌کند.
  8. سئو را در اولویت قرار دهید: اصول اولیۀ بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (SEO) را رعایت کرده و کلمات کلیدی مرتبط را به‌طور طبیعی در محتوای خود بگنجانید. درحقیقت با این کار، به بهبود بازدید و رتبه‌بندی محتوای خود در نتایج موتورهای جست‌وجو کمک کرده و دستیابی به شما برای مخاطبان هدف آسان‌تر می‌شود.
  9. مخاطبان را تشویق کنید: با تشویق مخاطبان خود به تعامل با محتوای شما، می‌توانید نرخ تعامل را تقویت کنید. از فراخوان‌ به اقدام‌های متقاعد‌کننده (CTA) برای درخواست نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و لایک‌ها استفاده کرده و به بازخورد مخاطبان به‌طور فعال پاسخ دهید.
  10. تجزیه‌و‌تحلیل را فراموش نکنید: به‌طور منظم عملکرد محتوای خود را تجزیه‌و‌تحلیل کرده و معیارهایی مانند تعامل، نرخ کلیک، اشتراک‌گذاری‌ها و تبدیل‌ها را رصد کنید. از این داده‌ها برای شناسایی عوامل مؤثر یا عوامل ناکارآمد استفاده کنید و استراتژی محتوای خود را براساس آن تکرار کنید.

به یاد داشته باشید که ایجاد محتوای مؤثر، فرایندی مداوم است. درحقیقت شما باید به‌طور مداوم رویکرد خود را اصلاح کنید، با روندهای در حال تغییر سازگار شوید و به بازخورد مخاطبان خود گوش دهید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای شما مرتبط و ارزشمند است.

تفاوت تولید محتوا با تبلیغات

تولید محتوا و تبلیغات دو جنبۀ متمایز اما به‌هم‌پیوستۀ بازاریابی هستند.

«خلق محتوا» به فرایند خلق محتوای ارزشمند و مرتبط با هدف جذب، آموزش و اطلاع‌رسانی به مخاطبان اشاره دارد که می‌تواند در اشکال مختلف، تولید و عرضه شود. به بیان دیگر، هدف اصلی ایجاد محتوا، ارائۀ ارزش به مخاطبان از طریق آموزش، سرگرمی یا الهام‌بخشیدن به آن‌هاست تا درنهایت به ایجاد آگاهی از برند، افزایش اعتماد و پرورش روابط بلندمدت با مخاطبان منجر شود. از سوی دیگر، تبلیغات شامل تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات در کانال‌های مختلف با هدف ایجاد آگاهی، ایجاد سرنخ و ایجاد تبدیل است.

برخلاف تولید محتوا، تبلیغات ماهیت مستقیم و متقاعدکننده‌تری دارد که اغلب از پیام‌های هدفمند، تصاویر بصری و فراخوان به اقدام برای تشویق مخاطبان به انجام اقدامات خاص، مانند خرید یا ثبت‌نام برای یک سرویس، استفاده می‌کند. تبلیغات را می‌توان از طریق رسانه‌های مختلف، ازجمله پلتفرم‌های آنلاین مانند رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو، شبکه‌های نمایش و همچنین کانال‌های سنتی مانند تلویزیون، رادیو و رسانه‌های چاپی انجام داد.

box

وی‌پلاس


همین الان تبلیغات ویدئویی خود را شروع کنید
کلیک کنید

در‌حالی‌که خلق محتوا و تبلیغات رویکردهای متفاوتی دارند، اما برای دستیابی به اهداف بازاریابی با یکدیگر در تعامل هستند. تولید محتوا با ایجاد اعتبار، اقتدار و پرورش مخاطبان وفادار در طول زمان، به جذب مشتریان بالقوه کمک می‌کند و درک مثبتی از برند ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، تبلیغات با تبلیغ استراتژیک برند و پیشنهاد آن به مخاطبان گسترده‌تر و استفاده از کانال‌های مختلف برای دیده‌شدن و دسترسی فوری، تولید محتوا را تکمیل می‌کند.

به‌طور خلاصه:

ایجاد محتوا بر ارائۀ ارزش، آموزش و ایجاد روابط متمرکز است، درحالی‌که تبلیغات بر ایجاد آگاهی، افزایش فروش و دستیابی به نتایج فوری تأکید دارد. تولید محتوا و تبلیغات هر دو عناصر ضروری یک استراتژی بازاریابی جامع هستند و باید در کنار هم برای به‌حداکثررساندن اثربخشی استفاده شوند.

آیا هر کسب‌وکاری به تولید محتوا نیاز دارد؟

لزوماً هر کسب‌وکاری به خلق محتوا نیاز ندارد؛ زیرا ماهیت کسب‌وکار و اهداف آن، اهمیت تولید محتوا را برای هر صنعتی مشخص می‌کند. با‌این‌حال، تولید محتوا می‌تواند برای مشاغل در صنایع مختلف بسیار سودمند باشد.

خلق محتوا به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با مخاطبان هدف خود درگیر شده، آگاهی از برند ایجاد کرده و اطلاعات ارزشمندی را به مشتریان ارائه دهند.

همچنین تولید محتوا می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو، افزایش ترافیک سایت و ایجاد سرنخ کمک کند. درنهایت، محتوا می‌تواند ابزار ارزشمندی برای کسب‌وکارهایی باشد که به دنبال تثبیت خود به‌عنوان رهبران صنعت و ارتباط با بازار هدف خود هستند. شاید بهتر باشد برای درک بهتر، با مفهوم نه‌چندان آسان تبلیغات محتوایی یا (Content advertising) آشنا شوید.

نحوۀ کسب درآمد از تولید محتوا

راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از تولید محتوا وجود دارد:

  1. تبلیغات: شما می‌توانید با نمایش تبلیغات در پلتفرم محتوای خود، مانند بلاگ یا کانال یوتیوب، درآمد کسب کنید. همچنین، شبکه‌های تبلیغاتی مانند Google AdSense می‌توانند به شما در قراردادن تبلیغات مرتبط و کسب درآمد براساس کلیک یا نمایش کمک کنند.
  2. محتوای حمایت‌شده: برندها ممکن است مایل باشند برای ایجاد محتوایی که محصولات یا خدمات آن‌ها را تبلیغ می‌کند، به شما پول بپردازند. این می‌تواند شامل پست‌های وبلاگ حمایت‌شده یا بررسی محصول باشد. اطمینان حاصل کنید که محتوای حمایت‌شده با علایق مخاطبان شما مطابقت داشته و شفافیت را حفظ می‌کند.
  3. بازاریابی وابسته: با پیوستن به برنامه‌های وابسته، می‌توانید برای تبلیغ محصولات یا خدمات و افزایش فروش از طریق پیوندهای وابستۀ منحصر‌به‌فرد، کمیسیون دریافت کنید. این را می‌توان از طریق پست‌های وبلاگ، ویدئوها یا تبلیغات رسانه‌های اجتماعی انجام داد.
  4. محصولات دیجیتال: محصولات دیجیتالی (کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آنلاین، قالب‌ها یا عکس‌های موجود) را ایجاد کنید و بفروشید که ارزشی برای مخاطبان شما فراهم می‌کند.
  5. خدمات مشاوره یا کوچینگ: اگر درزمینۀ خاصی تخصص دارید، می‌توانید خدمات مشاوره یا کوچینگ مرتبط با حوزۀ محتوایی خود را ارائه دهید، که می‌تواند شامل جلسات یک‌به‌یک، برنامه‌های مربیگری گروهی یا کارگاه‌های آموزشی باشد.
  6. مشارکت در سخنرانی و مشارکت با برند: با افزایش محبوبیت محتوایتان، ممکن است فرصت‌هایی برای صحبت در کنفرانس‌ها یا رویدادها دریافت کنید. علاوه‌بر‌این، برندها ممکن است برای مشارکت، همکاری یا حمایت مالی، براساس نفوذ و دسترسی محتوایتان به شما مراجعه کنند.

نحوۀ کسب درآمد از تولید محتوامعرفی ۵ ابزار تولید محتوا

برای اینکه راحت‌تر محتوا تولید کنیم، به ابزارهای مخصوص آن نیاز داریم. این ابزارها نه‌تنها تولید محتوا را راحت‌تر می‌کنند، بلکه در افزایش کیفیت و ظرافت آن نیز نقش ویژه‌ای دارند. ۵ ابزار کاربردی تولید محتوا عبارت‌ است از:

۱) Vidyard

Vidyard یک ابزار کاربردی برای تولید محتوای ویدئویی است. با استفاده از این ابزار می‌توانید در محتوای خود مشخصاتی مثل فراخوان به اقدام را ایجاد کنید و نتیجۀ بهتری در سئوی سایت کسب کنید. (آیا میدانید هرس محتوا چیست و content pruning چه تأثیری بر سئو دارد؟)

۲) Anchor

Anchor یکی از بهترین ابزارها برای تولید محتوای صوتی یا پادکست است. این ابزار برای ضبط و ذخیرۀ صوت به‌ شما کمک کرده و محتوای شما را در کانال دلخواهتان منتشر می‌کند.

۳) Canva

Canva یکی از شگفت‌انگیزترین ابزارهای تولید محتوای تصویری است. برای کارکردن با این ابزار به‌ هیچ تخصص ویژه‌ای نیاز ندارید؛ اما خروجی آن به‌قدری حرفه‌ای است که گویی یک گرافیست آن را تهیه کرده است. به ‌کمک کنوا می‌توانید انواع پست‌های شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌ها و… را بسازید.

۴) Make my persona

Make my persona ابزاری حرفه‌ای است که برای تشخیص راحت‌تر مخاطب یا پرسونا استفاده می‌شود.

۵) Giphy

Giphy یکی از ابزارهای مفید تولید محتواست که از طریق آن می‌توانید به انواع گیف‌های مختلف دسترسی داشته‌ باشید.

آیا تولید محتوا یک شغل است؟

با توجه به افزایش حجم محتواها در کسب‌و‌کارها و رقابت شدید میان آن‌ها، دیگر کمتر برندی را می‌توان پیدا کرد که نیروی تولید محتوا نداشته باشد. تولید‌کنندۀ محتوا کسی است که محتوا و موضوع آن را همانند یک کودک پرورش می‌دهد.

اگر تولید‌کنندۀ محتوا برای تولید محتواهای تصویری یا ویدئویی استخدام‌ شده باشد، لازم است تا حدودی با ابزارهای گرافیکی آشنایی ‌داشته باشد. تولید‌کنندۀ محتواهای صوتی نیز باید به برنامه‌های ضبط صدا و ابزارهای تدوین مسلط باشد.

همچنین، نیروی تولید محتوای متنی باید قلم خوبی داشته باشد و بتواند در متن خود جذابیت ایجاد کند. این جذابیت باید در راستای اهداف بازاریابی آن برند باشد.

بازار کار تولید محتوا در ایران

بازار کار خلق محتوا در ایران، در سال‌های اخیر به‌سرعت در حال رشد بوده است. با ظهور پلتفرم‌های دیجیتال و افزایش تقاضا برای محتوای آنلاین، اکنون فرصت‌های زیادی برای افراد وجود دارد تا از مهارت‌های تولید محتوا کسب درآمد کنند. فریلنسینگ گزینه‌ای محبوب در بازار کار تولید محتوا در ایران است. بسیاری از افراد خدمات خود را به‌عنوان نویسندگان آزاد، طراحان گرافیک، ویرایشگر ویدئو و مدیران رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند.

همچنین، آژانس‌های تولید محتوا مانند صباویژن در ایران وجود دارند که تیمی از متخصصان را برای خلق محتوا برای مشتریان به کار می‌گیرند. این آژانس‌ها اغلب با کسب‌وکارها و سازمان‌هایی کار می‌کنند که به به‌روزرسانی منظم محتوای ‌سایت، بلاگ و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود نیاز دارند.

علاوه بر فریلنسری، برخی از تولیدکنندگان محتوا در ایران با ساختن پلتفرم‌های آنلاین خود به موفقیت دست یافته‌اند. آن‌ها محتوا را در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام و وبلاگ‌ها ایجاد و منتشر می‌کنند و از طریق تبلیغات، پست‌های حمایت‌شده و بازاریابی وابسته، از محتوای خود کسب درآمد می‌کنند.

جمع‌بندی

پیش از این گفتیم که تولید محتوا فرایندی است که برای ساخت محتوا طی می‌شود. این فرایند مراحل مختلفی دارد که باید آگاهانه و با تخصص انجام شود. ممکن است اینفلوئنسرهای زیادی را دیده باشید که از روزمرگی‌ها و اطلاعات بی‌ارزش تولید محتوا می‌کنند، اما این کار آسان نبوده و به تخصص و تجربه نیاز دارد.

محتواها مدل‌های مختلفی مثل متنی، تصویری، ویدئویی و صوتی دارند که باید با توجه به‌ نوع محصول برند، تولید شوند. تولید محتوا یکی از شاخه‌های مهم بازاریابی محتوایی است که برای سعادت‌مندی یک کسب‌و‌کار باید به‌طور خاص به ‌آن توجه کرد.

برای تولید سریع‌تر و باکیفیت‌تر محتوا ابزارهای مختلفی وجود دارد که آن‌ها را به‌طور کامل توضیح دادیم. همچنین گفتیم که تولید محتوا شغلی تخصصی است که به ‌یادگیری نیاز دارد و درصورتی‌که فردی آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، درآمد خوبی نیز از آن به ‌دست خواهد آورد.

سؤالات متداول

محتوا چیست؟


محتوا به هرگونه اطلاعات یا مطالبی اشاره دارد که به‌صورت آنلاین یا آفلاین ایجاد و به اشتراک گذاشته می‌شود. محتوا می‌تواند شامل متن، تصاویر، ویدئو، پادکست و سایر دارایی‌های دیجیتال باشد. محتوا را می‌توان در سایت، رسانۀ‌ اجتماعی، بلاگ و پلتفرم‌های مختلف آنلاین یافت.

انواع تولید محتوا کدام‌اند؟


تولید محتوا به انواع مختلفِ متنی، تصویری، ویدئویی، پادکست، کتاب الکترونیکی و وبینار تقسیم می‌شود.

کاربردهای تولید محتوا برای کسب‌وکارها چیست؟


به‌طور خلاصه، تولید محتوا برای کسب‌وکارها به‌منظور ایجاد آگاهی از برند، هدایت ترافیک، ایجاد سرنخ و تبدیل، آموزش مخاطبان، افزایش تعامل در رسانه‌های اجتماعی، حفظ مشتری، افزایش دید آنلاین و متمایزشدن از رقبا ضروری است.

۵/۵ | (۸ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.