🧰 ابزارگشایی: نگاهی به کانوا (Canva)

برای اشخاص و کاربرانی که با طراحی گرافیک و بسیاری از ابزارهای پیشرفته در این حوزه آشنایی چندانی ندارند، استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند ادوبی ایلوستریتور و فتوشاپ می‌تواند فرایندهای پیچیده و منحنی یادگیری بسیار طولانی‌تری را به همراه داشته باشد.

پلتفرم‌های مختلفی همچون کنوا (Canva)، ابزارهای لازم را در سیستمی بسیار ساده در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا اشخاص مختلف، از معلمان گرفته تا دانش‌آموزان و مدیران شبکه‌های اجتماعی و بازاریابان، برای تهیۀ ارائه‌های خود، ساخت پست‌های اینستاگرام و محتوای شبکه‌های اجتماعی مختلف از آن استفاده کنند. پس از خواندن این مطلب، شما:

  • با کنوا آشنا می‌شوید.
  • نحوۀ کار این پلتفرم را فرامی‌گیرید.
  • با ۱۰ ابزار اصلی این پلتفرم آشنا می‌شوید.
  • از معایب این سرویس مطلع می‌شوید.

سرویس کنوا چیست؟

کنوا (Canva) یک ابزار طراحی گرافیکی است که هدف اصلی آن، آسانترکردن فرایندهای طراحی به‌ شمار می‌آید. به این ترتیب، شما می‌توانید به‌راحتی یک حساب کاربری ایجاد کنید و از طریق یک مرورگ وب، برنامۀ iOS یا اپلیکیشن اندروید به این سرویس دسترسی داشته باشید.

کنوا امکان ویرایش تصویر و یادگیری مبتنی بر پروژه را با استفاده از یک رابط ساده که برای کاربران جوان‌تر نیز به‌خوبی کار می‌کند، ارائه می‌دهد و کاربردهای بسیاری را برای اعضای یک تیم یا پروژه‌های منفرد به همراه دارد. این سرویس، همچنین برای دستگاه‌های کروم‌بوک بهینه‌سازی شده و می‌تواند پروژه‌های مبتنی بر تصویر را به‌شکلی فشرده‌تر، در اکثر این دستگاه‌ها، با رابط تعاملی بسیار روان اجرا کند.

با بیش از ۲۵۰۰۰۰ قالب،‌ کارکردن با این سرویس، یادگیری و پیشرفت در آن بسیار آسان است و حتی تازه‌واردان نیز به‌خوبی می‌توانند از آن استفاده کنند. عکس‌ها، فیلم‌ها و تصاویر گرافیکی استوک نیز با صدها هزار گزینۀ دیگر، در کنوا در دسترس شما قرار می‌گیرد تا به تصاویر خود جلوه‌ای زیباتر دهید. به‌علاوه، با پرداخت هزینه‌های بیشتر و تهیۀ پکیج‌های مختلف این سرویس نیز می‌توانید به تصاویر، فایل‌ها، استیکر‌ها و قالب‌های بیشتری دسترسی داشته باشید.

نحوۀ کار این پلتفرم چیست؟

ثبت‌نام در سرویس Canva از طریق ایمیل، حساب کاربری گوگل یا حساب فیس‌بوک امکان‌پذیر است. بعد از ایجاد یک حساب کاربری رایگان در این سرویس، می‌توانید سِمت‌های مختلفی که در آن کار می‌کنید، برای مثال معلم، دانش‌آموز یا بازاریاب را انتخاب کنید که این موضوع می‌تواند تجربۀ کار با کنوا را با نیازهای شما تطبیق دهد و پیداکردن آنچه را دنبالش هستید، آسان‌تر کند.

کنوا از قالب‌های مجازی زیادی برخوردار است تا کاربران بتوانند با طرح‌های متفاوتی کار کنند و چه‌بسا این طرح‌ها را شخصی‌سازی کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون اتلاف وقت یا انرژی، روی موضوع و پروژۀ موردنظرشان تمرکز کنند. برای مثال، شما می‌توانید پوستری را انتخاب کنید که الگوهایی را در سمت چپ و تصویری اصلی را در سمت راست شامل می‌شود. سپس با کلیک روی آن، یک نوار ابزار با گزینه‌هایی سفارشی‌سازی‌شده ظاهر می‌شود تا تغییرات لازم را در این قالب به وجود آورید و حتی المان‌ها و عناصری را به آن اضافه کنید.

می‌توانید تصاویر و ویدئوهای مختلف را در آن آپلود کنید که برای ارائه در گوشی‌های هوشمند و حتی در بطن اپلیکیشن‌های مختلف بسیار ایدئال است. بعد از اتمام نیز می‌توانید فایل موردنظرتان را دانلود کنید و آن را از طریق گزینه‌های بهینه‌سازی‌شده در شبکه‌های اجتماعی (Social Media) به اشتراک بگذارید و یا حتی آن را در اندازه‌های مختلف به چاپ برسانید.

۱۰ ابزار و ویژگی اصلی کنوا۱۰ ابزار و ویژگی اصلی کنوا

کنوا مملو از ابزارها و ویژگی‌های مفید و کاربردی است؛ بااین‌حال، بسیاری از آن‌ها مختص آموزش و تدریس هستند و برخی دیگر نیز به متخصصان شبکه‌های اجتماعی (Social Media Specialist) و بازاریابانی اختصاص دارند که به دنبال قالب‌های مختلف برای استراتژی‌های تبلیغاتی و محتواهای شخصی‌سازی‌شده هستند.

یکی از ویژگی‌های اصلی در این سرویس، ذخیرۀ خودکار فایل‌ها و طراحی‌های شماست که ترسِ از‌دست‌دادن اطلاعات را برای کاربران به‌طور کامل از بین می‌برد؛ چیزی که کاربران و طرف‌داران اکوسیستم گوگل نیز بسیار با آن آشنایی دارند. در ادامه شما را با ۱۰ ابزار اصلی کنوا و کاربرد آن‌ها آشنا می‌کنیم:

۱) افکت‌ تصاویر

کنوا افکت‌های مختلفی را برای بهبود تصاویر در اختیار شما قرار می‌دهد و کاربران می‌توانند پس از آپلود عکس‌ها و تصاویر در این سرویس، تغییرات چشمگیری را در نور، رنگ و کنتراست تصاویرشان به وجود آورند و عکس‌های خود را با جلوه‌ای زیباتر به نمایش بگذارند. پس از آپلود عکس در ویرایشگر (Editor)، شما می‌توانید به ابزارهای مختلف کنوا برای ایجاد تغییرات در عکس‌های خود دسترسی داشته باشید.

همچنین، یک تب افکت وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا افکت‌های مختلفی مانند Liquify ،Background Remover و حتی Duotone را به تصاویر اضافه کنید. اکثر این افکت‌ها در طرح‌های رایگان در دسترس هستند، اما برخی از ابزارها مانند Background Remover با پکیج‌های پولی کنوا ارائه می‌شوند.

۲) دسترسی به عکس‌ها، فیلم‌ها و قالب‌ها

با خرید پکیج Canva Pro می‌توانید به بیش از ۷۵میلیون عکس و ویدئو و بیش از ۴۲۰هزار قالب دسترسی داشته باشید که بخشی از آن‌ها به‌شکلی رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای استفاده از این قالب‌ها، در صفحۀ ویرایشگر روی تب Templates کلیک کنید. در ادامه، کنوا به‌طور خودکار قالب‌ها را براساس نوع طراحی انتخابی شما پیدا کرده و برای شما به نمایش می‌گذارد.

علاوه‌بر‌این، شما می‌توانید کنوا را با سرویس‌های مختلفی مانند Pexels، Pixabay، Facebook، Flickr، YouTube، Instagram، Dropbox و  Google Drive ادغام کنید و به سایر عکس‌ها و ویدئوهای خود در پلتفرم‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید.

۳) دسترسی به نمادها، اشکال و استیکرها

کنوا دارای یک تب Elements برای یافتن آیکون‌ها، اشکال، استیکرها، نمودارها، گرید‌ها (Grids)، گرادیان‌ها (Gradients) و مواردی از این دست است که می‌توانید به تصاویر خود اضافه کرده و رنگ، شفافیت و اندازۀ آن‌ها را نیز تنظیم کنید.

۴) کتابخانۀ فونت‌‌ها

کتابخانۀ فونت‌های کنوا آرشیو بسیار خوبی از فونت‌های مختلف را شامل می‌شود که می‌توانید به قالب‌ها و طراحی‌های خود اضافه کنید؛ فونت‌هایی که جلوه‌ای خوب به پست‌های شبکه‌های اجتماعی شما می‌دهند. یکی از ویژگی‌های جالب کنوا این است که به شما این امکان را می‌دهد تا فونت‌‌های ترکیبی که در یک قالب می‌توانند به کار روند را پیدا کرده و از آن‌ها در طرح‌های خود استفاده کنید.

با داشتن یک حساب کاربری حرفه‌ای در این سرویس نیز می‌توانید فونت‌های مختلفی را آپلود کنید، مشروط بر اینکه مجوز استفاده از آن فونت را داشته باشید.

۵) قابلیت‌های Drag-and-Drop

در محیط ویرایشگر کنوا، همه‌چیز در فرایندهای کشیدن و رها‌کردن خلاصه می‌شود؛ شما می‌توانید المان‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و حتی فونت‌ها را انتخاب کرده، آن‌ها را به داخل طرحتان بکشید و سپس رها کنید. بدین شکل و در طول این فرایند ساده، تمامی المان‌های جدید به طرح‌ شما اضافه می‌شوند.

۶) قالب‌ها و محتواهای مختلف و جامع

اکثر مردم از کنوا برای ساخت تصاویر استفاده می‌کنند؛ اما کاربرد این سرویس برای بازاریابان دیجیتال (Digital Marketer) می‌تواند بسیار وسیع باشد: شما می‌توانید با استفاده از این پلتفرم، دعوت‌نامه‌ها، قالب‌های برنامه‌ریزی، کارت‌های ویزیت، بنرهای مختلف برای بلاگ‌ها، خبرنامه‌ها، منوی رستوران، کتاب‌، قالب سایت، آگهی و مواردی از این دست را طراحی کنید و کنوا نیز منابع آموزشی بسیاری را برای طراحی موارد ذکرشده در اختیار شما قرار می‌دهد.

۷) متحرک‌سازی تصاویر

کنوا به شما این امکان را می‌دهد تا جلوه‌های انیمیشنی به تصاویرتان بدهید. کافی ا‌ست روی قسمت Animate کلیک کنید و افکت‌هایی ازجمله Block ،Breathe ،Rise ،Fade و حتی Pan را در دسترس داشته باشید. درست مانند تمامی بخش‌های کنوا، انیمیشن‌های پولی نیز در این سرویس موجود هستند.

۸) امکان ادغام و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف

برای تولیدکنندگان محتوا و فعالان حاضر در شبکه‌های اجتماعی، ادغام خوب کنوا با پلتفرم‌های مختلف، مزیتی بزرگ به حساب می‌آید. این سرویس به شما امکان می‌دهد تا تصاویر و محتوا را مستقیماً در بسترهای اجتماعی به اشتراک بگذارید و چه بسا انتشار محتوای خود را در صفحات فیس‌بوک، توییتر، پینترست، اینستاگرام و پروفایل لیندکین‌ خود زمان‌بندی کنید.

۹) برنامه‌ریز محتوا

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید کنوا، برنامه‌ریز محتوا بودن (Content Planner) است که در آن، شما می‌توانید تمام محتواهایی را که می‌خواهید در بسترهای مختلف به اشتراک بگذارید زمان‌بندی کنید و روزها و حتی ساعت‌های مشخصی برای آن انتخاب کنید.

۱۰) ابزار Brand Kit

ویژگی Brand Kit در کنوا، درواقع یک فضای ذخیره‌سازی برای دارایی‌های برند شما، ازجمله فونت‌ها، رنگ‌ها و لوگوهای برند محسوب می‌شود. مزیت اصلی این ابزار این است که هنگام طراحی و ایجاد تغییرات در قالب‌های مختلف، به‌راحتی می‌توانید به این دارایی‌ها دسترسی داشته باشید تا محتوای لازم را براساس شخصیت و ظاهر برندتان طراحی کنید.

معایب سرویس کنوا چیست؟

تا به اینجا، ما درمورد مزایا، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ابزارهای کاربردی کنوا صحبت کردیم. با وجود تمام موارد ذکرشده، کنوا معایبی را نیز به خود اختصاص می‌دهد که در ادامه به ۴ مورد از مهم‌ترین آن‌ها، اشاره می‌کنیم:

  1. شما نمی‌توانید المان‌ها و عناصر منحصربه‌فردی ایجاد کنید: کنوا به شما این امکان را نمی‌دهد تا عناصر را خودتان طراحی کنید و طرح‌های از‌پیش‌‌ساخته‌شده‌، خطوط، قاب‌ها، آیکون‌ها، اشکال و استیکرها در دسترس شما قرار می‌گیرد. اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و ایلوستریتور به طراحان این امکان را می‌دهند تا تمامی المان‌های طراحی را خودشان ایجاد کنند و به‌نوعی، محدودیت کمتری داشته باشند.
  2. عکس‌ها و قالب‌ها آن‌قدر متمایز نیستند: کنوا صدها هزار قالب و میلیون‌ها عکس را در خود جای داده است که عالی به نظر می‌رسند و از بسیاری از نمونه‌های دیگر در بازار، بهتر هستند؛ با‌این‌حال، همچنان نیز اندکی عمومی به نظر می‌رسند یا به عبارت دیگر، ماهیتی متمایز ندارند و آن‌قدر هم نمی‌توانند نظر مخاطبان را جلب کنند. ایجاد چیزی که متمایز باشد، همواره یک چالش بزرگ برای طراحان و تولیدکنندگان محتوا به ‌حساب آمده و قالب‌های منحصربه‌فردتری در سایت‌ها و منابع طراحی مانند Freepik یا ادوبی استاک (Adobe Stock) وجود دارد.
  3. کنوا بهترین ویرایش عکس موجود نیست: کنوا ویژگی‌های بسیار زیادی دارد، اما نمی‌تواند وظایف سنگینی را که با ابزارهای دیگری مانند فتوشاپ انجام می‌دهید، مدیریت کند. اگر با عکس‌های بیشتری کار می‌کنید و تصاویر پیچیده‌تری طراحی می‌کنید، نیاز به یادگیری ابزارهای حرفه‌ای‌تر دارید.
  4. استفاده از کنوا در نمایشگرهای کوچک سخت است: کنوا نسخه‌ای را برای گوشی‌های هوشمند اندروید و iOS توسعه داده، اما تجربۀ کاربری آن، در مقایسه با نسخۀ دسکتاپ آن، سخت‌ است. از آن طرف، بخشی از ویژگی‌های هیجان‌انگیز این سرویس، پولی است و همین می‌تواند بسیاری از کاربران و تازه‌واردانی را که قصد دارند از این سرویس استفاده کنند، ناامید کند.

جمع‌بندی

کنوا یک ابزار عالی در بستر وب برای طراحی گرافیکی به شمار می‌آید و شما می‌توانید از آن برای انجام هرکاری که می‌خواهید، از ویرایش اولیۀ عکس‌ها گرفته تا طراحی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و چه‌بسا بروشورها استفاده کنید. این پلتفرم ویژگی‌های زیادی دارد و خرید پکیج‌های آن نیز، قالب‌ها و تصاویر و ابزارهای حرفه‌ای‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با‌این‌حال، طراحان حرفه‌ای عموماً از آن استفاده نمی‌کنند؛ چراکه محدودیت‌های بسیاری را نیز به همراه دارد و گزینه‌های جایگزین و حرفه‌ای‌تر مانند ایلوستریتور و فتوشاپ می‌توانند انتخاب‌های منطقی‌تری برای این دسته از افراد باشند. اما از آن طرف، بخش اعظمی از مخاطبان هدف کنوا، بازاریابان و کارآفرینان به شمار می‌آید و ویژگی‌های آن برای این دسته از اشخاص به حدی زیاد است که می‌توان آن را ابزاری مناسب برای دیجیتال مارکترها و متخصصان شبکه‌های اجتماعی دانست.

منابع

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:
1 نظر
  1. ارش می گوید

    خدایی ابزار کانوا خیلی کار رو راحت میکنه، ممنون از وبلاگ خوبتون، دمتون گرم که واسه تولید محتوای خوب وقت میذارید خسته نباشید بهتون میگم.
    https://blog.sabavision.com/tools/0-100-canva

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.