اینگیجمنت یعنی چی؟ + دانلود تمپلیت محاسبۀ نرخ تعامل

5 روش محاسبۀ اینگیجمنت

مدت‌هاست که در شبکه‌های مجازی، کیفیت محتوا وزنی به‌مراتب بالاتر از کمیت پیدا کرده است. ممکن است یک برند شخصی یا تجاری تعداد زیادی فالوئر یا پست داشته باشد، اما عملکرد آن به ‌دلیل کیفیت پایین محتوا، مناسب ارزیابی نشود. اما چطور می‌توان کیفیت و مناسب‌بودن محتوا، پیج یا اکانت را ارزیابی کرد؟
جواب این مسئله ما را به اینگیجمنت (Engagement) و اینگیجمنت‌ریت (Engagement Rate) که از پارامترهای مهم سنجش عملکرد هر پیج یا اکانت در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند می‌رساند. در این پست‌بلاگ صباویژن می‌خواهیم بررسی کنیم که اینگیجمنت چیست، چطور محاسبه می‌شود و چه نرخی در هر شبکۀ اجتماعی باید داشته باشد.

اینگیجمنت چیست؟

اینگیجمت در شبکه‌های مجازی، مجموع اینتراکشن، تعامل یا ارتباطی است که بین مخاطب و پیج، اکانت یا محتوای ما رخ می‌دهد. این اینتراکشن و ارتباط در هر پلتفرم به‌‌شیوه‌ای خاص صورت می‌گیرد که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر می‌بینیم:

  • لایک؛
  • کامنت؛
  • ذخیره‌کردن؛
  • به‌اشتراک‌گذاری؛
  • ریتوییت؛
  • کوت؛
  • کلیک روی لینک؛
  • استیکر تپ (Sticker tap)؛
  • ریپلای (Reply)؛
  • مشاهدۀ پروفایل (Profile visit)؛
  • و… .

محتوا یا صفحه‌ای که اکشن بیشتر و درنتیجه میزان اینگیجمنت بالاتری دریافت کند، از نظر الگوریتم شبکه‌های اجتماعی به‌لحاظ کیفی در رتبۀ بالاتری قرار می‌گیرد. به این ‌ترتیب، شانس نمایش و دیده‌شدن آن‌ توسط کاربران بیشتر خواهد بود. البته پارامتر مناسب سنجش در بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی، اینگیجمنت‌ریت یا نرخ تعامل (ER) است؛ چون در آن، تأثیر تعداد فالوئرهای پیج یا میزان ایمپرشن محتوا هم لحاظ می‌شود. اما چطور آن را اندازه‌گیری می‌کنند؟

6 راه برای افزایش تعامل در شبکه های اجتماعی
برای دیدن سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید.

چرا باید پیگیر نرخ تعامل باشیم؟

وقتی نوبت به تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌رسد، رشد فالوئر اهمیت پیدا می‌کند؛ اما این بدان معنا نیست که مخاطب کنونی شما به محتوایتان اهمیتی نمی‌دهد. شما به کامنت، لایک، به‌اشتراک‌گذاشتن و دیگر اقداماتی که ثابت می‌کنند محتوای شما مناسب آن مخاطبی است که آن را می‌بیند، نیاز دارید.

دانلود تمپلیت محاسبۀ نرخ تعامل

پیش از آن که سراغ معرفی معیارهای سنجش نرخ تعامل و همچنین ۵ روش محاسبۀ اینگیجمنت برویم، پیشنهاد می‌کنیم تمپلیت زیر را برای انجام محاسبات مربوط به نرخ تعامل، دانلود و استفاده کنید. فرمول‌های به‌کار رفته در این تمپلیت شما را قادر می‌سازد تا تنها با تکمیل اطلاعات مربوط به هر سلول، نرخ نهایی تعامل را بدست آورید.

دانلود می‌کنم

۱۷ معیار برای سنجش نرخ تعامل

اینکه از کدام‌یک از این معیارها باید در اندازه‌گیری نرخ تعامل استفاده کنید، به شما بستگی دارد:

  1. واکنش‌ها
  2. لایک
  3. کامنت
  4. ذخیره‌کردن
  5. پیام‌دادن
  6. منشن یا تگ کردن
  7. کلیک‌کردن
  8. بازدید از پروفایل
  9. پاسخ به کامنت یا استوری
  10. ریتوییت
  11. کلیک روی لینک
  12. تماس
  13. پیام متنی دادن
  14. کلیک روی استیکر
  15. ایمیل
  16. دریافت آدرس (فقط در اینستاگرام)
  17. استفاده از هشتگ‌های برند

۵ روش محاسبۀ تعامل

در ادامه به ۵ نمونه از رایج‌ترین فرمول‌هایی که به شما اجازه می‌دهد تعامل را محاسبه کنید اشاره می‌کنم:

۱) نرخ تعامل مبتنی بر ریچ (ERR): رایج‌ترین

این رایج‌ترین فرمول برای محاسبه است که از آن می‌توانید در انواع شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. ERR درصد افرادی را که با محتوای شما بعد از مشاهدۀ آن تعامل داشته‌اند اندازه می‌گیرد. از فرمول اول که در زیر به آن اشاره می‌کنم می‌توانید برای یک پست و از فرمول دوم برای چندین پست استفاده کنید:

  • ERR = (مجموع تعامل به ازای هر پست ÷ ریچ هر پست) × ۱۰۰
  • میانگین ERR = مجموع ERR ÷ مجموع پست‌ها

۲) نرخ تعامل مبتنی بر پست‌ها (ER post)

از نظر فنی این فرمول نرخ تعامل را به ازای فالوئرهای هر پست اندازه می‌گیرد. به عبارت دیگر، شبیه به ERR است، به‌جز اینکه به‌جای ERR، برای شما نرخ فالوئرهایی را که با محتوا تعامل داشته‌اند مشخص می‌کند.

  • پست ER = (مجموع تعامل در یک پست ÷ مجموع فالوئر) × ۱۰۰

۳) نرخ تعامل مبتنی بر ایمپرشن (ER Impressions)

معیار پایۀ دیگری که به‌وسیلۀ آن می‌توانید نرخ تعامل را محاسبه کنید، برحسب ایمپرشن است. در‌حالی‌که ریچ تعداد افرادی که محتوای شما را دیده‌اند اندازه می‌گیرد، ایمپرشن اینکه آن محتوا چقدر روی صفحه ظاهر می‌شود دنبال می‌کند.

  • ایمپرشن ER = (مجموع تعامل روی یک پست ÷ مجموع ایمپرشن) × ۱۰۰
  • میانگین ایمپرشن ER = مجموع ایمپرشن ER ÷ مجموع پست‌ها

۴) نرخ تعامل روزانه (Daily ER)

این نرخ، میزان تعامل روزانه را مشخص می‌کند:

  • ER روزانه = (مجموع تعامل در یک روز ÷ مجموع فالوئرها) × ۱۰۰
  • میانگین ER روزانه = (مجموع تعامل در X روز ÷ فالوئرها در X روز) × ۱۰۰

۵) نرخ تعامل مبتنی بر بازدید ویدئو (ER Views)

اگر محتوای ویدئویی، نقش اول را در برند شما ایفا می‌کند، قطعاً می‌خواهید بدانید که چند نفر با ویدئوی شما بعد از تماشایش تعامل داشته‌اند.

  • ER بازدید ویدئو = (مجموع تعامل در یک پست ویدئویی ÷ مجموع بازدید ویدئو) × ۱۰۰
  • میانگین ER بازدید ویدئو = مجموع ER بازدید ÷ مجموع پست‌ها

درنهایت باید در نظر داشته باشید که هرکدام از این فرمول‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که باید هنگام استفاده به آن‌ها توجه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم مطلب از بلاگ صباویژن را ازدست ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم مطلب راهنمای عملی معیارهای بازاریابی ایمیلی از بلاگ صباویژن را ازدست ندهید.

چه نرخ تعاملی برای حساب کاربری مناسب است؟

نرخ تعامل مناسب برای حساب کاربری به عوامل مختلفی مثل نوع شبکۀ اجتماعی، حوزۀ فعالیت اکانت و تعداد فالوئرها بستگی دارد. برای مثال، به‌طور‌کلی رنج عددی اینگیجمنت‌ریت در توییتر از اینستاگرام پایین‌تر است؛ با‌این‌حال، ابزارها و سایت‌های تحلیلی شبکه‌های اجتماعی با بررسی تعداد زیادی اکانت‌ در هریک، یک رنج متوسط برای ER اعلام می‌کنند.

تصویر زیر آماری است که phlanx جهت سنجش وضعیت عملکرد پیج‌ها در اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید، متوسط ER در این شبکه، بسته‌ به تعداد فالوئرها، بین یک تا ۵ ‌درصد گزارش شده است. مسلماً هرچه نرخ تعامل شما از این مقادیر متوسط بیشتر باشد، عملکرد بهتری داشته‌اید.

برای دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز به‌ همین‌ شیوه، مقادیر متوسط و مناسبی به‌صورت زیر اعلام شده است:

  • لینکدین: نرخ متوسط ۲درصد به ازای هر پست؛
  • توییتر: نرخ متوسط ۰.۰۲ تا ۰.۰۹ درصد به ازای هر توییت؛
  • تیک‌تاک: ۳ تا ۶ درصد؛
  • فیس‌بوک: نرخ متوسط ۱ تا ۲ درصد.

همان‌طور که گفته شد، این مقادیر بسته به حوزۀ فعالیت و تعداد پست یا استوری ممکن است متغیر باشند. مؤسسۀ Rival IQ که گزارش‌های تحلیلی در حوزۀ دیجیتال‌ مارکتینگ ارائه می‌دهد، اکانت‌های موجود در هریک از شبکه‌های اجتماعی را براساس زمینۀ فعالیت مثل فشن، تکنولوژی و… بررسی و در گزارش معیارهای شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ خود نتایج جالبی منتشر کرده است. در این گزارش تعداد پست یا استوری که روزانه در هر حوزه منتشر می‌شود و متوسط نرخ تعامل حاصل‌شده از آن‌ها قابل مشاهده است. مطالعۀ آن دیدگاه بسیار خوبی دربارۀ رنج نرخ تعامل در حوزه‌های کاری مختلف به شما می‌دهد.

در پایان باید گفت اینگیجمنت یک ارتباط دوطرفه است نه یک‌طرفه. بخش بزرگی از آن به نحوۀ تولید و نشر محتوا، همچنین شیوۀ پاسخ‌گویی ما به کامنت‌ها و دایرکت‌ها بستگی دارد. بنابراین باید تلاش کنید یک تعامل دوطرفۀ پایدار برقرار کنید.

امیدواریم این پست‌بلاگ برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم سؤالات و دیدگاه‌های خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.