📝 کارشناس تولید محتوا کیست؟ + اینفوگرافیک

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

کارشناس تولید محتوا یکی از عناوین شغلی پرطرف‌داری است که این روزها بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاده است. تقریباً همۀ کسب‌وکارها به اهمیت وجود حداقل یک کارشناس محتوا در فضای شغلی خود پی برده‌اند. اما کارشناس محتوا کیست و دقیقاً چه‌کاری را انجام می‌دهد؟ اگر جذب این عنوان شغلی شده‌اید اما نمی‌دانید که دقیقاً چه وظایفی را شامل می‌شود، تا انتهای این مطلب از وی‌‌پدیا همراه من باشید.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا شامل خلق محتواهایی است که به دیگران ارزشی را ارائه می‌دهد و کسب‌وکارها را به مخاطبان هدفشان پیوند می‌دهد.

تولید محتوا می‌تواند موارد مختلفی ازجمله محتواهای ویدئویی،‌ صوتی، متنی و تصویری را در بر بگیرد که در کانال‌های مختلف منتشر می‌شوند. در این مطلب به‌صورت مفصل‌تر به همه‌چیز دربارۀ تولید محتوا پرداخته‌ایم، پیشنهاد می‌کنم مطالعۀ آن را از دست ندهید.

مهارت‌های کارشناس تولید محتوا

کارشناس تولید محتوا روی پلتفرم‌های مختلفی ازجمله شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها، پادکست‌ها، پلتفرم‌های ویدیوئی، اینفوگرافیک‌ها و موارد دیگر، محتوا تولید می‌کند. همچنین ممکن است استراتژی‌های محتوایی طراحی کند، دربارۀ موضوعات پرطرف‌دار تحقیق کند و با سایر اعضای تیم ازجمله نویسندۀ محتوا، طراحان و مدیر محتوا کار ‌کند.

box

وی‌پلاس


همین الان تبلیغات ویدئویی خود را شروع کنید
کلیک کنید

تولیدکنندۀ محتوا مسئول ایده‌پردازی و تولید محتوایی است که یک برند یا کسب‌وکار را به مخاطبان احتمالی خود ارتباط می‌دهد. البته این فقط سطح کاری را که تولیدکنندگان محتوا انجام می‌دهند، بیان می‌کند. بسته به مجموعه‌ای که در آن مشغول هستند و اینکه مخاطبان کجا حضور دارند، مسئولیت‌های تولیدکنندۀ محتوا متفاوت خواهد بود. برخی از این وظایف عبارت‌اند از:

  1. تجزیه‌و‌تحلیل: کارشناس محتوا ممکن است وظایفی ازجمله ارزیابی یک برند شامل لحن، سبک، نقاط قوت و ضعف، استراتژی‌های رقبا، استراتژی‌های محتوایی و… را بر عهده داشته باشد.
  2. ایده‌پردازی محتوا: ممکن است از کارشناس تولید محتوا خواسته شود که دربارۀ محتواهای جدیدی که ممکن است مورد پسند مخاطبان باشند ایده‌پردازی کند و خلاقیت خود را به ‌کار بگیرد.
  3. مدیریت پروژه: بسیاری از تولیدکنندگان محتوای آنلاین وظیفه دارند پروژه‌هایی را که ایجاد می‌شوند مدیریت کنند و از مهارت‌های مختلف خود کمک بگیرند.
  4. کپی‌رایتینگ و نویسندگی: نویسندۀ محتوای بلاگ بودن، محصول‌نویسی سایت، محتوای پست‌های شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ‌نویسی، کپی‌رایتینگ و هر مهارت دیگری که با تولید محتوای متنی سروکار داشته باشد، می‌تواند جزو مهارت‌های کارشناس تولید محتوا باشد.
  5. طراحی و عکاسی: طراحی محتوای تصویری یا عکاسی باکیفیت، برای ارتقای محتوا و شخصیت‌بخشیدن به برند بسیار مهم است. تولید محتوای تصویری یا عکاسی می‌تواند از اصلی‌ترین وظایف کارشناس محتوا باشد.
  6. فیلم‌برداری و تهیۀ ویدئو: پلتفرم‌هایی مانند آپارات، مسیرهای جدیدی را برای ارتباط با مخاطبان، دسترسی به سایت و دسترسی سریع و مستقیم به محصولات و خدمات برندها فراهم می‌کنند.
  7. ویرایش: ویرایش مهارت مهمی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. مهارت ویرایش در محتواهای متنی، ویدئو و طراحی، کاربرد دارد. توانایی تشخیص اشکالات یا اشتباهات تایپی در متن و سایر اشکالات در محتواهای تولیدشده، از مهارت‌های مهمی هستند که اگر یک کارشناس محتوا با آن‌ها آشنا باشد، در کار خود بسیار موفق‌تر عمل خواهد کرد. هر فرد می‌تواند بهترین ویرایشگر کار خود باشد.
  8. سئو: نویسندۀ محتوای وب باید اصول اولیۀ سئو را به‌خوبی بلد باشد تا بتواند در کارهای خود، خصوصاً محتواهای متنی که برای سایت نوشته می‌شوند، آن‌ها را به ‌کار بگیرد.
  9. بازاریابی: پس از تولید محتوا، باید مطمئن شوید که محتوای شما تا حد امکان به دست مخاطبان هدف مرتبط می‌رسد. این مرحله، مرحلۀ نهایی اما بسیار مهم در فرایند محتواست که موارد مختلفی را در بر می‌گیرد و همگی این موارد جزو بازاریابی محتوایی محسوب می‌شوند. بنابراین، بازاریاب محتوا شخصی است که به اصول بازاریابی دیجیتال در محتوا مسلط است.

کارشناس تولید محتواچه تفاوتی میان نویسندۀ محتوا و تولیدکنندۀ محتوا وجود دارد؟

بسیاری از افرادی که خود را تولید‌کننده یا کارشناس محتوا معرفی می‌کنند، در اصل نویسندۀ محتوا هستند و برای کانال‌های آنلاین مختلف، محتوا می‌نویسند. در‌حالی‌که همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، محتوا شامل موارد گسترده‌ای می‌شود و تنها محتوای متنی را در بر نمی‌گیرد؛ بنابراین اگر فردی فقط محتوای متنی تولید می‌کند، بهتر است خود را کارشناس محتوای متنی معرفی کند.

درواقع، نویسندۀ محتوا کسی است که در تولید محتوای نوشتاری مرتبط و جذاب برای سایت‌ها تخصص دارد.

مهارت‌هایی که برای این سِمَت شغلی نیاز است، تسلط به اصول نگارشی و ادبیات فارسی، تسلط نسبی به زبان انگلیسی، تسلط اولیه به اصول سئو و مهارت نویسندگی و داستان‌سرایی است.

تفاوت کارشناس تولید محتوا با کپی‌رایتر چیست؟

تفاوت یک کارشناس تولید محتوا با کپی‌رایتر در کلمۀ بازاریابی خود را نشان می‌دهد؛ یک کپی‌رایتر باید با استفاده از محتوای‌ متنی‌ای که تولید می‌کند برای برند بازاریابی انجام دهد، اما کارشناس تولید محتوا لزوماً همچین وظیفه‌ای ندارد و بیشتر درجهت اطلاع‌رسانی و آموزش فعالیت می‌کند و می‌تواند با کپی‌رایتر، درجهت پیش‌بردن اهداف برند، همکاری کند.

چگونه می‌توان فریلنسر تولید محتوا شد؟

کار تولید محتوا به‌صورت فریلنس، برای افرادی که آزادی زمان خود را به جریان ثابت کار و درآمد ترجیح می‌دهند، انتخاب مناسبی است. فریلنسرها می‌توانند برای دیگران کار کنند یا راه‌هایی برای معرفی خود و کسب درآمد از مهارت‌هایشان پیدا کنند (مثل اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی).

برای تبدیل‌شدن به یک فریلنسر موفق درزمینۀ تولید محتوا، لازم است که مهارت‌های مورد نیاز خود را تقویت کنید، روی معرفی خود و مهارت‌هایتان کار کنید و شبکه‌سازی قدرتمندی داشته باشید تا بتوانید پروژه‌های ارزشمندی را دریافت کنید. از مزایای کار به این شکل می‌توان به انعطاف‌پذیری برنامۀ زمانی، تنوع پروژه و امکان کسب درآمد بالاتر اشاره کرد. از معایب این شیوۀ کاری هم می‌توان نداشتن تضمین درآمدی و مزایای کارمندی و همچنین کمبود ارتباطات حضوری و چالش‌های کاری را نام برد.

چه تفاوتی میان نویسندۀ محتوا و تولیدکنندۀ محتوا وجود دارد

چگونه تولیدکنندۀ محتوا شویم؟ + ۷ راه مؤثر

راه‌های زیادی برای تبدیل‌شدن به تولید‌کنندۀ محتوا در فضای آنلاین وجود دارد. در ادامه به شما ۷ راه مؤثر را می‌گویم:

  1. تخصص و جایگاه خود را بیابید: با توجه به گسترده‌‌بودن دنیای محتوا بهتر است ابتدا جایگاه و تخصص خود را بیابید و سپس، به تقویت مهارت‌های خود در این زمینه اقدام کنید. برای مثال، سعی کنید متوجه شوید که علاقه‌مند به نوشتن در زمینه‌های مختلف هستید یا از تهیۀ محتواهای ویدئویی لذت می‌برید؟
  2. روی یادگیری متمرکز شوید: از‌آنجایی‌که تولید محتوا شغلی چند‌وجهی است و به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته است، به‌صورت یک رشتۀ دانشگاهی در دانشگاه‌ها وجود ندارد؛ اما امروزه دوره‌های مختلفی در این زمینه وجود دارند که توسط افراد متخصص و باتجربه برگزار می‌شوند. شما می‌توانید در این دوره‌ها شرکت کنید یا به‌صورت خودآموز، برای یادگیری مهارت‌های مورد نیاز خود اقدام کنید.
  3. در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید: دوره‌های کارآموزی راهی عالی برای ورود به دنیای تولید محتواست. این شرایط به شما امکان کسب تجربه و یادگیری در فضای کاملاً درگیر با چالش‌های مرتبط را می‌دهد.
  4. تجربه‌ها و چالش‌های جدید را امتحان کنید: این نکته کاملاً با پیداکردن جایگاه شما مرتبط است. هنگام کارکردن، کارآموزی یا یادگیری، از آنچه در اطرافتان اتفاق می‌افتد آگاه باشید و از فرصت‌هایی که به ‌وجود می‌آیند استفاده کنید. ممکن است جنبۀ جدیدی از تولید محتوا را پیدا کنید که به آن علاقه دارید یا مهارت‌های ارزشمندی را پیدا کنید که می‌توانید در موقعیت‌های دیگر به کار ببرید.
  5. برندسازی شخصی را فراموش نکنید: برندسازی شخصی (Personal Branding) فقط برای اینفلوئنسرها نیست. داشتن یک سایت، پادکست یا شبکۀ اجتماعی برای نشان‌دادن تخصص و مهارت‌های شما می‌تواند به شکل‌گیری اقتدار در شما و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک کند. حداقل باید یک پروفایل لینکدین به‌روز داشته باشید.
  6. شبکه‌سازی معتبر: ارتباطات مؤثر ممکن است در نتیجۀ شکل‌گیری پرسونال برندینگ شما ایجاد شود، اما جست‌وجوی فرصت‌های شبکه‌سازی معتبر و بیشتر نیز مهم است. شرکت در رویدادهای آنلاین و حضوری یکی دیگر از راه‌های مناسب برای شکل‌گیری این شبکه‌هاست.
  7. به یادگیری ادامه دهید: دنیای دیجیتال دائماً در حال تغییر است و به همین دلیل مهم است که به‌روز باشید و همگام با تغییرات، شما هم به رشد خود ادامه دهید. اخبار مرتبط با کار خود را دنبال کنید و زمانی را به یادگیری مهارت‌های جدید یا مطالعۀ تکنیک‌های تازه اختصاص دهید.

میزان درآمد کارشناس محتوا

عوامل مختلفی در میزان درآمد کارشناس محتوا تأثیرگذار است؛ مثل حوزۀ تخصص، تجربۀ کار، نوع سازمان، کارمند ثابت یا فریلنسر بودن و… .

به‌طور کلی در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) کارشناس تولید محتوا درآمدی بین ۶ تا ۲۵ میلیون دارد.

حرف آخر

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که می‌خواهید کارشناس تولید محتوا یا حتی نویسندۀ محتوا شوید، باید بدانید که رفتن و ادامه‌دادن در این راه چندان آسان نیست و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با یک مسیر یکی‌دوماهه به یک کارشناس محتوای خبره تبدیل شوید. این مسیر دوی سرعت نیست، بلکه دوی ماراتون است؛ پس قبل از ورود به آن تحقیق کنید و اگر وارد آن شده‌اید علم خود را به‌روز نگه دارید.

سؤالات متداول

کارشناس تولید محتوا کیست؟


کارشناس تولید محتوا فردی است که درمورد محتوای یک کسب‌وکار و گرایش‌ مخاطبانش تحقیق می‌کند، استراتژی‌های محتوا را توسعه می‌دهد و برای کسب‌وکارهای مختلف در رسانه‌های چاپی و دیجیتال محتوا تولید می‌کند. این کارشناسان از نزدیک با تیم‌های طراحی و بازاریابی کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که محتوا در همۀ پلتفرم‌ها برای مخاطبانشان جذاب و درگیرکننده است.

درآمد کارشناس تولید محتوا چقدر است؟


در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) درآمد کارشناس تولید محتوا، بسته به میزان تجربه، تبحر، حوزۀ تخصصی، کارمند ثابت یا دورکاری بودن و… چیزی بین حقوق ثابت وزارت کار تا ۲۵ میلیون تومان است.

۵/۵ | (۶ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.