SERP چیست و چگونه در سرپ قرار بگیریم؟

چرا در کسب‌وکار آنلاین باید به SERP اهمیت داد؟

اگر شما هم به دنیای بازاریابی دیجیتال و سئو علاقه‌مند باشید، به احتمال زیاد عبارت صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP)، به گوشتان خورده است؛ اما آیا معنی و کاربرد این عبارت را می‌دانید؟ اگر نه، در ادامۀ مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم سرپ دقیقاً چیست و چرا اهمیت دارد؟

SERP چیست؟

سرپ (SERP) یا به عبارتی صفحۀ (صفحات) نتایج موتورهای جست‌و‌جو (Search Engine Result Page)، به همان صفحه یا صفحاتی گفته می‌شود که بعد جست‌و‌جوی یک عبارت در گوگل یا هر مرورگر دیگری جلوی شما ظاهر می‌شود.

دلیل اینکه در ادامۀ مطلب فقط از گوگل مثال می‌زنیم، این است که بین تمام مرورگرها بیشترین کاربرد را دارد. درواقع، هر چیزی که در صفحات نتایج می‌بینید، جزئی از سرپ است. سرپ‌ها برای پیش‌بینی نیاز کاربران اینترنت طراحی شده‌اند. به همین دلیل است که بعد از جست‌و‌جوی یک کلمه و یا کلمات کلیدی، معمولاً خیلی سریع به خواسته یا جواب سؤالتان می‌رسید. در هر سرپ گوگل ۱۰ سایت نشان داده می‌شود.

چرا SERP اهمیت دارد؟

احتمال اینکه در طول روز سر‌و‌کارتان با گوگل نیفتد خیلی کم است. حالا تصور کنید که عبارت موردنظرتان را جست‌وجو کرده‌اید و یک سرپ برای شما نشان داده شده است؛ چند درصد احتمال دارد که به سرپ دوم هم سر بزنید؟

اهمیت سرپ در همین‌جا مشخص می‌شود. خیلی کم پیش می‌آید که فردی به صفحۀ دوم نتایج هم نگاهی بکند؛‌ چون معمولاً در همان صفحۀ‌ اول نیاز و خواسته‌اش را پیدا می‎کند. به همین دلیل همۀ کسب‌و‌کارها بر سر دیده‌شدن در سرپ اول به‌شدت رقابت می‌کنند.

جالب اینجاست که رقابت برای کسب‌وکارها فقط به بودن در سرپ اول ختم نمی‌شود و آن‌ها تمام سعی خود را می‌کنند که در همان سرپ‌ اول هم جزو سه سایت اولی باشند که نشان داده می‌شوند. به همین خاطر است که در یک تیم بازاریابی محتوایی و تکنولوژی، همۀ متخصصان، مثل متخصص‌های سئو، هر روز دست به دست هم می‌دهند تا رتبۀ سرپشان را بهتر کنند؛ چون ممکن است یک روز سایتشان رتبۀ اول را در سرپ داشته باشد و چند روز بعد به صفحۀ دوم رفته باشد.

چه مواردی در SERP نمایش داده می‌شود؟

حالا که جواب سؤال «SERP چیست؟» را گرفتید، نوبت به آشنایی با مواردی که در سرپ به نمایش درمی‌آیند می‌رسد. معمولاً در سرپ‌ها ۱۱ مورد بیشتر از همه دیده می‌شود که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) نتایج ارگانیک

سایت‌هایی که هوش مصنوعی گوگل آن‌ها را به‌عنوان مرتبط‌ترین محتوا به موضوع جست‌وجوشده شناخته است، در این دسته جا می‌گیرند.

محتوای این سایت‌ها به تعداد بالا توسط کاربران اینترنت دیده شده و مورد استفاده قرار گرفته است. به همین دلیل، گوگل لینک سایت‌های پربازدید را در سرپ اول قرار می‌دهد. مثلاً اگر جست‌وجو کنید که SERP چیست، با نتیجه‌ای مثل نتیجۀ زیر رو‌به‌رو می‌شوید.

نتایج ارگانیک۲) فیچر اسنیپت (Featured Snippets)

فیچر اسنیپت‌ها (بعضی وقت‌ها به آن Zero position هم می‌گویند) باکس‌های بزرگی هستند که بخشی از محتوای یک سایت را در جواب سؤال پرتکرار کاربران اینترنت نشان می‌دهند. مثلاً ممکن است افراد زیادی جست‌وجو کنند که SERP چیست. در این صورت گوگل پاسخی که در تصویر زیر نشان داده شده به کاربرانش می‌دهد.

فیچر اسنیپتجایگاه فیچر اسنیپت‌ها معمولاً قبل از نتایج ارگانیک و زیر تبلیغات گوگلی قرار دارد، اما در بعضی موارد ممکن است فیچر اسنیپت‌ها در جایگاه دوم هم دیده شوند.

۳) نتایج گوگل ادز

این دسته از سایت‌ها با پرداخت پول به گوگل، در اولین نتایج سرپ دیده می‌شوند و کسب‌وکار خود را تبلیغ می‌کنند. در سمت چپ این سایت‌ها عبارت مخفف Ad نشان داده شده است.

نتایج Google Ads می‌تواند حداکثر ۸ جایگاه را در اولین صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو به خود اختصاص دهد: ۴ جایگاه در بالای صفحه و ۴ جایگاه در پایین صفحه. کنار لینک سایت‌هایی که با تبلیغات گوگلی در جایگاه‌های برتر قرار گرفته‌اند، کلمۀ Sponsored آمده است.

نتایج گوگل ادز۴) ویدئوها

این دسته از نتایج سرپ، به‌شکل ویدئوهایی در پاسخ به سؤالات و نیازهای جست‌وجو‌کنندگان نمایش داده می‌شود.

معمولاً ویدئوهایی که در سرپ به نمایش درمی‌آیند، متعلق به پلتفرم یوتیوب هستند.

مثلاً در تصویر زیر می‌بینید که با جست‌وجوی عبارت «افزایش فالوئر در اینستاگرام» چه نوع ویدئوهایی به نمایش درآمده‌اند.

ویدئوها۵) بسته‌های تصویری (Image Packs)

بسته‌های تصویری یا همان Image Packs، مجموعه‌ای از تصاویر است که گوگل آن‌ها را درنتیجۀ جست‌وجوی کاربران، در سرپ اول نشان می‌دهد. این تصاویر از قسمت Google Images برداشته می‌شوند.

در نشان‌دادن Image Packs رفتار قبلی کاربران روی نتیجه تأثیر زیادی می‌گذارد. مثلاً اگر جست‌وجو کنید گربه‌های بامزه، بسته‌های تصویری بیشتری به شما نشان داده می‌شود، تا زمانی که جست‌وجو کنید SERP چیست؟

بسته‌های تصویری۶) سؤالات مشابه پرسیده‌شده

این بخش از سرپ، سؤالات و عبارات مشابه موضوع جست‌وجوشده را نشان می‌دهد تا کاربر سریع‌تر به نکات و اطلاعات تکمیلی موردنظر خود برسد. به‌طور مثال، در تصویر زیر می‌بینید که جست‌وجو کرده‌ایم «SERP چیست؟»

سؤالات مشابهی مانند تفاوت سرپ و سئو، کاربرد سرپ، مثال‌هایی برای سرپ و… آورده شده است. روی فلش کناری هرکدام از این سؤال‌ها که کلیک کنید، پاسخ مفید و مختصر آن‌ها به شما نمایش داده‌ خواهد شد.

سؤالات مشابه پرسیده‌شده۷) پنل دانش

پنل‌های دانش یا همان Knowledg Panels، باکس‌هایی هستند که اطلاعات خاص درمورد اشخاص مهم، شرکت‌ها، رویدادها و… را به نمایش می‌گذارند. مثلاً اگر جست‌وجو کنید «SERP چیست؟»، پنل دانش برای شما به نمایش درنمی‌آید، اما اگر جست‌وجو کنید «ایلان ماسک»، اطلاعات مهم درمورد این شخص برای شما به نمایش درمی‌آید.

چیزی که Knowledg Panels را از Featured Snippets متمایز می‌کند این است که داده‌های پنل‌های دانش، از یک صفحۀ وب خاص استخراج نمی‌شوند، درعوض گوگل اطلاعات این قسمت را از منابع معتبر خودش استخراج می‌کند.

پنل دانش۸) بسته‌های محلی (Local Packs)

این قسمت مربوط به نشان‌دادن آدرس، تلفن، امتیاز، مدت‌زمان فعالیت و… کسب‌وکارها می‌شود. مثلاً اگر کلید‌واژۀ بیمارستان را جست‌وجو کنید، در سرپ اول نزدیک‌ترین بیمارستان‌های محل زندگی‌تان، به‌اضافۀ محل آن‌ها، در نقشه به شما نمایش داده‌ می‌شود. همین اتفاق با جست‌وجوی شیرینی‌فروشی هم تکرار می‌شود.

لوکال پکس۹) مهم‌ترین اخبار (Top Stories)

این قسمت به‌روز‌ترین و مهم‌ترین اخبار مربوط به جست‌وجوهای پرتکرار را نشان‌ می‌دهد. به‌طور مثال، در ایران قیمت ماشین همیشه جزو پرتکرارترین کلید‌واژه‌هایی است که افراد آن را جست‌وجو می‌کنند. اگر این عبارت را وارد باکس جست‌وجو کنیم، با نتیجه‌ای که در تصویر زیر می‌بینید روبه‌رو می‌شویم.

مهم‌ترین اخبار۱۰) سایت لینک‌ها (Site links)

سایت لینک‌ها مجموعه‌ای از لینک‌های فرعی هستند و زیر لینک‌های اصلی‌ای که در سرپ نمایش داده می‌شوند، قرار می‌گیرند.

به‌طور مثال، اگر جست‌وجو کنید «لپ‌تاپ ایسوس»، نتیجه‌ای مثل نتیجۀ عکس زیر برای شما به نمایش درمی‌آید. همان‌طور که می‌بینید، به غیر از لینک اصلی، لینک‌های فرعی دیگری با عنوان باتری لپ‌تاپ، کیبورد لپ‌تاپ و… به نمایش درآمده‌اند.

سایت لینک‌ها۱۱) مقالات بنیادی (In-depth article)

ممکن است گوگل برای کلمات کلیدی گسترده، کلی یا مبهم، مجموعه‌ای از مقالات را که مقالات بنیادی یا همان In-depth است نشان دهد. تقریباً نمی‌توان بین مقالات بنیادی با نتایج ارگانیک تمایزی قائل شد، ولی این نتایج در سرپ، به نسبت نتایج ارگانیک، قوانین رتبه‌بندی متفاوتی را دنبال می‌کنند و معمولاً سایت‌ها و ناشران معتبری که این مقالات را نوشته‌اند، در قسمت In-depth article به نمایش درمی‌آیند.

هر مجموعه In-depth (مقالات مربوط به یک کلمه کلیدی) سه مقاله دارد و فقط یک جایگاه ارگانیک را اشغال می‌کند.

مقالات بنیادیآیا نتایج SERP برای همه یکسان است؟

خیر! هوش مصنوعی گوگل بسته به جست‌و‌جوهای قبلی، علایق، جنسیت، محل جست‌و‌جو و موارد دیگری که به هر شخص برمی‌گردد، سرپ‌های مختلفی را نشان می‌دهد. البته بعضی از سایت‌ها هم به رتبه‌ای رسیده‌اند که در هر شکلی از جست‌و‌جو، حتماً در صفحۀ اول نشان داده می‌شوند.

آیا می‌توان صفحۀ SERP را کاستومایز کرد؟

پاسخ کوتاه این است که خیر، نمی‌توانید برای گوگل تعیین کنید که کدام لینک را به شما نشان دهد. صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو به‌نوعی براساس عرضه و تقاضا پیش می‌رود؛ یعنی لینک محتوایی بیشتر به نمایش درمی‌آید که توجه مخاطبان را بیشتر جلب کرده و نیاز آنان را بیشتر برطرف کرده‌ است.

بنابراین نمی‌توانید روی حرف الگوریتم گوگل حرف بزنید و تعیین کنید که وقتی راجع به چیزی جست‌وجو می‌کنید، کدام لینک بالاتر از تمام لینک‌ها دیگر برای شما به نمایش دربیاید.

حرف آخر

خب! حالا به‌طور کامل فهمیدیم که سرپ چیست. هرچه بیشتر راجع به صفحۀ نتایج جست‌وجو و روش‌های ارتقای رتبۀ سایت خود در آن بدانید، بیشتر به کسب‌وکارتان کمک کرده‌اید.

درست است که ترافیک سایت‌هایی که از گوگل ادز برای بهترشدن رتبه‌شان در سرپ استفاده می‌کنند، سریع‌تر بالا می‌رود، اما این دلیل نمی‌شوند که بخواهید از افزایش ارگانیک ترافیک سایت خود دست بکشید و ناامید شوید. به همین خاطر، خواندن مطلب ۱۰ نکته برای افزایش ارگانیک صفحات سایت را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سؤالات متداول

سرپ چیست؟


به صفحۀ نتایج موتورهای جست‌وجو، سرپ یا همان SERPمی‌گویند. اگر کلید‌واژه‌ای را در این موتورها جست‌وجو کنید، چند صفحه برای شما به نمایش درمی‌آید و راجع به کلید‌واژۀ جست‌وجوشده، موارد مختلف را نشان می‌دهد. نام هرکدام از این صفحه‌ها یکSERP است.

انواع سرپ کدام‌اند؟


از انواع سرپ می‌توان به نتایج ارگانیک، Featured Snippets، ویدئوها، نتایج پولی، In-depth articleها، سؤالات مشابه، پنل دانش، Local packs، سایت لینک‌ها، Image packها و Top stories اشاره کرد.

۵/۵ | (۹ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.