هک رشد چیست + ۱۸ تکنیک سریع و مؤثر و ثابت‌شده

با شنیدن عبارت هک رشد ناخودآگاه به یاد چه چیزی می‌افتید؟ اتاقی تاریک با فضایی سنگین که هکری پشت یک سیستم کامپیوتر نشسته و در حال هک اطلاعات یک سازمان یا شرکت است؟! اما یادتان باشد همیشه هک‌کردن معنای بد و خطرناکی ندارد و گاهی یک ابزار یا شیوه برای موفقیت در کسب‌وکارها محسوب می‌شود!

برای درک بهتر مفهوم هک رشد، پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب از وی‌پدیا همراهمان باشید تا دربارۀ آموزش هک رشد، استراتژی‌ها و تکنیک‌های آن، نحوۀ استفاده از هک رشد در کسب‌وکارها و… به گفت‌وگو بپردازیم.

فهرست مطالب

هک رشد یا Growth Hacking چیست؟

هک رشد یک شیوۀ بازاریابی است که به کسب‌وکارهای ‌خصوصاً نوپا کمک می‌کند تا به قول معروف «یک‌شبه ره صدساله را طی کنند!». اگر بخواهیم دربارۀ مفهوم هک رشد روشن‌تر صحبت کنیم، باید بگوییم:

«شیوه‌ای بسیار مؤثر برای رسیدن سریع‌تر به رشد و توسعۀ کسب‌و‌کار».

این رویکرد، اغلب بر استفاده از راهکارهای آنی و مؤثر برای جلب و حفظ مشتری تأکید دارد.

تاریخچۀ هک رشد

مفهوم هک رشد چیزی حدود یک دهه هست که مطرح شده ‌است. نخستین بار شان الیس، بنیان‌گذار شرکت (Qualaroo)، آن را ابداع کرد. شان الیس مشاور بازاریابی چند شرکت استارتاپ بود و به آن‌ها کمک می‌کرد تا با استفاده از روش‌های غیرمتعارف و خلاقانه، سریع رشد کنند. او متوجه شد که این روش‌ها با اصول و تکنیک‌های سنتی بازاریابی متفاوت است و به همین دلیل عنوان هک رشد را برای آن‌ها ابداع کرد.

هکر رشد کیست و چه وظایفی دارد؟

هکر رشد فردی است که از راهکارهای خلاقانه و کم‌هزینه برای کمک به کسب‌و‌کارها در جذب و نگهداری مشتریان جدید استفاده می‌کند.

گرچه هکر رشد گاهی با عنوان بازاریاب رشد نیز شناخته می‌شود، اما این دو با هم تفاوت‌هایی دارند.

هرکسی که در توسعۀ محصول یا خدمت دخالت دارد، ازجمله مدیران محصول و مهندس‌ها، می‌تواند هکر رشد باشد. هکرهای رشد اغلب وسواسی، داده‌محور، کنجکاو و تحلیل‌گر هستند و مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها در کسب‌وکارها شامل موارد زیر است:

  • تمرکز روی استراتژی‌های مرتبط با رشد کسب‌وکار؛
  • فرضیه‌پذیری، اولویت‌بندی و آزمایش استراتژی‌ها؛
  • تحلیل داده‌ها و آزمایش برای ارزیابی کارایی و اثربخشی راهکارها؛
  • تعیین اولویت‌های رشد و شناسایی کانال‌های جذب مشتری؛
  • بررسی میزان موفقیت و مقیاس‌پذیری رشد.

استراتژی‌های هک رشد

هکرهای رشد به دنبال استراتژی‌هایی هستند که باعث رشد کسب‌و‌کارها می‌شود. بخش مهمی از استراتژی‌های بازاریابی، تعیین یک روش برای سنجش و پایش موفقیت استراتژی است. یکی از روش‌های معمولی در هک رشد، شیوۀ قیف هک رشد است. در این روش، ۵ پارامتر در قالب یک مسیر مشخص تعریف می‌شوند. پارامترها عبارت‌اند از:

  1. جذب مشتریان جدید؛
  2. متقاعد‌کردن مشتریان به استفاده از محصول؛
  3. حفظ مشتریان فعلی؛
  4. افزایش سودآوری؛
  5. ترغیب مشتریان به معرفی آن‌ها به دیگران.

هک رشد در کسب‌وکارها چگونه کار می‌کند؟

پس از اینکه با مفهوم هک رشد و استراتژی‌های آن آشنا شدید، نوبت آن می‌رسد که بررسی کنید چگونه می‌توان از این استراتژی‌ها در کسب‌وکار کمک گرفت؟ در این قسمت به مراحل شناخت و استفاده از استراتژی‌های هک رشد اشاره خواهیم کرد:

جست‌وجوی نقاط ضعف رشد

با استفاده از مدل The Pirate Funnel که دیو مک‌کلور ابداع کرده ‌است، نقاط ضعف کسب‌وکار را پیدا می‌کنید. این مدل، ۶ مرحلۀ بررسی دارد:

  1. آگاهی
  2. جذب
  3. فعال‌سازی
  4. درآمد
  5. نگهداری
  6. معرفی

پس از گذراندن مراحل بالا، به بررسی داده‌ها با کمک Google Analytics می‌پردازید و با مشتریان گفت‌وگو کرده و نقاط ضعف را از نگاه آن‌ها بررسی می‌کنید.

آزمودن استراتژی‌ها

پس از آنکه با کمک مدل The Pirate Funnel متوجه نقاط ضعف سیستم شدید، نوبت آن می‌رسد که با کمک روش The One Metric That Matters به ارزیابی ایده‌ها براساس پتانسیل، میزان تأثیرگذاری آن‌ها در رونق کسب‌وکار، اجرای آسان و بررسی هزینه‌های اجرایی بپردازید.

تجزیه‌و‌تحلیل

پس از آنکه به بررسی استراتژی‌های مختلف پرداختید، زمان تجزیه‌و‌تحلیل نتایج فرا می‌رسد. آیا تغییر مثبتی مشاهده می‌کنید؟ اگر تغییر مثبتی اتفاق نیفتاده ‎است، نوبت آن رسیده که استراتژی خود را تغییر دهید.

در‌صورتی‌که تغییر رویۀ مثبتی در استراتژی جدید مشاهده کردید، همان شیوه را ادامه دهید و هر جزئی از آزمایش را به‌دقت مستند کنید تا بدانید با چه استراتژی‌هایی موفق شده‌اید و کدام قسمت‌ها نیاز به بهبود دارند؟

تکرار فرایند

در هک رشد، هرگز نقطۀ عطفی وجود ندارد و همواره باید در جست‌وجوی راهکارهای بهتر برای بهبود کسب‌وکار بود. پس از اتمام هر آزمایش، درصورتی‌که نتایج مطلوب حاصل نشد، بازهم باید آماده باشید تا روش جدیدی را شروع کنید و این مراحل، به‌طور متوالی و پیوسته تکرار خواهد شد.

چگونه از هک رشد استفاده کنیم؟

با توجه به استراتژی‌های هک رشد، می‌توان تکنیک‌هایی تعیین کرد. مهم‌ترین تکنیک‌ها برای هک رشد عبارت‌اند از:

۱) بازاریابی ایمیلی انجام دهید

یکی از روش‌های رشد و توسعۀ سریع شرکت، تهیۀ یک استراتژی بازایابی ایمیلی است. پیشنهاد می‌شود ابتدا یک لیست ایمیل تهیه کنید، سپس رونمایی از محصول خود را با ارسال تیزر تبلیغاتی‌تان به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنید.

بازاریابی ایمیلی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا پیش از راه‌اندازی هر محصول‌، سروصدا و تبلیغ کنند. این امر به شما امکان جذب سرنخ یا لید بیشتر می‌دهد و نرخ افزایش تبدیل را دوچندان می‌‎‌سازد.

۲) از بازاریابی ارجاعی استفاده کنید

بازاریابی ارجاعی شیوه‌ای از بازاریابی است که در آن برند سعی می‌کند مخاطبانش را تشویق کند تا محصولات یا خدماتش را به دیگران معرفی کنند. هزینۀ جذب مشتری با این شیوه بسیار کمتر خواهد بود. با کمک این شیوه، افزون‌ بر اینکه می‌توانید سرنخ‌های بیشتری جذب کنید، نرخ نگهداری آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود.

۳) با برندهای جدید شریک شوید

یکی دیگر از تکنیک‌های هک رشد، شراکت و همکاری با برندهای دیگر است. این کار سروصدای زیادی ایجاد می‌کند و آگاهی از برند شما را دوچندان خواهد کرد و فرصت‌های جدیدی برای دیده‌شدن به وجود می‌آورد. سعی کنید با برندی همکاری کنید که مکمل شما بوده و برای هردوی شما یک موقعیت برد-برد باشد.

۴) برگزارکنندۀ رویداد باشید یا در آن شرکت کنید

ازجمله تکنیک‌های مؤثر برای هک رشد، شرکت در رویدادهای مختلف کسب‌وکارتان است. به‌خصوص اگر یک شرکت نوپا هستید، این امر به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید چگونه استارتاپ‌ خود را در فضای جدید معرفی کنید؟

افزون‌براین، امکان ارتباط بیشتر شما با سایر رقبا نیز به وجود می‌آید. در چنین فضایی، می‌توانید از آن‌ها در کارتان الگو بگیرید. مزایای حضور در رویدادها به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ برگزاری رویداد، شما را در معرض دید بقیه قرار می‌دهد، بدون آنکه سرمایه‌گذاری زیادی در این امر کرده‌ باشید.

۵) از فضای مجازی، بیشتر استفاده کنید

در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های مهم جذب و ارتباط با مشتریان هستند. هرچه بیشتر از فضاهای مجازی همچون اینستاگرام، لینکدین، و توییتر استفاده کنید، آگاهی از برند و جذب ترافیک بیشتری برای کسب‌وکارتان خواهد داشت. با تبلیغ‌نویسی حرفه‌ای در این شبکه‌ها، فعالیت خود را توسعه ببخشید، نقاط ضعف رقبای خود را شناسایی کنید و آن‌ها را در صفحات خود بهبود دهید.

۶) رقبای خود را کامل بشناسید

از رقبای خود آگاه باشید و تمامی تلاش خود را روی مزیت رقابتی کسب‌وکارتان متمرکز کنید. یادتان باشد همواره در جایی‌ که رقبای شما حضور دارند، شما هم باشید و خود را کنار نکشید.

۷) استراتژی بازاریابی محتوایی حرفه‌ای تدوین کنید

با برنامه‌ریزی و تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی منحصربه‌فرد، مخاطب شما متوجه ارزش محصولتان خواهد شد، بدون آنکه هزینه‌ای صرف کرده ‌باشید.

۸) از پست‌های مهمان کمک بگیرید

بلاگ‌نویسی مهمان یکی از تکنیک‌ها برای هک رشد است که تأثیر زیادی در ترافیک سایت و دستیابی به سرنخ‌های جدید دارد. بلاگرهای مهمان می‌توانند با نوشتن دربارۀ کسب‌وکارتان آن را معرفی کنند و سرنخ‌‌های باکیفیتی در اختیارتان بگذارند. افزودن لینک سایت در پست‌های مهمان، به بهبود رتبۀ SERP شما در موتورهای جست‌وجو کمک خواهد کرد.

۹) با اینفلوئنسرها همکاری کنید

اگر کسب‌وکار شما نوپاست و توان رقابتی با برندهای کارکشته و حرفه‌ای در صنعتتان را ندارد، می‌توانید از یک اینفلوئنسر مرتبط به حرفه‌تان کمک بگیرید. این روش نیز یکی دیگر از تکنیک‌ها برای هک رشد محسوب می‌شود.

۱۰) از ترندهای روز کمک بگیرید

همراهی با ترندهای روز نیز به نفع موفقیت شرکت شماست. از بین تمام استراتژی‌های هک رشد، این ساده‌ترین و در‌عین‌حال راحت‌ترین آن‌هاست. شما با استفاده از ترندهای روز جامعه، بیشتر و سریع‌تر شناخته می‌شوید.

۱۱) محتوای بلاگ‌ خود را متنوع کنید

سعی کنید در بلاگتان از محتواهای متنوع همچون ویدئو، پادکست و… استفاده کنید و در پلتفرم‌های مختلف حضور پررنگی داشته باشید. این روش در استراتژی هک رشد بسیار مؤثر خواهد بود و شما نیز می‌توانید از محتواهای متنوع‌ خود، نهایت استفاده را ببرید.

۱۲) لینک‌های اشتراک‌گذاری پلتفرم‌های اجتماعی را به محتوای‌ خود اضافه کنید

همان‌طور که اشاره شد، رسانه‌های اجتماعی تأثیر بسزایی در هک رشد دارند. لینک‌های اشتراک‌گذاری به شبکه‌های مجازی را به بلاگ خود اضافه کنید. برای مثال، متن را به‌گونه‌ای بنویسید که قابل اشتراک‌گذاری در ایکس (توییتر سابق) باشد تا مخاطب بدون آنکه از بلاگ خارج شود، محتوای شما را در شبکه‌های مجازی خود به اشتراک بگذارد.

افزون‌براین، خود را در جایگاه مخاطب قرار دهید تا متوجه نیازها و خواسته‌هایش شوید و بفهمید چه کاری می‌توانید انجام دهید تا مخاطب را به به‌اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک‌ها، تصاویر، ویدئوها، نمودارها و… وادار کنید.

۱۳) A/Bتست را انجام دهید

A/Bتست یک روش آزمایشی است که به شما کمک می‌کند تا عملکرد دو نسخۀ متفاوت از یک صفحۀ وب را مقایسه کنید. در این بررسی، ابتدا دو نسخۀ صفحۀ وب ایجاد می‌کنید که فقط در یک ویژگی خاص با هم تفاوت دارند. در قدم بعدی، این دو نسخه را به‌طور تصادفی به بازدیدکنندگان مختلف نشان می‌دهید و نرخ تبدیل هریک از آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کنید.

۱۴) روی پاسخ‌دادن به سؤال‌ها در Quora تمرکز کنید

اگر می‌خواهید ترافیک هدفمند و مؤثری را به سایت خود هدایت کنید، سؤالاتی را که در پلتفرم‌های پربازدید همچون Quora مطرح می‌شود به‌صورت ساده اما دقیق پاسخ دهید. این روش موجب افزایش بازدید از سایت شما می‌شود.

۱۵) از ابزارهای رایگان استفاده کنید

ابزارهای مفید و رایگان ازجمله مهارت‌های رشد هستند. ارائۀ ماشین‌حساب، تبدیل‌کننده، و ابزارهای دیگر به مخاطبان در سایت، علاقۀ آن‌ها را به محصول یا خدمت شما افزایش می‌دهد.

۱۶) رتبه‌بندی سایت را بررسی کنید

شما در پنجرۀ New incognito tab از گوگل کروم، باید به بررسی موضوع‌های مختلف پیرامون موضوع موردنظرتان برای تولید محتوا بپردازید. این کار موجب افزایش ایده برای تولید محتوا می‌شود.

همچنین باید بررسی کنید که چگونه می‌توانید به محتواهایتان ارزش بیفزایید. یکی از شیوه‌های مفید در هک رشد، کامنت‌گذاری در سایت‌های مختلف است تا توجه مخاطب را به سایت خود جلب کرده و به قول معروف، لینک برگشتی بگیرید.

۱۷) از مشتریان فعلی خود بازخورد بگیرید

بیشتر ما حواسمان به جذب مشتری جدید است و از مشتریان قدیمی غافل می‌شویم، اما واقعیت این است که طلا در دستان مشتریان فعلی شماست. درخواست بازخورد از مشتریان موجود در راستای رشد محصول یا خدمت، روشی عالی برای هک رشد است.

مشتریان وقتی بدانند به ایده‌ها و نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهید و از آن‌ها برای رشد کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید، ارتباط عمیق‌تری با شما برقرار می‌کنند.

۱۸) محصولتان را به‌طور مداوم بهتر کنید

استفادۀ بهینه از محصول خود را نادیده نگیرید. افراد اغلب روی جذب مشتریان جدید تمرکز می‌کنند و فراموش می‌کنند که مشتریان فعلی نیز ارزشمندند. آمار نشان می‌دهد که مشتریان فعلی در مقایسه با مخاطب‌های جدید، ۷۰٪ بیشتر به ادامۀ ارتباط با کسب‌وکار شما تمایل دارند.

با به‌روزرسانی مداوم و آزمودن آن، تجربۀ کاربری بهتر خواهد شد. با مشتریان جدید ارتباط قوی ایجاد کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که پس از خرید، فراموششان نمی‌کنید.

هک رشد و آیندۀ کسب‌و‌کارهای اینترنتی

هک رشد در آیندۀ کسب‌و‌کارهای اینترنتی نقش کلیدی دارد. این رویکرد، با بهره‌گیری از داده‌ها و تجربۀ کاربری بهتر، به رشد و گسترش کسب‌وکارها کمک بسیاری می‌کند. تسریع در ورود به بازارهای جدید، بهینه‌سازی تجربۀ مشتریان و استفاده از تکنولوژی‌های نوین، ازجمله اثرات این استراتژی در آینده خواهد بود.

و اما سخن آخر

در این مطلب شما را با آموزش هک رشد به زبان ساده آشنا کردیم. پس از آن، دربارۀ استراتژی‌ها و تکنیک‌ها برای هک رشد با هم گفت‌وگو کردیم. اگر شما اطلاعات بیشتری دراین‌باره دارید، می‌توانید نظرات یا پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزاریم.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.