افزایش فروش را با تبلیغات از جنس ویدئو تجربه کنید!

معرفی 7 نوع ویدئو که به فروش بیشتر کمک می‌کنند

در سال ۲۰۱۶ کمپانی Dollar Shave Club یک تبلیغ ویدئویی جالب اجرا کرد و نتیجه باورکردنی نبود؛ در عرض ۴۸ ساعت ۱۲۰۰۰ سفارش خرید دریافت شد. این موضع به همان‌جا ختم نشد، بلکه از آن به بعد هم همواره با میزان بالایی از فروش همراه بودند؛ تا جایی که چهار سال بعد شرکت یونیلیور تصمیم گرفت کمپانی را به قیمت یک‌بیلیون دلار خریداری کند.

مدیرعامل این مجموعه علت موفقیت خود را در داستان‌سرایی محتوا دانست و اضافه کرد:‌ «عنصری که در بازاریابی استفاده می‌شود اهمیت زیادی در موفقیت آن دارد و ما انتخاب درستی داشتیم».

در این مطلب از وی‌پدیا از دلایل تأثیرگذاری ویدئو در فروش صحبت می‌کنیم. سپس توضیح می‌دهیم که چه محتواهایی در تبلیغات ویدئویی فروش را افزایش می‌دهند و چه نکاتی را باید در آن‌ها رعایت کرد.

چرا ویدئو در فروش کسب‌وکارها تأثیر مثبت دارد؟

ویدئو محصول را برای مردم ملموس‌تر و قابل درک‌تر می‌سازد. این موضوع در خریدهای آنلاین پررنگ‌تر به چشم می‌آید؛ چون افراد در اغلب مواقع دربارۀ انتخاب‌ خود مردد هستند. آن‌ها محصول را به دست نگرفته‌‌اند تا از زوایای مختلف آن را سبک‌سنگین کنند و تصویر هم اجازۀ بررسی جزئیات را نمی‌دهد. ویدئو (در مقایسه با عکس) تصویر واقعی‌تری از محصول نشان می‌دهد و باعث اطمینان خاطر آن‌ها می‌شود.

براساس نظرسنجی Wyzowl، نزدیک به ۷۳٪ خریداران برای آشنایی با محصولات و خدمات شرکت‌ها محتوای ویدئویی را ترجیح می‌دهند. از طرفی، در ویدئو می‌توان کاربر را از نظر احساسی درگیر کرد و رابطه‌ای عاطفی با او شکل داد. این گرۀ احساسی، برند و محصول را در جایگاه‌های بالایی در ذهن او قرار می‌دهد و هنگام خرید در تصمیم او تأثیر می‌گذارد. همچنین، باعث می‌شود به جمع مشتریان وفادار و مبلغان مجموعه بپیوندد و برای آن یک جریان درآمدی ایجاد کند.

۷ ویدئوی تأثیرگذار در فروش بیشتر کسب‌وکارها

تبلیغات ویدئویی به شکل‌های مختلف قابل اجراست؛ به‌صورت In Stream در آپارات و همسان یا بینابینی در اپلیکیشن‌های موبایل. در مطلب تبلیغات ویدئویی با تمام این شیوه‌ها آشنا می‌شویم. سؤال ما در اینجا این است که چه محتوایی برای هریک از آن‌‌ها به کار ببریم تا به هدف خود یعنی جذب کاربر برسیم:

  1. ویدئوی دمو (Demo Video): ویدئوی دمو نحوۀ عملکرد محصول یا سرویس را با جزئیات نشان می‌دهد. این نوع از ویدئو بیشتر برای فروش نرم‌افزارها، پلتفرم‌های آنلاین و ابزارهای دیجیتال به کار می‌رود. کاربر با دیدن آن متوجه می‌شود که سرویس موردنظر چه مزایایی دارد، چه راه‌حلی ارائه می‌دهد و چه تفاوتی در زندگی و کار او ایجاد می‌کند. این نگاه نزدیک، احتمال خرید او را افزایش می‌دهد.
  2. ویدئوی توضیحی (Explainer Video): در اینجا ویژگی‌، مزایا و چگونگی عملکرد محصول یا خدمت توضیح داده می‌شود. ویدئوهای توضیحی تأثیرگذاری بسیار بالایی دارند. برخی کسب‌وکارها نرخ تبدیل ۱۴۴% هم برای آن اعلام کرده‌اند؛ به همین دلیل است که در صفحات فرود و فروشگاه‌های آنلاین اصرار زیادی به استفاده از این ویدئوها به چشم می‌خورد. باید اضافه کنیم که ویدئوهای توضیحی همیشه درون‌مایۀ جدی ندارند. آگهیDollar Shave Club یا کلیپ پرسروصدای اخیر دیوار از این دسته به حساب می‌آیند و می‌بینیم که حال‌وهوای طنز دارند.
  3. ویدئوی توصیه‌ای (Testimonial Video): نظرات و تجربیات کاربران دیگر، سنگ‌بنای فروش را می‌سازد. مشتریان براساس دیدگاه مصرف‌کنندگان محصول، دست به انتخاب و خرید آن می‌زنند. توصیه و اعلام رضایت کاربر در ویدئو نسبت به محتواهای دیگر باورپذیرتر است و مؤثرتر عمل می‌کند. فیلم‌ها علاوه بر کلام، زبان بدن مشتری را هم نشان می‌دهند، واقعی‌تر به نظر می‌رسند و اعتماد بیشتری در بیننده ایجاد می‌کنند.
  4. ویدئوی آموزشی (How to video): ویدئوهای آموزشی مردم را به خرید ترغیب می‌کنند، باعث وفاداری آن‌ها می‌شوند و تبلیغات دهان‌به‌دهان را افزایش می‌دهند. فروشندۀ گل‌وگیاه از نحوۀ نگهداری از گیاهان و ابزارهای باغبانی می‌گوید. متخصص سئو نکات مهم و مؤثری در راه‌اندازی سایت محتوا منتشر می‌کند.
  5. ویدئوی واقعیت افزوده (AR Video): برخی کسب‌وکارها مثل IKEA در حال استفاده از این قابلیت در فروش خود هستند. در این سبک ویدئویی، یک لایۀ دیجیتال از محصول به آنچه در حال حاضر مشاهده می‌کنید اضافه می‌شود. برای مثال، دوربین گوشی موبایل را به‌سمت اتاق نشیمن می‌گیریم و تکنولوژی AR، کاناپۀ موردنظر ما را به آن فضا اضافه می‌کند؛ به این ترتیب متوجه می‌شویم چه جلوه‌ای در آنجا دارد و برای خرید تصمیم بهتری می‌گیریم.
  6. ویدئوی تعاملی (Interactive Video): ویدئوهای تعاملی نرخ تبدیل بالایی دارند و استفاده از آن‌ها در بین کسب‌وکارهای خارج از کشور باب شده است. در این کلیپ‌ها بیننده می‌تواند با خود محتوای ویدئو تعامل داشته باشد؛ به سؤال جواب دهد، آن را اسکرول کند، بکشد یا با ماوس نگه دارد. نایک در تبلیغی ویدئویی به بیننده اجازه می‌دهد که با کلیک بر محصولات موجود در محتوا، لباس‌های کاراکتر را خود انتخاب کند. یکی دیگر از مزایای این نوع از محتوا این است که در هر قسمت از ویدئو که محصول ما نشان داده می‌شود می‌توانیم لینک خرید آن را هم قرار دهیم. با این کار مشتری می‌تواند بلافاصله به صفحۀ فرود برود و خرید خود را انجام دهد.
  7. ویدئوی برند (Brand Video): در ویدئوی برند لزوماً به ‌دنبال نمایش و معرفی محصول یا خدمت نیستیم. از داستان شرکت، فرهنگ و ارزش‌های آن، پرسنل و پشت صحنۀ کار می‌گوییم و ارتباطی انسانی و عاطفی با کاربران می‌سازیم. افزایش آگاهی از برند، ساخت هویت بصری از شخصیت برند و گره‌خوردن به قلب و ذهن مردم، ما را از رقبا متمایز می‌کند؛ تمایزی که تضمین‌کنندۀ فروش مجموعه خواهد بود. فیلیمو توانسته است سبک‌های جدید و مؤثری در تبلیغات برندمحور کشور ایجاد کند که می‌توانند در این زمینه کمک بزرگی به کسب‌وکارها باشند.

۶ فاکتور مؤثر در افزایش فروش تبلیغات ویدئویی

ویدئوهای تعاملیبا درنظرگرفتن برخی پارامترها می‌توان اثربخشی تبلیغات ویدئویی را بیشتر کرد که در ادامه آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

۱) مدت‌زمان ویدئو

مدت‌زمان مناسبی برای ویدئو در نظر بگیریم. دامنۀ توجه و علاقۀ کاربر کوتاه است و باید در محتوا اطلاعات حیاتی را بگنجانیم. افراد را کنجکاو و علاقه‌مند کنیم که برای اطلاعات بیشتر به سایت، صفحات اجتماعی یا صفحۀ فرود مراجعه کنند.

انجمن جهانی فناوری و اطلاعات (WISTA)، بازۀ زمانی ۱ تا ۲ دقیقه را برای تبلیغ ویدئویی مناسب و بهینه می‌داند. اما این مسئله به نوع محصول، شیوۀ اجرا، رسانۀ نشر و پرسونای مخاطب هم بستگی دارد.

۲) رسانۀ نشر

ویدئوی خود را در رسانۀ درست منتشر کنیم؛ سایت، تلویزیون یا صفحۀ اینفلوئنسر. مسلماً باید کانالی را انتخاب کنیم که مشتریان بالقوۀ ما هم در آن حضور داشته باشند. در کنار آن باید بودجه، هدفمندی تبلیغ و گزارش‌های قابل دریافت را هم در نظر گرفت.

۳) بهینه‌سازی

فرایند تبلیغ با ساخت و نشر آگهی تمام نمی‌شود، بلکه همواره باید بازخوردهای دریافتی را ارزیابی کرد و به‌دنبال بهینه‌سازی بود.

  • تصویر کاور مناسب بوده؟
  • کسب‌وکار تگ شده است؟
  • عنوان آن جذاب بوده؟
  • یا اینکه شروع درستی داشته است؟

همۀ این جزئیات در نتیجۀ نهایی تبلیغ تأثیر می‌گذارند و تحلیل آن‌ها به ما کمک می‌کند که در کمپین‌های بعدی بازدهی بیشتری به دست آوریم. بهتر است از نکات مهم در سئوی ویدئو هم آگاه باشیم.

۴) قابلیت به‌اشتراک‌گذاری

هرچه افراد بیشتری ویدئو را ببینند، شانس موفقیت کمپین هم بیشتر خواهد بود. بهتر است شرایط را برای به‌اشتراک‌گذاری راحت ویدئو فراهم کنیم. برای مثال، حجم مناسبی داشته باشد یا اگر محتوا را در سایت بارگذاری کرده‌ایم، گزینۀ Share (در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی) را هم در کنار آن بگذاریم.

۵) استفاده از فراخوان‌ به ‌اقدام

وجود فراخوان‌ به ‌اقدام نکتۀ بسیار مهمی در افزایش فروش با ویدئو به حساب می‌آید. اگر به بینندگان نگوییم که چه کاری انجام دهند یا به کجا بروند، هرگز تبدیل نخواهند شد.

۶) شخصی‌سازی ویدئو

شخصی‌سازی ویدئو به‌طرز شگفت‌انگیزی در نرخ تبدیل اثر می‌گذارد. شرکت Cadbury در هند فقط ۵ تا ۷% بازار را در دست داشت که در مقایسه با دیگر بازارهای جهانی عدد پایینی محسوب می‌شد. این کمپانی تصمیم گرفت یک کمپین ویدئویی با امکان شخصی‌سازی ترتیب دهد.

مردم می‌توانستند بسته‌ای از شکلات کادبری را خریداری کنند و همراه با ویدئویی اختصاصی، به عزیزان خود هدیه کنند. در کلیپ این قابلیت وجود داشت که نام فرد گیرنده، عکس‌های خاطره‌انگیز او و متن محبت‌آمیز سفارشی درج شود. این کمپین نرخ تبدیل شرکت را به ۹۶% رساند و هشتگ آن ۱.۶میلیون‌ بار در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت.

البته این کار ابزارهای خاص خود را می‌طلبد و در ایران شرایط آن مهیا نیست. اما همیشه هم انجام تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به این پیچیدگی نیست. می‌توانیم مشتریان خود را به دسته‌های مختلف تقسیم کنیم، برای هریک محتوایی جداگانه بسازیم و از طریق ایمیل و صفحات اجتماعی به دستشان برسانیم. 🎞 ۱۰ دلیل استفاده از تبلیغ ویدئویی برای کسب‌وکارهای کوچک را در این مطلب از صباویژن بخوانید.

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.