دیجیتال مارکتر کیست و چه‌کاری انجام می‌دهد؟

همه‌چیز دربارۀ بازاریاب دیجیتال

بازاریابی دیجیتال دیگر یک حوزۀ خاص و نیچ نیست. در حال حاضر، این بازاریابی به بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های بازاریابی در حوزه‌های مختلف تبدیل شده است که با درگیرکردن مشتریان بالقوه و ایجاد ترافیک، آن‌ها را به سرنخ‌هایی باکیفیت تبدیل می‌کند.

اگر برندی هستید که می‌خواهید در دنیای دیجیتال امروز، با مخاطبان فراوانی که دارد، موفق شوید، به‌طور قطع به بازاریاب‌هایی با تخصص دیجیتال نیاز دارید؛ یعنی همان افرادی که بتوانند محصول‌ها و خدمات شما را به‌شکل آنلاین در معرض دید مخاطبان و مشتریانتان بگذارند. در دنیای امروز، به این بازاریاب‌های با تخصص دیجیتال، دیجیتال مارکتر می‌گویند.

دیجیتال مارکترهای ماهر به صلاحیت‌ها و دانشی نیاز دارند که فراتر از اصول اولیۀ استراتژی بازاریابی و مهارت‌های خلاقیت است. اگر به ‌دنبال دیجیتال‌مارکتر‌شدن هستید، برای شروع باید درک کنید که مهارت‌های موردنیاز و وظایف این جایگاه شغلی چیست. درکل باید بدانید که یک دیجیتال مارکتر چه‌کاری انجام می‌دهد. برای کسب این اطلاعات با ما در وی‌پدیا (بلاگ صباویژن) همراه باشید.

دیجیتال مارکتر کیست؟

به‌طور کلی یک دیجیتال مارکتر مسئول استفاده از انواع کانال‌های دیجیتال برای تولید سرنخ و ایجاد و افزایش آگاهی از برند است. کانال‌های دیجیتال عبارت‌اند از:

  • سایت‌های شرکت؛
  • شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، توییتر، لینکدین، آپارات و…؛
  • موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و بینگ؛
  • بازاریابی ایمیلی؛
  • برنامه‌های موبایلی مانند تیک‌تاک، تلگرام و واتساپ؛
  • تبلیغات آنلاین؛
  • بلاگ‌ها.

فراتر از تمام این کانال‌ها، هر دیجیتال مارکتری باید از توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی که ابزارهای اندازه‌گیری در اختیارش می‌گذارند، برخوردار باشد تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف، در راستای بهبود عملکرد هریک از این کانال‌ها تلاش کند. مسئولیت شما در این جایگاه شغلی می‌تواند تمام جنبه‌های استراتژی دیجیتال یک شرکت را در بر بگیرد، یا اینکه باید به‌صورت تخصصی روی یکی از این کانال‌ها متمرکز شوید.

دیجیتال‌مارکترشدن مزایا و معایبی دارد. شرکت‌های کوچک تمایل دارند که یک نفر جور تمام کارهای دیجیتال را بکشد و به‌قولی، آچارفرانسۀ دیجیتال شرکت باشد؛ اما در شرکت‌ها و برندهای بزرگ، مسئولیت‌های دیجیتال شرکت بین چند نفر تقسیم می‌شود و برای هر کانال، یک یا چند متخصص استخدام می‌کنند.

مهارت‌های ضروری و ابتدایی یک دیجیتال مارکتر چیست؟

مهارت‌های مورد تقاضا در آیندههمان‌طور که در تصویر می‌بینید، مهارت‌های مورد تقاضا در آینده شامل مهارت‌های فناوری، خلاقیت و تفکر تحلیلی است.

زیبایی مسیر شغلی دیجیتال مارکتر این است که می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید روی تمام این مهارت‌ها تمرکز کنید و تبدیل به یک همه‌فن‌حریف شوید، یا می‌خواهید روی یک یا دو مهارت اصلی تمرکز کنید تا در آن مهارت‌ها از دیگران متمایز شوید و دیگران شما را با آن مهارت‌ها بشناسند. تجربۀ کار در شرکت‌ها یا یک دورۀ کارآموزی خوب می‌تواند به شما در انتخاب مسیر کمک کند.

گواهی‌نامه‌هایی که پس از شرکت در دوره‌های بازاریابی دیجیتال کسب می‌کنید، می‌تواند راهی عالی برای نشان‌دادن مهارت‌ها و افزایش اعتبار شما نزد کارفرما باشد. مدرک بازاریابی دیجیتال نشان می‌دهد شما متخصص عمومی هستید، یا در زمینۀ کلیدی خاصی تخصص لازم را دارید. این مدرک نه‌تنها شانس استخدامتان را افزایش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید حقوق بیشتری را طلب کنید.

روی دیگر سکه، کارهایی است که نباید به‌عنوان دیجیتال مارکتر انجام دهید. در بلاگ‌پست‌های بعدی به‌طور مفصل به این موارد می‌پردازیم تا آگاه شوید که در محیط حرفه‌ای دیجیتال، باید از چه کارهایی برحذر باشید.

حالا وقت آن است که نگاهی به مهارت‌ها و زمینه‌های تخصصی یک دیجیتال مارکتر بیندازیم.

مهارت‌های دیجیتال مارکتر-ویدئو

در فضای آنلاین، جلب توجه مردم به‌شدت سخت است. آمار نشان می‌دهد که ویدئو، در عین داشتن رتبۀ بالاتر در گوگل، تعامل مخاطب را هم افزایش می‌دهد. نیازی نیست که متخصص تولید ویدئو شوید، اما باید با اصول اولیۀ تولید محتوای ویدئویی آشنا شوید و در کسب‌وکاری که در دست دارید، از آن استفاده کنید.

داشتن درک درست از نوشتن سناریوی ویدئویی، نحوۀ استفاده از پلتفرم‌ها و برنامه‌های تولیدمحتوای ویدئویی و درنهایت هرآنچه با ساخت ویدئو سروکار دارد، جذابیت شما را برای کارفرما، در هنگام درخواست استخدام در جایگاه شغلی دیجیتال مارکتر، افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه در حال حاضر بازاریابی ویدئویی بخش جدایی‌ناپذیر از شبکه‌های اجتماعی است، مطمئن شوید که نحوۀ استفادۀ مؤثر از این نوع محتوا در پلتفرم‌های مختلف را می‌دانید؛ زیرا در چند سال اخیر، بیشتر شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام، روی ویدئو تمرکز بیشتری کرده‌اند.

به‌ خاطر داشته باشید که همیشه امکان وایرال‌شدن فقط با یک ویدئو وجود دارد و می‌توان سرنخ‌های بی‌شماری را فقط با همان یک ویدئو کسب کرد. پس اطمینان حاصل کنید که ویژگی‌های کلیدی وایرال‌شدن یک محتوا را به‌خوبی می‌شناسید.

مهارت‌های دیجیتال مارکتر-سئو و SEM

جست‌وجوی آنلاین، ترافیک را به‌سمت سایت، تبلیغات یا صفحۀ فرود روانه می‌سازد. به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر باید مهارت بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM) را داشته باشید.

در اینجا لازم نیست نگران مباحث فنی بک‌اند باشید. این مورد بیشتر دربارۀ درک اهمیت و سازوکار سئو و بهترین شیوه‌های مورد استفاده در حوزه بازاریابی دیجیتال است. درک اینکه سئو و SEM چگونه با هم کار می‌کنند و چه تأثیری بر فعالیت‌های آنلاین شما دارند، به شما این امکان را می‌دهد که با دیگر اعضای تیم دیجیتال، بدون اینکه اشتباهی در کسب‌وکار شرکت رخ دهد، کار کنید.

مهارت‌های دیجیتال مارکتر-بازاریابی محتوایی

محتوا چیزی است که برای جذب و درگیر‌‌کردن مشتری استفاده می‌شود. محتوا می‌تواند ویدئو، بلاگ‌پست، پادکست، وایت‌پیپر، موردکاوی (Case Study)، کتاب الکترونیک و… باشند. به‌طور کلی، هرآنچه مردم می‌توانند به‌شکل آنلاین در سایت یا شبکه‌های اجتماعی‌تان به آن‌ دسترسی داشته باشند، می‌توان محتوا نامید.

درک همه‌جانبۀ محتوا، شیوۀ تولید محتوا، نحوۀ اثرگذاری و اینکه چطور از محتوا در شبکه‌ها و پلتفرم‌ها به بهترین نحو استفاده شود، اطلاعات موردنیازی است که هر دیجیتال مارکتری باید از آن‌ها آگاه باشد. شما باید درک کنید که چطور می‌توانید از محتوا برای کمک به کسب‌وکار، جهت رسیدن به هدف‌ها، به‌خصوص در پلتفرم‌های کلیدی شبکه‌های اجتماعی، استفاده کنید.

فرقی نمی‌کند به ‌دنبال چه‌کاری در حوزۀ بازاریابی دیجیتال هستید، بسته به نوع آن کار باید تا حدودی استراتژی و تحلیل محتوا را هم درک کنید.

مهارت‌های دیجیتال مارکتر-داده و تجزیه‌وتحلیل

تجزیه‌وتحلیل در بسیاری از جنبه‌های بازاریابی دیجیتال نقشی اساسی دارد. می‌توانید گزارش‌ها را ردیابی کنید، ولی آنچه مهم‌تر است، نحوۀ استفاده از اطلاعاتی است که به آن‌ها دست ‌یافته‌اید.

مانیتورینگ و نظارت بر کمپین‌ها و به‌کارگیری یافته‌های مبتنی بر رفتار مصرف‌کننده، این امکان را به شما می‌دهد تا راه‌حل‌های بهتری را ارائه دهید که هم نرخ تبدیل را افزایش دهد و هم موجب بالارفتن ترافیک سایت شود. تجزیه‌وتحلیل درنهایت به شما کمک می‌کند تا سفر مشتری را بهینه‌تر کنید.

جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها در بازاریابی دیجیتال نقش محوری دارد؛ زیرا امروزه اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط کسب‌وکارها همانند معدنی پر از طلاست. با این معدن طلا می‌توانید روش‌های نوآورانه و خلاقی را در جهت جذب، حفظ و توسعۀ مشتری اجرا کنید.

با توجه به موارد گفته‌شده، داده‌ها یکی از مهم‌ترین لوازم تدوین استراتژی بازاریابی هستند. اگر به بحث تدوین استراتژی بازاریابی علاقه‌مندید، ما در وی‌پدیا بلاگ‌پستی را با عنوان ۷ گام برای تدوین یک استراتژی بازاریابی کامل برای شما آماده کرده‌ایم.

مهارت‌های دیجیتال مارکتر-تفکر طراحی

تجربۀ کاربری کلید موفقیت بازاریابی دیجیتال است. تفکر طراحی یکی از فاکتورهای مهم بازاریابی دیجیتال است؛ زیرا به شرکت‌ها می‌آموزد که چگونه به بهترین شکل، مشتریان خود را جذب کنند. البته تفکر طراحی پا را فراتر از این حرف‌ها می‌گذارد؛ این مقوله، تجربه‌های آنلاین ساده و مؤثر مشتریان را تضمین می‌کند. این موضوع می‌تواند شامل استفاده از سایت‌های تجارت الکترونیک و دسترسی به اطلاعات و سایر مواردی باشد که شرکتتان به مشتریان ارائه می‌دهد.

۷ مهارت ضروری که هر بازاریاب دیجیتال باید بلد باشد؛ در این مطلب از بلاگ صباویژن بخوانید.

مهارت‌های مطلوب برای تضمین آیندۀ شغلی شما

به‌عنوان دیجیتال مارکتر باید علاوه بر توانایی رصد ایده‌های موجود، توانایی شناسایی و شکار ایده‌هایی را که ممکن است در آینده به ‌وجود بیاید داشته باشید و آمادۀ چالش‌های بالقوه‌ای باشید که می‌توانند در آینده قلابشان را به یقه‌تان گیر بیندازند. باید بتوانید براساس غریزه و حس ششم راهکارهایی را پیشنهاد دهید و اطمینان حاصل کنید که این ایده‌ها قابل اجرا هستند.

علاوه بر مهارت‌های ضروری یک دیجیتال مارکتر، مهارت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند او را به مهرۀ غیرقابل جایگزین در سازمان‌ها تبدیل کند، ازجمله:

۱) دانش در حوزۀ تکنولوژی

تکنولوژی نیرومحرکه و سوخت موتور دنیای دیجیتال است؛ بنابراین، باید آخرین فناوری‌های روز دنیا را بشناسید و بدانید چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. گاهی سرعت لاک‌پشت از سرعت تحول دیجیتال در بسیاری از سازمان‌ها بیشتر است؛ ولی شما به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر وظیفه دارید سرعت خود را با سرعت تغییرات در حوزۀ دیجیتال وفق دهید و بدانید در این لحظه چه چیزی در راه است تا بتوانید برنامه‌های بازاریابی خود را با آن وفق دهید.

استفاده از تکنولوژی باید برای شما آسان باشد؛ زیرا تغییرکردن ترسی به جان یک دیجیتال مارکتر نمی‌اندازد. مهم نیست می‌خواهید شغل خود را از کجا شروع کنید (یا به کجا ختم کنید)، دانش برنامه‌نویسی وب و سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای دیجیتال مارکترها ضروری است؛ چراکه به‌عقیدۀ عمدۀ متخصصان خبره، آیندۀ بازاریابی ترکیبی از تکنولوژی و استعداد است.

۲) درک اینگیجمنت (Engagement)

بیش از هر زمان دیگری نیاز دارید که بفهمید چطور می‌توان یک مشتری را درگیر کرد. به‌عنوان دیجیتال مارکتر به مهارت‌ متقاعدسازی بالایی نیاز دارید تا بتوانید از پس اجرای کمپین‌های نوآورانه‌ای که به رشد کسب‌وکار کمک می‌کند، بربیایید. علاوه‌بر‌این، باید بفهمید که امروزه‌ چه چیزی مصرف‌کنندگان را متعهد می‌سازد و موجب خرید آن‌ها می‌شود.

به این قانع نباشید که مردم فقط در شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال کنند؛ زیرا این مسئله به‌تنهایی کافی نیست. شما باید درون سازمان را هم متقاعد کنید. تیمتان، سایر بخش‌ها و مدیران و رهبران سازمانتان هم باید متقاعد شوند که پشت توصیه‌های شما برای هزینه در کانال‌های دیجیتال مناسب، به یک استراتژی دیجیتال بی‌نقص گرم است.

درک تمام وجوه بازاریابی دیجیتال، اعم از آخرین فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها، سئو، تولید محتوا و همچنین آنچه مردم به آن پاسخ می‌دهند، بهترین شیوه برای همراهی مردم با برنامه‌هایتان است.

بیشتر بخوانید: بررسی کامل تدوین گزارش دیجیتال مارکتینگ در ۵ دقیقه

جایگاه‌های شغلی موجود در بازاریابی دیجیتالجایگاه‌های شغلی موجود در بازاریابی دیجیتال

مسیرهای زیادی برای متخصص‌شدن در بازاریابی دیجیتال وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را کشف کنید و در آن‌ها عمیق شوید. در ادامه چند جایگاه شغلی پرطرف‌دار در بازاریابی دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

مدیر سئو

به‌عنوان یک مدیر سئو از مهارت‌های سئویی خود برای کمک به تولید محتوا و بهبود محتوای شرکت استفاده ‌کنید. تولیدکنندگان محتوا از نظرها و راهنمایی‌های شما در راستای استراتژی بازاریابی دیجیتال شرکت، برای افزایش بهبود عملکرد در موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

متخصص بازاریابی محتوایی

به‌عنوان یک متخصص بازاریابی محتوایی باید بتوانید محتوایی عالی منطبق بر استراتژی محتوا برای افزایش ترافیک و کسب رتبه در موتورهای جست‌وجو، تولید و توزیع کنید. می‌توانید برنامه‌ای بریزید که کدام فرمت‌های محتوایی را تولید کنید و چطور از آن‌ها استفاده کنید؛ از ایده‌هایی برای ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی گرفته تا دستورالعمل سازمانی برای استفاده از میم‌ها! همچنین، می‌توانید از کلمه‌های کلیدی که تیم سئوی سازمان تعیین می‌کند، برای اثربخشی بیشتر محتوایتان استفاده کنید.

مدیر شبکه‌های اجتماعی

مدیر این بخش روی شبکه‌های اجتماعی متمرکز است و وظیفۀ ایجاد یک برنامۀ زمانی مؤثر و کارآمد برای ارسال پست‌ها، نظارت بر آن‌ها و در برخی موارد ایجاد و تولید آن‌ها را دارد. در این جایگاه به‌عنوان بخشی از استراتژی جامع بازاریابی دیجیتال با متخصص بازاریابی محتوایی، تیم سئو و سایر دیجیتال مارکترها همکاری کنید تا بهترین اثربخشی ممکن را داشته باشید.

هماهنگ‌کنندۀ اتوماسیون بازاریابی

این جایگاه شغلی با نتایج و اثرات یک کمپین بازاریابی سروکله می‌زند. این جایگاه به‌شدت متمرکز بر تکنولوژی است، تا با استفاده از بهترین ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، به کشف رفتارهای مهم مشتری و ترسیم قیف‌های تبدیل کمک کند. به‌طور کلی، در این جایگاه شغلی با آمار، داده‌ها و اندازه‌گیری اثربخشی کمپین‌ها سروکار دارید.

مدیر بازاریابی دیجیتال

در این موقعیت شغلی، شما باید بر توسعه و بهبود استراتژی محتوا و همچنین کمپین‌های بازاریابی نظارت کنید. به‌عنوان یک مدیر بازاریابی دیجیتال، وظیفۀ شما این است که در حین هدایت ترافیک برای به‌دست‌آوردن مشتریان جدید، آگاهی از برند را هم افزایش دهید.

شما در بسیاری از مواقع، مسئول همگام‌شدن با تکنولوژی‌های جدید برای بهینه‌سازی فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال شرکت و همچنین تجزیه‌وتحلیل کمپین‌ها برای رصد نتایج و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) هستید.

توربو شارژ مسیر شغلی بازاریابی دیجیتال!

برای ورود به حوزۀ دیجیتال، راهی بهتر و سریع‌تر از یک دورۀ بازاریابی دیجیتال وجود ندارد. در یک دورۀ بازاریابی دیجیتال خوب، علاوه بر آموزش اصول بازاریابی دیجیتال، مهارت‌های نرم یک دیجیتال مارکتر را هم آموزش می‌دهند.

در این دوره‌ها بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو، بازاریابی محتوایی، تبلیغات نمایشی و ویدئویی ازجمله تبلیغات همسان، تبلیغات کلیکی و… را برای توسعه و اجرای کمپین‌های بازاریابی موفق آموزش می‌بینید.

امتیاز می‌دم
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.