تبلیغات همسان چیست؟ انواع تبلیغات نیتیو و تعرفۀ آن‌ها

تبلیغات همسان برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

در دنیای دیجیتال امروزی، مخاطبان با انواع تبلیغات بمباران می‌شوند. بنابراین، آن‌ها تبلیغات سنتی را اغلب نادیده می‌گیرند یا حتی مسدود می‌کنند و این امر دستیابی به مخاطبان هدف را برای بازاریابان چالش‌برانگیزتر کرده است.

اینجاست که تبلیغات همسان (Native Advertising) وارد می‌شود؛ یک استراتژی تبلیغاتی قوی که در دنیای بازاریابی توفانی به پا کرده و به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از مؤثرترین روش‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدف است.

در این مطلب از وی‌پدیا به شما می‌گوییم که تبلیغات/بازاریابی همسان چیست، انواع تبلیغات همسان (نیتیو) را معرفی می‌کنیم، از مزایا و معایبش می‌گوییم و بهترین روش‌های استفاده از آن را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان (Native Advertising) شکلی از تبلیغات نمایشی پولی (Paid Display Advertising) است که به‌طور دقیق با ظاهر، فرم (رابط کاربری) و عملکرد (تجربۀ کاربری) محیط/پلتفرمی که در آن ظاهر می‌شود مطابقت دارد.

برخلاف تبلیغات بنری یا نمایشی، تبلیغات همسان (نیتیو) واقعاً شبیه تبلیغات نیستند، بنابراین تعامل کاربر با صفحه را مختل نمی‌کنند. به عبارتی، تبلیغات نیتیو مخاطب را در معرض محتوای تبلیغاتی قرار می‌دهد، بدون اینکه تهاجمی عمل کند.

یکی از رایج‌ترین نمونه‌های این نوع تبلیغات، انتشار مقاله‌ای حمایت‌شده در یک سایت خبری یا یک پستی حمایت‌شده در یک بلاگ است. چنین محتوایی با اینکه عملاً یک پیام بازاریابی پولی است، از نظر ظاهری شبیه محتوای سایت و همانندسازی‌شده با آن است. این شکل از تبلیغات معمولاً با برچسب‌هایی مانند «مقالۀ حمایت‌شده» (Sponsored Article) یا سایر اشکال سلب مسئولیت، مشخص می‌شود.

اشکال دیگر تبلیغات نیتیو شامل پست‌های پولی شبکه‌های اجتماعی، پست‌های تالار گفت‌وگو و سایر مکان‌های پولی است که شبیه محتوای ارگانیک در پلتفرم به نظر می‌رسند. هرچند تبلیغات همسان معمولاً در قالب متنی ارائه می‌شود (و ریشه در «رپورتاژآگهی»های (Advertorial) چاپی سنتی دارد)، می‌تواند در قالب‌های دیگری مانند ویدئو، صوت، اینفوگرافیک و… نیز ظاهر شود.

هدف از اجرای تبلیغات/بازاریابی همسان چیست؟

تبلیغات همسان گزینه‌ای مفید در جعبه‌ابزار هر بازاریابی است؛ زیرا مخاطبان در مواجهه با پیام‌های تبلیغاتی، پیچیده عمل می‌کنند. برای مثال، ممکن است از یک مسدودکنندۀ تبلیغات در مرورگر خود استفاده کنند که می‌تواند برخی از انواع تبلیغات نمایشی را مسدود کند.

یک تبلیغ همسان به دلیل اینکه خودش را شبیه و سازگار با رسانه‌ای می‌کند که در آن ظاهر می‌شود، قادر است پیام تبلیغاتی را از این نوع موانع عبور دهد. البته هدف هیچ تبلیغاتی نباید فریب مردم باشد، بلکه باید محتوای باارزشی را ارائه دهد که مخاطبان موردنظر خود را درگیر کند.

تبلیغات نیتیو در کجا نمایش داده می‌شوند؟

تبلیغات نیتیو به‌طور کلی در ۳ جا ظاهر می‌شوند:

۱) توصیه‌های محتوا (Content Recommendations)

به‌عنوان محتوای توصیه‌شده (پیشنهادی) در ‌سایت‌ها، در زیر یا کنار مقاله‌ای که به‌تازگی خوانده‌اید ظاهر می‌شوند.

۲) درون فید (In Feed)

به‌عنوان بخشی از فید خبری شما در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام یا فیس‌بوک ظاهر می‌شوند.

نمایش تبلیغات نیتیو درون فید۳) جست‌وجو و لیست‌های تبلیغاتی (Search & Promoted Listings)

به‌شکل نتایج جست‌وجو و لیست‌های تبلیغاتی، در بالای نتایج جست‌وجوی Google شما یا در نوار کناری ظاهر می‌شوند.

نمایش تبلیغات همسان در جست‌وجو و لیست‌های تبلیغاتیچگونه تبلیغات همسان را تشخیص دهیم؟

اگرچه تبلیغات نیتیو با ظرافت در صفحات وب ادغام می‌شوند، با وجود این همانندسازی‌ها معمولاً با چند علامت مشخص می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید:

  • علامت‌گذاری ویدئو با استفاده از عبارت «توصیه‌شده توسط…» (Recommended by)؛
  • وجود یک نماد کوچک در گوشۀ سمت راست بالای آگهی؛
  • داشتن نماد شبکۀ تبلیغاتی همسان؛
  • مشخص‌شدن آگهی با علامت «پست پیشنهادی» (Suggested Post)؛
  • مشخص‌شدن آگهی با علامت «توصیه‌شده برای شما» (Recommended for you)؛
  • وجود علامت «حامی مالی» (Sponsored) روی آگهی؛
  • علامت‌گذاری تبلیغات به‌عنوان Recommended Stories.

انواع تبلیغات همسان

پیش از این، دفتر تبلیغات تعاملی (IAB) 6 نوع/کانال اصلی تبلیغات همسان را شناسایی کرده بود، اما در آخرین کتاب خود در سال ۲۰۱۹، آن‌ها را در ۳ نوع اصلی خلاصه کرده است:

  • تبلیغات نیتیو درون فید/درون محتوا (In-Feed/In-Content Native Ads)؛
  • تبلیغات توصیه‌کنندۀ محتوا (Content Recommendation Ads)؛
  • محتوای مارک‌دار/همسان (Branded/Native Content).

در ادامه، این کانال‌های تبلیغاتی همسان را گسترش می‌دهیم و ۷ نوع تبلیغات همسان را بررسی می‌کنیم.

۱) تبلیغات همسان درون فید/درون محتوا (In-feed/In-content Native Ads)

تبلیغات نیتیو درون فید و درون محتوا از ظاهر سایت/پلتفرمی که در آن ظاهر می‌شوند تقلید می‌کنند.

اگرچه تبلیغات همسان درون فید و درون محتوا مشابه همدیگرند، اما تفاوتی جزئی بین آن‌ها وجود دارد. تبلیغات درون محتوا منحصراً در صفحات مقالات سایت، بین پاراگراف‌ها یا زیر مقاله ظاهر می‌شوند، در‌حالی‌که تبلیغات درون فید می‌توانند در صفحۀ اصلی، صفحات مقالات و فیدهای محتوا نیز ظاهر شوند. این تبلیغات معمولاً در ‌سایت‌ها/برنامه‌های ناشران پربازدید ظاهر می‌شوند.

تبلیغات همسان درون فید یا درون محتوا۲) تبلیغات محصول درون فید (In-feed Product Ads)

این نوع تبلیغات که با عنوان لیست‌های تبلیغ‌شده یا حمایت‌شده (Sponsored product listings) نیز شناخته می‌شود، معمولاً در سایت‌های فروشگاهی مانند آمازون ظاهر می‌شود و به فروشندگان امکان می‌دهد که محصولات مرتبط خود را براساس جست‌وجویی که کاربر انجام داده و بدون ایجاد اختلال در تجربۀ خرید او، تبلیغ کنند. این آگهی‌ها در صفحات دسته‌بندی محصولات، معرفی محصول یا نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند.

تبلیغات محصول درون فید، مانند سایر نتایج جست‌وجو به نظر می‌رسند، با این تفاوت که معمولاً در بالای صفحه نمایش داده می‌شوند و با کلمۀ «حمایت‌شده» علامت‌گذاری می‌شوند. از‌آنجایی‌که لیست‌های حمایت‌شده با عبارت مورد جست‌وجوی کاربر مرتبط‌اند، معمولاً تبدیل و کلیک خوبی دارند.

تبلیغات محصول درون فید۳) تبلیغات شبکه‌های اجتماعی درون فید (In-feed Social Media Ads)

محال است به شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، لینکدین، اینستاگرام، فیس‌بوک و… وارد شوید و پست‌هایی با عنوان Sponsored سر راهتان قرار نگیرد. برندها به دلیل روش‌های هدف‌گیری بسیار پیچیدۀ خود، از تبلیغات همسان شبکه‌های اجتماعی برای دستیابی به مخاطبان هدف استفاده می‌کنند. این تبلیغات که به پست‌های حمایت‌شدۀ شبکه‌های اجتماعی مشهورند، در فید کاربران ظاهر می‌شوند و می‌توانند در قالب‌های بصری مختلفی مانند تصویر، ویدئو و… باشند.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی درون فید۴) تبلیغات جست‌وجوی پولی (Paid Search Ads)

تبلیغات جست‌وجوی پولی شکلی از بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM) است که به‌طور یکپارچه با پلتفرمی که در آن قرار گرفته است مطابقت دارد.

برای مثال، هنگامی که چیزی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، معمولاً اولین نتایجی که به شما نشان داده می‌شود تبلیغاتی است که مبلغ آن توسط تبلیغ‌کننده پرداخت شده است. با‌این‌حال، این نوع آگهی‌ها مشابه نتایج ارگانیک جست‌وجو به نظر می‌رسند و فقط با کلمۀ Sponsored علامت‌گذاری می‌شوند.

تبلیغات جست‌وجوی پولی در بالا و پایین صفحات نتایج موتور جست‌وجو (SERP) ظاهر می‌شوند.

تبلیغات جست‌وجوی پولی۵) تبلیغات توصیه‌‌کنندۀ محتوا (Content Recommendation Ads)

این تبلیغات معمولاً در انتهای یک مقاله یا پست قرار می‌گیرند و محتواهای دیگری را براساس علایق یا سابقۀ مرور کاربر به او پیشنهاد می‌دهند. این آگهی‌ها با عناوینی همچون «شاید دوست داشته باشید بخوانید» یا «خواندن این مطلب را توصیه می‌کنیم» مشخص می‌شوند.

در چشم مخاطبان، چنین آگهی‌هایی توصیه‌هایی ساده برای مقالات مشابه است، اما برای تبلیغ‌کنندگان، ابزاری قدرتمند است که از طریق آن، ترافیک ناشران پربازدید را به صفحات خود هدایت می‌کنند.

۶) محتوای مارک‌دار (‌Branded content)

محتوای مارک‌دار حاصل توافق یک کسب‌وکار و یک ناشر برای تولید و انتشار محتوایی است که یک برند یا محصول خاص را تبلیغ می‌کند. این محتوای تبلیغی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما اغلب در نشریاتی مانند بلاگ‌ها یا سایت‌های خبری نمایش داده می‌شود.

محتوای مارک‌دار۷) تبلیغات درون‌برنامه‌ای سفارشی (‌Custom in-app ads)

تبلیغات سفارشی می‌تواند هر شکلی داشته باشد و بسیاری از روش‌های نوآورانۀ شخصی‌سازی را که امروز در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود، در بر می‌گیرد. برای مثال، اگر یک لیست پخش موسیقی در Spotify بسازید و در حین گوش‌دادن به آن، آگهی کفش‌ ورزشی دریافت کنید، یک تبلیغ همسان سفارشی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا با محتوای مورد علاقۀ شما مطابقت دارد.

مزایای تبلیغات همسان

تا سال ۲۰۲۵، ارزش تبلیغات نیتیو در سراسر جهان به ۴۰۰میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر، بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین برندهای جهان همگی از تبلیغات نیتیو به‌عنوان بخشی از جعبه‌ابزار بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند. در اینجا به برخی از مزایای تبلیغات همسان اشاره می‌کنیم.

۱) عملکردی عالی دارند

آمار و ارقام می‌گویند که تبلیغات همسان از ابعاد مختلف، عملکرد بسیار خوبی دارند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نرخ کلیک تبلیغات نیتیو ۴۰ برابر بیشتر از تبلیغات نمایشی کلاسیک است.
  • مخاطبان به تبلیغات نیتیو ۵۳% بیشتر از تبلیغات بنری نگاه می‌کنند.
  • تبلیغات همسان ۱۸% بیشتر بر قصد خرید مشتریان تاثیر می‌گذارند.
  • ۷۰% از مخاطبان ترجیح می‌دهند که اطلاعات خود دربارۀ محصولات را از طریق یک پست تبلیغاتی نیتیو به دست آورند تا یک تبلیغ سنتی.
  • تقریباً ۷۷% از کاربران متوجه نمی‌شوند که در حال خواندن/دیدن یک تبلیغ همسان هستند.
  • ۲۵% از بازار در ۵ سال آینده به‌سمت تبلیغات همسان خواهد رفت.

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این موضوع می‌توانید این مطلب را بخوانید:تبلیغات همسان بهتر است یا تبلیغات سنتی؟

۲) با پدیدۀ خستگی از تبلیغات مقابله می‌کنند

خستگی از تبلیغات (Ad Fatigue) زمانی اتفاق می‌افتد که مخاطب از دیدن تبلیغات خسته می‌شود و پس از مدتی، دیگر به آن توجه نمی‌کند. تبلیغات نیتیو، چون مشابه محتوای اصلی سایت/پلتفرم است، مخاطب را خسته نمی‌کند و تا زمانی که مرتبط و جالب باشد، آن‌ها را در تعامل نگه می‌دارد.

۳) مشتریان نسبت به تبلیغات همسان دید مثبت‌تری دارند

مشتریان از تبلیغات تهاجمی بیزارند و آن‌ها را مسدود می‌کنند. اگر می‌خواهید اثربخشی کمپین خود را افزایش دهید، ‌باید از پیام‌های تبلیغاتی تهاجمی بپرهیزید. تبلیغات نیتیو حالت تهاجمی ندارند. جالب اینکه مخاطبان می‌دانند که محتوای همسان هم نوعی تبلیغات است، اما اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند!

۴) شانس بیشتری برای وایرال‌شدن دارند

طبق مطالعه‌ای که توسط IPG Media Lab & Sharethrough انجام شده، تبلیغات نیتیو شانس بیشتری برای ویروسی‌شدن در شبکه‌های اجتماعی دارند. مصرف‌کنندگان ۵۳% بیشتر از تبلیغات نمایشی به تبلیغات همسان نگاه می‌کنند و ۳۲% از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که آمادگی دارند تبلیغات نیتیو را به اشتراک بگذارند.

۵) از اعتبار بالایی برخوردارند

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که متخصصان تبلیغات با آن مواجه‌اند جلب اعتماد مشتریان است. مشتریان از تبلیغات بیزارند؛ زیرا به نیت بازاریابان اعتماد ندارند. تبلیغات نیتیو براساس اهداف جست‌وجوی کاربران سفارشی می‌شوند، بنابراین معتبرتر به نظر می‌رسند. مشتریان برای محتوای به‌‌اشتراک‌گذاشته‌شده از طریق تبلیغات نیتیو ارزش قائل‌اند؛ زیرا اطلاعات مفید، مرتبط و ارزشمندی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

معایب تبلیغات همسان

تبلیغات نیتیو چند عیب نیز دارند:

۱) اندازه‌گیری نتایج آن‌ها دشوار است

به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد تبلیغات نیتیو، اندازه‌گیری اثربخشی آن‌ها دشوار است. شما باید ابزار و معیارهای مناسبی برای اندازه‌گیری عملکرد تبلیغات نیتیو خود بیابید. معیارهایی مانند تعداد نمایش‌، زمان حضور در سایت، عمق پیمایش، نرخ مشارکت مجدد، هزینه به ازای هر اقدام و نرخ کلیک (CTR) را در نظر بگیرید. معیارهایی که انتخاب می‌کنید به اهداف کمپین و رفتار مخاطبانتان نیز بستگی دارد.

۲) نیاز به زمان و کار فشرده‌ دارد

تبلیغات همسان بسیار جذاب‌تر و متناسب‌تر از تبلیغات سنتی است و بسته به جایی که قرار می‌گیرد، باید با محتوای پیرامون خود ترکیب شود. از‌این‌رو، ‌باید زمان زیادی را برای تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت و همچنین انجام A/Bتست صرف کنید، تا به نتایج دلخواه خود برسید.

علاوه‌بر‌این، ممکن است لازم باشد از یک تیم کامل متشکل از متخصصان تبلیغات، بازاریابی، کپی‌رایترها و… برای ساختن تبلیغات استفاده کنید.

۳) می‌تواند فریبنده باشد

تعداد کمی از تبلیغ‌کنندگان می‌توانند تبلیغات همسان عالی تولید کنند؛ زیرا مرز باریکی میان خلاقیت و فریب وجود دارد. طبعاً شما نمی‌خواهید تبلیغتان کاربران را فریب دهد، بلکه می‌خواهید آگهی خود را به‌شکلی خلاقانه و بدون فریب در میان سایر محتواها قرار دهید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تبلیغات نیتیو با عناوینی مانند حمایت مالی و… برچسب‌گذاری شود، همین است.

مقایسۀ تبلیغات همسان با دیگر روش‌ها

بیش از همۀ انواع تبلیغات، تبلیغات همسان و بنری به یکدیگر شبیه‌اند و ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. اما این دو نوع تبلیغ، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند:

  • تبلیغات همسان با ظاهر و حس‌وحال سایت نمایش‌دهنده همانندسازی می‌شود، به همین خاطر مخاطب کمتر متوجه تبلیغاتی‌بودن آن می‌شود. اما تبلیغاتی‌بودن تبلیغات بنری کاملاً مشخص است.
  • تبلیغات همسان برای کاربران سایت مزاحمت و حواس‌پرتی ایجاد نمی‌کند، اما تبلیغات بنری حالت تهاجمی دارد و باعث اختلال در تعامل کاربر می‌شود.
  • نرخ کلیک تبلیغات نیتیو بیشتر از تبلیغات بنری است و درنتیجه به‌صرفه‌تر است.
  • تبلیغات نیتیو بر تبادل ارزش (و در کنار آن، ارتقای برند، افزایش تعامل، جذب ترافیک و…) متمرکز است، اما هدف اصلی تبلیغات بنری، افزایش ترافیک و میزان فروش است و با تبادل ارزش کاری ندارد.

تبلیغات همسان برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

همۀ کسب‌وکارهای آنلاین اعم از کسب‌وکارهای بزرگ، متوسط، کوچک و نوپا می‌توانند از این نوع تبلیغات استفاده کنند. اما انتخاب قالب تبلیغات نیتیو به عوامل زیادی بستگی دارد؛ ازجمله جایگاه، صنعت، خط‌مشی قیمت، مخاطبان هدف و ترجیحات آن‌ها، منابع موجود و… .

بهترین روش‌ استفاده از تبلیغات همسان

پیش‌نیاز یک کمپین تبلیغاتی همسان موفق، ساختن نسخه‌های مختلف تبلیغاتی و خلاقیت‌های قانع‌کننده با فراخوان‌ به اقدام (CTA) و یک پیشنهاد واضح است. همراه با این موارد، ۵ روش برتر برای موفقیت در تبلیغات همسان وجود دارد:

۱) UX پلتفرم را در نظر بگیرید

وقتی کاربری با یک سایت/پلتفرم/برنامه آشنایی داشته باشد، می‌داند که هنگام پیمایش در صفحه، چه چیزی در انتظارش است. بنابراین، روی بهبود تجربۀ کاربری (UX) تبلیغات خود تمرکز کنید.

چنانچه تبلیغات را به‌طور تصادفی و بدون هماهنگی با پلتفرم قرار دهید، ارتباط کاربر را قطع می‌کنید. تبلیغات نیتیو باید شفافیت داشته باشند و به‌خوبی با سایت ترکیب شوند.

۲) از قدرت هدف‌گیری مجدد استفاده کنید

هنگامی که کاربری از برند شما آگاه شد، می‌توانید به‌تدریج با استفاده از کمپین‌های بازاریابی مجدد (ریتارگتینگ)، او را به یک مشتری واجد شرایط تبدیل کنید.

اگر مشتری به دلیل برخی موانع، مانند نیاز به آموزش بیشتر درمورد یک محصول یا خدمت، از تکمیل خرید خودداری کند، تبلیغات همسان فرصتی برای اطلاع‌رسانی از طریق محتوا فراهم می‌کند؛ برای مثال، مقاله‌ای در سایت برند یا هر چیز دیگری که محصول را بهتر نشان دهد و مشتری را به برگشت ترغیب کند.

۳) موبایل را در اولویت قرار دهید

برای اجرای تبلیغات نیتیو، موبایل را در اولویت قرار دهید.

کلیک‌های سریع و تصادفی در میان کاربران گوشی‌های هوشمند رایج است. پس، به دنبال بهترین روش‌ها برمبنای UX موبایل باشید. به نحوۀ استفادۀ مخاطبان از دستگاه‌های تلفن همراه خود فکر کنید. طراحی تبلیغاتی که به‌راحتی قابل خواندن و کلیک باشند و بهینه‌سازی زمان بارگذاری صفحۀ فرود، در این زمینه بسیار کمک می‌کند.

۴) تبلیغات مرتبط تولید کنید

می‌توانید تبلیغات نیتیو خود را به روش‌های زیر بسیار مرتبط کنید:

  1. تبلیغات متنی: از ناشران مرتبط با صنعت خود برای اجرای تبلیغات متنی استفاده کنید.
  2. دسته‌بندی مخاطبان هدف: مخاطبان شما ویژگی‌های متفاوتی دارند و یک تبلیغ نمی‌تواند به همۀ نقاط درد آن‌ها بپردازد. شما می‌توانید مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید و با تبلیغات نیتیو هدفمند براساس موقعیت مکانی، جمعیت‌شناسی و سایر اولویت‌ها هدف قرار دهید.
  3. دستگاه: افراد از رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند و رفتار آن‌ها در این دستگاه‌ها متفاوت است. بنابراین، بهتر است کمپین‌های جداگانه‌ای برای گوشی‌های هوشمند و دسکتاپ ایجاد کنید که هریک مراحل مختلفی از سفر مشتری را هدف قرار می‌دهند.
box

آپارات


به صورت کاملا هدفمند تبلیغ کنید!
کلیک کنید

۵) محتوای مناسب تولید کنید

اگر می‌خواهید تبلیغات درون فید، تبلیغات مارک‌دار یا تبلیغات توصیه‌کنندۀ محتوا اجرا کنید، تولید محتوای مناسب ستون فقرات کمپین شماست. بنابراین، محتوای جذاب، خلاقانه، آموزنده و ارزشمند تولید کنید و از طریق محتوا به مخاطبان هدف خود کمک کنید تا مشکلات اصلی خود را حل کنند.

برای محتوای مارک‌دار می‌توانید پیشنهادات خود را به‌صورت نامحسوس در متن مقالات بگنجانید. در‌مورد مشکلات مخاطبان حرف بزنید و بعد بگویید که محصول شما چگونه می‌تواند به آن‌ها کمک کند، بدون اینکه از آن‌ها بخواهید آن محصول را بخرند.

تعرفۀ تبلیغات همسان چقدر است؟

تبلیغات نیتیو روشی مقرون‌به‌صرفه برای برندسازی و انتقال پیام شماست و مانند هر قالب تبلیغاتی دیگری، قیمت‌گذاری آن به مکان نمایش آگهی (میزان بازدید سایت و نوع محتوایی که تولید می‌کند) همچنین تعداد نمایش تبلیغ بستگی دارد.

هرچه محتوای ‌سایت تخصصی‌تر باشد، هزینۀ اجرای تبلیغات در آن نیز بیشتر خواهد بود.

تبلیغات همسان معمولاً در ۳ نوع ساده، هدفمند و ریتارگتینگ قیمت‌گذاری می‌شود. تبلیغات ریتارگتینگ اغلب گران‌تر از تبلیغات دیگر است. هزینۀ تبلیغات نیتیو براساس تعداد کلیک محاسبه و پرداخت می‌شود. به‌طور کلی، تبلیغات در پربازدیدترین ‌سایت‌های ایران، از ۴۵۰ تومان به ازای هر کلیک آغاز می‌شود و گاه تا ۱۰.۰۰۰ تومان متغیر است.

نمونۀ تبلیغات همسان موفق داخلی

در ایران، آژانس‌های تبلیغات آنلاین مختلفی به ارائۀ تبلیغات نیتیو می‌پردازند که اغلب از نوع تبلیغات درون فید/درون محتواست و به‌صورت بنر همسان در سایت‌های پربازدید داخلی نمایش داده می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت مهم‌ترین عامل موفقیت تبلیغات همسان در ایران، طراحی یک بنر همسان تبلیغاتی خوب به همراه پیام اثرگذار آن است که به افزایش CTR منجر می‌شود.

ابزارهای مورد استفاده در تبلیغات نیتیو

مانند بسیاری از حوزه‌های بازاریابی دیجیتال، انجام تبلیغات نیتیو نیز می‌تواند به کاری پیچیده تبدیل شود. خوشبختانه ابزارهای تخصصی زیادی برای انجام مراحل مختلف این تبلیغات وجود دارد که در ادامه ۴ مورد از آن‌‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱) گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به شما امکان می‌دهد بسیاری از جنبه‌های کمپین تبلیغاتی نیتیو خود (ازجمله تعداد بازدیدکنندگان از سایت و مدت‌زمان حضور آنان، نرخ پرش، نرخ کلیک و…) را ردیابی کنید و به شناخت دقیق‌تری از مخاطبان خود برسید.

برای آشنایی بیشتر با این ابزار، مطلب «ابزارگشایی گوگل آنالیتیکس» ما را بخوانید.

۲) Title Generator

وجود یک تیتر قوی و جذاب، برای موفقیت تبلیغات نیتیو ضروری است. هنگام ایجاد تبلیغات همسان، باید به خاطر داشته باشید که تبلیغات شما در کنار محتوای روزنامه‌نگاران باتجربه نمایش داده می‌شود که می‌دانند چگونه کاربران را به کلیک‌کردن روی مقالات خود ترغیب کنند. ابزار Title Generator در نوشتن تیترهای جذاب به شما کمک می‌کند.

این سایت رایگان، به شما اجازه می‌دهد تا با یک کلیک، فهرستی از عناوین جذاب را دریافت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کلمۀ کلیدی (برای مثال، کلمۀ کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات خود) را وارد کنید و دکمۀ Enter را فشار دهید.

۳) کنوا (Canva)

تولید تصاویر مناسب برای تبلیغات همسان، بسیار ضروری و چالش‌برانگیز است. کنوا (Canva) پلتفرمی عالی و کاربرپسند برای طراحی گرافیکی است که به شما امکان می‌دهد تصاویر موجود را اصلاح، یا حتی تصاویر کاملاً جدیدی برای تبلیغات خود تولید کنید.

برای استفاده از کنوا، نیازی به مهارت و تجربۀ بالا در طراحی گرافیک ندارید و می‌توانید به‌راحتی طیف وسیعی از افکت‌ها، گزینه‌های ویرایش عکس، ترکیب فونت‌ها، پالت‌های رنگی و اندازه‌های سفارشی تصویر را در اختیار داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با این ابزار، مطلب «ابزارگشایی کنوا» ما را بخوانید.

۴) هاتجر (Hotjar)

فرض کنید که تبلیغات همسان خود را ساختید و آن را به دست هزاران مخاطب رساندید و آن‌ها وارد صفحۀ فرود شما شدند؛ حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا واقعاً با محتوای شما درگیر می‌شوند؟ آیا اقدامی را که می‌خواستید انجام می‌دهند؟ اگر نه، چرا؟

ابزار هاتجر (Hotjar) پاسخ همۀ این پرسش‌ها را دارد. این نرم‌افزار عالی، رفتارهای آنلاین کاربران و دلایل آن را آشکار می‌کند. هاتجر نمایی کلی از چگونگی افزایش تجربۀ کاربری سایت، نرخ تبدیل و عملکرد کمپین تبلیغات نیتیو به شما ارائه می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با این ابزار، مطلب «ابزارگشایی هاتجر» ما را بخوانید.

درنهایت

تبلیغات همسان (Native Advertising) ابزاری قدرتمند برای بازاریابان است که در صورت اتخاذ استراتژی مناسب، کانالی معنادار و مرتبط برای تعامل با مخاطبان هدف باز می‌کند.

درک مخاطبان هدف، ایجاد محتوای باکیفیت و مرتبط، انتخاب قالب و پلتفرم مناسب، و اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌های خود به‌منظور بهینه‌سازی و بهبود، به شما کمک می‌کند تا از ظرفیت بالای این نوع تبلیغات به بهترین نحو استفاده کنید.

در صورت تمایل، از آژانس تبلیغات آنلاین صباویژن برای تبلیغات خود کمک بگیرید.

سؤالات متداول

تبلیغات همسان چیست؟


تبلیغات همسان (Native Advertising) شکلی از تبلیغات نمایشی پولی است که به‌طور دقیق با ظاهر، فرم (رابط کاربری) و عملکرد (تجربۀ کاربری) محیط/پلتفرمی که در آن ظاهر می‌شود مطابقت دارد.

مهم‌ترین مزایای تبلیغات همسان چیست؟


تبلیغات همسان چندین مزیت را به بازاریابان ارائه می‌دهد؛ ازجمله افزایش تعامل، تجربۀ کاربری بهتر و نرخ تبدیل بالاتر در مقایسه با تبلیغات سنتی.

تبلیغات همسان برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟


همۀ کسب‌وکارهای آنلاین اعم از کسب‌وکارهای بزرگ، متوسط، کوچک و نوپا می‌توانند از تبلیغات همسان استفاده کنند. اما انتخاب قالب تبلیغات همسان به عوامل زیادی بستگی دارد؛ ازجمله جایگاه، صنعت، خط‌مشی قیمت، مخاطبان هدف و ترجیحات آن‌ها، منابع موجود و… .

فرق تبلیغات همسان و تبلیغات بنری چیست؟ همسان بهتر است یا بنری؟


تبلیغات همسان با ظاهر سایت نمایش‌دهنده هماهنگ می‌شود، به همین خاطر مخاطب کمتر متوجه تبلیغاتی‌بودن آن می‌شود. در تبلیغ بنری، برخلاف تبلیغ همسان، تبلیغاتی‌بودن آن کاملاً مشخص است و حتی می‌توان از گیف‌های متحرک برای جلب توجه بیشتر کاربر استفاده کرد. هیچ‌کدام از این تبلیغ‌ها را نمی‌توان برتر از دیگری دانست، این هدف شماست که نوع تبلیغ را مشخص می‌کند.

بهترین روش‌های استفاده از تبلیغات همسان برای کسب‌وکارهای کوچک چیست؟

تبلیغات درون فید/درون محتوا که به‌صورت بنر همسان در سایت‌های پربازدید نمایش داده می‌شود، بهترین نوع تبلیغات نیتیو برای کسب‌وکارهای کوچک است.

بهترین راه‌های ارائۀ خدمات تبلیغات همسان به مشتریان کدام است؟

بهترین راه‌های ارائۀ تبلیغات همسان شامل این موارد است: ۱. تبلیغات جست‌وجوی پولی که در بالا و پایین صفحات نتایج موتور جست‌وجو (SERP) ظاهر می‌شوند؛ ۲. تبلیغات نیتیو درون فید که در صفحۀ اصلی، صفحات مقالات و فیدهای محتوا نمایش داده می‌شوند؛ ۳. تبلیغات همسان درون محتوا که در صفحات مقالات سایت، بین پاراگراف‌ها یا زیر مقاله ظاهر می‌شوند؛ ۴. تبلیغات محصول درون فید که در سایت‌های فروشگاهی نمایش داده می‌شوند؛ ۵. پست‌های حمایت‌شدۀ شبکه‌های اجتماعی.

۵/۵ | (۶ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.