نقش هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی (AI) مدت‌هاست که وارد زندگی ما شده است، اما تأثیر واقعی آن از اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز شد؛ زمانی که همه‌ی ابعاد زندگی ما، از فردی و اجتماعی گرفته تا اقتصادی، سلامتی و شغلی را دستخوش تغییرات کرد. دیگر هرجا را که نگاه می‌کنیم صحبت از هوش مصنوعی، تأثیرات، مزایا و معایب آن است.

این مطلب از وی‌پدیا قرار است روی مزایای هوش مصنوعی برای بازاریابان، به‌خصوص بازاریابان دیجیتال، تمرکز کند. اگر شما هم کسب‌وکاری دارید که با بازاریابی دیجیتال گره خورده است، همراه ما باشید تا ببینید چطور می‌توانید از قابلیت‌های هوش مصنوعی درجهت پیشرفت کسب‌وکارتان استفاده کنید.

درصورتی که فرصت خواندین این مطلب را ندارید؛ پیشنهاد میکنیم این فایل صوتی از بلاگ صباویژن را گوش دهید.

تأثیر هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی می‌تواند کارهای تکراری مانند تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را خودکار کند و به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا بر جنبه‌های دیگری مثل مدیریت استراتژیک و کارهای خلاقانه تمرکز کنند. این افزایش کارایی می‌تواند به بهره‌وری بالاتر، خستگی کمتر برای تیم بازاریابی و نتایج بهتر برای انواع کمپین‌های تبلیغاتی منجر شود.

کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی

موارد زیر، مزایای هوش مصنوعی برای بازاریابان را بیشتر توضیح می‌دهد:

۱) بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا تلاش‌های تبلیغاتی خود را با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و شناسایی مؤثرترین کانال‌ها، فرمت‌ها و استراتژی‌ها بهینه کنند.

این مورد از مزایای هوش مصنوعی می‌تواند به هزینۀ تبلیغات بهینه‌تر و بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) منجر شود. با هوش مصنوعی می‌توانید تصمیمات هوشمندانه‌تری دربارۀ محل تخصیص بودجۀ تبلیغاتی خود بگیرید و اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما در زمان مناسب، به بازار هدف مناسبی می‌رسد.

۲) اتوماسیون بازاریابی با هوش مصنوعی

از دیگر مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال این است که می‌تواند اتوماسیون بازاریابی را با ساده‌سازی فرایندهای بازاریابی و بهبود دقت و اثربخشی کمپین‌های بازاریابی خودکار، افزایش دهد.

۳) تشخیص الگوهای مشتریان با هوش مصنوعی

یکی از مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال، شناختن درست پرسونای مشتری است. هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و شناسایی الگوهای رفتار و ترجیحات مشتری، به بازاریابان کمک کند تا پایگاه مشتریان خود را به‌طور مؤثرتری پیدا و تقسیم‌بندی کنند.

این تأثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی، می‌تواند بازاریابان را قادر سازد تا کمپین‌های بازاریابی هدفمندی را ایجاد کنند که با پرسونا و نیاز مشتری نهایت هماهنگی را دارند و به تعامل و نرخ تبدیل بالاتر منجر می‌شوند. پس، فروش با هوش مصنوعی هم ممکن است و حتی می‌تواند نسبت به قبل بیشتر هم شود.

۴) ربات‌های گفت‌وگو (Chatbots) در بازاریابی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند با تشخیص رفتار کاربر، به‌خصوص در سایت، تجربۀ مشتری را با ارائۀ محتوا، پیشنهادات ویژه و پشتیبانی شخصی‌سازی‌شده به‌طور قابل توجهی بهبود بخشد.

برای مثال، چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند پشتیبانی و کمک فوری به مشتریان ارائه دهند و به سؤالات و نگرانی‌های آن‌ها در همان زمانی که وارد سایت یا اپلیکیشن می‌شوند رسیدگی کنند. این موضوع نه‌تنها رضایت مشتری را بهبود می‌بخشد، بلکه زمان ارزشمندی را برای تیم بازاریابی شما آزاد می‌کند تا روی وظایف استراتژیک‌تر تمرکز کنند.

۵) بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تحلیل ترافیک ‌سایت

از مزایای هوش مصنوعی برای بازاریابان می‌توان به پیشرفت ابزارهای تحلیل دادۀ خودکار اشاره کرد. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند حجم وسیعی از داده‌ها را به‌سرعت و با دقت تجزیه‌و‌تحلیل کنند و بینش ارزشمندی را درمورد رفتار و ترجیحات مشتری به بازاریابان ارائه دهند.

این رویکرد مبتنی بر تحلیل داده به بازاریابان اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌ای درمورد استراتژی‌های آیندۀ بازاریابی خود بگیرند، اشتباهات قبلی خود را جبران کنند و کمپین‌های هدفمند‌تر و مؤثرتری ایجاد کنند.

۶) شخصی‌سازی در مقیاس‌های مختلف

هوش مصنوعی بازاریابان را قادر می‌سازد تا محتوای شخصی‌سازی‌شده و پیشنهادات خود را در مقیاس‌های مختلف به مخاطبان هدفشان ارائه دهند.

با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌هایی که از طرف مشتری می‌رسد، هوش مصنوعی می‌تواند الگوها و اولویت‌های مشتریان را شناسایی کند. با تشخیص الگوها، هوش مصنوعی به بازاریابان این امکان را می‌دهد که کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی متناسب با مخاطبان خود ایجاد کنند. این سطح از شخصی‌سازی می‌تواند به نرخ تعامل بالاتر، نرخ بازگشت بالاتر و افزایش وفاداری به برند منجر شود.

۷) هوش مصنوعی در تولید محتوا

هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که به بازاریابان در ایجاد محتوای باکیفیتی که با مخاطب هدف ارتباط برقرار می‌کند، کمک کند. ابزارهای تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کنند و محتوایی تولید کنند که مطابق با اولویت‌ها و ارزش‌های کسب‌وکار و علایق مخاطبان شما باشد.

بهبود و پیشرفت در تولید محتوا از مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی برای بازاریابان است. درواقع، گزینه‌هایی که هوش مصنوعی در اختیار همه گذاشته است، در آینده‌ای نزدیک مثل یک زبان بین‌المللی کار می‌کند و اگر کسی آن را بلد نباشد، نمی‌تواند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند.

۸) پیش‌بینی رفتار مشتریان با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با توجه به داده‌های دریافتی می‌تواند به بازاریابان کمک کند که نیازها و نقاط درد مشتری را در آینده پیش‌بینی کنند. این پیش‌بینی‌کردن آینده براساس داده‌های موجود، به جلوافتادن از رقیبانی که از این ویژگی هوش مصنوعی کمکی نمی‌گیرند منجر می‌شود.

۹) افزایش بهره‌وری و تولید

هوش مصنوعی می‌تواند کارهای تکراری مانند تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را خودکار کند و به بازاریابان این امکان را می‌دهد تا بر جنبه‌های دیگری مثل مدیریت استراتژیک وکارهای خلاقانۀ خود تمرکز کنند. این افزایش کارایی می‌تواند به بهره‌وری بالاتر، خستگی کمتر برای تیم بازاریابی و نتایج بهتر برای انواع کمپین‌های تبلیغاتی منجر شود.

فیلیمو

« آشنایی با تبلیغات ویدئویی در فیلیمو »

۱۰) مدیریت پیشرفتۀ شبکه‌های اجتماعی

خودکارسازی وظایفی مانند زمان‌بندی انتشار محتوا، تعامل با مخاطب و تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد صفحۀ کاربری، از مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال است و باعث می‌شود بازاریابان به‌شکلی مؤثرتر در شبکه‌های اجتماعی حاضر شوند. این شکل از تأثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی می‌تواند در زمان و منابع مالی صرفه‌جویی کند و به بازاریابان اجازه دهد تا بر جنبه‌های استراتژیک‌تر کمپین‌های موفق شبکه‌های اجتماعی خود تمرکز کنند.

۱۱) تبلیغات هوشمندتر

هوش مصنوعی می‌تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا تلاش‌های تبلیغاتی خود را با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و شناسایی مؤثرترین کانال‌ها، فرمت‌ها و استراتژی‌ها بهینه کنند.

این مورد از مزایای هوش مصنوعی می‌تواند به هزینۀ تبلیغات بهینه‌تر و بهبود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) منجر شود. با هوش مصنوعی می‌توانید تصمیمات هوشمندانه‌تری دربارۀ محل تخصیص بودجۀ تبلیغاتی خود بگیرید و اطمینان حاصل کنید که تبلیغات شما در زمان مناسب، به بازار هدف مناسب می‌رسد.

۱۲) بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو

هوش مصنوعی به کمک سئو آمده است و باعث تغییر و تحول آن شده‌ است.

دیگر فقط جست‌وجوی کلمات کلیدی به‌واسطۀ نوشتن مهم نیست، بلکه قرار است جست‌وجوهای صوتی و… نقش مهم‌تری در نتایج جست‌وجوی مرورگرها داشته باشند.

علاوه‌براین، هوش مصنوعی قرار است آیندۀ سئو را متحول کند و محتواهایی حتی باکیفیت‌تر از محتواهای امروزی را در اختیار کاربرانی قرار دهد که آن‌ها را جست‌وجو کرده‌اند. این بدان معناست که هوش مصنوعی هرچه بیشتر به‌سمت ارائۀ محتوایی که واقعاً به درد کاربر می‌خورد حرکت می‌کند.

تأثیرات منفی هوش مصنوعی بر بازاریابی

  • سرمایه‌گذاری اولیۀ بالا: پیاده‌سازی فناوری هوش مصنوعی می‌تواند گران باشد، به‌ویژه برای مشاغل کوچک و با بودجۀ محدود.
  • نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی: استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی ممکن است نگرانی‌هایی را درمورد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، به‌ویژه هنگامی که بحث به اطلاعات حساس مشتریان می‌رسد، ایجاد کند.
  • از‌دست‌دادن شغل: انجام اتوماتیک برخی از شغل‌ها توسط هوش مصنوعی، ممکن است برخی شغل‌های زیرمجموعۀ بازاریابی دیجیتال را از بین ببرد.
  • ملاحظات اخلاقی: هنگامی که صحبت از دست‌کاری رفتار و ترجیحات مشتری می‌شود، استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی ممکن است زیر سؤال برود؛ اینکه ما تا چه میزان اجازه داریم براساس‌ داده‌ها روی رفتار مشتری تأثیر بگذاریم.

نتیجه‌گیری

مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی، دیگر انکارشدنی نیست و به‌عنوان یک کسب‌وکار یا بازاریاب نمی‌توانید از آن فرار کنید؛ هرچقدر از امکانات هوش مصنوعی استفاده نکنید، بیشتر از رقبایتان عقب می‌افتید.

اگر در مقابل مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی گارد دارید، به آن درست مثل یک ابزار نگاه کنید. یادتان می‌آید؟ اوایلی که شبکه‌های اجتماعی آمده بودند خیلی از افراد به آن‌ها به‌عنوان تهدیدی برای کسب‌وکارها نگاه می‌کردند، اما درنهایت شبکه‌های اجتماعی باعث پیشرفت کسب‌وکارها شدند. احتمالاً هوش مصنوعی هم همین نقش را در آینده ایفا کند.

سؤالات متداول

مزایای هوش مصنوعی برای بازاریابان چیست؟

هوش مصنوعی به بازاریابان کمک می‌کند تا تجربۀ مشتری بهتری ایجاد کنند، پیام‌های شخصی‌سازی بهتری بفرستند، شبکه‌های اجتماعی را راحت‌تر مدیریت کنند، تولید محتوای سریع‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشند، رفتار مشتری را پیش‌بینی کنند و از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی راحت‌تر کمک بگیرند.

معایب هوش مصنوعی در بازاریابی چیست؟

هوش مصنوعی ممکن است حریم شخصی مشتریان را زیر سؤال ببرد، باعث ازدست‌رفتن بعضی از شغل‌های زیرمجموعۀ بازاریابی دیجیتال شود و آن‌قدر گران باشد که تمام کسب‌وکارها نتوانند از آن استفاده کنند.

۵/۵ | (۵ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.