استراتژی بازاریابی چیست + ۷ گام تدوین استراتژی بازاریابی

تا امروز چند بار استراتژی بازاریابی یک مجموعه‌ را دیده‌اید و با خود گفته‌اید: «چرا به ذهن خودمان نرسید؟».

حقیقت این است که هنگام شروع نمی‌توان مطمئن بود که استراتژی بازاریابی ما به‌ همان ‌اندازه که تصور می‌شود، جامع و قدرتمند باشد. در این ‌مطلب از وی‌پدیا برای کاهش این عدم اطمینان، مراحل مهم و اساسی در تدوین اصولی استراتژی بازاریابی، به‌خصوص استراتژی دیجیتال مارکتینگ را توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب

استراتژی بازاریابی چیست؟

تمرکز ما در این مطلب بیشتر روی چیدن استراتژی برای بازاریابی دیجیتال است؛ کمااینکه اصول بازاریابی چه از نوع سنتی باشد و چه دیجیتال، با هم مشابهت زیادی دارد. در ادامه می‌گوییم که معنی استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست.

کارشناسان، استراتژی دیجیتال مارکتینگ را در بهره‌گیری درست از منابع آنلاین و حضورداشتن در پلتفرم‌های آنلاین، برای دستیابی به مشتری هدف تعریف می‌کنند.

در چیدن استراتژی دیجیتال مارکتینگ توجه به مواردی مثل مکان، زمان، پرسونا، چرایی استفاده از این استراتژی و نحوۀ رسیدن به سود اهمیت پیدا می‌کنند. در استراتژی بازاریابی دیجیتال تمام مواردی که اشاره کردیم باید با اهداف کسب‌وکار، نیاز و نقاط درد مشتری همسو باشد.

اهمیت استراتژی بازاریابی

حالا که توضیح دادیم معنی استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست، باید بگوییم چرا این استراتژی اهمیت دارد. یک برنامۀ استراژی بازاریابی درست، شما را دقیقاً به مخاطبان هدف‌ خود می‌رساند. این مخاطبان می‌توانند کسانی باشند که هرگز اسم شما به گوششان نرسیده است یا افرادی باشند که پیش ‌از ‌این خرید انجام داده‌اند.

بدون برنامۀ استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب، مثل کسی خواهید بود که همه‌چیز را بی‌هدف به‌سمت دیوار پرتاپ می‌کند، به این امید که برخی از آن‌ها به دیوار بچسبند. قطعاً این کار هزینه، زمان و منابع زیادی از شما می‌گیرد. استراتژی بازاریابی:

  • تیم شما را حول اهداف مشخصی با هم هماهنگ می‌کند.
  • باعث می‌شود تلاش‌های شما در راستای اهداف کسب‌وکار صورت گیرند.
  • کمک می‌کند مواردی که شما را به مخاطب هدف می‌رساند به‌خوبی شناسایی یا آزمایش کنید.
اهمیت استراتژی بازاریابی مشتری‌محور

۷ گام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

شما می‌توانید استراتژی مناسب کسب‌وکار خود را در ۷ مرحله تدوین کنید. این مراحل شامل برنامه‌‌ریزی، طراحی پرسونای مخاطب، تعیین اهداف، انتخاب ابزار مناسب، تعیین رسانه‌های دردسترس، تعیین کمپین‌ها و محتوا و تدوین نهایی آن است. در ادامه همۀ این مراحل را به‌طور جداگانه و با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم.

۱) یک مارکتینگ‌پلن تنظیم کنید

برای شروع باید مارکتینگ‌پلن یا برنامۀ بازاریابی خود را تنظیم کنید. حتماً می‌پرسید این برنامه چه تفاوتی با استراتژی دارد و چرا باید چنین کاری انجام دهیم؟

استراتژی بازاریابی یک نگاه کلی ایجاد می‌کند؛ چرا تیم بازاریابی به برخی منابع خاص نیاز دارد، چه اقداماتی باید در پیش گرفته شود و چه اهدافی در طول سال باید داشت. اما برنامۀ بازاریابی، اقداماتی را که باید برای دست‌یافتن به استراتژی نهایی انجام شود، مشخص می‌کند.

درحقیقت، برنامۀ بازاریابی بودجۀ سال شما، ابتکاراتی را که بخش بازاریابی نیاز دارد و کانال‌های بازاریابی را که برای اجرای این ابتکارات نیاز است تعیین می‌کند. این برنامه، همۀ اقدامات شما را با تعریف کسب‌وکار گره می‌زند و کمک می‌کند همواره در راستای اهداف نهایی شرکت حرکت کنید.

۲) پرسونای خریداران خود را طراحی کنید

برای شناخت مخاطبان خود باید پرسونای آن‌ها را طراحی کنید. پرسونای کسب‌وکار شما نمونه‌ای از مشتری ایدئالی است که می‌خواهید داشته باشید. هر پرسونایی، اطلاعات دموگرافیکی و روان‌شناسی خاص خود را دارد. این اطلاعات سن، شغل، درآمد، محل زندگی، علایق و چالش‌های فرد را در بر می‌گیرند. پرسونای خریداران در مرکز ساختار استراتژی قرار می‌گیرد و اقدامات شما را جهت می‌دهد.

به قول برایان چسکی، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Airbnb:

«چیزی بسازید که ۱۰۰ نفر عاشق آن باشند، نه چیزی که یک میلیون نفر فقط آن را دوست داشته باشند».

۳) اهداف خود را تعیین کنید

اهداف استراتژی بازاریابی باید بازتابی از اهداف کسب‌وکار شما باشد. برای مثال، ممکن است شرکت در نظر داشته باشد ظرف مدت سه ماه، حدود ۳۰۰ نفر را برای کنفرانس سالانۀ شرکت جذب کند. بنابراین هدف شما نیز به‌عنوان مارکتر باید افزایش ۱۰درصدی ثبت‌نام آنلاین تا پایان ماه باشد. تنها در ‌این‌ صورت، استراتژی در مسیر حرکت کسب‌وکار پیش خواهد رفت.

افزایش آگاهی از برند و دستیابی به سرنخ‌های باکیفیت، از اهداف دیگری هستند که می‌توانید برای استراتژی در نظر بگیرید. حتی می‌توان حفظ یا رشد جایگاه برند در بازار و ارزش‌هایی را که باید به مشتری ارائه شود هدف قرار داد. درمجموع، هر هدفی که دارید، باید آن‌ را با دقت تعیین کرده و بررسی کنید که چگونه تا سال آینده می‌توان به آن دست پیدا کرد.

۴) ابزارهای مناسب خود را پیدا کنید

هنگامی که اهداف خود را مشخص کرده‌اید، مطمئن شوید که ابزار مناسبی برای سنجش موفقیت آن اهداف دارید. نرم‌افزارهای آنلاین مانند برنامه‌ریزهای شبکه‌های اجتماعی به شما توانایی تجزیه‌وتحلیل را می‌دهند تا به شما کمک کنند تا آن‌چه را که مخاطبان دوست دارند را پیدا کنید. از طرف دیگر، ممکن است گوگل آنالیتیکس را برای اندازه‌گیری عملکرد بلاگ و صفحات وب در نظر بگیرید یا با استفاده از هاتجر رفتار کاربران سایت را تجزیه‌وتحلیل کنید. بلاگ صباویژن در بخش ابزارگشایی توانسته است مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای حوزه دیجیتال مارکتینگ را معرفی و نحوه کار با آن را آموزش دهد.

در ادامه چند ابزار را معرفی می‌کنیم که می‌تواند به شما در پیگیری و اندازهگیری موفقیت‌های به‌دست آمده اهداف بازاریابی‌تان کمک کند:

HubSpot Marketing Hub

HubSpot Marketing HubMarketing Hub که توسط هاب‌اسپات توسعه یافته به شما این امکان را می‌دهد که همه ابزارهای بازاریابی خود را در یک پلتفرم متمرکز ادغام کنید. اغلب اوقات، ابزاری را خواهید یافت که قدرتمند است اما استفاده از آن بسیار آسان نیست. با این ابزار می‌توانید کاربران را با استفاده از مطالب بلاگ، سئو و ابزارهای چت، جذب کنید. سپس می‌توانید از طریق اتوماسیون بازاریابی، ساخت صفحات فرود و استفاده از ویژگی‌های ردیابی سرنخ، آن سرنخ‌ها را پرورش دهید.

با گزارش‌گیری سفارشی و تجزیه‌وتحلیل داخلی، می‌توانید داده‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید و حرکت بعدی خود را برنامه‌ریزی کنید. به‌علاوه،‌ HubSpot Marketing Hub با بیش از ۵۰۰ ابزار مختلف ادغام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم مقاله نگاهی به هاب‌اسپات (Hubspot) را مطالعه کنید.

Trello

Trelloابزار ترلو (Trello) تیم بازاریابی شما را در مسیری درست نگه می‌دارد تا بتوانند در زمینه پروژه‌هایی که روی آن کار می‌کنند، با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. تابلوهایی برای کمپین‌های فردی، تقویم‌های سرمقاله یا هدف‌های فصلی ایجاد کنید. گردشهای کاری داخلی و قابلیت‌های اتوماسیون، ارتباطات را ساده نگه می‌‌دارد و سادگی تیم بازاریابی شما را روی کاری که مهم است، متمرکز می‌کند.

TrueNorth

TrueNorthTrueNorth یک پلتفرم مدیریت بازاریابی است که برای کمک به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی‌تان ساخته شده است. TrueNorth که به طور خاص برای تیم‌های بازاریابی ساخته شده، استراتژی‌ شما را به‌ یک پیش‌بینی بصری از رشدتان تبدیل می‌کند که باری ایجاد نقاط عطف ماهانه استفاده می‌شود و به شما کمک می‌کند تا در مسیر درستِ کسب‌وکارتان بمانید.

یکی از مزایای کلیدی TrueNorth این است که تمام ایده‌ها، کمپین‌ها و نتایج شما را در یک مکان متمرکز می‌کند و همه چیز را به هدف‌تان گره می‌زند.

 

Monday

Mondayهمه چیز در سایت Monday با یک بورد بصری آغاز می‌شود. گردش کار را در این سرویس برای تیم خود ایجاد و سفارشی کنید و گروه‌ها، موارد و به‌روزرسانی‌ها را در زمان واقعی همگام‌سازی کنید. همچنین می‌توانید داده‌های استخراج‌شده از جدول‌های زمانی را برای ردیابی پروژه‌های خود در این سرویس تغییر دهید و از رعایت ضرب‌الاجل‌ها اطمینان حاصل کنید.

به علاوه، ادغام با بیش از ۴۰ سرویس، از SurveyMonkey گرفته تا Mailchimp و Hubspot، می‌توانید داده‌های خود را به شکلی بصری بسازید و اطمینان حاصل کنید که کل شرکت با هم همکاری می‌کنند.

SEMrush

SEMrushسئو همچنان عامل مهمی در رتبه‌بندی سایت شما به‌شمار می‌آید. سمراش به کاربران این امکان را می‌دهد تا سئوی فنی خود را بهبود دهند، رتبه‌بندی روزانه داشته باشند، استراتژی سئوی رقیب را تجزیه‌وتحلیل کنند، تحقیقاتی در میلیون‌ها کلمات کلیدی داشته باشند یا ایده‌هایی برای کسب ترافیک ارگانیک بیش‌تر به‌دست آورند.

اما مزایای این سرویس به سئو محدود نمی‌شود. همان‌طور که در مقاله آموزش ابزار SEMrush نیز به آن اشاره کردیم، این ابزار برای تبلیغات کلیکی، ساخت و اندازه‌گیری استراتژی مؤثر برای شبکههای اجتماعی، برنامه‌ریزی محتوا و حتی تحقیقات بازار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Buzzsumo

BuzzsumoBuzzSumo به شما این امکان را می‌دهد که داده‌ها را برای بهبود و رهبری استراتژی بازاریابی خود تجزیهوتحلیل کنید، آن هم درحالی که به بررسی محتواهای‌تان می‌پردازید. از این پلتفرم برای شناسایی اینفلوئنسرها استفاده کنید که ممکن است به برند شما کمک کنند تا بیش‌تر دیده شوید. همان‌طور که نیازهای شما تکامل می‌یابد، می‌توانید از ابزارهای مدیریت بحران و بازاریابی ویدیویی آن‌ها نیز استفاده کنید.

Crazy Egg

Crazy Eggآیا نیاز به بهینه‌سازی سایت خود دارید؟ Crazy Egg را درنظر بگیرید. شما می‌توانید «نقاط توجه» را در صفحات محصول خود شناسایی کنید‌ (قسمت‌هایی از صفحات که نظر مخاطب را جلب کرده‌اند)، ترافیک کمپین‌های تبلیغات را در سایت خود ردیابی کنید و متوجه شوید که آیا خریداران روی جایی که شما می‌خواهید، کلیک می‌کنند یا خیر.

حتی می‌توانید مطمئن شوید که دکمه‌های «خرید» در بهترین مکانِ صفحه‌تان قرار گرفته باشد. Crazy Egg همچنین ضبط، تست A/b و مواردی دیگر را ارائه می‌دهد تا کسب‌وکارها مطمئن شوند که سایت‌شان تجربه کاربری بسیار خوبی دارد.

    اگر به دنبال ارتقا و گسترش کسب‌وکار خود در سطح جهانی هستید، مطلب بازاریابی بین‌المللی چیست؟ + ۵ راهکار برای ورود به بازارهای جهانی را از دست ندهید.

     ۵) رسانه‌های دردسترس خود را مرور کنید

    حال باید تصمیم بگیرید که از چه رسانه‌هایی می‌توانید در تدوین استراتژی خود بهره ببرید. رسانه‌ها در سه نوع کلی قرار می‌گیرند:

    1. رسانه‌های پرداختی (Paid media): هر کانالی که در آن‌ برای هدف‌قراردادن مخاطبان خود هزینه پرداخت می‌کنید، جزو این نوع رسانه‌ محسوب می‌شود. رسانه‌های پرداختی همچون تلویزیون و بیلبوردها آفلاین هستند. از نمونه‌های آنلاین نیز می‌توان گوگل‌ادز، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را نام برد.
    2. رسانه‌های شخصی (Owned media): رسانه‌هایی را که خود کسب‌وکار و تیم بازاریابی ایجاد کرده‌اند، رسانه‌های شخصی می‌گویند. پادکست، ایبوک و اینفوگرافیک‌ها از این دسته محسوب می‌شوند.
    3. رسانه‌‌های اکتسابی (Earned media): رسانه‌های اکتسابی به محتواهای UGC که توسط مخاطبان تولید می‌شوند برمی‌گردند. برای مثال، هر کاربر با انتشار محتوا در صفحات اینستاگرام، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی خود و منشن‌کردن کسب‌وکار شما، رسانه‌ای برای شما ایجاد کرده است.

    حال تمام محتوا و داده‌هایی را که در اختیار دارید بررسی کنید. استفاده از کدام رسانه‌، بازدهی استراتژی شما را به بالاترین حد خود می‌رساند. حتی می‌توانید با توجه به رسانه‌ها منابع خود را نیز تغییر دهید یا برخی از آن‌ها را حذف کنید.

    البته مسلم است که شما محدودیتی در انتخاب ندارید. برای مثال، اگر کسب‌وکار شما به‌صورت هفتگی محتوایی در بلاگ خود منتشر می‌کند، از رسانۀ شخصی استفاده کرده است. حال اگر هزینه‌ای پرداخت کند و در اینستاگرام، پستی از این بلاگ را معرفی کند، از رسانۀ پرداختی بهره برده است. درنهایت، اگر کاربری درمورد پستی از این بلاگ، استوری یا توییتی منتشر کند، یک رسانۀ اکتسابی برای شما خواهد بود.

    box

    وی‌پلاس


    همین الان تبلیغات ویدئویی خود را شروع کنید
    کلیک کنید

    ۶) برای محتوای خود برنامه‌ریزی کنید

    در این مرحله باید دربارۀ محتواهایی که به شما در رسیدن به اهداف کمک می‌کنند نیز تصمیم‌گیری کنید. ابتدا روی رسانه‌های شخصی و اهداف بازاریابی خود تمرکز کنید. برای مثال، آیا کال‌تو‌اکشن‌هایی که در انتهای بلاگ‌پست‌های بلاگ خود استفاده کرده‌اید، در اقدام کاربران مؤثر بوده‌اند؟

    در قدم بعدی نگاهی به پرسونای خریداران خود و دغدغه‌های آن‌ها بیندازید. تصور کنید در یک شرکت تولیدکنندۀ نرم‌افزار ویرایش ویدئو مشغول فعالیت هستید. یکی از پرسوناهای شما به‌ دنبال اضافه‌کردن افکت‌های صوتی به ویدئوهای خود است. آیا محتوایی دارید که نشان دهد محصول شما این مشکل را نیز حل می‌کند؟

    بنابراین باید برنامه‌ای کامل برای بازاریابی محتوایی داشته باشید. این برنامه می‌تواند شامل تاپیک‌کلاسترها، اهداف، فرمت محتوا و کانال‌های لازم برای نشر هر نوع محتوا باشد. البته در کنار تمام این موارد باید اطمینان حاصل کنید این برنامه همۀ دغدغه و چالش‌های پرسونای شما را پوشش می‌دهد.

     

    ۷) تدوین استراتژی را نهایی کنید

    استراتژی بازاریابی شما چگونه و توسط چه تیمی باید اجرا شود؟ تحقیقات بازار و برنامه‌ریزی اولیۀ شما جواب این سؤال را مشخص می‌کند. در قدم نهایی باید تمام آنچه دارید گرد هم بیاورید و اقداماتی را که برای برنامۀ خود نیاز دارید تعیین کنید.

    برای این ‌کار داکیومنتی (Document) بسازید که تمام گام‌های لازم برای اجرای کمپین ‌شما را در بر بگیرد. به‌ عبارتی دیگر، استراتژی خود را تعریف کنید. در ایجاد این داکیومنت باید نگاهی طولانی‌مدت داشته باشید. درواقع، یک سند استراتژی استاندارد، به‌صورت یک‌ساله تدوین می‌شود. این جدول زمانی ساختاریافته باید پایۀ اصلی تلا‌ش‌های بازاریابی استراتژیک شما قرار بگیرد.

    اجازه بدهید برای مثال، باز به شرکت تولیدکنندۀ نرم‌افزار ویدئویی برگردیم. این شرکت در نظر دارد در ماه ژانویه آپدیت جدیدی برای نرم‌افزار خود لانچ ‌کند و در طی آن فرایند خروجی‌گرفتن از ویدئوها را برای کاربران بهبود ببخشد. در ماه آوریل نیز تصمیم دارد ایبوکی منتشر کند و اصطلاحات مربوط به ویرایش ویدئو را به پرسوناهای خود توضیح دهد. برای ماه سپتامبر نیز ادغام محصول خود با نرم‌افزار دیگری را برنامه‌ریزی می‌کند.

    به خاطر داشته باشید که استراتژی دیجیتال هر کسب‌وکاری منحصر و خاص خود آن شرکت است.

    بنابراین نمی‌توان نسخۀ یکسانی برای کسب‌وکارها در نظر گرفت. اما تا وقتی‌ که استراتژی شما جزئیاتی را که تاکنون گفته شده است در بر گرفته باشد، مطمئناً به‌خوبی کار کرده‌اید.

    توصیه میکنیم، کسب‌وکارهای ‌خصوصاً نوپا، مطالعه مطلب هک رشد چیست + ۱۸ تکنیک سریع و مؤثر و ثابت‌شده را از دست ندهید.

    ابزارهای استراتژی بازاریابی دیجیتال۵ ابزار مؤثر برای استراتژی بازاریابی دیجیتال

    استفاده از ابزارهای زیر در چیدن استراتژی بازاریابی دیجیتال، به شما کمک می‌کند که فروش بهتری داشته باشید. البته لازم به ذکر است که فروش و بازاریابی تفاوت‌هایی باهم دارند که ما در مقاله تفاوت فروش و بازاریابی به طور کامل این ابهام را برای شما روشن کرده‌ایم.

    ۱) تبلیغات پولی

    تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، تبلیغات همسان و تبلیغات موبایلی و… همگی جزو تبلیغات پولی محسوب می‌شوند. در این تبلیغات، اغلب میزان کلیک مخاطب، شاخص کلیدی اصلی در نظر گرفته می‌شود.

    تبلیغات پولی این پتانسیل را دارد که سود شما را افزایش دهد یا شما را در بدهی قابل توجهی قرار دهد؛ درنتیجه قبل از استفاده از این تبلیغات حتماً باید از متخصصان مشورت بگیرید.

    ۲) ایمیل مارکتینگ

    بازاریابی ایمیلی یکی از قدرتمندترین رسانه‌های تبلیغاتی در اینترنت محسوب می‌شود. ایمیل رسانه‌ای عالی برای ایجاد روابط با مشتریان و پیشنهاددادن ارزش‌های خدمات و محصولاتتان به آن‌هاست. استفاده از گزارش‌ها، مقالات سفید، خبرنامه‌ها، تخفیف‌ها و… در ایمیل مارکتینگ کمک می‌کند که سود بیشتری کسب کنید.

    ۳) سئو

    هیچ راهی بهتر از بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا همان سئو برای تبلیغات آنلاین رایگان وجود ندارد. اگر بتوانید بر این استراتژی بازاریابی دیجیتال مسلط شوید، شاهد افزایش بسیار زیادی در ترافیک سایت خواهید بود.

    ۴) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

    برای همۀ فروشگاه‌ها و سایت‌های تجارت الکترونیک، این یک ضرورت است که از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و از طریق این شبکه‌ها با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط باشند. شبکه‌های اجتماعی رایج‌تر و محبوب‌تر که باید روی آن‌ها تمرکز کنید عبارت‌اند از توییتر، لینکدین (مناسب برای مشتریان B2B)، اینستاگرام و پینترست. این‌ها قدرتمندترین شبکه‌های اجتماعی هستند، بنابراین یادگیری استفاده از آن‌ها به نفع شماست.

    ۵) بازاریابی ویدیویی

    ویدئوها به پربازدیدترین نوع محتوا تبدیل شده‌اند.

    به همین دلیل اگر در استراتژی بازاریابی خود از تبلیغات ویدیویی یا محتوای ویدئویی استفاده نکنید، از رقبایتان عقب می‌افتید. موردپسند‌ترین محتوای ویدئویی شامل ویدئوهای آموزشی و سرگرم‌کننده می‌شوند. ببینید که کدام‌یک از این دو بیشتر به کسب‌وکار شما می‌آیند.

    چه بودجه‌ای برای چیدن استراتژی بازاریابی مناسب است؟

    جواب این سؤال به ابعاد کسب‌وکار شما، مخاطبان هدف، رسانه‌های تبلیغاتی مورد استفاده و مواردی از این دست برمی‌گردد؛ ولی در حالت کلی شما باید ۷ تا ۸ درصد درآمد ناخالص خود را صرف چیدن استراتژی بازاریابی کنید. بیشتر این مبلغ صرف هزینۀ تبلیغات، تولید محتوا و ادارۀ دپارتمان بازاریابی می‌شود. 

    نکات مهم درخصوص داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ بهتر

    • اول از همه بازار هدف و خدمات و محصولات مناسب این بازار هدف را مشخص کنید.
    • برای برندتان هویت و شخصیت بسازید؛ بدون این دو، هرچقدر در بازاریابی تلاش کنید، به نتیجۀ مناسب و قابل اعتنا نمی‌رسید.
    • زمان شروع و پایان استفاده از هر نوع استراتژی را مشخص کنید. استراتژی باید متناسب با نیاز کسب‌وکار تغییر کند. ممکن است استراتژی‌ای که امروز مناسب کسب‌وکار شماست، سال دیگر مناسب نباشد.
    • از مارکتینگ اتومیشن برای بازاریابی استفاده کنید؛ این کار در هزینه و وقت شما صرفه‌جویی می‌کند.
    • دانش خودتان را به‌روز کنید و روی یک استراتژی قدیمی پافشاری نکنید.

    بدون تعارف: به اندازۀ کسب‌وکارتان قدم بردارید. اگر کسب‌وکار شما هنوز به اندازۀ کافی رشد نکرده، به‌جای اختصاص‌دادن بودجۀ زیاد برای تبلیغات، روی تولید محتوای بهتر تمرکز کنید.

    نمونه‌هایی از استراتژی‌های بازاریابی موفق

    ۱) Regal Movies

    استراتژی دیجیتال: رسانه‌های مالکیتی

    Regal Movies هالووین را به سطح جدیدی برد و حتی نام حساب توییتر خود را در این بازه زمانی عوض کرد. نظرسنجی Monster Madness آن یک راه سرگرم‌کننده و تعاملی برای سرمایه‌گذاری روی جذب فالوور است:

    Regal Moviesتوییت Regal نمونه‌ای از رسانه‌های تحت مالکیت است، چراکه شرکت کنترل کامل پاسخ‌هایی را که دنبال‌کنندگان می‌دادند، در اختیار داشت. Regal با استفاده از فیلم‌های کلاسیک در نظرسنجی، به‌طور مؤثر به برند خود وفادار ماند و در عین حال، با اشتراک آن در توییتر، چرخشی مدرن را پدید آورد.

    این همچنین مثال خوبی از این است که چگونه ریتوییت‌ها لزوماً با موفقیت برابری نمی‌کنند. درحالی که چهار ریتوییت چندان مهم نیستند، آرا را بررسی کنید: ۴۶۱ رأی. این بدان معنا است که بیش از ۴۰۰ تعامل با یک توییت واحد وجود داشته است.

    ۲) Pipsnacks

    استراتژیهای دیجیتال: محتوای تولید‌شده توسط کاربر – رسانه به‌دست آمده

    محتوای تولید شده توسط کاربر یکی از بهترین راه‌ها برای جلب توجه به‌مشار می‌آید. این نشان‌دهنده قدردانی شما از مشتریان وفادار است که سایر کاربران را تشویق می‌کند تا به دیده شدن محصولات شما کمک کنند. به علاوه، گاهی اوقات محتوایی که اشخاص وفادار به برند شما ایجاد می‌کنند، واقعاً خوب است.

    Pipsnacksدر این حالت، مصرف‌کننده محصول برند را تحسین می‌کند و این یک بررسی فوق‌العاده برای برند شما محسوب می‌شود.

    ۳) Small Girls PR

    استراتژی دیجیتال: بازاریابی رویدادی

    یک سوالی مطرح می‌شود: که‌که پالمر کیست؟ Small Girls PR یک شرکت روابط عمومی بوتیک است که در نیویورک مستقر شده و یکی از خدمات استثنایی آن، برگزاری رویدادهای شگفت‌انگیز برای مشتریان خود است؛ مانند Olay. اشتراک این رویداد به شکل رشته‌پست در اینستاگرام، یک نمونه بازاریابی مؤثر است چراکه آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهد و با نشان داد یک شخصیت عمومی، اثباتی اجتماعی را به‌نمایش می‌گذارد.

    Small Girls PR۴) Superside

    استراتژی دیجیتال: رسانه پولی

    آژانس طراحی Superside یک تبلیغ اینستاگرام را برای طراحی تبلیغات دیجیتال‌شان راه‌اندازی کرد.این برند ‌می‌تواند از بلاگ‌پست‌های تأثیرگذارشان، یک کتاب الکترونیکی قابل دانلود نیز ایجاد کند. در این حالت، تنها کاری که باید انجام می‌داد، این بود که محتوای فعلی خود را دوباره بسته‌بندی می‌کردند، یک کمپین تبلیغاتی خلاقانه ایجاد می‌کردند و محتوای ایجاد شده را در اختیار کاربران قرار دهد.

    Superside۵) Target

    استراتژی دیجیتال: رسانه‌های پولی – کارت‌های توییتر

    اگر بودجه‌ای برای رسانه‌های پولی دارید، از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. رسانه پولی زمانی است که به کانال‌های اجتماعی مانند توییتر برای تبلیغ محتوای خود در سایت‌شان پول می‌دهید. با انجام این کار، محتوای شما به مخاطبان جدیدی می‌رسد که ممکن است نتوانید به صورت ارگانیک به آن‌ها دسترسی پیدا کنید:

    Targetاین آگهی از Target درباره خرید پاییزی است که از کارت‌های تبلیغاتی توییتر برای تبلیغ برند خود استفاده می‌کند و با کلیک یک دکمه خرید، فرآیندی آسان را پدید می‌آورد. کانال‌های اجتماعی بیش‌تر راه‌هایی را برای خریداران برای خرید دورن‌برنامه‌ای یا نزدیک به آن را ارائه می‌کنند که فروش را افزایش می‌دهد و برندها را در معرض دید قرار می‌دهد.

    بعد از طی‌کردن تمام مراحل بازاریابی خود، چه نتیجه‌ای را باید انتظار داشت؟

    خلق یک استراتژی بازاریابی کامل، در یک شب اتفاق نمی‌افتد. برای ساخت آن باید زمان گذاشت، سخت کار کرد و راه درستِ رسیدن به مخاطب ایدئال را پیدا کرد. در این مسیر به استراتژی اولیۀ خود پایبند باشید. به‌ مرور زمان، تحقیقات و بازخوردهای دریافتی از مشتریان به شما کمک می‌کنند تا استراتژی خود را اصلاح کنید و بهبود ببخشید. در استراتژی شما باید بیشترین زمان به کانال‌هایی اختصاص داده شود که مخاطبانتان در حال گذران وقت در آنجا هستند.

    منابع

    سؤالات متداول

    مفهوم استراتژی بازاریابی چیست؟


    استراتژی بازاریابی ترکیبی از تمام تصمیمات و اقدامات یک کسب‌و‌کار برای افزایش فروش و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است که با درک و برآوردن نیازها و خواسته‌های مشتریان گره خورده است.

    استراتژی مارکتینگ شامل چه مواردی می‌شود؟


    بازار هدف، جایگاه کسب‌وکار، هدف از بازاریابی، تاکتیک‌های تبلیغاتی، نظارت و ارزیابی استراتژی و برنامه استراتژی جزو مواردی هستند که در استراتژی بازاریابی در نظر گرفته می‌شوند.

    ۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
    مطالب پیشنهادی ما:

    نظر شما چیست؟

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.