آموزش رایگان تولید محتوای ویدیویی + ۳۰ ایده محتوای ویدیویی

حتماً کف‌گیر ایده‌هایتان به کف دیگ خورده است که به سراغ این مطلب آمده‌اید. به احتمال زیاد، شما مانده‌اید و یک صفحه در یوتیوب، اینستاگرام، آپارات یا سایت که نمی‌دانید چه ویدئویی برای آن‌ بسازید. نمی‌توان به‌راحتی هم از کنار آن گذشت؛ چون مصرف ترافیک ویدئو به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است و طبق آمار، این نوع محتوا می‌تواند تا ۸۰٪ نرخ تبدیل را افزایش دهد.

در این مطلب از وی‌پدیا قصد داریم به معرفی محتوای ویدیویی و نحوه تولید آن بپردازیم و لیستی از ایده‌های الهام‌بخش برای تولید محتوای ویدئویی را در اختیارتان قرار دهیم. اما فقط به آن اکتفا نمی‌کنیم، می‌خواهیم با هم فهرستی بنویسیم که دقیقاً متناسب با هویت و نیاز برند شخصی یا کسب‌وکارتان باشد. این فهرست را می‌توانید به‌طور مداوم به‌روز کنید و گسترش دهید. در این صورت، دیگر با بن‌بست ذهنی برای پیداکردن موضوع مواجه نخواهید شد.

فهرست مطالب
۳۰ ایده برای تولید محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی چیست؟

محتوای ویدئویی (Video Content) به هرگونه محتوایی اشاره دارد که در قالب ویدئو توزیع می‌شود و شامل ولاگ‌ها، ارائه‌ها، ویدئوهای معرفی محصول، رضایت مشتری، پخش زنده، ویدئوهای آموزشی و بسیاری موارد دیگر است.

بسیاری از کسب‌وکارها از تولید محتوای ویدئویی به‌عنوان بخش مهمی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنند. با تولید و انتشار محتوای ویدئویی، شرکت‌ها می‌توانند به مشتریان خود کمک کنند تا آن‌ها را بهتر بشناسند و روابط و اعتماد مشتریان را تقویت کنند.

چرا تولید محتوای ویدیویی مهم است؟

ویدئو یک رسانۀ داستان‌سرایی قدرتمند است که نه‌تنها می‌تواند محور اصلی کمپین‌های تبلیغاتی قرار بگیرد، بلکه این توان را دارد که بازاریابی محتوایی شما را به بالاترین سطح خود برساند. ویدئو با ترکیبی تأثیرگذار از صدا، حرکت و تصاویر به شما کمک می‌کند تا بر مخاطبانتان تأثیر عاطفی عمیقی بگذارید و روابط رضایت‌بخش‌تری بین برند و مشتریانش برقرار کنید. برای درک بیشتر اهمیت ویدئو در بازاریابی، چند آمار را مرور می‌کنیم:

  • مردم تماشای ویدئو را دوست دارند. آن‌ها به‌طور متوسط ۱۹ ساعت در هفته محتوای ویدئویی آنلاین تماشا می‌کنند.
  • ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی ۱۲ برابر بیشتر از ترکیب پست‌های متنی و لینک‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند.
  • ۷۸٪ از بازاریابان ویدئویی می‌گویند که ویدئو به آن‌ها کمک کرده تا فروش خود را افزایش دهند.
  • وجود ویدئو در صفحات فرود، می‌تواند نرخ تبدیل را تا بیش از ۸۰٪ افزایش دهد.
  • با ذکر کلمۀ «ویدئو» در موضوع ایمیل، می‌توانید نرخ بازشدن ایمیل را ۱۹٪ افزایش دهید.
  • مطالعات نشان می‌دهد ۹۶٪ از مردم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد یک محصول یا خدمت، ویدئوهای توضیح‌دهنده را تماشا می‌کنند.
  • ویدئو بهترین راه برای معرفی محصول است. طبق آمار WYZOwl، حدود ۹۴٪ از بازاریاب‌ها گفته‌اند که استفاده از ویدئو باعث شده افراد بیشتری با محصول/خدمت آن‌ها آشنا شوند.
  • ۹۰٪ از بازاریابان می‌گویند که محتوای ویدئویی به تولید سرنخ کمک می‌کند.
  • ویدئو بازگشت سرمایۀ خوبی دارد. طبق آمارWYZOwl، ۸۳٪ از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از طریق ویدئو مارکتینگ بازگشت سرمایۀ خوبی را تجربه کرده‌اند.

ویدئو یک قالب محتوای کارآمد است، زیرا:

  • به شما امکان می‌دهد زمان حضور بازدیدکنندگان در سایت خود را افزایش دهید و رتبۀ بالاتری در گوگل کسب کنید.
  • باعث جلب اعتماد مشتریان به شما می‌شود.
  • در هر دو فرمت بلند و کوتاه به‌خوبی عمل می‌کند؛ از ویدئوهای کوتاه چندثانیه‌ای گرفته تا فیلم‌های مستند تمام‌عیار.
  • بسته به هدف و استراتژی‌ای که دنبال می‌کنید، می‌توانید ویدئو را هم به‌صورت تک‌قسمتی و مستقل بسازید و هم به‌صورت سریالی.
  • تقریباً در هر پلتفرم محتوا و همۀ کانال‌های ارتباطی کسب‌وکار شما قابل اشتراک‌گذاری است؛ از سایت و بلاگ گرفته تا ایمیل و پلتفرم‌های ویدئویی مانند یوتیوب و آپارات و…؛ یا در ارائه‌ها و وبینارها و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توییتر، لینکدین، فیس‌بوک، اسنپ‌چت و… .
  • ویدئو را هم در محیط دسکتاپ می‌شود دید و هم در دستگاه‌های تلفن همراه.
  • سایر محتواهای تولیدشده ازجمله محتواهای متنی را می‌توان به‌شکل ویدئو بازیافت کرد و در کانال‌های مناسب منتشر کرد.
  • ویدئو بهترین قالب محتوا برای رویدادهای پخش زنده در پلتفرم‌های مختلف است.
  • ویدئو به‌خوبی دست به دست می‌شود و قابلیت وایرال‌شدن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را دارد.

البته ویدئو ممکن است همیشه فرمت ایدئال برای محتوای شما نباشد. همان‌طور که میشل لین (Michele Linn)، معاون محتوای CMI، اشاره می‌کند، مواقعی هم هست که مخاطبان شما ترجیح می‌دهند به‌جای تماشای یک ویدئو، یک مطلب کوتاه بخوانند، زیرا خواندن آن سریع‌تر است و به توجه زیادی نیاز ندارد.

مطلب «ویدئو مارکتینگ چیست؟ دلایل اهمیت بازاریابی ویدئویی» شما را با دلایل اهمیت تولید محتوای ویدیویی بیشتر آشنا می‌کند.

انواع محتوای ویدیویی

در تولید محتوای ویدئویی، گام ابتدایی و مهم این است که بدانیم چه انواعی دارد و به این ترتیب، بسته به هدفی که داریم و حوزه‌ای که در آن فعال هستیم، راحت‌تر نوع ویدئو را انتخاب کنیم. اگرچه شاید نتوان همۀ انواع محتوای ویدئویی را در یک جا بررسی کرد، اما در زیر به ۱۲ نوع محتوای ویدئویی اصلی اشاره می‌کنیم و برای هرکدام سه معیار زمان مورد نیاز برای ساخت، مدت‌زمان بهینۀ آن و معیار سنجش عملکرد آن را بررسی می‌کنیم.

۱) ویدئوهای محصول

آیا محصول یا خدمتی دارید که می‌شود آن را به‌طور مختصر توضیح داد؟ یا اینکه شاید هم تحقیق کرده‌اید و متوجه شده‌اید که وجود یک ویدئو از محصول باعث می‌شود افراد زمان بیشتری در صفحۀ محصول بمانند و احتمالاً نرخ تبدیل بیشتر خواهد شد؟ پس ساخت ویدئوی محصول را شروع کنید.

یک ویدئوی محصول، ویژگی‌ها، مزایای محصول و چگونگی استفاده از آن را نشان می‌دهد که تماماً در راستای تعامل با مخاطب است.

این نوع ویدئو، به‌‌خصوص برای مشتریانی که در مرحلۀ آگاهی و بالاپایین‌کردن تصمیم نهایی خود در سفری که به‌عنوان مشتری داشته‌اند هستند، بسیار کاربردی است؛ چون به توضیحی قانع‌کننده و واضح از چیزی که ارائه می‌دهید نیاز دارند.

مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) چیست؟ و چگونه با بازاریابی دیجیتال مرتبط است؟

ویدئوی آپدیت محصول

این نوع ویدئوی محصول که دربارۀ به‌روزرسانی‌های محصول شماست، مشتریان حال حاضر شما را از آپدیت‌هایی که روی خدمات یا محصولاتتان ایجاد شده باخبر و آن‌ها را به خرید محصول جدید ترغیب می‌کند. در این نوع ویدئو بهترین راه اثرگذاری این است که یکی از همکاران شما که بین مشتریانْ شناخته‌شده و قابل اعتماد است، در ویدئو حضور پیدا کند و دربارۀ آپدیت محصول صحبت کند.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: چون ویدئوهای محصول قرار است نقشی اساسی و مهم در سایت ایفا کنند، زمان ساخت آن‌ها بیشتر خواهد بود؛ به این دلیل که به کات‌ها و برداشت‌های بیشتری نیاز است تا متن به‌خوبی بیان شود و به هدفی که می‌خواهیم برسیم. اما به‌طور کلی، زمان تولید ویدئوی محصول می‌تواند بین ۳ تا ۴ ساعت باشد.
  • زمان ویدئو: بهترین مدت ویدئو برای اینکه بیشترین تعامل را بگیرید، بین ۲ تا ۵ دقیقه است.
  • معیارهای سنجش ویدئو: نرخ مشاهده و نرخ تعامل.

۲) ویدئوهای توضیح‌دهنده

این نوع محتوای ویدئویی، ویدئوهایی آموزنده هستند که به مخاطب شما در رفع یک مشکل کمک می‌کنند.

این مشکل می‌تواند به‌نحوی با استفاده از محصول شما مرتبط باشد یا به آن نزدیک باشد. در انتهای این ویدئو مخاطب شما باید مهارت لازم برای رفع مشکلی که دارد را کسب کرده باشد. این نوع محتوای ویدئویی بسیار مناسب بلاگ‌پست‌ها یا قسمت پشتیبانی محصول است؛ چون باعث می‌شود مشتریان سؤالات تکراری نپرسند. این نوع ویدئو، برخلاف ویدئوی محصول، معمولاً به به‌روزرسانی نیاز ندارد و تا سال‌ها کاربردی خواهد بود.

box

آپارات


به صورت کاملا هدفمند تبلیغ کنید!
کلیک کنید
  • زمان مورد نیاز برای ساخت: در این نوع ویدئوها تأکید بر جزئیات بسیار بالاست و نیاز است که برای ساخت آن زمان بیشتری بگذارید. زمان ساخت این نوع می‌تواند بین ۲۰ تا ۲۴ ساعت طول بکشد که البته تعامل به‌دست‌آمده از این میزان زمان تلاش، به‌طور قطع زحمات شما را جبران خواهد کرد.
  • زمان ویدئو: بهترین مدت ویدئو برای اینکه بیشترین تعامل را بگیرید بین ۲ تا ۵ دقیقه است.
  • معیارهای سنجش ویدئو: نرخ تعامل و بررسی اینکه کدام بخش از ویدئوی شما بیشتر مشاهده شده؛ چون نشان می‌دهد که آن قسمت برای بیننده گیج‌کننده بوده است.

۳) ویدئوهای آنبوردینگ

وقتی یک سرنخ سرانجام به مشتری تبدیل می‌شود، اولین برخوردی که از سمت شما به‌عنوان یکی از جدیدترین اعضای خانوادۀ شرکتتان خواهند گرفت چه خواهد بود؟ چگونه به آن‌ها خوشامد می‌گویید تا احساس راحتی بیشتری با شما پیدا کنند؟ و از همه مهم‌تر چگونه مطمئن می‌شوید که آن‌ها متوجه شده‌اند که دقیقاً چه خدمات و محصولاتی می‌توانید به آن‌ها ارائه دهید؟ ویدئوهای آنبوردینگ به مشتریان نشان می‌دهند که محصولات و خدمات شما قرار است چه چیزی به آن‌ها ارائه کنند.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: چون در این ویدئو باید پیام خود را به‌خوبی به مخاطب برسانید، ساختن آن ممکن است تا چند روز هم طول بکشد.
  • زمان ویدئو: مدت این نوع محتوای ویدئویی معمولاً از مدت ویدئوهای معمولی بلاگ‌پست‌ها طولانی‌تر است و بین ۵ تا ۱۰ دقیقه خواهد بود و نیاز است که مخاطب را در طی ویدئو در تعامل با خود نگه دارید. سعی کنید در طول ویدئو خلاق باشید.
  • معیارهای سنجش ویدئو: نرخ مشاهده و نرخ تعامل.

۴) ویدئوهای آموزش‌های درون‌سازمانی

هیچ‌کس از کمک‌گرفتن بدش نمی‌آید، به‌خصوص اعضای جدید تیم که غرق در اطلاعاتی جدید شده‌اند. اینجاست که قدرت ماورایی یک محتوای ویدئویی کمک می‌کند.

در این ویدئو شما می‌توانید آن عضو جدید تیم را در عمیق‌ترین روندهای موجود در سازمان و اینکه چگونه محصولتان کار می‌کند و چگونه شرکت اداره می‌شود، همراهی کنید.

به این ترتیب، هم می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید، هم استرس عضو جدید را کاهش دهید و هم ویدئویی جذاب بسازید. این نوع ویدئو برای همۀ اعضای یک شرکت مناسب است.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: بین ۱.۵ تا ۳ ساعت.
  • زمان ویدئو: هرچقدر می‌خواهید می‌توانید این نوع ویدئو را طول بدهید، حتی ۵ تا ۱۰ دقیقه؛ چون این نوع ویدئو مبتنی بر ایجاد ارتباط با مشتریان است و نیاز نیست خیلی شسته‌رفته و بدون نقص باشد.
  • معیارهای سنجش ویدئو: نرخ مشاهده و نرخ تعامل.

۵) ویدئوهای رضایت مشتریان

افراد روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند. از نظرات زیر خود محصول گرفته تا بازخوردی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید، همگی روی تصمیم افراد برای خرید یک محصول اثر دارد و به همین خاطر است که ویدئوی رضایت مشتری بسیار اهمیت دارد.

این ویدئوها به‌سادگی به سرنخ‌ها نشان می‌دهند که محصول شما چه اثر مثبتی روی افراد واقعی دارد.

شنیدن و دیدن یک مشتری که دارد دربارۀ یک محصول صحبت می‌کند، بسیار تعاملی‌تر از یک پاراگراف متن است. درنهایت، این نوع محتوای ویدئویی می‌تواند باعث ایجاد اعتماد شود و مشتریان جدیدی کسب کند.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: این ویدئوها می‌توانند هر جایی ضبط شوند و بسته به اینکه آیا می‌خواهید برای ضبط ویدئوی رضایت مشتری مسافت طولانی را به یک شهر دیگر طی کنید یا خیر، می‌تواند بین ۱ تا ۲ روز زمان ببرد.
  • زمان ویدئو: بین ۵ تا ۱۰ دقیقه.
  • معیارهای سنجش ویدئو: نرخ مشاهده و نرخ تبدیل. این نوع ویدئوها حتماً باید دارای فراخوان به اقدام باشند تا بتوانید نرخ تبدیل را بسنجید.

۶) ویدئوهای تبلیغاتی

ویدئوهای تبلیغاتی مانند دعوت‌نامه‌های ویدئویی شخصی هستند. وقتی افراد را به یک کنفرانس، وبینار یا جلسه در دفتر کاری دعوت می‌کنید، ویدئوهای تبلیغاتی‌ای که هنگام آن رویداد به آن‌ها نشان می‌دهید باعث می‌شود که برند شما را حس کنند. در این ویدئوها شما باید سعی کنید که خلاصه‌ای با جزئیات، از آنچه که ارائه می‌دهید، به مخاطب نشان دهید و درنهایت همراه با CTA باشد تا مخاطب را تشویق به انجام کاری کند. هدف شما درنهایت تولید سرنخ و وادارکردن آن‌ها به اقدام است.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: بسته به اینکه آن ویدئوی تبلیغاتی قرار است چقدر عظیم و پیچیده باشد، ساخت آن از یک ساعت تا چند روز زمان‌ خواهد برد.
  • زمان ویدئو: بین ۱ تا ۳ دقیقه.
  • معیارهای سنجش ویدئو: نرخ مشاهده و نرخ CTA.

۷) ویدئوهای فرهنگ سازمانی

وقتی صحبت از ساخت محتوای ویدئویی می‌شود، این نوع ویدئوها بامزه‌ترین و شاید آسان‌ترین ویدئوها از نظر ساخت باشند؛ چون تقریباً می‌توانند دربارۀ هرکسی و هرچیزی ساخته شوند. آیا شما می‌خواهید مسابقه‌ای دوستانه بین کارمندانتان هنگام تایم استراحت برگزار کنید؟ پس بهتر است آن را حتماً ضبط کنید، چون دقیقاً مناسب ویدئوی فرهنگ سازمانی است!

این نوع ویدئوها به مشتریان اجازه می‌‌دهند تا ظاهر واقعی شما و به‌طور کلی سازمانی را که در آن هستید، در پشت صحنۀ کسب‌وکار تماشا کنند.

بهترین راه برقراری ارتباط با مشتریان، نمایش هر آنچه در پشت‌ صحنه در دفتر شرکت می‌گذرد، به آن‌هاست! حتی از این ویدئو می‌توانید هنگام جذب نیروی جدید نیز استفاده کنید؛ چون او می‌تواند بدین شکل ببیند که قرار است در چه محیطی استخدام شود و کار کند.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: ساخت ویدئوی فرهنگ سازمانی نباید بیشتر از یک تا ۲ ساعت طول بکشد؛ چون به ساخت و پرداخت زیادی نیاز ندارد. کافی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.
  • زمان ویدئو: بین ۱ تا ۵ دقیقه.
  • معیارهای سنجش ویدئو: در این نوع ویدئو وقتی صحبت از معیار سنجش می‌شود، تعداد دفعات مشاهدۀ ویدئو می‌تواند معیار خوبی باشد. شما درواقع هر ارزشی که از برند خود به دست آورده‌اید، به‌واسطۀ فضای کاری بوده است که کارمندان در آنجا وقت گذاشته‌اند. پس وقتی تعداد بازدید بالاست، یعنی آن ارزش به‌دست‌آمده واقعی و متناسب با فضای مثبت حاکم بر محیط کار بوده است.

۸) ارائه‌های نمایش‌دهندۀ فروش

محتوای ویدئویی، وقتی که مشتریانی از سراسر دنیا دارید، می‌تواند نوعی سلاح مخفی درجهت فروش باشد. شما مزایای زیادی را با یک ویدئوی ارائۀ فروش که از قبل ضبط شده کسب می‌کنید. ارسال متعدد ایمیل‌های متنی یا کتاب‌های الکترونیکی فقط روند اصلی فروش را کند می‌کند.

اما ضبط یک ارائۀ فروش با یک وبکم و یک نرم‌افزار ضبط‌کنندۀ صفحه، می‌تواند سرعت را بالا ببرد. مشتریان بالقوه می‌توانند آن ویدئو را ببینند و در صورت نیاز آن را با همکاران خود در میان بگذارند؛ چون طرف مقابل هم تلاش و زحمت شما را می‌بیند و از این طریق نیز ترغیب می‌شود.

در این ویدئو باید به طرف مقابل بگویید که مثلاً دوست دارید پیرو حرف‌ها و ملاقات‌های گذشته، جلسۀ جدیدی با او تنظیم کنید و زودتر با هم ملاقات داشته باشید.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: بسته به اینکه آن مشتری در کجای قیف فروش قرار دارد، ساخت آن ویدئو می‌تواند طولانی‌تر شود.
  • زمان ویدئو: هدف خود را روی ۳ دقیقه تنظیم کنید و سعی کنید در همین مدت تمام جزئیات را بگویید.
  • معیارهای سنجش ویدئو: نرخ مشاهده و نرخ تبدیل و میزان تعامل.

۹) ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی

فارغ از اینکه در اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر و یا ترکیبی از آن‌ها فعالیت می‌کنید، هر ویدئوی منتشرشده در این پلتفرم‌ها می‌تواند باعث جذب ترافیک به سایت شما شود و آگاهی از برند را افزایش دهد. تصور این موضوع هم نسبتا آسان است، چون هرکسی این روزها به‌صورت شبانه‌روز موبایلش در دستش است و می‌تواند چند ثانیه بعد از دیدن ویدئوی شما وارد سایتتان شود و یا هر اقدامی را که می‌خواستید انجام دهد.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: یکی از مزایای بسیار خوب این نوع ویدئوها این است که اکثر محتواهایی که شما می‌توانید در آن‌ها آپلود کنید، قبلاً ساخته شده‌اند؛ مانند ویدئوهای محصولات. فقط کافی است آن را با کمی ویرایش در آنجا منتشر کنید. این ویرایش نهایتاً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و حتی اگر بخواهید محتوای اختصاصی تهیه کنید، چون زمینۀ آن از قبل فراهم است، نهایتاً ۲ روز طول خواهد کشید.
  • زمان ویدئو: متوسط ویدئوهای به‌اشتراک‌گذاشته‌شده در شبکه‌های اجتماعی کمتر از ۲ دقیقه است؛ اما اگر کمتر هم باشد بهتر خواهد بود. اگر بتوانید ضمن حفظ تأثیرگذرای، مدت ویدئو را به ۳۰ ثانیه یا کمتر برسانید، احتمال موفقیت بسیار بیشتر خواهد شد.
  • معیارهای سنجش ویدئو: بسته به آن پلتفرم، معیارهای مختلفی مانند تعداد مشاهده، کامنت، لایک، ارسال به دیگران، کلیک روی لینک و… در اختیار شما خواهد بود.

۱۰) پخش زنده

وقتی نوبت به پخش زنده می‌رسد، دست شما بسیار بسیار باز است. این یکی از انواع محتوای ویدئویی است که کسب‌وکار شما در بدو شروع کارش می‌تواند از آن استفاده کند. به‌علاوه، اگر شما از قبل سابقۀ برگزاری رویداد، سمینار و… را داشته باشید، به‌سادگی می‌توانید هر رویدادی را به یک پخش زنده تبدیل کنید تا افراد بیشتری نیز بتوانند آن را ببینند.

برای پخش زنده هم پلتفرم‌های مختلفی مانند آپارات، اینستاگرام، یوتیوب، فیس‌بوک و… وجود دارند و بسته به اینکه مخاطب هدف شما در کدام پلتفرم بیشتر فعال است، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: یک پخش زنده، همه‌چیزش در جریان است و چیزی به نام پس‌تولید در آن وجود ندارد. پس بسته به هدفی که از پخش زنده دارید، هرچقدر که نیاز داشته باشید می‌تواند طول بکشد. چیزی که در پخش زنده اهمیت دارد این است که برایش برنامه داشته باشید، تجهیزاتتان آماده‌به‌کار باشد و هرکسی وظیفۀ خودش را بداند، چون قرار نیست چیزی ویرایش شود.
  • زمان ویدئو: بسته به رویداد می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اگر یک سمینار سه‌روزه را به تصویر می‌کشید، همه‌چیز را در همان روز اول به نمایش نگذارید و برای آن برنامه‌ریزی کنید تا برای هر سه روز محتوا داشته باشید.
  • معیارهای سنجش ویدئو: تعداد نفراتی که در لحظه آن را تماشا می‌کنند، لایک‌ها و کامنت‌ها و میزان تعاملی که در لحظه با شما دارند.

۱۱) ویدئوکست (ویدئوپادکست)

اگر تا الان برای برند خودتان یک پادکست راه انداخته‌اید، پیشاپیش از خیلی‌ها در جذب مخاطب جلو افتاده‌اید، اما اگر می‌خواهید این جذب مخاطب دوچندان شود، از همان جلساتی که پادکست را رکورد می‌کنید فیلم‌برداری کنید و به آن مخلفاتی مانند پشت صحنه، قسمت‌های پخش‌نشده، سوتی‌هایی که دادید و… را هم اضافه کنید تا محتوای ویدئویی دست‌اولی در اختیارتان قرار بگیرد. به این‌ ترتیب، به‌وسیلۀ ویدئوکست می‌توانید مخاطبان خیلی بیشتری از یک پادکست صوتی به دست بیاورید.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: ساخت ویدئوکست بیشتر از ساخت پادکست وقت شما را نمی‌گیرد. هرجا که قرار است پادکست را ضبط کنید، یک سه‌پایۀ دوربین هم ببرید و آن را ضبط کنید. البته میکروفون‌های پادکست شاید برای یک ویدئو خوب نباشند و در این مورد بهتر است دقت بیشتری به خرج دهید.
  • زمان ویدئو: بسته به مدت‌زمان پادکست، ویدئوکست هم همان مدت را خواهد داشت که با اضافه‌شدن مخلفات مختلف به آن می‌تواند بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه باشد.
  • معیارهای سنجش ویدئو: نرخ مشاهده.

۱۲) ویدئوهای سریالی

پیش‌ترها برای ساخت یک سریال تلویزیونی باید به هالیوود می‌رفتید، اما امروزه به‌واسطۀ همه‌گیرشدن ویدئو و گسترش ابزارهای مختلف، هر کسب‌وکاری می‌تواند یک سریال برای خودش بسازد.

یک مجموعۀ سریالی بهترین گزینه برای استفاده از خلاقیت در تولید ویدئو محسوب می‌شود.

این ویدئو به رشد بلندمدت برند شما، طوری که دیگر انواع محتواهای ویدئویی نمی‌توانند، کمک می‌کند. خلق ویدئوهای چندقسمتی تعاملی باعث می‌شود که مخاطبان سراغ قسمت‌های قبل بروند و همیشه منتظر قسمت جدید باشند.

  • زمان مورد نیاز برای ساخت: ساخت این نوع ویدئو بسیار زمان‌بر خواهد بود. از زمان تصمیم‌گیری برای موضوع سریال تا اینکه چگونه قرار است این موضوع در خدمت اهداف و استراتژی‌های شما باشد، تا زمان پیش‌تولید و ساخت و ادیت و انتشار آن، زمان زیادی از شما خواهد گرفت.
  • زمان ویدئو: زمان هر قسمت این سریال به شما بستگی دارد و کاملاً متغیر است.
  • معیارهای سنجش ویدئو: ویدئوهای سریالی در درازمدت نتیجه‌بخش خواهند بود و در کوتاه‌مدت بیشتر باید دنبال افزایش آگاهی از برند باشید تا در ادامه بتوانید محتوای تعاملی‌تری بسازید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم مطلب تولید ویدئوی خلاقانۀ آموزشی با ۶ گام از بلاگ صباویژن را ازدست ندهید.

مزایای تولید محتوای ویدیویی

تولید محتوای ویدئویی مزایای زیادی برای کسب‌وکارها دارد. مهم‌ترین مزیت‌های آن عبارت است از:

  • تکمیل استراتژی بازاریابی
  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش بازنشر در شبکه‌های اجتماعی
  • کمک به رتبه‌بندی سئو
  • تقویت ارتباط با مشتریان بالقوه
  • بهبود ROI (نرخ بازگشت سرمایه)
  • ایجاد CTA قوی
  • تأثیرگذاری بر تصمیم‌های خرید مشتریان
  • افزایش فروش و تبدیل
  • جذابیت برای کاربران موبایل
  • افزایش ترافیک
  • افزایش نرخ تعامل
  • برقراری ارتباط عاطفی با مخاطبان و درگیرکردن آن‌ها
  • دستیابی به مشتریان جدید
  • آموزش مخاطبان
  • جلب اعتماد مشتریان

بهترین ابزار تولید محتوای ویدیویی

امروزه ابزارهای تولید محتوای ویدئویی در دسترس‌تر از گذشته‌اند و تقریباً هرکسی می‌تواند با استفاده از دوربین تلفن همراه خود، تصاویری باکیفیت فیلم‌برداری کند و آن‌ها را با نرم‌افزارهای Android و Apple ویرایش کند.

اما چندین ابزار وجود دارد که فرایند تولید ویدئو را واقعاً آسان می‌کنند و به شما کمک می‌کنند ویدئوهای جذابی بسازید، حتی اگر کاملاً مبتدی باشید. درواقع، با استفاده از این ابزارها، ساخت ویدئویی جذاب اغلب فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

  • Inshot
  • VLLO
  • Youcut
  • KineMaster
  • VideoShow
  • CapCut
  • VideoScribe
  • Promo
  • WeVideo
  • Animaker
  • Wideo
  • FilmoraGo
  • StopMotion
  • Moovly
  • Biteable
  • Powtoon
  • Animoto
  • Magisto
  • Wirecast from Telestream
  • Evaer
  • SnagIt from TechSmith

برای آشنایی بیشتر با برخی از این ابزارها، مطلب «معرفی ۱۰ ابزار برای ویدئو مارکتینگ» را بخوانید.

مراحل تولید محتوای ویدیویی

تولید محتوای ویدئویی ممکن است بسته به نوع ویدئویی که انتخاب می‌کنید متفاوت باشد. مثلاً در بعضی از انواع ویدئو مانند ویدئوی زنده، شما مرحله‌ای برای ویرایش ویدئو ندارید. اما به‌طور کلی می‌توان ۸ مرحلۀ اصلی برای تولید محتوای ویدئویی برشمرد:

  1. نوع ویدئو را انتخاب کنید: در ابتدا باید مشخص کنید که چه نوع ویدئویی می‌خواهید ضبط کنید. این انتخاب، بسته به هدف شما می‌تواند متفاوت باشد. ازجمله اهدافی که می‌توانند روی این انتخاب شما تأثیرگذار باشند عبارت‌اند از:
    • افزایش آگاهی از برند؛
    • آموزش و جذب نیروی جدید؛
    • به‌روزرسانی محتوای توضیح‌دهندۀ قدیمی؛
    • فروش و جذب مشتری.
  2. موضوعی برای ویدئوی خود انتخاب کنید: حالا که نوع ویدئو و هدف آن را مشخص کردید، باید با توجه به جزئیات آن، موضوع آن را تعیین کنید. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که موضوع دقیقاً چیزی باشد که مخاطبان به دنبالش هستند.
  3. متن اصلی ویدئو را بنویسید: این متن در واقع سند اصلی محتوای شماست که شامل هر چیزی خواهد بود که قرار است در محتوای نهایی وجود داشته باشد. عمق و پیچیدگی این متن بستگی به نوع ویدئویی که انتخاب کرده‌اید دارد. برای نوشتن این متن باید توجه داشته باشید که به‌وسیلۀ آن باید به همۀ دست‌اندر‌کاران آن ویدئو جهت بدهید و مشخص شود که هرکسی باید چه کاری انجام دهد، از تکنیک‌های داستان‌سرایی استفاده کنید، پیچیده‌اش نکنید و دقیقاً به چیزی که می‌خواهید اشاره کنید، یادتان باشد ویدئو درنهایت باید سرگرم‌کننده باشد، شخصیت برند را به نمایش بگذارید و از قالب صحنه‌به‌صحنه استفاده کنید و هر صحنه را به متن درآورید.
  4. یک استوری‌بورد بسازید: حالا که متن اصلی را نوشتید، بهتر است آن را به یک صفحۀ داستانی تصویری تبدیل کنید تا درک آن بهتر شود. البته در بسیاری موارد شاید این کار ضروری نباشد، اما برای تولید محتوای ویدئویی بسیار حرفه‌ای و طولانی باید حتماً انجام شود.
  5. ویدئوی خود را ضبط کنید.
  6. ویدئوی خود را ویرایش کنید: بعد از اتمام ضبط، نوبت ویرایش فایل‌های خام ضبط‌شده است. برای این کار باید ابتدا یکی از برنامه‌های ادیت فیلم را انتخاب کنید، سپس نسبت تصویر مدنظرتان را باید انتخاب کنید که به کانالی که قرار است ویدئو در آن منتشر شود بستگی دارد. مثلاً اگر اینستاگرام است، بهتر است ویدئو به‌شکل Portrait ضبط و ادیت شود و اگر در یوتیوب و آپارات قرار است منتشر شود، بهتر است که افقی باشد. سپس، بعد از اضافه‌کردن المان‌ها و محتواهای دلخواه و موسیقی و… از فایل نهایی رندر بگیرید.
  7. فایل نهایی را یک بار مشاهده کنید: معمولاً در ویرایش اولیه اشتباهاتی صورت می‌گیرد یا ممکن است آن‌طور که باید ویرایش نشده باشد. پس از بازبینی دوباره معمولاً این مشکلات برطرف می‌شوند.
  8. ویدئوی خود را به اشتراک بگذارید: اینجا دیگر انتخاب با شماست که قرار است کجا ویدئوی خود را آپلود کنید.

بهترین پلتفرم برای بارگذاری محتوای ویدیویی

به‌طور کلی نمی‌توان برای همۀ کسب‌وکارها یک نسخه پیچید و بهترین پلتفرم برای آپلود محتوای ویدئویی را تعیین کرد؛ چون فاکتورهای مختلفی در این انتخاب تأثیرگذارند. اما می‌توان موارد زیر را در نظر داشت:

  • شبکه‌های اجتماعی: یکی از کانال‌های اصلیِ به‌اشتراک‌گذاری محتواهای ویدئویی، شبکه‌های اجتماعی هستند؛ مانند اینستاگرام، لینکدین، تیک تاک، فیس‌بوک، ردیت و… .
  • پلتفرم‌های ویدئویی: بسته به اینکه محتوای شما چیست و چه مخاطبی دارد، شما می‌توانید محتوای خود را در این پلتفرم‌ها آپلود کنید؛ مانند یوتیوب، آپارات، رامبل و… .
  • اشتراک‌گذاری به‌صورت مستقیم: اگر بازدید بالایی دارید یا می‌خواهید مخاطبان شما ویدئو را مستقیم مشاهده کنند، می‌توانید آن را در سایت خود منتشر کنید.

 

قیمت تولید محتوای ویدیویی در سال ۱۴۰۲

از موضوعات بسیار مهم که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، تعرفۀ تولید محتوای ویدئویی است. به‌طور کلی نمی‌توان یک تعرفۀ خاص را تعیین کرد. شاید ده‌ها عامل مختلف روی تعرفۀ تولید محتوای ویدئویی به‌طور مستقیم تأثیرگذارند؛ اما با یک جست‌وجوی اجمالی به این نتایج می‌رسیم که باید:

  • برای هر دقیقه گویندگی حدود ۳۰۰هزار تومان
  • برای هر دقیقه تدوین ساده حدود ۲۵۰هزار تومان

البته این اعداد نیز در هر مجموعه‌ای می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. برای مثال، برای ساخت تیزر تبلیغاتی ۵دقیقه‌ای در بعضی مجموعه‌ها باید ۱۵میلیون تومان هزینه کنید و برای محتوای موشن‌گرافیک نیز با کمترین ویژگی‌ها حدود ۲.۵میلیون تومان هزینه لازم است.

 

۱۲ نکته کلیدی برای تولید محتوای ویدیویی

ساخت ویدئو نیز مانند هر محتوای دیگری به مهارت و تجربه نیاز دارد. این نکات کلیدی تولید محتوای ویدئویی به شما کمک می‌کند تا ویدئوهای بهتری بسازید.

۱) قصه‌گو باشید

اغلب مردم تمایلی به تماشای ویدئوهای خشک‌و‌خالی ندارند. آن‌ها می‌خواهند داستانی را دنبال کنند که جذبشان می‌کند.

پس شما هم ناگزیرید در تولید محتوای ویدئویی خود در عین دادن اطلاعات، برقراری ارتباط عاطفی با مخاطبان را مدنظر داشته باشید. هریک از این دو بدون دیگری، باعث شکست ویدئوی بازاریابی شما می‌شود.

داستان‌هایی بگویید که به مخاطبان ارزشی ارائه می‌دهند و آن‌ها را برای دانستن بیشتر دربارۀ برند ترغیب می‌کنند. سعی کنید مختصر و منسجم روایت کنید. به‌طور مثال، این ویدئوی نایکی (Find Your Greatness) را ببینید.

۲) ویدئوهای سازگار با موبایل بسازید

بهترین ویدئوهای بازاریابی، هیچ گروهی از مشتریان بالقوه را نادیده نمی‌گیرند. امروزه تقریباً همه با گوشی‌های هوشمند خود در دنیای اینترنت می‌چرخند. اگر ویدئوی شما سازگار با موبایل نباشد، هزاران بینندۀ بالقوه را از دست خواهید داد.

۳) ویدئوهای خود را منطبق با پلتفرم‌های‌ شبکه‌های اجتماعی سفارشی‌سازی کنید

تفاوت الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف باعث می‌شود تا نوع خاصی از ویدئو در یک پلتفرم خاص بهتر عمل کند و بینندگان بیشتری را جذب کند. چه بخواهید در توییتر ویدئو بگذارید یا در اینستاگرام، قبل از هر چیز، ویدئوی خود را مطابق با اولویت‌های الگوریتم سفارشی‌سازی کنید. به‌طور مثال، نینتندو (Nintendo) از کلیپ‌های کوتاه خنده‌دار در اینستاگرام بیشترین استفاده را می‌کند.

۴) روی یک عنوان و تصویر بندانگشتی جذاب کار کنید

اولین برخورد همیشه مهم است و می‌تواند کمک زیادی به حفظ علاقۀ بینندگان کند. اگر ویدئوی شما عنوان جذابی نداشته باشد، کاربران ترغیب نمی‌شوند که روی آن کلیک کنند، حتی اگر خود محتوا عالی باشد.

یک عنوان جذاب، ترکیبی از کلمات کلیدی و شوخ‌طبعی است. اولی به نمایش ویدئو در فیدهای افراد کمک می‌کند و دومی کنجکاوی آن‌ها را برمی‌انگیزد. فراموش نکنید که عنوان خود را با یک تصویر بندانگشتی واضح، مرتبط و باکیفیت همراه کنید.

۵) در همان چند ثانیۀ اول بیننده را درگیر کنید

وقتی شخصی روی یک ویدئو کلیک می‌کند، پیش از رفتن به ویدئوی بعدی فید خود، فقط چند ثانیه از توجه خود را به شما خواهد داد. برای اینکه از این چند ثانیه به بهترین نحو بهره ببرید و آن فرد را برای مدت بیشتری درگیر نگه دارید، باید از یک قلاب کوتاه در ابتدای ویدئو استفاده کنید. قلاب باید توضیح دهد که ویدئو دربارۀ چیست و بینندگان را تشویق کند که برای رسیدن به یک هدف خاص، ویدئو را تا انتها تماشا کنند.

تبلیغات ویدئویی Adobe برای Adobe Marketing Cloud، شما را در اولین برخورد جذب می‌کند و کنجکاوتان می‌کند که ویدئو را تا انتها تماشا کنید.

۶) CTAها را فراموش نکنید

شبکه‌های اجتماعی حواس آدم‌ها را به‌راحتی پرت می‌کنند و بینندگان ویدئوی شما ممکن است بدون بازخورد مناسب، به محتوای بعدی فید خود بروند. شما ناگزیرید به آن‌ها یادآوری کنید و اینجاست که فراخوان به اقدام یا CTA وارد می‌شود.

یک CTA هوشمندانه باعث می‌شود که بینندگان بازخورد خود را به تعویق نیندازند.

اکثر کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند CTAها را در پایان ویدئوهای خود قرار دهند. البته CTAهای میان‌برنامه نیز نرخ تعامل خوبی دارند. یک CTA مناسب، به‌جای دستوردادن، خیلی مؤدبانه چیزی که می‌خواهید را از مخاطبان درخواست می‌کند.

۷) سئو را فراموش نکنید

درست همان‌طور که محتوای متنی شما با کمک استراتژی‌های سئو مؤثرتر و موفق‌تر عمل می‌کند، کمپین بازاریابی ویدئویی‌تان نیز باید نیاز الگوریتم‌های گوگل را برآورده کند. پس سعی کنید کلمات کلیدی مرتبط را بیابید و بدون اینکه زیاده‌روی کنید، آن‌ها را در توضیحات و عنوان ویدئو قرار دهید. هرچه یک ویدئو سئوی بهتری داشته باشد، عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

۸) آموزنده باشید

اغلب ما می‌خواهیم با تلاش کمتر چیزهای جدیدی یاد بگیریم. دانستن آنچه قبلاً نمی‌دانستیم در حین پیمایش شبکه‌های اجتماعی، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای آموختن است. ویدئوهای آموزشی فراتر از تبلیغ یک محصول‌اند و در سطح دیگری با بینندگان ارتباط برقرار می‌کنند. این ویدئوها باید دقیق و واضح باشند و به زبان ساده بیان شوند. ساخت کلیپ و ویدئوهای آموزشی به مخاطبان کمک می‌کند تا از محصول شما استفادۀ کارآمدتری داشته باشند.

box

فیلیمو


آشنایی با تبلیغات ویدئویی در فیلیمو
کلیک کنید

۹) کیفیت تولید خود را هوشمندانه انتخاب کنید

انتخاب دوربین فیلم‌برداری، تجهیزات جانبی و نور مناسب می‌تواند کمک زیادی به جذاب‌ترکردن ویدئوی شما کند. مخاطبان عاشق تماشای محتوای باکیفیت‌اند. البته تحقیقات نشان داده که برخی از بینندگان محتوای معتبرتر را حتی اگر به‌لحاظ فنی کیفیت خوبی نداشته باشد، ترجیح می‌دهند. این نوع ویدئو باعث می‌شود که آن‌ها احساس کنند به‌جای یک ویدئوی فیلمنامه‌دار (و شاید غیرواقعی)، یک ویدئوی پشت‌صحنه و معتبر را می‌بینند.

درنهایت، این شمایید که باید میزان موفقیت ویدئوهای خود را بررسی کنید تا بفهمید کدام قالب برای مخاطبانتان بهتر کار می‌کند.

۱۰) مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید

باید مطمئن شوید که ویدئوهای شما به دست افراد مناسب می‌رسد. پس، قبل از هر چیز مخاطبان هدف خود، ترجیحات، سلایق و نیازهایشان را شناسایی کنید. از خودتان بپرسید چه چیزی برای این گروه جمعیتی جذاب است؟ چه عناصر بصری و لحنی می‌تواند جذبشان کند؟ بیشتر در کدام پلتفرم حضور دارند؟ و محتوای ویدئویی خود را متناسب با الگوریتم‌های آن پلتفرم بسازید.

۱۱) با اینفلوئنسرهای محبوب همکاری کنید

ساخت کلیپ با همکاری اینفلوئنسرهای محبوب، برند شما را در معرض دید قرار می‌دهد و باعث ایجاد تبلیغات حول آن می‌شود. شما می‌توانید از پایگاه مخاطبان آن‌ها استفاده کنید و دنبال‌کنندگان وفادار جدیدی به دست آورید که درمورد محتوای شما کنجکاوند. مردم دوست دارند مشتری همان محصولی باشند که افراد محبوبشان استفاده می‌کنند.

۱۲) از محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) استفاده کنید

یک راه عالی برای حفظ مشتریان این است که آن‌ها را با محتوای خود درگیر کنید. می‌توانید از آن‌ها بخواهید ویدئوهای کوتاه بسازند یا محصول شما را بررسی کنند و بعد آن ویدئوها را به اشتراک بگذارید. مخاطبان از شانس حضور در ویدئوهای برندها استقبال می‌کنند. ویدئوهای رضایت مشتریان نیز بر همین مبنا ساخته می‌شوند.

فهرست‌نویسی؛ لازمۀ ایده‌یابی در تولید محتوای ویدئویی

نمی‌توان یک نسخۀ واحد برای همۀ ویدئوها پیچید؛ چون، هر شخص یا کسب‌وکاری در حوزه‌ای کاری یا مهارتی خاص تبحر دارد، مخاطبان پیگیر خود را دارد و لازم است فقط روی یک‌سری از موضوعات تمرکز کند.

در اینجا برخی عناوین و موضوعات کلی را دسته‌بندی کرده‌ایم. در کنار هریک از آن‌ها توقف کنید و از خود بپرسید چه چیزهایی را می‌توانید در آن دسته بیاورید. البته سؤالات و جملاتی را هم برای مثال آورده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را با توجه به شرایط خود بسط دهید و وارد جزئیات شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای هرکدام از این موارد حداقل ۲۰ مورد بنویسید.

برای مثال، در قسمت اول قرار است از خودتان بگویید. به‌عنوان یک کسب‌وکار، به چه مسائلی می‌توانید اشاره کنید؟ بخشی از آن‌ها می‌توانند به‌صورت زیر باشند:

  • چرا و چطور این شرکت بنا شد؟
  • از فلسفه یا ارزش‌هایی که دنبال می‌کنید، بگویید.
  • برنامۀ آیندۀ مجموعه را شرح دهید.
  • از پروژه‌های باز یا انجام‌شده صحبت کنید.
  • چه نوع محتواهایی می‌خواهید تولید کنید؟
  • کدام خاطره‌ یا ماجرای جالب را می‌توانید به آن اضافه کنید؟
  • چه قابلیت‌هایی برای کمک به مردم دارید؟

درنهایت، مواردی را که نوشته‌اید بررسی کنید؛ برخی از آن‌ها را می‌توان با هم در یک ویدئو آورد و برخی‌دیگر نیاز به ساخت محتوای جداگانه دارند. شاید هم لازم باشد ویدئوهای سریالی بسازید. محتواهای ادامه‌دار، خوراک بسیار خوبی برای رسانه‌هایتان به حساب می‌آیند و می‌توانید با اختصاص یک هشتگ به هر سری، مخاطب را به‌ دنبال‌کردن آن‌ها تشویق کنید.

۳۰ ایده برای تولید محتوای ویدیویی

ایده‌ و موضوع ویدئو نقش مهمی در موفقیت آن دارد؛ اما نباید از اهمیت شیوۀ پیاده‌سازی آن‌ هم غافل شد. مهم نیست که موضوع تا چه حد تکراری یا خسته‌کننده به نظر می‌رسد، اگر آن را به شیوه‌ای خلاقانه به اجر درآورید، حتماً مخاطب را در چنگ خود خواهید داشت. مطلب ۱۰ اصل خلاقانه برای تولید ویدئو، در‌این‌باره به شما کمک خواهد کرد. بهتر است فهرست‌ خود را با درنظرگرفتن این نکته بسازیم:

۱) از خودتان یا مجموعه‌تان بگویید

چه موارد دیگری می‌توانید به موضوعاتی که در بخش قبل گفته شد، اضافه کنید؟ به‌عنوان برند شخصی چطور؟

۲) اعضای تیم یا دوستانتان را معرفی کنید

  • چگونه باید آن‌ها را معرفی کنید؟ با سمت، شرح وظایف، ویژگی‌های اخلاقی یا مهارت‌ها؟
  • چه شرح‌حال کوتاهی باید از هریک ارائه کرد؟
  • آیا می‌توان آن‌ها را در حین انجام کار نشان داد؟

۳) پشت‌صحنه‌ها را به روی صحنه بیاورید؛ مردم به آن‌ها علاقه دارند

  • از سوتی‌های هنگام ضبط، ویدئو تهیه کنید.
  • به نحوۀ بسته‌بندی محصولات و ارسال آن‌ها بپردازید.
  • مقدمات پیش از اجرای کمپین‌ها هم سوژه‌های خوبی خواهند بود.
  • حتی می‌توانید از آماده‌شدن خود قبل از بیرون‌رفتن کلیپ بسازید.
  • از همین فهرست‌نویسی، نوشتن‌ها و خط‌زدن‌ها برای پیداکردن ایدۀ مناسب فیلم بگیرید.

۴) ویدئوهای توضیحی، سرنخ‌های باکیفیتی برای شما می‌آورند

  • ویژگی‌های محصول یا خدمت‌ خود را توضیح دهید.
  • نحوۀ استفادۀ صحیح از پلتفرم، CRM یا محصول را بگویید.
  • فرایند تولید و آماده‌شدن محصول را شرح دهید.
  • جزئیات رویدادها، پروموشن‌ها و شیوۀ شرکت در آن‌ها را بیان کنید.
  • قبل و بعد از استفاده از محصول یا خدمت را نشان دهید.

۵) تور بگذارید

  • اتاق‌ خود در خانه یا محل کار را نشان دهید.
  • از بخش‌های مختلف شرکت فیلم بگیرید.
  • محل مورد علاقه‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • نمایش کمد پر از کفش، مجموعۀ لگو، قفسۀ فیگورها و کالکشن‌هایی از این‌دست هم برای دیگران جالب است.

۶) یک‌ روز عادی از زندگی‌تان را به تصویر بکشید و داستان‌سرایی کنید

  • آیا یک‌ روز کاری شلوغ را می‌خواهید نشان دهید؟
  • از لحظۀ بیدارشدن از خواب شروع می‌کنید؟
  • ‌روزهای تعطیل‌ شما سوژه‌های جالبی دارد؟
  • می‌خواهید وضعیت شرکت یا فروشگاه را در ساعات مختلف روز به نمایش بگذارید؟

۷) فرهنگ حاکم بر مجموعه را که از آداب و عادات رفتاری اعضا می‌آید، نشان دهید

  • به مسائل محیط‌ زیستی توجه دارید؛ با تفکیک زباله، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی یا مصرف پایین کاغذ.
  • گل‌وگیاه، فیگور یا برگه‌های نوتی که روی میز وجود دارند.
  • دارت، پینگ‌پنگ، فیفا یا هر بازی دیگری که (در خانه یا محل کار) انجام می‌دهید.
  • رسم خاصی که برای خوشامدگویی کارمندان جدید دارید.

۸) مهارت‌ها یا دانش خود را به دیگران آموزش دهید

  • آموزش کنسول پلی‌استیشن، بازی‌سازی، گیتارنوازی، سئو، برنامه‌نویسی، آشپزی یا میک‌آپ.
  • نحوۀ استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای آنلاینی مثل گوگل ‌آنالیتیکس، سمراش، فتوشاپ یا اینشات.
  • بیان ریزه‌کاری‌ها، ترفندها و نکات مهمی که خود به تجربه یاد گرفته‌اید.
  • پاسخ به سؤالات و دغدغه‌های رایج مخاطبان در زمینه‌های مرتبط با تخصص خود.

۹) ویدئوهای اینفوگرافیک بسازید

همان ایده‌های ویدئوهای آموزشی‌تان‌ را می‌توانید با رنگ، تصویر و انیمیشن پیاده کنید.

۱۰) ویدئوهای تخته‌سفید (WhiteBoard) هم متفاوت و قابل توجه هستند

بازهم نگاهی به ایده‌های ویدئوهای آموزشی‌تان بیندازید. این‌بار برای آموزش آن‌ها روی تخته یا کاغذ سفید بنویسید، خط بکشید، نقاشی کنید، توضیح دهید و هم‌زمان ضبط کنید.

۱۱) از اخبار و اتفاقات حوزۀ کاری خود صحبت کنید

برای این مورد، پادکست تک‌چی از شهرام چُرکچی می‌تواند الگوی خوبی باشد. حالا فکر کنید که چگونه اخبار بگویید؟ با چاشنی طنز، با اضافه‌کردن نظر خود دربارۀ رویدادها، به‌صورت ماهانه یا هفتگی، با عنوان و هشتگی مشخص یا در قالب ویدئوهای اینفوگرافیک.

۱۲) احساسات، نظرات و عقاید خود را بیان کنید

  • دربارۀ چه‌ اتفاقاتی می‌خواهید عقیدۀ خود را بیان کنید؟ حواشی سلبریتی‌ها، حوادث روز، موضوعات ترند، نظرات متخصصان حوزۀ کاری‌تان.
  • به ولاگ یا ویدئوی دیگران می‌توانید واکنش نشان دهید.
  • شاید هم ترجیح‌ می‌دهید در خلال همان اخبار و آموزش‌هایی که در نظر گرفته‌اید، طرز فکر خود را بیان کنید.

۱۳) وبینار یا لایو برگزار کنید

وبینارها و لایوها را می‌توانید ضبط و در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ویدئومحور منتشر کنید.

۱۴) ویدئوی FAQ، یک مرجع همیشگی برای مخاطبان‌ خواهد بود

  • مشتریان و مخاطبان‌ شما اغلب چه سؤال یا دغدغه‌ای دارند؟ زندگی شخصی، سوابق کاری، مشکلات خرید از سایت، سؤالات فنی دربارۀ محصول یا راه‌های ارتباطی با شما.
  • ببینید از چه منابعی می‌توانید برای اطلاع از این سؤالات استفاده کنید؟ کامنت‌ها، دایرکت‌ها، کارمندان فروش و پشتیبانی، صفحات رقبا یا گوگل‌.
  • با مخاطبان خود پرسش‌وپاسخ آنلاین بگذارید و ویدئوی آن را منتشر کنید.
  • می‌توانید یک برنامۀ روتین برای پرسش‌وپاسخ‌های آنلاین داشته باشید.

۱۵) ویدئوهای Review، به تصمیم‌گیری‌ و حل دغدغۀ مخاطبان کمک بزرگی می‌کنند

  • فیلمی دیده‌اید یا کتابی خوانده‌اید؛ بدون اسپویل‌کردن، دربارۀ آن صحبت کنید.
  • محصول یا دستگاهی را بررسی کنید؛ از تجربۀ خود در استفاده از آن‌، جنس، نوع عملکرد یا دیگر ویژگی‌های خوب و بد آن بگویید.
  • برای بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها هم می‌توان چنین محتوایی تهیه کرد.

۱۶) ویدئوهای گواهی‌دهنده (Testimonial)، اعتماد مخاطبان را جلب می‌کنند

به چه شیوه‌هایی می‌توانید از نظرات کاربران دربارۀ محتوا، برند، محصول یا خدمات‌ خود ویدئو بسازید؟

  • تصاویر ارسالی یا کامنت‌های خوب آن‌ها را در قالب کلیپ کنار هم قرار دهید.
  • مشتریان بزرگ خود را به شرکت دعوت کنید که پشت دوربین با دیگران صحبت کنند.
  • کاربران را تشویق کنید که در استوری یا ویدئویی کوتاه از تجربه‌شان بگویند و در صفحات خود بازنشر کنید.
  • تأثیر محصول یا خدمت خود را در زندگی مخاطب نشان دهید؛ با به‌تصویرکشیدن شرایط او در قبل و بعد از پیوستن به جمع شما.

۱۷) ویدئوهای طنز، پتانسیل خوبی برای ویرال‌شدن دارند

  • با دیگران شوخی کنید یا سربه‌سرشان بگذارید (لطفاً فقط شوخی‌های بی‌ضرر) و نتیجه را به اشتراک بگذارید.
  • از اتفاق خنده‌داری که در محیط کار رخ داده است، تعریف کنید.
  • معمولاً حرکات جالب و سادگی کودکان، خنده به لب همه می‌آورند.
  • حیوانات خانگی و بامزه هم تأثیر خوبی بر احساسات دیگران دارند.
  • آهنگ‌های محبوب را لب‌خوانی کنید.

۱۸) موزیک‌ویدئو بسازید

  • موزیک‌ویدئوها برای چه مراسم‌ یا مناسبتی به کارتان می‌آیند؟ سالگرد تأسیس مجموعه، تولد، یلدا، مرور کل سال در اسفندماه یا یادبودها.
  • اگر دستی در نوازندگی، دکلمه‌خانی یا خوانندگی دارید، از این سبک برای معرفی آثارتان استفاده کنید.
  • کدام آهنگ‌ها‌ یا ویدئوها برای ساخت چنین محتوایی مناسب هستند؟ آن‌ها را در فولدری گردآوری کنید.
  • پادکست‌های‌ خود را هم می‌توانید روی کلیپ‌های آماده پیاده کنید و به اشتراک بگذارید.

۱۹) تایم‌لپس‌ها (Time-lapse) در اغلب مواقع مسحورکننده و مؤثر هستند

  • تایم‌لپس‌ها می‌توانند از لحظات روزمرۀ زندگی باشند؛ مثل حرکت ماشین‌ها در خیابان، حرکت ابرها یا غروب خورشید.
  • می‌توان با استفاده از آن ویدئوهای آموزشی کوتاه و سریع هم ساخت. باز هم از فهرست خود در بخش ویدئوهای آموزشی استفاده کنید.

۲۰) با ریمیکس و ترکیب چند ویدئو، مش‌آپ (Mash up) بسازید

علی‌بابا همین چندوقت پیش مش‌آپی در صفحۀ اینستاگرام خود منتشر کرد؛ این برند در فیلم‌های قدیمی و جدید ایرانی، صحنه‌هایی را که مسافران در هواپیما هستند جدا و آن‌ها را با هم ترکیب کرده بود. حالا نوبت شماست؛ چه مش‌آپ‌هایی می‌توانید بسازید؟

۲۱) آنباکسینگ (Unboxing) را هم در محتواهای خود بگنجانید

از چه چیزهایی ویدئوی آنباکسینگ می‌توان تهیه کرد؟ اسباب‌بازی‌ها، گجت‌های هوشمند، لپ‌تاپ، لوازم تولد یا ست‌های آرایشی.

۲۲) مخاطبان را با خود به خرید یا سفر ببرید

از مراکز خرید یا لحظات جذاب سفر‌هایتان، تکه‌تکه فیلم بگیرید و به نمایش بگذارید.

۲۳) محتویات کیف‌ خود را نشان دهید

شاید باورتان نشود، ولی یکی از دغدغه‌های رایج مردم این است که چه‌ وسایلی را در کیف‌ خود بگذارند؛ در کیف دستی، کیف ابزار، کیف کمک‌های اولیه، کیف آرایشی، کوله سفر، کیف کودک یا کیف کمری در کوهنوردی.

۲۴) هرازگاهی، لیست‌های مورد علاقه‌تان را به اشتراک بگذارید

  • کتاب‌ها، فیلم‌ها، آلبوم‌ها یا بازی‌های محبوبتان؛
  • جاذبه‌های مورد علاقه‌تان در سفرها؛
  • سلبریتی‌ها، ورزشکاران و تیم‌های محبوبتان؛
  • پروژه‌ها یا همکاری‌های مورد علاقه‌تان.

۲۵) تیزرهای تبلیغاتی (Promo Video) تولید کنید

تمام ایده‌هایی که تاکنون نوشته‌اید می‌توانند مبنای تیزرهای تبلیغاتی شما باشند. چه چیزهای دیگری می‌توانید به آن‌ها اضافه کنید؟ ویدئوی معرفی اینفلوینسرها، نمایش رویدادها و مراسم‌های مجموعه یا خبر لانچ محصول و سرویسی جدید.

حتما بخوانید

۲۶) مخاطبان را ترغیب کنید که برای شما ویدئو بسازند (محتوای UGC)

چگونه می‌توانیم از کاربران بخواهیم برایمان محتوای ویدئویی تولید کنند؟ با برگزاری مسابقه و چالش، میزبانی یک رویداد یا نشر محتوای‌ آن‌ها در صفحات خود برای کمک به بیشتردیده‌شدنشان.

۲۷) مصاحبه‌های اختصاصی انجام دهید.

به دنبال افرادی باشید که می‌توانید با آن‌ها مصاحبه‌ کنید. مهم نیست که مشهور هستند یا نه، فقط باید داستان جالبی برای مخاطب داشته باشند.

۲۸) مقایسه کنید و امتیاز بدهید؛ این‌کار، مزایا و معایب سوژه را پیش مردم برجسته می‌کند

  • ویژگی‌های موبایلی با موبایلی دیگر؛
  • قابلیت‌های جدید برنامه‌ای در مقایسه با ورژن قدیمی خود؛
  • خدمات شرکتی با رقبای دیگر؛
  • نتایج کمپینی با کمپین دیگر؛
  • رضایت فعلی مشتریان در مقایسه با سال گذشته.

۲۹) از مخاطبان خود قدردانی کنید

به چه بهانه‌های مختلف می‌توانید به پشت دوربین بروید و از مخاطبانتان تشکر کنید؟ شکسته‌شدن رکوردی در فروش، بازدید یا تعداد فالوئرها، مشارکت‌‌ در پست‌ها یا صبوری در شرایط بحرانی مجموعه.

۳۰) از مخاطب بپرسید

در ویدئو یا لایوی نظرسنجی‌کنید و از مخاطبان بپرسید که دوست دارند چه چیزی را ببینند. درنهایت، این مشارکت و تعامل آن‌هاست که به دیده‌شدن بیشتر و موفقیت شما کمک می‌کند.

امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشد. خوشحال‌ می‌شویم که تجربه، نظر و ایده‎های خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

منابع

سؤالات متداول

محتوای ویدئویی چیست و چه انواعی دارد؟


محتوای ویدئویی به هرگونه محتوایی اشاره دارد که در قالب ویدئو توزیع می‌شود و شامل ویدئوی تبلیغاتی، ولاگ‌ها، ارائه‌ها، ویدئوهای معرفی محصول، رضایت مشتری، پخش زنده، ویدئوهای آموزشی و بسیاری موارد دیگر است.

مزایای تولید محتوای ویدئویی چیست؟


افزایش آگاهی از برند، کمک به رتبه‌بندی سئو، تأثیرگذاری بر تصمیم‌های خرید مشتریان، افزایش ترافیک، جذب و تبدیل سرنخ‌های بیشتر، آموزش مخاطبان و جلب اعتماد آنان و قابلیت اشتراک‌گذاری سریع و راحت، تنها برخی از مزایای تولید محتوای ویدئویی است.

آیا تولید محتوای ویدئویی برای کسب‌وکارها مقرون‌به‌صرفه است؟


بله، طبق آمارها کسب‌وکارها با تولید محتوای ویدئویی بازگشت سرمایۀ خوبی را تجربه می‌کنند.

آیا ویدئو قابلیت وایرال‌شدن دارد؟


بله، محتوای ویدئویی به‌شدت قابلیت به‌اشتراک‌گذاشتن و وایرال‌شدن دارد.

۵/۵ | (۵ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.