معرفی ۱۰ ابزار برای ویدئو مارکتینگ

ویدئو محتوایی است که هر روز بیشتر از روز قبل مورد توجه قرار می‌گیرد. تقریباً روزی نیست که به شبکه‌های اجتماعی سر بزنیم و یک محتوای ویدئویی ما را از نظر فکری و احساسی درگیر خودش نکند. به دلیل محبوبیت روزافزون ویدئو، ابزارهای ویرایش ویدئو هم گسترده‌تر و قابل دسترس‌تر شده‌اند. این ابزارها به ما اجازه می‌دهند که در هر شرایطی، حتی با یک گوشی موبایل ساده، محتوای ویدئویی تولید کنیم. حالا که این امکان را داریم، چرا از آن‌ها درجهت ویدئو مارکتینگ بهتر برندمان استفاده نکنیم؟

در این بلاگ‌پست قصد داریم تا به معرفی ۱۰ ابزار ویدئو مارکتینگ بپردازیم. معیار ما برای معرفی این ۱۰ ابزار، راحتی شما بوده است؛ پس نرم‌افزارهای مخصوص موبایل و رایانه‌ای را معرفی کرده‌ایم که با وجود تمام محدودیت‌ها، در ایران هم به‌شکل رایگان قابل استفاده باشند. همراه ما باشید.

۷ ابزار ویدئو مارکتینگ مخصوص گوشی‌های هوشمند

به دلیل محبوبیت روزافزون ویدئو، هر چند وقت یک‌ بار، یک نرم‌افزار جدید ویرایش ویدئو و مخصوص گوشی‌های هوشمند به بازار می‌آید. همۀ این نرم‌افزارها در کلیات مشابه هم هستند و قابلیت‌هایی مثل برش، کادر‌بندی، صداگذاری، افکت‌های تصویری و… در خود جا داده‌اند، اما تعدادی از این‌ نرم‌افزارها در طول زمان و در بین افراد محبوب‌تر شده‌اند. در ادامه به ۷ نمونه از پراستفاده‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱) اینشات (Inshot)

اولین پیشنهاد ما به شما حتماً و حتماً نرم‌افزار اینشات (Inshot) است. تفاوتی ندارد که سیستم‌عامل گوشی شما Andriod باشد یا iOS؛ نرم‌افزار اینشات با رابط کاربری فوق‌العاده‌ای که دارد به شما کمک می‌کند یک محتوای ویدئویی حرفه‌ای را در گوشی هوشمند خود بسازید. 

اگر میخواهید یک تبلیغات ویدئویی حرفه‌ای و موفق داشته باشید؛ برای دریافت مشاوره رایگان به صفحه تبلیغات ویدئویی صباویژن مراجعه نمایید.

این نرم‌افزار قابلیت‌های زیادی ازجمله تنظیم کادر به شکل‌های مختلف، امکان اضافه‌کردن افکت‌های صوتی و تصویری، امکان اضافه‌کردن فایل‌های Png و بسیاری دیگر از امکانات را برای ویرایش ویدئو به شما و به‌شکلی رایگان هدیه می‌دهد. البته نسخۀ پولی و ویژۀ این نرم‌افزار با قابلیت‌های بیشتر هم موجود هست، ولی به شما اطمینان می‌دهیم که با نسخۀ رایگان هم می‌توانید محتوای ویدئویی بی‌نظیری تهیه کنید.

یکی از قابلیت‌های فوق‌العادۀ اینشات، امکان اضافه‌کردن هرگونه فونت فارسی برای تهیۀ ویدئوهایتان است و خوشبختانه اینشات از فونت فارسی حمایت می‌کند. علاوه‌بر‌این، در این نرم‌افزار برای خروجی‌گرفتن به مشکل واترمارک (Watermark) برخورد نمی‌کنید. فقط کافی است تا در حین خروجی‌گرفتن چند ثانیه‌ای صبر کنید و یک تبلیغ را تماشا کنید.

۲) وی‌اِل‌اِل‌او (VLLO)

این نرم‌افزار ویرایش ویدئو امکاناتی مشابه نرم‌افزار اینشات دارد و هم در سیستم‌عامل Android و هم در سیستم‌عامل iOS قابل اجراست. رابط کاربری این برنامه هم مثل برنامۀ اینشات به‌شدت خوب طراحی شده است؛ به همین علت افراد بنا به سلیقه و میزان راحتی‌شان از وی‌ال‌ال‌او (VLLO) یا اینشات برای تولید محتوایی ویدئویی کمک می‌گیرند.

این نکته را هم باید اضافه کنیم که ممکن است برای سیستم‌عامل Android، نصب وی‌ال‌ال‌او کمی چالش‌برانگیز باشد؛ ولی ویدئوهای آموزشی زیادی دربارۀ نحوۀ نصب وی‌ال‌ال‌او وجود دارد، پس ناامید نشوید.

تنها کمبود برنامۀ وی‌ال‌ال‌او به نسبت اینشات این است که در این برنامه اجازۀ واردکردن فونت فارسی دلخواهتان را ندارید و باید از فونت موجود در برنامه استفاده کنید. برای خروجی‌گرفتن از این برنامه هم لازم نیست نگران واتر مارک حک‌شده در پایین ویدئوهایتان باشید.

۳) یوکات (Youcut)

اگر می‌خواهید بدون دردسر و در کمترین زمان یک ویدئوی ویرایش‌شدۀ حرفه‌ای تهیه کنید، یوکات (Youcut) را به شما پیشنهاد می‌کنیم. گاهی‌اوقات این نرم‌افزار را به‌جای VLLO رقیب اینشات می‌دانند.

یوکات هم مثل دو نرم‌افزار قبل از سیستم‌‌عامل‌های Andriod و iOS پشتیبانی می‌کند. همچنین، مزیت این نرم‌افزار این است که مثل اینشات به‌راحتی می‌توانید فونت فارسی دلخواهتان را  به فونت‌های موجود در برنامه اضافه کنید. از واترمارک اجباری هم در این نرم‌افزار خبری نیست.

۴) کاین‌مَستِر (KineMaster)

این نرم‌افزار بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد دارند ویرایش ویدئو را در سطحی حرفه‌ای‌تر با گوشی هوشمندشان دنبال کنند. به همین دلیل در بین اینفلوئنسرها و یا ولاگرها، کاین‌مَستِر (KineMaster) محبوبیت زیادی دارد.

یکی از مزیت‌های کاین‌مَستِر، چندلایه‌بودن (Multi-Layerd) آن است که باعث می‌شود به‌راحتی ویدئوها، صداها، عکس‌ها و افکت‌های مختلف را به آن اضافه کنید. قابلیت چندلایه‌بودن کاین‌مستر حتی به شما این امکان را می‌دهد که برای ساخت ویدئو‌کست یا پادکست‌های خود از آن کمک بگیرید؛ زیرا این امکان را دارید که صدای خود را هم روی ویدئوهای مدنظرتان ضبط کنید.

این نرم‌افزار هم از سیستم‌‌عامل‌های Andriod و iOS پشتیبانی می‌کند، اما از چالش‌هایی که به‌عنوان یک کاربر ایرانی ممکن است با استفاده از کاین‌مَستِر به آ‌ن‌ها بربخورید، یکی حذف واترمارک و دیگری وارد‌کردن فونت فارسی به این برنامه است. برای رد‌شدن از هرکدام  از این چالش‌ها ویدئوهای آموزشی فراوانی ساخته شده است، پس نگران نباشید.

۵) ویدئوشو (VideoShow)

شاید ویدئوشو (VideoShow) با ۵۰ تم آمادۀ ساخت ویدئو، همان نرم‌افزاری باشد که به دنبال آن می‌گردید. از قابلیت‌های جالب این نرم‌افزار امکان تبدیل‌کردن ویدئوهای ساخته‌شده به فایل‌هایی با فرمت MP3 است. همچنین می‌توانید از ویدئوهایتان به‌شکل فایل‌های فشرده و با کاهش حجم خروجی بگیرید. اگر هم قصد دارید صدای یک ویدئو را به‌صورت جداگانه استخراج کنید، باید بدانید که ویدئوشو به بهترین شکل این کار را برایتان انجام می‌دهد.

ویدئوشو هم از سیستم‌‌عامل‌های Andriod و iOS پشتیبانی می‌کند. متأسفانه در نسخۀ رایگان این برنامه نمی‌توانید به‌راحتی تنظیمات نور ویدئو را تغییر دهید. همچنین، امکان دانلود فونت فارسی را هم ندارید. ولی اگر حساسیت به خرج ندهید، با فونت‌های موجود در برنامه هم تا مقدار زیادی کارتان راه می‌افتد.

۶) کَپکات (CapCut)

اگر این نرم‌افزار را جزو آخرین نرم‌افزارهای مربوط به ویرایش ویدئو معرفی می‌کنیم، دلیل آن ضعیف‌بودن کَپکات (CapCut) نیست. خوشبختانه کپکات هم مناسب دو سیستم‌عامل Andriod و iOS است؛ ولی برای دانلود آن گاهی‌اوقات لازم است که از واسطه‌هایی کمک بگیرید و امکان دانلود مستقیم برای همۀ گوشی‌های هوشمند در ایران وجود ندارد.

کَپکات تفاوت چندانی با دیگر نرم‌افزارهایی که معرفی کردیم ندارد. چند قابلیت است که باعث می‌شود شما در ساخت بعضی ویدئوهایتان به کپکات سر بزنید از این قرار است: کپکات پس‌زمینۀ ویدئوی شما را به‌راحتی حذف می‌کند و احتیاجی به پردۀ سبز پیدا نمی‌کنید؛ متن و لوگوی متحرک را به‌راحتی وارد تصویر می‌کنید؛ فونت فارسی دلخواهتان را به نرم‌افزار اضافه می‌کنید (البته با کمی پیچیدگی)؛ درنهایت اینکه می‌توانید زیرنویس ویدئو را به‌صورت یکجا وارد برنامه کرده و سپس آن را تنظیم کنید.

۷) فیلموراگو (FilmoraGo)

آخرین نرم‌افزار پیشنهادی ما به شما نرم‌افزار فیلموراگو (FilmoraGo) است؛ به‌خصوص اگر محتوای ویدئویی شما مربوط به حرکات ورزشی یا اکشن می‌شود، این نرم‌افزار با افکت‌های منحصربه‌فردی که دارد بهترین نتیجه را برای شما مهیا می‌سازد.

متأسفانه فونت فارسی به این نرم‌افزار به‌راحتی اضافه نمی‌شود، ولی می‌توانید از فونت‌های پیش‌فرض آن هم به‌خوبی استفاده کنید. مشکل دیگر این نرم‌افزار خروجی باکیفیتی مثل فرمت ۱۰۸۰P، ۲K و ۴K است که فقط در نسخۀ پولی آن وجود دارد. مثل تمام نرم‌افزارهای معرفی‌شده، این نرم‌افزار هم از سیستم‌‌عامل‌های Andriod و iOS پشتیبانی می‌کند.

۳ ابزار ویدئو مارکتینگ مخصوص رایانه

برخلاف نرم‌افزارهای موبایلی مخصوص ویرایش ویدئو، تنوع در نرم‌افزارهای رایانه‌ای کمتر است و بیشتر افراد، بسته به قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رایانه‌شان، از یکی از ۳ نرم‌افزار زیر استفاده می‌کنند.

مزیت این نرم‌افزارها به‌نسبت نرم‌افزارهای موبایلی، قابلیت‌های بیشتر آن‌ها از هر جهت نسبت‌ به این نوع نرم‌افزارهاست؛ پس اگر قصد دارید در تولید محتوای ویدئویی فرد خبره‌ای شوید، هزینه و زمان خود را صرف یادگرفتن نرم‌افزارهایی کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱) ادوبی افتر افکتس (Adobe After Effects)

قوی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزار موجود تدوین ویدئو در دنیا افتر افکتس (Adobe After Effects) است. تدوینگران حرفه‌ای محتوای ویدئویی می‌دانند که هر ایده‌ای را که برای تدوین داشته باشند می‌توانند به‌وسیلۀ این نرم‌افزار پیاده کنند. به همین علت اگر می‌خواهید محتوایی تولید کنید که از هر نظر بی‌نقص به نظر برسد، باید روی افتر افکتس حساب باز کنید.

این برنامه هم مناسب سیستم‌عامل ویندوز (Windows) و هم سیستم‌عامل مک (Mac) است. به دلیل پیچیده‌بودن نرم‌افزار و قابلیت‌های زیاد افتر افکتس، طبیعی است که با نصب این برنامه حجم زیادی از حافظۀ دستگاه شما اشغال شود. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم تنها در صورتی از این نرم‌افزار استفاده کنید که یارانۀ شخصی‌تان از نظر کارت گرافیک و حجم رم قدرت زیادی داشته باشد.

کارکردن با نرم‌افزار افتر افکتس نیازمند گذراندن دوره‌های تخصصی است. البته با ویدئوهای آموزشی هم می‌شود به کلیات این نرم‌افزار تسلط پیدا کرد، ولی به دلیل داشتن پیچیدگی‌های اجرایی، پیشنهاد ما این است که اگر تدوین را به‌عنوان تخصص حرفه‌ای خود در نظر ندارید، از نرم‌افزارهای دیگری که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

۲) ادوبی پریمیر (Adobe Premiere Pro)

شاید اگر بگوییم فیلم‌های Deadpool، Gone Girl، Monsters و خیلی دیگر از فیلم‌های هالیوودی با برنامۀ ادوبی پریمیر (Adobe Premiere Pro) تدوین شده‌اند تعجب کنید. اگر هالیوود از این برنامه برای تدوین فیلم‌های موفق خود استفاده می‌کند، شما چرا از آن برای تولید محتوای ویدئویی‌تان استفاده نکنید؟

این برنامه هم مناسب سیستمعامل ویندوز است و هم در سیستم‌عامل مَک به‌خوبی کار می‌کند. مزایای پریمیر به‌نسبت افترافکت این است که حجم کمتری را در رایانۀ شما اشغال می‌کند، کارکردن با آن به نسبت افترافکت راحت‌تر است، بیشتر قابلیت‌های افترافکت را دارد و اینکه ویدئوهای آموزشی رایگان و بیشتری هم به نسبت ادوبی افترافکت در پلتفرم‌های مختلف برای آن وجود دارد.

یک نکتۀ مهم درخصوص برنامه‌های ویرایش ویدئوی شرکت ادوبی این است که این برنامه‌ها، فایل‌های مربوط به برنامه‌های دیگر ادوبی را نیز ساپورت می‌کنند؛ درنتیجه به‌طور مثال اگر شما فایلی در ایلاستریتور یا فتوشاپ هم طراحی کرده باشید، می‌توانید آن را به‌راحتی در برنامه‌های تدوین افترافکت و پریمیر باز کنید و آن‌ها را در پروژۀ خود به کار بگیرید.

۳) کَمتازیا (Camtasia)

اگر قصد دارید پکیج‌ آموزش نرم‌افزارهای رایانه‌ای را به‌شکل ویدئو تهیه و به بازار عرضه کنید، کَمتازیا (Camtasia) بهترین انتخاب برای شماست. این برنامه قابلیت این را دارد که از صفحۀ رایانۀ شما، زمانی که با آن کار می‌کنید، به‌شکل مستقیم و لحظه‌ای تصویر و صدا ضبط کند.

شما می‌توانید بعد از ضبط کلاستان در این برنامه به ویرایش آن بپردازید. تغییر در فرمت ویدئو انجام دهید، افکت‌های مناسب را روی آن اعمال کنید، صداگذاری را بهتر کنید و… . بسیاری از افرادی که برای پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب و آپارات محتوای آموزشی تهیه می‌کنند، از این برنامه کمک می‌‌گیرند.

کمتازیا هم مانند دو نرم‌افزار قبل مناسب سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک است؛ ولی مزیت کارکردن با کم‌تازیا در این است که بدون دوره و آموزش خاصی می‌توانید در استفاده از آن ماهر شوید و حجم رایانه‌تان هم کمتر اشغال می‌شود. پس اگر قصد ندارید در حد پریمیر و افترافکت به ویرایش ویدئوهایتان بپردازید، پیشنهاد ما به شما کمتازیاست.

درنهایت:

اگر می‌خواهید در تولید محتوای ویدئویی ماهر شوید، باید با خیلی از نرم‌افزارها سَروکَلِه بزنید. نرم‌افزارهای مخصوص رایانه در طولانی‌مدت از شما فرد حرفه‌ای‌تری از نظر شغلی می‌سازد، ولی برای محتوای روزانه، نرم‌افزارهای موبایلی هم انتخاب بسیار مناسبی هستند. ذکر این نکته هم لازم است که شاید گاهی‌اوقات مجبور شوید از تکنیک‌های موجود در یک نرم‌افزار کمک بگیرید، خروجی موردنظرتان را به دست آورید و در نرم‌افزار دیگر، تکنیک‌های بیشتری را روی محتوایتان پیاده کنید. همه‌چیز به خلاقیت شما بستگی دارد.

اگر می‌خواهید در این راه همراهتان باشیم، حتماً بلاگ‌‌پست‌های آموزشی وی‌پدیا درخصوص تبلیغات ویدئویی و محتوای ویدئویی را دنبال کنید.

۵/۵ | (۴ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.