چگونه تأثیر محتوای بازاریابی ویدئویی خود را به حداکثر برسانید؟

اهمیت بازاریابی ویدئویی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. محبوبیت چشمگیر شبکه‌های اجتماعیِ ویدئومحور و افزایش بی‌سابقۀ تمرکز برندها بر تبلیغات ویدئویی، مهر تأییدی بر اهمیت بازاریابی ویدئویی است. امروزه بیشتر مردم به ویدئوها مراجعه می‌کنند تا محتوا را مصرف کنند، سرگرم شوند، اطلاعات به‌ دست بیاورند و تصمیمات خرید خود را در جهانی پرتوجه‌تر به‌روز کنند.

در حال حاضر، بیش از ۸۲٪ از کل ترافیک اینترنت به‌سمت ویدئوها هدایت می‌شود. برای کسب‌وکارهایی که به دنبال پیشتازی در بازی بازاریابی هستند، یک استراتژی بازاریابی ویدئویی قوی، اجتناب‌ناپذیر است. بااین‌حال، برای بسیاری از کسب‌وکارها شبیه یک مانع سخت است که گذر از آن نیروی زیادی از آن‌ها می‌گیرد.

اما حقیقت این است که راه‌های زیادی برای استفادۀ آسان و حداکثری محتوای بازاریابی ویدئویی در برنامۀ بازاریابی جامع برندها وجود دارد. در این مطلب از وی‌پدیا روش‌های بیشینه‌سازی تأثیر محتوای ویدئویی با استفاده از بهینه‌سازی، بازتولید و تحلیل محتوای ویدئویی را برای تمام کسب‌و‌کارها توضیح می‌دهیم.

۳ نوع محتوای بازاریابی ویدئویی

برای اینکه بهترین ویدئو یا بهتر است بگویم تأثیرگذارترین ویدئوی خود را بسازید، بهتر است به چند تکنیک مهم در بازاریابی ویدئویی توجه کنید. این ۳ نوع محتوا براساس دیدگاه تیم خلاق ویمیو (Vimeo) درمورد انواع ویدئوهایی که برای بازاریابان مفیدترین، آسان‌ترین و قابل‌فهم‌ترین هستند، بیان می‌شود.

۱) داستان‌های مشتری (Customer stories)

یکی از بهترین منابع برای ایده‌گرفتن محتوای ویدئویی معتبر، مشتریان شما هستند. به گزارش فوربز، ۸۶٪ از مردم معتقدند که «اعتبار برند» برای تصمیم‌گیری درمورد حمایت و پشتیبانی از برندها، مهم است. الیز لندن (Elise London)، مدیر ارشد تولید محتوای ویدئویی در ویمیو، تأکید دارد که توصیفات مشتری یک روش عالی برای اشتراک‌گذاری کانون توجه مشتریان، شرح نکات مهم و دردناک مشتری، و راه‌حل‌های مهمی است که مشتریان شما می‌توانند از آن‌ها یاد بگیرند. او می‌گوید:

«به مخاطبان خود فکر کنید. درک کنید که مخاطبان با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مخاطبان در خرید از شما با چه موانعی روبه‌رو هستند؟ توصیفاتی را بر این اساس تنظیم کنید و مطمئن شوید که پیام‌رسانی با یک هدف روشن همسو شده است.»

۲) ویدئوهای محصول (Product videos)

یک ویدئوی محصول مناسب، فرصتی است تا تلاش‌های تیم شما به نتیجه برسد. منظور از ویدئوی محصول، در واقع تحقیق، توسعه و جلسات وایت بردینگ است که همه را برای حل یک مشکل و ارائۀ محصول یا ویژگی جدید خود به بازار عرضه کرده‌اید. در ساخت ویدئوهای محصول باید بگویید چقدر به نیازهای مشتری ارزش می‌گذارید.

گابریل تاولز، رهبر خلاق در Vimeo می‌گوید:

«پس از پیداکردن نقطۀ درد و مشکلی که مشتری موردنظر شما با آن روبه‌روست، آن را با ویژگی/راه‌حل محصول خود مطابقت دهید. قبل از اینکه نگران افزایش فروش و تکرار فرایندهای بازاریابی شوید، باید هدفتان را ساده‌سازی کنید. یک داستان و پیام ساده و مختصر، به احتمال زیاد برجسته و به خاطر سپرده می‌شود.»

ویدئوهای محصول معمولاً مشکلی را معرفی می‌کنند که مشتریان شما با آن روبه‌رو هستند. ویدئوها نشان می‌دهند که محصول شما چگونه به مشکل رسیدگی می‌کند باید شامل فراخوانی برای اقدام (Call to action) نیز باشند تا مخاطب را ترغیب به انجام عمل موردنظر شما کند.

برای اینکه ویدئوی محصولی که تولید می‌کنید تأثیر عمیقی بر مخاطب بگذارد، بهتر است از این ۳ بخش تشکیل شده باشد:

  1. شرح مشکل یا فرصت؛
  2. یک داستان یا پیام درمورد چگونگی حل مشکل یا فرصت توسط محصول شما؛
  3. اقدامی که بیننده می‌تواند برای شروع استفاده از محصول انجام دهد.

۳) ویدئوهای برند (Branded videos)

هر کسب‌وکار باید از طریق بازاریابی ویدئویی هویت برند خود را نمایش دهد و با ایجاد آگاهی از برند به مخاطبان خود کمک کند تا مأموریت و هدف شرکت را درک کنند. در تکنیک ویدئوهای برند، داستان‌سرایی سینمایی با پیام‌های برند ترکیب می‌شود. فقط به یاد داشته باشید که ویدئوهای برند، نیازی به فروش محصولات ندارند. به‌جای آن، هدف آن‌ها این است که واکنشی عاطفی از مشتریان بخواهند و به ارتباط قوی‌تری با یک برند کمک کرده و ارزش‌ها و اقدامات آن را بهتر درک کنند. گابریل تاولز دراین‌باره می‌گوید:

«در این بخش از بازاریابی ویدئویی، تمرکز بر نام برند است. ویدئوها و کمپین‌های برند بر ایجاد ارتباط عاطفی مثبت با مشتری از طریق داستان‌های قوی تمرکز می‌کنند. آن‌ها ممکن است داستانی درمورد ارزش‌ها، مأموریت یا تاریخچۀ برند بگویند. همچنین ممکن است شخصیت یا فرهنگ برند را برجسته کنند. نحوۀ ارتباط و رویکرد، کلیدی است برای تمایز برند از رقبایش.»

تاولز به این نکته اشاره می‌کند که ویدئوهای برند (Branded videos) باید براساس درکی عمیق از آنچه می‌خواهید دربارۀ آن‌ صحبت کنید، طراحی شوند. بنابراین، برای کمک به بهبود پیام‌های ویدئویی و داستان پشت پردۀ برندتان، اطمینان حاصل کنید که تصویر روشنی از مخاطبان هدف و آنچه آن‌ها را تحریک می‌کند در اختیار داشته باشید. برای درک بهتر مخاطبان هدف، بهتر است این سؤالات را از خود بپرسید:

  • آن‌ها به چه چیزی اهمیت می‌دهند؟
  • نیازها و خواسته‌هایشان چیست؟
  • چه چیزهایی احساسات آن‌ها را قلقلک می‌دهد؟
  • چگونه/کجا به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند؟

چگونه محتوای ویدئویی بسازید؟

یکی از بزرگ‌ترین موانع در ایجاد محتوای ویدئویی، دانستن چگونگی ساخت و تولید آن است. در این بخش، ۹ راه تولید محتوای ویدئویی برای کسب‌وکارها را توضیح می‌دهیم:

۱) هدف خود را مشخص کنید

هر محتوایی، به‌خصوص ویدئو، باید هدفی را دنبال کند. آیا در تلاش برای آموزش، سرگرمی یا برانگیختن احساسات مخاطب هستید؟ تعریف و تعیین واضح هدفِ ویدئویتان تضمین می‌کند که در مسیر دستیابی به اهدافتان بمانید و با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

۲) مخاطب خود را بشناسید

یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید: «اگر سعی کنید همه را راضی کنید، درنهایت هیچ‌کس را راضی نمی‌کنید.» این جمله به‌ویژه برای تولید محتوای ویدئویی صادق است. بنابراین درمورد علایق، دوست‌نداشتن‌ها و ترجیحات مخاطبان خود تحقیق کنید. با شناسایی مخاطبان هدف خود، می‌توانید محتوای خود را طوری تنظیم کنید که برای آن‌ها جذاب باشد.

۳) برای محتوای ویدئویی خود سناریو بنویسید

انسان‌ها عاشق داستان هستند؛ پس یک روایت در محتوای ویدئویی خود بسازید. مهم نیست چقدر کوتاه یا طولانی باشد. این موضوضع نه‌تنها محتوای شما را جذاب کرده، بلکه آن را به‌یادماندنی هم می‌کند.

پشت هر محتوای ویدئویی موفق، یک سناریوی جذاب متناسب با لحن و هدف ویدئو نوشته می‌شود، و این راز تأثیر محتوای ویدئویی بر مخاطبان است. پس در تولید محتوای ویدئویی، سناریو را دست‌کم نگیرید. اگر برای نوشتن یک سناریوی جذاب به راهنمایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنم از هوش مصنوعی AI script generator استفاده کنید. با یک توضیح مختصر و چند کلمۀ کلیدی می‌توانید مانند یک نابغه، فیلمنامۀ ویدئویی خود را بنویسید.

۴) از ابتدا درگیرکننده ظاهر شوید

اگر می‌خواهید در عصر دیجیتال که در هر ثانیه تعداد زیادی محتوای ویدئویی ایجاد می‌شود، محتوای بازاریابی ویدئویی شما به چشم مخاطبان دیده شود، باید موفق شوید در ۶ ثانیۀ اول ویدئو توجه مخاطب را به خود جلب کنید. با یک سؤال، اشاره به یک واقعیت شگفت‌انگیز یا یک حکایت مرتبط شروع کنید و تا جای ممکن آن را به‌یادماندنی کنید.

۵) در فیلم‌برداری کمال‌گرایی را کنار بگذارید

دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای، گوشی هوشمند یا هر دستگاه فیلم‌برداری‌ای را که دارید روشن کنید و شروع به فیلم‌برداری کنید! جهان شما لنز دوربین خودتان است. از زاویۀ دید خودتان محصول یا خدمات را آن‌گونه که به آن عشق می‌ورزید به مخاطبانتان نشان دهید و دیدگاه منحصربه‌فرد خود را به تصویر بکشید.

منتظر به‌دست‌آوردن پول برای خرید تجهیزات بهتر نشوید. به یاد داشته باشید که بهترین دوربین اغلب آن است که همیشه با خودتان دارید؛ بنابراین گوشی‌تان را از جیبتان بیرون بیاورید شروع به تولید ویدئو کنید.

۶) جلوی دوربین بروید

زمانی که در مسیر بازاریابی ویدئویی قدم می‌گذارید، بهتر است بدانید که نمایش چهره در کنار نمایش محصول فیزیکی یا دموی محصول آنلاین، در ایجاد اعتماد مشتری نقش بسیار مهمی دارد. ویدئوی ضبط‌شده‌ای که شامل چهرۀ شما در مقابل دوربین، ضبط صفحه نمایش شما یا هردو می‌شود، می‌تواند راه‌ آسان و ارزانی برای افزایش تأثیر محتوای ویدئویی باشد.

اسکرین رکورد برای نمایش دموی محصول آنلاین، اعلام محصولات جدید، به‌روزرسانی ویژگی‌ها یا گرفتن توصیفات و نقل‌قول‌های مشتریان عالی است.

۷) از فیلم‌های استوک استفاده کنید

برای صرفه‌جویی در زمان و هزینۀ تولید محتوای ویدئویی می‌توانید از فیلم‌های استوک استفاده کنید. سایت‌هایی مانندPixabay ، Pexels و freepik ازجمله بهترین منابع برای استفاده از ویدئوهای خام و استوک هستند. این ویدئوها رایگان، باکیفیت و بدون واترمارک هستند و هر بازاریابی می‌تواند با استفاده از آن‌ها یک محتوای ویدئویی جذاب و منحصربه‌فرد را برای برند خود ایجاد کند.

۸) از انیمیشن استفاده کنید

این روزها با توجه به تنوع و حجم بالای محتوای ویدئویی، بسیاری از مخاطبان ویدئوهای ساده‌تر را ترجیح می‌دهند. انیمیشن‌ها و موشن‌گرافی‌ها از محبوب‌ترین روش‌های ساخت ویدئو هستند؛ چراکه مفاهیم سخت را آسان و جذاب نمایش می‌دهند. قدرت و سرعت انتقال پیام به‌روشی جذاب، کمک می‌کند محتوای بازاریابی ویدئویی شما بیشتر دیده شود و تأثیر عمیق‌تری بر بینندگان آن بگذارد.

۹) از سوشال لیسنینگ (Social Listening) استفاده کنید

برای به‌حداکثررساندن محتوای بازاریابی ویدئویی به دنبال یافتن ایده‌های واقعی از دل مخاطبان هدف باشید. با استفاده از سوشال لیسنینگ می‌توانید از بازخورد مشتری، منشن‌شدن برند، بحث درمورد کلمات کلیدی خاص یا هر عملی که با برند شما مرتبط است، آگاه شوید. بهترین سناریو و استراتژی محتوا، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده و تحلیل دقیق آن‌ها به دست می‌آید.

Hootsuite ابزاری عالی برای نظارت و گوش‌دادن به شبکه‌های اجتماعی برند است. این ابزار امکان مشاهدۀ پیام‌ها، نظرات و منشن‌های نام تجاری خود را در چندین کانال اجتماعی در یک داشبورد کامل و جامع می‌دهد که می‌توانید در همان‌جا به همۀ آن‌ها پاسخ دهید.

بازتولید محتوای ویدئویی

استفادۀ مجدد از محتوا یا بازیافت محتوا، بهترین نوع به‌کارگیری محتوایی است که عملکرد بالایی داشته و این بار قرار است با تغییر فرمت یا تغییر کاربرد، دوباره برای کسب‌وکارتان بازاریابی کند. در ادامه به ۴ راهکار بازتولید محتوای ویدئویی اشاره می‌کنیم.

  1. برش ویدئو: برش ویدئو، کلیپ‌های ویدئویی کوتاهی هستند که از یک ویدئوی طولانی‌تر گرفته شده‌اند. با استفاده از این کلیپ‌های کوتاه، بازاریابان می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی مختلف شانس خود را برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر افزایش دهند. زمان و ابعاد هر ویدئو باید برای مشخصات خاص هر پلتفرم شبکۀ اجتماعی تنظیم شود تا برای کاربران آن شبکه جذاب باشد.
  2. تبدیل بلاگ‌پست به ویدئو: یکی از بهترین روش‌های استفادۀ مجدد از یک محتوای متنی، تبدیل آن به محتوای ویدئویی است. اگر یک محتوای متنی توانسته بازخورد خوبی دریافت کند، حتی درصورتی‌که مدت‌ها پیش منتشر شده است، تبدیل آن به ویدئوهای کوتاه در شبکه‌های اجتماعی یا ویدئوی بلند در پخش‌کننده‌های ویدئویی مانند آپارات می‌تواند شانس مجددی برای دیده‌شدن و جذب مخاطب جدید باشد.
  3. تریلرها: تریلرها برای ایجاد هیجان هنگام برگزاری رویدادها، محصولات یا محتوای آینده طراحی شده‌اند. فقط بخش‌هایی از قانع‌کننده‌ترین و جذاب‌ترین قسمت‌های ویدئوی اصلی را برای جذب بینندگان و کنجکاوکردن آن‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر نمایش دهید. اشتراک‌گذاری تریلرها در پلتفرم‌های مختلف، مانند شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها، مخاطبان را برای ایجاد تعامل مشتاق می‌کند.
  4. تبلیغات ویدئویی: تبلیغات ویدئویی از مؤثرترین انواع تبلیغات آنلاین هستند که می‌توانند یک کلیپ بلند یا کوتاه، آموزشی، سرگرم‌کننده و یا خاطره‌انگیز باشند. معمولاً تبلیغات ویدئویی کوتاه و با یک هدف متمرکز ساخته می‌شوند؛ بنابراین برای پیشبرد کمپین‌های بازاریابی خاص عالی هستند. آگهی‌های تجاری و تبلیغاتی باید حاوی پیامی قانع‌کننده همراه با فراخوان برای اقدام واضحی برای مخاطب باشند.

بهینه‌سازی عملکرد ویدئو

اهمیت بهینه‌سازی عملکرد ویدئو شاید بیشتر از ساخت ویدئو مهم است. ساخت یک ویدئو زمانی ارزشمند است که در جست‌وجوی کاربران دیده شود، به‌درستی اجرا شود و درنهایت به اقدام درست از سمت کاربر منجر شود. در غیر این صورت، تمام هزینه‌ها و زحمات شما از بین می‌رود. بنابراین توجه به بهینه‌سازی عملکرد ویدئو بسیار مهم است.

بهینه‌‌سازی ویدئو شامل ۲ بخش بهینه‌سازی ویدئو از نظر سئو و بهینه‌سازی ویدئو از نظر اجراست. در این بخش به بهینه‌سازی برای اجرا می‌پردازیم.

۱) ویدئوها را فشرده کنید (Compress Videos)

فشرده‌سازی ویدئوها می‌تواند به کاهش حجم فایل ویدئو کمک کند و بارگذاری و پخش آن را سریع‌تر کند که درنهایت به بهبود تجربۀ کاربر منجر می‌شود. اما توجه کنید که حفظ کیفیت ویدئو به بهترین شکل ممکن، در هنگام فشرده‌سازی فایل‌ها بسیار مهم است. ابزارهای فشرده‌سازی ویدئویی مختلفی مانند Handbrake یا FFmpeg وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای فشرده‌سازی ویدئوها استفاده کرد.

۲) فرمت ویدئوها را به فرمت پشتیبانی‌شدۀ HTML5 تبدیل کنید

HTML5 آخرین نسخۀ استاندارد HTML است و از پخش ویدئو به‌صورت بومی و بدون نیاز به افزونه پشتیبانی می‌کند. تبدیل ویدئوها به فرمت‌های پشتیبانی‌شده از HTML5، مانند MP4 یا WebM، می‌تواند به اطمینان از سازگاری آن‌ها با اکثر مرورگرها و دستگاه‌های وب مدرن کمک کند.

۳) ویدئوها را برای موبایل بهینه‌سازی کنید

با افزایش تعداد کاربران تلفن همراه، باید مطمئن شوید ویدئوها برای دستگاه‌های تلفن همراه هم بهینه‌سازی شده‌اند. بهینه‌سازی برای موبایل باید شامل قالب‌بندی ویدئو برای سازگاری با دستگاه‌های تلفن همراه و فشرده‌سازی ویدئو برای کاهش اندازۀ فایل باشد که می‌تواند به بهبود زمان بارگذاری در دستگاه‌های تلفن همراه کمک کند.

۴) بر ایجاد قلاب تمرکز کنید

برای ایجاد تعامل بیشتر در ویدئوها، عناصر ویدئویی تعاملی مانند نقاط قابل کلیک، ایموجی‌ها و پرسش یک سؤال یا هر عامل درگیرکننده با مخاطب را به ویدئو اضافه کنید. ارتباط با مخاطبان نباید بعد از تماشای ویدئو پایان یابد؛ همیشه با یک ترفند خلاقانه یک قلاب خوب برای حفظ ارتباط با مخاطب ایجاد کنید.

۵) به ویدئوهای خود زیرنویس اضافه کنید

امروزه بسیاری از کاربران بیان می‌کنند که به دلایل مختلفی ویدئوها را بدون صدا تماشا می‌کنند. بنابراین اگر به ویدئوهای خود زیرنویس اضافه نکنید، احتمال دارد تمام زحمت‌هایتان بدون نتیجه بماند و بیننده اصلاً متوجه هدف محتوای ویدئوی شما نشود.

۶) نتایج را پیگیری کنید

آخرین گام برای استفادۀ حداکثری از بازاریابی محتوای ویدئویی، توجه به تحلیل‌ نتایج است. اگر ویدئوهای زیادی ایجاد می‌کنید، باید در یک پلتفرم بازاریابی ویدئویی سرمایه‌گذاری کنید که دسترسی به این داده‌های دقیق را فراهم می‌کند. تفسیر رفتار دیجیتال مشتریان بالقوه، کلید تصمیم‌گیری آگاهانه درمورد محتوای آینده است.

درواقع هیچ کمپین بازاریابی آنلاینی بدون بررسی و تحلیل نتایج به موفقیت نمی‌رسد. باید بدانید ویدئوهای شما برای چه مخاطبانی جذاب است. کدام موضوعات پرطرف‌دارتر هستند و تا چه زمانی از ویدئو، بیشترین مشاهده صورت گرفته است؟ اگر متوجه شدید که مخاطبان بالقوه فقط ۱۰ ثانیۀ اول را مشاهده می‌کنند، می‌تواند نشان‌دهندۀ این باشد که ممکن است مقدمه‌های شما بیش از حد طولانی است یا ویدئوهای شما شروع قدرتمندی ندارند.

به‌طور کلی، داده‌های ارزشمند بازاریابی ویدئویی می‌توانند به شما نشان دهند که آیا سرنخ‌های شما واقعاً درگیر هستند و کدام بخش از استراتژی محتوای شما براساس رفتار دیجیتالی مخاطبان شما به کار بیشتری نیاز دارد. با بررسی میزان محبوبیت و عملکرد ویدئوهای خود می‌توانید ویدئوهای بعدی را بهتر و مؤثرتر بسازید.

نکات مهم تجزیه‌وتحلیل عملکرد ویدئویی

در قسمت قبل گفتیم که بعد از ساخت، بهینه‌سازی و انتشار محتوای ویدئویی، به تجزیه‌و‌تحلیل محتوای ویدئویی نیاز داریم. اما چگونه عملکرد محتوای بازاریابی ویدئویی را تجزیه‌وتحلیل کنیم؟

اکثر پلتفرم‌های ویدئویی معیارهای تعامل مختلفی مانند تعداد بازدید، تعامل، زمان تماشا، اشتراک‌گذاری و تعداد کلیک و تبدیل را ثبت می‌کنند. درک این معیارها به درک رفتار مخاطب منجر شده و به بازاریابان کمک می‌کند محتوایی تولید کنند که برای مخاطب خاصی جذاب باشد یا اهداف خاصی را برآورده کند.

  • تعداد بازدید (View Count): تعداد بازدیدها تعداد کل افرادی است که ویدئو را مشاهده کرده‌اند. آنچه به‌عنوان View واجد شرایط است، از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است؛ به‌طوری که ویو در یوتیوب برابر با مشاهدۀ ۳۰ ثانیه یا بیشتر، در فیس‌بوک و اینستاگرام ۳ ثانیه یا بیشتر و در توییتر و لینکدین ۲ ثانیه است. تعداد بازدیدها نقطۀ شروع خوبی برای شناسایی تعداد بینندگانی است که در وهلۀ اول به دلیل عنوان جذاب، کاور حرفه‌ای یا قرارگیری جذاب، ترغیب به تماشای ویدئو شده‌اند.
  • تعامل (Engagement): تعامل در پلتفرم‌های مختلف معنای متفاوتی دارد، اما به‌طور کلی به اندازه‌گیری تعامل بیننده در یک ویدئو اشاره می‌کند. این تعامل شامل کلیک‌ها، نظرات، لایک‌ها و هرگونه واکنش‌ با پست می‌شود. اگر ویدئو احساسات بیننده را برانگیزد، احتمال بیشتری دارد که با آن درگیر شود و آنچه را تماشا کرده است به ‌خاطر بسپارد.
  • زمان تماشاکردن (Watch time): زمان تماشاکردن به مجموع تمام زمانی که همۀ بینندگان برای تماشای ویدئو صرف کرده‌اند، ازجمله بازپخش، اشاره دارد. زمان‌های تماشای طولانی نشان‌دهندۀ محتوای قانع‌کننده‌ای است که بیننده را به‌سمت خود می‌کشاند و او را برای دیدن محتوای ویدئویی ترغیب می‌کند. ویدئوهایی با زمان تماشای تجمعی طولانی، احتمالاً برای مخاطبان مفید بوده و به‌طور مؤثر پیامی را منتقل کرده‌اند.
  • اشتراک‌گذاری اجتماعی (Social share): وقتی یک کاربر، لینکی را با استفاده از توابع اشتراک‌گذاری تعبیه‌شده یا با کپی‌کردن برای یک یا چند کاربر دیگر به اشتراک می‌گذارد، به این عمل اشتراک‌گذاری اجتماعی گفته می‌شود. اشتراک‌گذاری اجتماعی را به‌عنوان تبلیغات رایگان در نظر بگیرید؛ چراکه کاملاً رایگان است. ویدئوهایی با معیارهای اشتراک‌گذاری اجتماعی بالا، همان چیزی هستند که بینندگان با هیجان برای دیگران ارسال می‌کنند.
  • نرخ کلیک (Click-through rate): تعداد کلیک‌ها تعداد دفعاتی است که بینندگان روی لینکی که در داخل ویدئو ارائه شده است کلیک می‌کنند. برای مثال، اگر ویدئویی محصول یا خدمات خاصی را تبلیغ می‌کند، تعداد کلیک‌ها تعداد دفعاتی است که بینندگان برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد آن محصول یا خدمات روی یک سایت خارجی کلیک می‌کنند. نرخ کلیک درصدی از کلیک بر کل بازدیدهاست.
  • تبدیل (Conversion): هنگامی که یک بیننده فرم تماس را پر می‌کند یا مشتری می‌شود، این یک تبدیل در نظر گرفته می‌شود. اندازه‌گیری این عدد گاهی‌اوقات دشوار است؛ زیرا اغلب به یکپارچه‌سازی و گزارش‌دهی در چندین سیستم نیاز دارد. اما تبدیل درنهایت هدف نهایی بیشتر کمپین‌های بازاریابی است.
  • نرخ قلاب (Hook rate): در بازاریابی پولی، نرخ قلاب ویدئویی قوی به درصدی از همۀ افرادی که تبلیغ شما را مشاهده کرده و ۳ ثانیۀ اول را تماشا می‌کنند، اطلاق می‌شود. ویدئوهایی که دارای نرخ قلاب قوی هستند، معمولاً نرخ تبدیل بالایی نیز دارند. یک نرخ قلاب خوب به صنعت شما بستگی دارد، اما میانگین آن حدود ۲۵٪ است.

کلام آخر

ویدئوها می‌توانند نقش ارزشمندی را در هر مرحله از قیف بازاریابی شما ایفا کنند؛ از جذب سرنخ‌های جدید با تبلیغات ویدئویی جذاب گرفته تا تبدیل آن‌ها به مشتریان پرداخت‌کننده. اگر اصول ساخت ویدئو را به‌درستی انجام دهید، ساختن محتوای ویدئویی بسیار سرگرم‌کننده است. پس خلاق باشید! و فقط فراموش نکنید که چرا (هدف) ویدئو می‌سازید و می‌خواهید این ویدئوها چه تأثیری بر کسب‌وکار شما بگذارند.

به‌طور منظم عملکرد ویدئوهای خود را آزمایش، ردیابی و بهینه‌سازی کنید تا بتوانید بیشترین سود را برای بازاریابی ویدئویی خود داشته باشید.

منابع

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.