۱۰ روش تبلیغات باشگاه ورزشی + نمونه متن تبلیغ باشگاه ورزشی

طبق آماری که خبرگزاری ایرنا در مصاحبه با یکی از مسئولان ورزشی در سال ۱۳۹۷ اعلام کرده، در ایران بیش از ۲۰هزار باشگاه ورزشی فعال است. اما این آمار در سال‌های بعد به‌روز نشده است و مشخصاً با افزایش جمعیت و گسترش مناطق شهری، انتظار می‌رود تقاضا برای باشگاه‌های ورزشی نیز بیشتر شده باشد.

برای مثال، طبق آمار، در سال ۱۳۹۰ تعداد باشگاه‌های بدن‌سازی فعال در ایران حدود ۴هزار باشگاه بود که طبق آماری دیگر، این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۰هزار باشگاه، یعنی افزایش ۵‌برابری طی یک دهه، رسیده است. پس شما به‌عنوان صاحب یک باشگاه ورزشی در این بازار پررقابت باید بدانید که چرا و چگونه به سراغ خود بروید.

در این مطلب از وی‌پدیا بررسی می‌کنیم که چرا تبلیغ باشگاه ورزشی اهمیت دارد و چه روش‌هایی برای انجام این کار وجود دارد.

چرا تبلیغات برای باشگاه ورزشی اهمیت دارد؟

طبق آمار Policy Advice، در جهان بیش از ۲۰۱هزار باشگاه ورزشی وجود دارد و حجم این بازار به ۸۷.۲۳میلیارد دلار می‌رسد. این اعداد در حالی به دست آمده‌اند که در سالیان اخیر به خاطر پاندمی کرونا بسیاری از باشگاه‌های ورزشی فیزیکی تعطیل شده‌اند و جای خود را به باشگاه‌های مجازی داده‌اند. به‌طوری که طبق پیش‌بینی Allied Market Research، حجم بازار این نوع از باشگاه‌ها در سال ۲۰۳۲ به ۲۵۰میلیارد دلار خواهد رسید! اینجاست که شاید کم‌کم به این آگاهی برسید که چرا تبلیغات باشگاه ورزشی اهمیت دارد.

جدا از آینده‌ای که برای باشگاه‌های ورزشی پیش‌بینی می‌شود و نیازی که شما به جذب مشتریان بیشتر دارید، شما با تبلیغ باشگاه ورزشی و یا به‌طور کلی‌تر بازاریابی برای آن، می‌توانید با اعضای حال حاضر باشگاه دائماً در تعامل باشید و احساس ارزشمندبودن را در آن‌ها ایجاد کنید. این حس ارزشمندبودن دقیقاً همان چیزی است که به شما در ادامۀ راه کمک بسیاری می‌کند. از دیگر دلایل اهمیت تبلیغات باشگاه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جبران مافات مشتریان ازدست‌رفته بعد از رویدادهای خاص مانند نوروز، پایان تعطیلات تابستان و…؛
  • برخورداری از پایگاه مشتری ثابت؛
  • نمایش اعتبار و محبوبیت در سطح شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و… .

سث گادین (Seth Godin)، کارآفرین و سخنران معروف حوزۀ کسب‌وکار، دربارۀ بازاریابی جملۀ زیبایی دارد:

«بازاریابی دیگر دربارۀ چیزهایی که می‌سازید [می‌فروشید] نیست، بلکه دربارۀ داستانی است که تعریف می‌کنید.»

این جمله کاملاً توضیح می‌دهد که در دنیای مدرن امروزی دیگر تبلیغات فله‌ای، تخفیفات فیک و… کارایی ندارد و برای رقابت باید بتوانید داستان تعریف کنید.

انواع تبلیغات برای باشگاه

– فراموشش کن! همین یه بنر تو خیابون کافیه! تازه هرچی مشتری جدید بیاد، می‌ره ما رو به بقیه معرفی می‌کنه!

وقتی صحبت از تبلیغات باشگاه ورزشی می‌شود، امثال این جمله‌ها شاید طرز فکر بسیاری از صاحبان کسب‌وکار باشد! فارغ از اینکه چقدر در این حوزه حرفه‌ای هستید و چقدر به تبلیغات دهان‌به‌دهان باور دارید، حضور دائمی شما در فضای دیجیتال و البته فضای سنتی تبلیغات و بازاریابی، فاکتوری ضروری برای زنده‌ماندن کسب‌وکارتان محسوب می‌شود! در ادامه به ۱۰ روش تبلیغ باشگاه ورزشی اشاره می‌کنیم.

نکتۀ مهم: تمامی روش‌های زیر لزوماً یک «تبلیغ» محسوب نمی‌شوند. مثلاً داشتن سایت به‌خودی‌خود تبلیغ نیست، اما سلسله کارها و فعالیت‌هایی که به‌واسطۀ داشتن سایت یا حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، باعث تبلیغ باشگاه ورزشی شما خواهد شد. در ادامه بیشتر در‌این‌باره توضیح می‌دهیم.

۱) تأسیس سایتی کاربرپسند

اولین یا دومین نقطۀ تماس افراد با کسب‌وکارها، در ۵۴% مواقع مصادف می‌شود با جست‎‌وجوی آن کسب‌وکار در فضای آنلاین! این آماری است که Bright Local به ما می‌دهد. یعنی مشتریان بالقوه اگر دفعۀ اول هم این کار را انجام ندهند، در دفعۀ بعدی که چیزی از شما می‌شنوند یا قصد برقراری ارتباط با شما را دارند، اسم شما را در یک شبکۀ اجتماعی یا گوگل جست‌وجو می‌کنند! پس چه بهتر که در این مواقع سراغ سایت شما بروند. سایتی که:

  • به‌سادگی بتوانند در آن بگردند.
  • دارای اطلاعات کامل شامل ساعات کاری، آدرس، شماره‌تلفن، شهریه و… باشد.
  • در موتورهای جست‌وجو هم حضور داشته باشد.
  • ریسپانسیو باشد؛ یعنی در موبایل به‌خوبی نمایش داده شود.
  • سرعت بارگذاری آن بالا باشد.
  • طوری طراحی شده باشد که مشتری سریع به چیزی که می‌خواهد برسد.

حالا ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که برای تبلیغ باشگاه ورزشی خودم چگونه باید یک سایت داشته باشم؟ درکلاس‌های آموزشی HTML و CSS شرکت کنم؟ پاسخ قطعاً خیر است. در جدول زیر به مقایسۀ سایت‌سازهای آنلاین که برای یک باشگاه ورزشی نیز می‌توانند استفاده شوند اشاره کرده‌ایم تا تصمیم‌گیری برای شما راحت شود.

مقایسهٔ سایت‌سازهای آنلاین
* قیمت‌ها مبنی بر تعرفه‌های اعلامی در سال ۱۴۰۲ است.

شما برای داشتن یک سایت می‌توانید از وردپرس هم استفاده کنید که البته به مقداری دانش فنی نیاز دارد و در ادامه پشتیبانی سایت هم بر عهدۀ خودتان خواهد بود.

۲) سئوی محلی

کمتر پیش می‌آید کسی باشگاه ورزشی‌ای را انتخاب کند که بیشتر از دوسه ایستگاه مترو یا نهایتاً یک کورس تاکسی یا یکی‌دو چهارراه و میدان بیشتر با محل زندگی خودش فاصله دارد. به‌طور کلی، باشگاه‌های ورزشی جزو کسب‌وکارهای محلی محسوب می‌شوند و همین محلی (Local) بودن به شما اجازه می‌دهد که از سئوی محلی بیشترین استفاده را ببرید.

حالا سئوی محلی چیست؟ سئوی محلی روندی است که در آن خود را به مخاطبان محلی‌تان می‌شناسانید؛ یعنی اگر کسی در گوگل «باشگاه‌های ورزشی اطراف من» یا «باشگاه‌های ورزشی در تهرانپارس» را جست‌وجو کرد، شمایی که در آن محدوده هستید به آن فرد نشان داده شوید.

نمونه‌ای از سیٔوی محلی یک باشگاه ورزشیبرای بهینه‌کردن سئوی محلی باید:

  • در محتوای سایت از کلمات کلیدی محلی (مانند نام شهر، محله، خیابان و…) استفاده کنید.
  • مطمئن شوید اطلاعات باشگاه شامل نام، آدرس و شماره‌تلفن همیشه در سایت ثبت شده باشد.
  • باشگاه ورزشی خود را در گوگل‌مپ ثبت کنید.

برای ثبت باشگاه ورزشی خود در گوگل ۲ راه دارید:

  • راه اول: می‌توانید به‌عنوان یک کاربر در گوگل‌مپ سراغ بخش افزودن کسب‌وکار بروید و باشگاه ورزشی خود را با افزودن اطلاعات لازم مانند آدرس، ساعات کاری، عکس و… ثبت کنید. بعد از انجام این کار، نوبت گوگل است که وجود این کسب‌وکار را تأیید کند. این کار ممکن است زمان زیادی ببرد و یا حتی توسط گوگل تأیید نشود، اما راهی آسان و رایگان است.
  • راه دوم: ایجاد یک حساب کاری در Business Profile گوگل به‌عنوان یکی از راه‌های رایگان تبلیغ باشگاه ورزشی محسوب می‌شود که به خاطر تحریم، توسط ما ایرانی‌ها قابل استفاده نیست. البته افراد بسیاری هستند که ادعا می‌کنند می‌توانند پروفایل تجاری شما را در گوگل ایجاد کنند.

درنهایت، همان راه اول برای بیشتر افراد کافی است و شما به‌راحتی می‌توانید مخاطبان محلی زیادی جذب کنید. همچنین می‌توانید باشگاه ورزشی خود را در نقشه‌های داخلی مانند نشان و بلد نیز ثبت کنید.

۳) تولید محتوای منحصربه‌فرد

همه‌چیز به تولید محتوا بستگی دارد! یعنی به هر نوع از تبلیغات باشگاه ورزشی نگاه می‌کنیم، به یک شکل خاص از محتوا نیاز داریم و از همه مهم‌تر هم تولید محتوای متنی منحصربه‌فرد است؛ محتوایی که قرار است در گوگل برای شما رتبه کسب کند.

البته در این بین باید توجه داشته باشید که عبارات کلیدی عمومی این حوزه بسیار رقابتی است و شما باید در‌عین‌حال که روی این عبارات محتوا تولید می‌کنید، محتواهایی با عبارات کلیدی محلی نیز بنویسید. همین مطالب محلی است که درنهایت آن مخاطب اصلی و مشتری بالقوۀ شما را به خودش جذب می‌کند. به عناوین زیر توجه کنید:

  • بهترین حرکات ورزشی خارج از خانه در [نام محله، شهر، استان و…]؛
  • بهترین مکان برای پیاده‌روی در [نام محله، شهر، استان و…]؛
  • در [نام محله، شهر، استان و…] کجا وسایل ورزشی ارزان بخریم؟

۴) بازاریابی و تبلیغات ویدئویی

یکی از راه‌های جذاب تبلیغات باشگاه ورزشی، استفاده از ویدئو است؛ چون در یک باشگاه ورزشی فاکتورهایی که باعث می‌شوند افراد آنجا را انتخاب کنند کاملاً مشخص است:

  • امکانات باشگاه مانند بوفه، سرویس بهداشتی، ادوات ورزشی، حمام، رختکن و…؛
  • متراژ کلی باشگاه که در زمان شلوغی برای خیلی‌ها اهمیت دارد؛
  • نحوۀ تمرین‌دهی مربیان؛
  • نوع تمرین‌هایی که در باشگاه قابل انجام است.

تمامی این موارد می‌توانند به اشکال مختلف ویدئو در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک گذاشته شوند؛ از آپارات و یوتیوب گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و حتی داخل خود سایت شما.

۵) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

طبق آمار PerfectGym، با بررسی حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی ۱۰۰ باشگاه ورزشی مختلف، مشخص شد که ۸۲% آن‌ها به‌طور روزانه در فیس‌بوک یا اینستاگرام فعالیت دارند و این فعالیتِ دائمی مشخصاً بدون دستاورد نیست!

شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص آن‌هایی که بیشتر یا تماماً ویدئومحور هستند، مانند تیک‌تاک، می‌توانند میزان تعامل افراد با باشگاه ورزشی شما را به‌شدت افزایش دهند؛ به‌طوری که هم اعضای کنونی باشگاه را در تعامل نگه می‌دارند و هم به مشتریان بالقوه نشان می‌دهند که باشگاه شما چه شکلی است، در آن چه می‌گذرد و چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد.

۶) استفاده از بازاریابی ارجاعی

در خیلی از مواقع خود اعضای باشگاه شما می‌توانند تبلیغ‌کنندۀ باشگاه باشند. به این شکل که شما باید در وهلۀ اول امکانات و خدمات خوبی در اختیار آن‌ها قرار دهید و در قدم دوم یک پلن هدیه یا تخفیف در ازای معرفی مشتری جدید ایجاد کنید تا مشتریان حال حاضر شما، دوستان و آشنایان خود را نیز به باشگاه بیاورند و بعد از قطعی‌شدن ثبت‌نام خودشان و کسی که آورده‌اند، هردو هدیه‌ای دریافت کنند.

مهم‌ترین بخش استفاده از بازاریابی ارجاعی این است مطمئن شوید اعضای باشگاه شما می‌دانند که چنین پلن تشویقی‌ای وجود دارد. برای معرفی این پلن می‌توانید آن را در سایت خود تبلیغ کنید، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و حتی به‌شکل پیامک یا ایمیل، افراد را از آن مطلع سازید.

۷) تبلیغات در اینستاگرام

تنها راهی که می‌شود مانع حضور افراد در اینستاگرام شد، قطع کلی اینترنت است، وگرنه فیلترینگ چندلایه و مسدودکردن قندشکن‌ها هم تأثیر چندانی بر استفاده از این پلتفرم ندارد و حیف است که برای تبلیغات باشگاه ورزشی سراغ تبلیغات در اینستاگرام نروید. برای تبلیغات در اینستاگرام می‌توانید:

  • با یک ورزشکار معروف یا صرفاً حرفه‌ای که فالوئرهای زیادی دارد همکاری کنید.
  • با یک فروشگاه ابزار و پوشاک ورزشی همکاری کنید.
  • اگر محله، شهر یا منطقۀ شما صفحۀ اختصاصی دارد، با آن همکاری کنید.
  • از اینفلوئنسرهایی که واقعاً بین افراد محبوبیت دارند بخواهید باشگاه شما را تبلیغ کنند.

محتوای این تبلیغات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پاسخ به سؤالات احتمالی افراد؛
  • توضیح دربارۀ نوع خاصی از تمرین که در باشگاه قابل انجام است؛
  • نشان‌دادن امکانات باشگاه؛
  • معرفی مربیان باشگاه؛
  • ساخت ریلزهای ترند با محوریت فعالیت‌های ورزشی.

۸) تبلیغات پیامکی

شاید سایر اشکال تبلیغات باشگاه ورزشی مانند تبلیغات نیتیو و بنری برای کسب‌وکارهایی که ماهیت محلی دارند مناسب نباشد، اما تبلیغات پیامکی می‌تواند در بسیاری از موارد کارگشا باشد. با استفاده از تبلیغات پیامکی می‌توانید:

  • افراد را از تخفیفات دوره‌ای مطلع کنید.
  • افتتاح سری دستگاه‌های جدید یا خدمات جدید باشگاه را به گوششان برسانید.
  • تغییر آدرس احتمالی یا ساعات کاری را به آن‌ها اطلاع دهید.
  • خبر اضافه‌شدن قابلیت‌های جدید مانند اپلیکیشن موبایل را منتشر کنید.

در بعضی از روزهای سال این بازاریابی پیامکی می‌تواند تأثیر بسیاری روی نرخ تبدیل و همچنین نرخ بازگرداندن افراد به باشگاه داشته باشد؛ مانند اوایل روزهای تابستان و بعد از اتمام امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها با عنوان «یک تفریح سالم»، بعد از تعطیلات عید با عنوان «خارج‌شدن از رخوت و شروع هدفمند سال نو» و… .

box

آپارات


به صورت کاملا هدفمند تبلیغ کنید!
کلیک کنید

۹) افیلیت مارکتینگ

شاید تصور اکثریت این باشد که افیلیت مارکتینگ یا همان مشارکت در فروش، بیشتر برای فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌هایی که خدمتی ارائه می‌دهند مفید باشد، اما برای تبلیغات باشگاه ورزشی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

افیلیت مارکتینگ درواقع روندی است که در آن با همکاری افرادی خارج از باشگاه تلاش می‌شود کسانی که ممکن است به باشگاه شما علاقه‌مند باشند، به شما معرفی شوند؛ یعنی مثلاً فلان فروشگاه پوشاک ورزشی وقتی می‌بیند که فردی به دنبال خرید یک جفت کتانی مناسب دویدن است، باشگاه شما را که تردمیل‌های به‌روزی دارد به او معرفی می‌کند.

این سبک از تبلیغات از آن جهت برای باشگاه شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود که آن افراد معرفی‌شده احتمالاً به آن فرد معرفی‌کننده اعتماد داشته‌اند و از سر این اعتماد و احترام به آن‌ها، سراغ باشگاه شما آمده‌اند.

ازجمله افراد یا مکان‌هایی که شما می‌توانید افیلیت مارکتینگ را به کمک آن‌ها پیش ببرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پزشک‌ها؛
  • فیزیوتراپیست‌ها؛
  • فروشندگان مکمل‌های ورزشی؛
  • فروشگاه‌های پوشاک بدن‌سازی؛
  • مربیان شخصی.

شما می‌توانید به اشکال مختلف به این افراد انگیزه بدهید؛ مانند ارائۀ تخفیف به خودشان، تعیین مبلغی ثابت یا درصدی از شهریۀ هرکسی که به باشگاه معرفی می‌کنند.

۱۰) تبلیغات سنتی و فیزیکی

درنهایت، ماجرا از این قرار است که شما احتمالاً با افراد همان محلی که در آن ساکن هستید سروکار خواهید داشت؛ پس انجام تبلیغات سنتی برای شما الزامی است! باشگاه شما در تهران، قرار نیست از اراک مشتری داشته باشد.

پس در‌عین‌حال که باید یک محتوای دیجیتالی مثلاً با عنوان «نحوۀ درست شنا سوئدی رفتن» برای مخاطبان کشوری و جهانی تولید کنید، هم‌زمان باید مشتریان بالقوۀ خود را از خیابان‌ها و کوچه‌های اطرافتان نیز جذب کنید. برای تبلیغات سنتی می‌توانید:

  • تراکت تبلیغاتی چاپ کنید و آن را به افراد بدهید، در خانه‌ها بیندازید یا با همکاری سوپرمارکت محل، آن‌ها را در کیسه‌های پلاستیکی قرار دهید که اجناس مشتریان را در آن می‌گذارند.
  • بنر چاپ کنید. می‌توانید در قسمت‌های شلوغ محلۀ خود که معمولاً شهرداری جایگاه‌هایی را برای تبلیغات اجاره می‌دهد، یک بنر نصب کنید و اطلاعات باشگاه را در آن ثبت کنید.
  • استندهای تبلیغاتی خریداری کنید و با همکاری پاساژها و مغازه‌داران، آن‌ها را در مغازه یا در قسمت‌های پررفت‌وآمد پاساژ قرار دهید.
  • باشگاه خود را روی بیلبوردهای چسبیده به پل عابر پیاده تبلیغ کنید.

نمونه متن تبلیغاتی برای باشگاه ورزشی

  • اگر دنبال فردایی متفاوت هستی، امروز بیشتر به خودت فشار بیار! [نام باشگاه ورزشی].
  • انجامش بده چون بقیه گفتن تو نمی‌تونی!
  • سال جدید و اندام جدید.
  • اینجا جاییه که باید از منطقۀ امنت خارج شی!
  • ذهن و بدنت رو هم‌زمان تمرین بده.
  • موفقیت سراغ کسایی که جا می‌زنن نمی‌ره.
  • این همون شنبه‌ایه که منتظرش بودی، شروع کن!
  • [نام باشگاه ورزشی] سازندۀ بدن و ذهن بهتر!
  • [نام باشگاه ورزشی] تبدیل‌کنندۀ معمولی به خارق‌العاده.
  • ما به تو توی ساختن عضله‌هات کمک می‌کنیم.
  • یک ساعت پیش ما باش، بعد هرچی خواستی نوش جان کن!
  • بهترین مکان برای گذراندن وقت ارزشمندت [نام باشگاه ورزشی].
  • یه چیز قوی‌تر رو شروع کن.
  • منحصربه‌فردشدن از آماده‌شدن میاد.

درنهایت…

ممکن است خیلی‌ها برای تبلیغات باشگاه ورزشی به شما روش‌های دیگری هم پیشنهاد کنند؛ مانند تبلیغات روی بدنۀ اتوبوس، تبلیغات در مترو، تبلیغات در تلویزیون و…؛ اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که یک باشگاه ورزشی درنهایت یک کسب‌وکار محلی است.

به عبارت دیگر، کسی قرار نیست کیلومترها از آزادی تا تهرانپارس را چندین ساعت در ترافیک و شلوغی گز کند تا به باشگاه شما بیاید و شما باید برای تبلیغات، به تبلیغات محلی به اشکال مختلف مانند سئوی محلی، تبلیغات سنتی و… متمایل باشید. در‌عین‌حال هم باید برای جذب سرنخ و مخاطب عمومی برای محتواهای عمومی و احتمالاً خدمات عمومی‌ای که ارائه می‌دهید، مانند ارائۀ برنامۀ تمرینی یا رژیم غذایی، نگاهی وسیع‌تر داشته باشید.

۵/۵ | (۳ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.