تبلیغات محلی چیست؟ + بهترین استراتژی‌ها برای شروع

10 مزیت کلیدی تبلیغات محلی

روزی روزگاری همۀ تبلیغات، محلی بودند. اما ظهور نوآوری‌هایی مانند ماشین چاپ، رادیو، تلویزیون و در سال‌های اخیر، اینترنت و ابزارهای بازاریابی دیجیتال، تبلیغ کسب‌وکارها در مناطق جغرافیایی وسیع را آسان کرده‌ است. درواقع، هیچ بعید نیست که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک نیز وسوسه شوند که از تبلیغات محلی به‌طور کامل چشم‌پوشی کنند؛ اما بهتر است در برابر این تمایل مقاومت کنید. تبلیغات محلی همچنان می‌توانند نقش مهمی در استراتژی‌های بازاریابی شما ایفا کنند.

در این مطلب از وی‌پدیا به شما می‌گوییم که تبلیغات محلی چیست، چرا مهم است، چه مزایایی دارد و با چه استراتژی‌هایی قابل اجراست.

فهرست مطالب

تبلیغات محلی چیست؟

تبلیغات محلی (Local Advertising) یک استراتژی بازاریابی است که مخاطبان نزدیک به محل کسب‌وکار شما را هدف قرار می‌دهد.

این نوع تبلیغات شامل ارسال پیام‌هایی مربوط به بازار محلی است که به جذب مشتریان نزدیک کمک می‌کند. نمونه‌هایی از تبلیغات محلی عبارت‌اند از:

  • پخش آگهی در محله‌های اطراف؛
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی با هدف شعاع محلی؛
  • انتشار آگهی در روزنامه‌ها و نشریات محلی؛
  • مشارکت با سایر کسب‌وکارهای محلی؛
  • میزبانی یک رویداد عمومی برای جامعۀ محلی؛
  • و… .

هنگامی که به‌صورت محلی تبلیغ می‌کنید، با جامعۀ اطراف خود درگیر می‌شوید و نیازهای آن‌ها را می‌شناسید. آن‌ها نیز کسب‌وکار شما را می‌شناسند، درمورد آن با دوستان خود صحبت می‌کنند و از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان به معرفی کسب‌وکار شما کمک می‌کنند و حضور شما در بازار را گسترش می‌دهند.

در تبلیغات محلی، برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک شرکت، هم از شیوه‌ها و ابزارهای سنتی و هم از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌شود که می‌توانند رایگان یا پولی باشند.

چرا تبلیغات محلی مهم است؟

هرچند تمدن بشری هزاران سال برپایۀ تجارت محلی پیش رفته است، اما اکنون در عصر دیجیتال به سر می‌بریم و می‌توانیم هر چیزی را که بخواهیم از هر کجای جهان بخریم، بدون اینکه خانه را ترک کنیم. شاید کمی عجیب باشد که بدانید هنوز هم هیچ‌چیز بهتر از یک فروشگاه محلی نیست. به ۲ آمار زیر توجه کنید:

  1. در سال ۲۰۲۲، ۷۲٪ از افرادی که یک محصول یا خدمت محلی را به‌صورت آنلاین جست‌وجو کرده‌اند، درنهایت به یک فروشگاه در فاصلۀ ۸ کیلومتری خود سر زده‌اند.
  2. اگرچه خریدهای آنلاین در حال افزایش است، اما در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در سطح ثابتی باقی مانده است؛ برای مثال، تنها یک‌پنجم از کل فروش خرده‌فروشی در کشوری مانند آمریکا را شامل می‌شود.

به همین دلیل است که کسب‌وکارهای محلی هرگز نباید در به‌کارگیری استراتژی‌ تبلیغات محلی کوتاهی کنند. شما ‌باید تبلیغات محلی را جدی بگیرید؛ زیرا کمک می‌کند:

  • کسب‌وکار کوچک خود را در معرض دید قرار دهید؛
  • ترافیک فیزیکی و ترافیک آنلاین بیشتری جذب کنید؛
  • نرخ تبدیل و فروش بالاتری داشته باشید؛
  • مشتریان را هرچه بیشتر به بازاریابی دهان‌به‌دهان ترغیب کنید و از آن طریق، جذب مشتریان جدید و فروش بیشتری داشته باشید.

۱۰ مزیت کلیدی تبلیغات محلی

یک استراتژی تبلیغات محلی قوی، مزیت‌های بسیاری دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱) ایجاد یک جامعۀ محلی

تبلیغات محلی به شما کمک می‌کند تا در بین بهترین مخاطبان هدف خود دیده شوید و بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این اتفاق می‌تواند به شکل‌گیری و ایجاد یک جامعۀ محلی در اطراف برند شما کمک کند و فرصت‌های بیشتری برای تعامل با مشتریان، تقویت برند و حضور محلی شما فراهم کند.

۲) جذب مشتریان جدید

همیشه مشتریان جدیدی در نواحی اطراف پیدا می‌شوند؛ افرادی که تازه در منطقه ساکن شده‌اند یا کسانی که از طریق بازاریابی دهان‌به‌دهان از وجود کسب‌وکار شما آگاه می‌شوند. با تبلیغات محلی می‌توانید به مشتریان بالقوۀ جدیدی در منطقۀ خود دست یابید که تا امروز از کسب‌وکار شما خبر نداشته‌اند یا بی‌اعتنا از کنار آن رد می‌شده‌اند.

۳) ایجاد فرصت‌های مشارکت و همکاری

تبلیغات محلی فرصت‌ خوبی برای ایجاد روابط با سایر کسب‌وکارهای محلی است. رویدادهای محلی یکی از بهترین بسترها برای این مشارکت و همکاری است.

۴) مقرون‌به‌صرفه‌بودن

بسیاری از روش‌های تبلیغات محلی، رایگان‌ یا خیلی کم‌هزینه‌اند. برای مثال، سایت‌های دایرکتوری، مانند Google my Business و Bing Places for Business رایگان‌اند. به‌علاوه، با تبلیغات محلی برای مخاطبان متمرکز و بالقوه، می‌توانید بیشترین بهره را از بودجۀ تبلیغاتی خود ببرید.

۵) حفظ مشتریان فعلی

تبلیغات محلی، شما را جلوی چشم مشتریان فعلی‌تان نگه می‌دارد. با ارائۀ پیشنهادات ویژه، شرکت در رویدادها و برنامه‌‌های محلی یا راه‌اندازی کمپین‌های ایمیلی برای جامعۀ محلی، می‌توانید مشتریان را ترغیب کنید که از فروشگاه شما بازدید کنند و بارها و بارها با شما تعامل داشته باشند.

۶) تسلط بر بازار محلی و پیشی‌‌گرفتن از رقبا در آن بازار

تبلیغات محلی به شما این امکان را می‌دهد که در یک منطقۀ جغرافیایی از رقبا پیشی بگیرید. برای مثال، تبدیل‌شدن به نام شماره ۱ لوازم باغبانی در سطح ملی، احتمالاً برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک هدفی مقرون‌به‌صرفه نیست، اما رسیدن به این رتبه در یکی از مناطق تهران، می‌تواند قابل دسترسی باشد.

۷) ارائۀ امکاناتی برای تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند بر دستیابی به افرادی با ویژگی‌های خاص، ازجمله دارای موقعیت مکانی مشترک تمرکز می‌کند. ازآنجایی‌که تبلیغات محلی نسبت به یک کمپین تبلیغاتی ملی مخاطبان هدف کمتری را هدف قرار می‌دهد، کسب‌وکارها می‌توانند از فرهنگ عامیانه، آداب و رسوم و عادات محلی برای تولید و توزیع پیام‌های بازاریابی محلی خود به نحو بسیار مؤثری استفاده کنند.

۸) افزایش ترافیک فروشگاه‌های فیزیکی

اگر یک فروشگاه فیزیکی دارید، تبلیغات در محدودۀ اطراف فروشگاه می‌تواند آگاهی از برند را در منطقه افزایش دهد و مشتریان محلی بیشتری را به داخل فروشگاه بکشاند. کمپین‌های تبلیغاتی ملی، ابزار کمتر مؤثری برای هدایت ترافیک به یک فروشگاه محلی هستند؛ زیرا اکثر مشتریانی که آن تبلیغات را می‌بینند به فروشگاه شما نزدیک نیستند.

۹) ارتقای شهرت برند

تبلیغات محلی می‌تواند شهرت شما را هم در جامعۀ محلی و هم خارج از آن بالا ببرد. برای مثال، ثبت نظرات مشتریان محلی وفادار می‌تواند به اعتبارسنجی کیفیت محصول یا خدمت شما به‌صورت آنلاین کمک کند. اگر یک رستوران محلی دارید، گردشگران با جست‌وجوی رستوران‌های منطقۀ شما و خواندن نظرات کاربران، جذب رستوران شما می‌شوند.

۱۰) افزایش ارجاعات محلی

ایجاد یک پایگاه مشتری محلی وفادار می‌تواند به انجام تبلیغات دهان‌به‌دهان توسط آن‌ها منجر شود و فروش شما در داخل و خارج از جامعۀ محلی را افزایش دهد. بسیاری از مشتریان به کسب‌وکارهای محلی افتخار می‌کنند و از معرفی آن‌ها به دوستان، اقوام یا آشنایان خود در سایر مناطق هیجان‌زده می‌شوند. شما می‌توانید از تکنیک‌های مختلف بازاریابی ارجاعی نیز برای افزایش و تقویت این ارجاعات کمک بگیرید.

بهترین استراتژی‌ها برای شروع تبلیغات محلی

چندین استراتژی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای انجام تبلیغات محلی خود استفاده کنید. در ادامه به معرفی بهترین استراتژی‌ها و نکات در این زمینه می‌پردازیم.

۱) همکاری متقابل با سایر کسب‌وکارهای محلی

انجام اقدامات مشترک با یک کسب‌وکار دیگر که مکمل کسب‌وکار شماست، توجه بیشتری را به هر دو برند جلب می‌کند.

بازاریابی مشارکتی می‌تواند هر چیزی باشد؛ از میزبانی مشترک یک رویداد تا یک پست مشترک در شبکه‌های اجتماعی. مزیت اصلی همکاری متقابل برای بازاریابی و تبلیغات این است که شما در معرض مخاطبان جدید و متفاوتی قرار می‌گیرید که احتمالاً به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه‌ دارند. این امر، به جذب مشتریان جدید و فروش بیشتر کمک می‌کند.

چگونه این کار را به‌درستی انجام دهیم: با کسب‌وکارهایی که ارزش‌ها و طرز فکر مشابهی دارند همکاری کنید، حتی اگر در صنعت‌های دیگری باشند.

۲) ساختن فهرست مخاطبان برای تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی می‌تواند راهی عالی برای دستیابی به مشتریان بالقوه باشد، به شرطی که از قانون طلایی پیروی کنید: هرزنامه ممنوع! فقط پیام‌هایی بفرستید که ارزش بالایی دارند و به ایجاد یک تصویر قوی از کسب‌وکار شما کمک می‌کنند.

برای این کار، ابتدا باید یک فهرست از مشتریانی که علاقه‌مند به دریافت پیام‌های شما هستند تهیه کنید. به روش‌های خلاقانه‌ای فکر کنید که می‌توانید از آن طریق افراد را جذب کنید تا در فهرست شما قرار گیرند؛ مانند ارائۀ تخفیف، هدایا و پیشنهادهای ویژه در ازای ثبت‌نام. قدم بعدی این است که مراقب پیام‌های خود باشید. تعداد زیاد پیام‌ها یا ارسال پیام‌های هرزنامه یا نامربوط، فقط مشترکان شما را آزار می‌دهد و به اعتبار و نام شما ضربه می‌زند.

چگونه این کار را به‌درستی انجام دهیم: فقط پیام‌هایی ارسال کنید که به مشتریان شما ارزش ارائه می‌دهند، خواه یک تخفیف اختصاصی باشد و خواه دعوت به یک رویداد محلی جالب یا هر چیز اغواکننده و جذاب دیگر.

۳) هدف‌گذاری جغرافیایی

هدف‌گذاری براساس موقعیت مکانی یکی از رموز موفقیت در تبلیغات محلی است، به‌خصوص برای تبلیغات موبایلی؛ زیرا درصد زیادی از مردم یک گوشی هوشمند دارند و به‌طور مداوم با آن کار می‌کنند. احتمالاً یکی از این کارها، جست‌وجو برای یافتن کسب‌وکارهای محلی است. بنابراین، هدف‌گذاری تبلیغات براساس مکان یا محله‌های خاص می‌تواند به‌سرعت ترافیک بیشتری را به‌سمت کسب‌وکار شما هدایت کند و باعث تقویت برندتان شود.

چگونه این کار را به‌درستی انجام دهیم: هنگام تعیین اهداف خود برای کمپین‌های تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات همسان در شبکه‌های اجتماعی، روی مکان تمرکز کنید. در نظر داشته باشید که هر پلتفرم تاکتیک‌ها و قوانین متفاوتی دارد که باید درمورد آن تحقیق کنید.

۴) حمایت مالی از رویدادهای محلی

حمایت‌ مالی از رویدادهای محلی می‌تواند راهی عالی برای شما باشد تا در جامعۀ محلی به رسمیت شناخته شوید. برای مثال، می‌توان به حمایت مالی از رویدادهای ورزشی، نمایشگاه‌های هنری، نمایشگاه‌های تجاری و جشنواره‌های موسیقی و صنایع دستی اشاره کرد.

همچنین می‌توانید میزبان رویدادهای کوچک‌تر باشید و از استعدادها، کارشناسان یا اینفلوئنسرهای محلی حمایت کنید. برای مثال، یک سخنرانی به صرف عصرانه با حضور یک مشتری محلی که دانش لازم را درمورد موضوع مورد علاقۀ مخاطبان هدف شما دارد، می‌تواند روشی مؤثر برای ایجاد ارتباط با مردم باشد.

چگونه آن را به‌درستی انجام دهیم: فقط رویدادهایی را انتخاب کنید که با ارزش‌های کسب‌وکار شما همسو باشند. برای حداکثر تأثیر، روش‌های تبلیغات سنتی مانند اطلاع‌رسانی مطبوعاتی و گزارش‌های رادیویی را با تبلیغات شبکه‌های اجتماعی ترکیب کنید.

box

فیلیمو


آشنایی با تبلیغات ویدئویی در فیلیمو
کلیک کنید

۵) میزبانی کارگاه‌ها/گردهمایی‌ها

کارگاه‌ها و جلسات می‌توانند راه مؤثری برای افزایش آگاهی از برند شما باشند. برای نمونه، یک شرکت تولیدکنندۀ ظروف سفالی که میزبان یک کارگاه سفالگری است می‌تواند وفاداری مشتریان قبلی خود را افزایش دهد و با آموزش یک مهارت به آن‌ها، مشتریان بسیار دیگری نیز به دست آورد.

چگونه این کار را به‌درستی انجام دهیم: با مشتریان خود صحبت کنید تا بفهمید آن‌ها به چه چیزهایی علاقه دارند و براساس آن یک کارگاه یا جلسۀ منحصربه‌فرد ترتیب دهید که شرکت‌کنندگان را جذب کند و رویدادی به‌یادماندنی را رقم بزند.

۶) ایجاد یک جامعۀ مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی

ایجاد یک جامعۀ شبکه‌های اجتماعی ارزش زیادی دارد؛ زیرا جوامع باعث ایجاد تعامل می‌شوند. برای مثال، هر بار که دنبال‌کنندگان اینستاگرام شما پستی را لایک می‌کنند یا کامنت می‌گذارند، حضور شما را در شبکه‌های اجتماعی تقویت می‌کنند و مشتریان بالقوۀ بیشتری را به پروفایل‌ شما جذب می‌کنند.

چگونه این کار را به‌درستی انجام دهیم: اگرچه یک جامعۀ شبکه‌های اجتماعی جنبۀ مجازی دارد، اما مطمئن شوید که روی جنبۀ محلی آن تمرکز کرده‌اید. از گروه برای گفت‌وگو دربارۀ مسائل محلی و تبلیغ رویدادهای محلی استفاده کنید.

۷) تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی یا خارج از خانه، تمام تبلیغاتی است که در شهر می‌بینید و شامل بیلبوردها، ویترین مغازه‌ها، پوسترها، بیلبوردهای دیجیتال، تبلیغات ایستگاه‌ اتوبوس و… می‌شود. این نوع تبلیغات، به جلب توجه مخاطبان و انتقال پیام برندهای محلی بسیار کمک می‌کنند.

چگونه این کار را به‌درستی انجام دهیم: متناسب با بودجۀ خود، بهترین زمان و مکان را برای انجام این تبلیغات انتخاب کنید. برای مثال، تبلیغات ایستگاه‌ اتوبوس می‌تواند برای نمایش تبلیغات در زمان اوج مصرف برنامه‌ریزی شود و به جلب علاقۀ مخاطبان کمک کند.

۸) خبرنامۀ ایمیلی

یک خبرنامۀ ایمیلی، راهی مؤثر و مقرون‌به‌صرفه برای ارتباط شما با مشتریان است. با ابزارهای آنلاین مناسب می‌توانید با هزینه‌ای اندک یا رایگان یک خبرنامۀ دیجیتالی بسازید و آن را برای فهرست مخاطبان خود ارسال کنید. اگر خرید آنلاین یا خرید تلفنی را پیشنهاد می‌کنید، یک لینک یا دکمۀ تماس مستقیم به آن اضافه کنید تا خرید مستقیم از خبرنامه برای مخاطبان آسان باشد.

چگونه این کار را به‌درستی انجام دهیم: در ارسال خبرنامه زیاده‌روی نکنید تا مشتریان از شما بیزار و دلزده نشوند.

۹) گوگل مای بیزنس (Google My Business)

داشتن یک صفحۀ Google My Business برای کسب‌وکارهای محلی یکی از استراتژی‌های کلیدی سئو است که به شما کمک می‌کند حضور خود در جست‌وجوی Google و Google Maps را مدیریت کنید.

پس از درخواست پروفایل گوگل مای بیزنس و تأیید آن توسط گوگل، می‌توانید اطلاعات مورد نیاز مشتریان، مانند آدرس فروشگاه، ساعات کاری، شماره‌تلفن، آدرس سایت، عکس‌‌ و یک توضیح را اضافه کنید. همچنین می‌توانید آدرس کسب‌وکار خود را در گوگل ‌مپ (Google Maps) وارد کنید تا رتبه‌تان در نتایج جست‌وجوی گوگل بهینه شود.

فراموش نکنید که اضافه‌کردن سؤالات متداول، جمع‌آوری نظرات مشتریان و پاسخ‌دادن به آن‌ها، پست‌کردن به‌روزرسانی‌ها و… ارتباط شما با مشتریان را قوی‌تر می‌کند.

چگونه این کار را به‌درستی انجام دهیم: اطلاعات پروفایل گوگل مال بیزنس خود را همواره به‌روز نگه دارید، مرتب به آنجا سر بزنید و نگذارید سؤال‌ها و نظرات مشتریان خاک بخورد.

سخن آخر

با هر بودجۀ تبلیغاتی، شما می‌توانید اکثر ایده‌های تبلیغاتی را که در این مطلب فهرست کردیم پیاده‌سازی کنید. ابتدا چندین استراتژی‌ تبلیغاتی مختلف را به کار بگیرید و آن‌ها را با معیارهای صحیح بسنجید تا متوجه شوید کدام‌یک برای کسب‌وکار شما بهتر عمل می‌کنند. فراموش نکنید که اگر یک کسب‌وکار محلی هستید، تبلیغات محلی می‌تواند کلید موفقیت شما برای جذب مشتریان بیشتر باشد.

در صورت تمایل، از آژانس تبلیغات آنلاین صباویژن برای ساختن تبلیغات محلی قدرتمند کمک بگیرید.

سؤالات متداول

تبلیغات محلی چیست؟


تبلیغات محلی (Local Advertising) یک استراتژی بازاریابی است که مخاطبان نزدیک به محل کسب‌وکار شما را هدف قرار می‌دهد. این نوع تبلیغات شامل ارسال پیام‌هایی مربوط به بازار محلی است که به جذب مشتریان نزدیک کمک می‌کند.

نمونه‌هایی از تبلیغات محلی کدام است؟


نمونه‌هایی از تبلیغات محلی عبارت‌اند از: پخش آگهی در محله‌های اطراف، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی با هدف شعاع محلی، انتشار آگهی در روزنامه‌ها و نشریات محلی، مشارکت با سایر کسب‌وکارهای محلی، میزبانی یک رویداد عمومی برای جامعۀ محلی و… .

چرا تبلیغات محلی مهم است؟


تبلیغات محلی به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را در معرض دید قرار دهید، ترافیک فیزیکی و ترافیک آنلاین بیشتری را جذب کنید، نرخ تبدیل سرنخ بالاتری داشته باشید، مشتریان را هرچه بیشتر به بازاریابی دهان‌به‌دهان ترغیب کنید و از آن طریق، جذب مشتریان جدید و فروش بیشتری داشته باشید.

آیا تبلیغات محلی رایگان است؟


برخی از روش‌های تبلیغات محلی ازجمله ایجاد فهرست‌های تجاری، خبرنامۀ ایمیلی، سئوی محلی و برچسب‌گذاری جغرافیایی محتوای شبکه‌های اجتماعی رایگان‌ا‌ند؛ اما برخی روش‌های تبلیغاتی دیگر مانند تبلیغات گوگل، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و تبلیغات بیلبوردی به بودجه نیاز دارند.

۵/۵ | (۳ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.