بررسی کامل بهترین روش تبلیغ اپلیکیشن در سال ۲۰۲۴

ترندهای تبلیغاتی و روش‌های کلی تبلیغ اپلیکیشن

صبح زود احتمالاً آلارم موبایل، ما را بیدار می‌کند. بسیاری بعد از بیدارشدن از اسنپ و تپسی و… برای رفتن به محل کارشان استفاده می‌کنند. در طول مسیر در اپلیکیشن‌های مختلف به پادکست یا کتاب صوتی گوش می‌دهند یا کتاب می‌خوانند، به محل کار که می‌رسند برای مایحتاج شرکت از سوپرمارکت‌های آنلاین خرید می‌کنند، در زمان استراحت با استفاده از اپلیکیشن‌ها کارهای بانکی خود را انجام می‌دهند و این ماجرا تا هنگام خواب ادامه دارد!

این زندگیِ متکی به موبایل و اپلیکیشن‌ها، زمانی برای شمای صاحب کسب‌وکار که ازقضا یک نرم‌افزار موبایلی هم دارید سودمند خواهد بود که بدانید تبلیغ اپلیکیشن چگونه باید انجام شود. این مطلب از وی‌پدیا قرار است این موضوع را برای سال ۲۰۲۴ بررسی کند.

منظور از تبلیغ اپلیکیشن چیست؟

تبلیغ اپلیکیشن (App Promotion) یک روند استراتژیک است که دیده‌شدن اپ شما را افزایش می‌دهد و باعث جذب پایگاه کاربر هدف می‌شود. کل این روند شامل تعامل با کاربران احتمالی در نقاط تماس مختلف، ایجاد آگاهی از برند و شکل‌دادن به یک جامعه حول‌وحوش اپلیکیشن است.

البته تبلیغ اپلیکیشن موضوعی فراتر از صرفاً یک تبلیغ است، چون شما قرار است در این روند کاری کنید که محصول نرم‌افزاری شما در بازاری به‌شدت شلوغ و اشباع‌شده دیده شود و توجه کاربران بالقوه را جلب کند.

از سمت دیگر، باید به این نکته توجه داشت که ازآنجاکه عمدۀ کاربران فضای وب و اپلیکیشن‌ها را کاربران موبایل تشکیل می‌دهند، تبلیغ در این فضا نیز به همان میزان بیشتر است. طبق آمار Business of Apps فقط در آمریکا کاربران گوشی‌های هوشمند بیش از ۲۰۸میلیارد ساعت در اپلیکیشن‌ها وقت گذارنده‌اند و طبق آمار دیگری از Tech Report، به‌طور میانگین هر کاربر روزانه از ۱۰ و ماهانه از ۳۰ اپلیکیشن استفاده می‌کند.

نتیجه‌گرفتن از تبلیغ اپلیکیشن زمان‌بر خواهد بود، چون به سازگاری با اولویت‌های کاربران و ترند روز نیاز است.

بهترین روش‌های تبلیغ اپلیکیشن کدام‌اند؟

به‌طور کلی روش‌های تبلیغ اپلیکیشن به‌صورت سنتی بسیاری وجود دارد که نه‌فقط برای اپلیکیشن، بلکه برای همۀ حوزه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. اما روش‌های تبلیغاتی نو و ترندی که قرار است در سال ۲۰۲۴ و سال‌های آینده بیشتر و بیشتر به کمک بازاریابان دیجیتال بیاید، موضوع اصلی بحث ما در این مطلب است. در ادامه به ۸ روش اصلی و ترند تبلیغ اپلیکیشن در سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کنیم و بعد از آن سراغ بررسی روش‌های معمول می‌رویم.

۱) روابط عمومی

وقتی نوبت به تبلیغ اپلیکیشن می‌رسد، روابط عمومی در قامت یک پوش نوتیفیکیشن باعث جلب توجه کاربر می‌شود. برای استفاده از روابط عمومی، همکاری با روزنامه‌نگارها و بلاگرهای حوزۀ تکنولوژی که سابقۀ تولید محتوا در صنعت شما را دارند، می‌تواند گزینۀ مناسبی باشد.

در روابط عمومی باید از تکنیک‌های داستان‌سرایی برای اینکه اپلیکیشن و برند مرتبطش را مرتبط و به‌یادماندنی کنید، بهره ببرید. این کار به شما کمک می‌کند ترجیحات مخاطب خود مانند محتوایی که ترجیح می‌دهد و علایقی را که دارد درک کنید.

با استفاده از روابط عمومی همچنین می‌توانید کارهایی مانند دادن دسترسی اختصاصی به اپلیکیشن، مصاحبه با توسعه‌دهندگان و… را نیز مدنظر قرار دهید. روابط عمومی یکی از موفقیت‌آمیزترین روش‌های تبلیغ اپلیکیشن است، به ۳ دلیل:

  1. دیده‌شدن را بهبود می‌دهد؛
  2. اعتبار و اطمینان را افزایش می‌دهد؛
  3. در جذب مؤثر کاربر تأثیر دارد.

۲) رهبری فکری

بازاریابان اپلیکیشن‌های موبایل معمولاً از ابزاری به نام رهبری فکری (Thought Leadership) برای اینکه یک توسعه‌دهندۀ اپ یا یک شرکت را به‌عنوان صدایی معتبر در صنعت معرفی کنند، استفاده می‌کنند. این رهبری فکری تأثیر شگرفی روی درک کاربر از برند دارد.

برای تبدیل‌شدن به این رهبر فکری باید برای مشکلات رایج، دیدگاه‌هایی منحصربه‌فرد و مبتنی بر داده و ترند روز آن صنعت به افراد ارائه دهید. همچنین باید حضور خود را در چشم کاربران با تولید محتوای باکیفیت و منظم مانند بلاگ‌پست، وایت‌پیپر و وبینار حفظ کنید.

به‌علاوه، می‌توانید از طریق بخش کامنت‌ها، سؤال و جواب‌ها یا تعاملات در شبکه‌های اجتماعی، رابطۀ دوطرفه‌ای با مخاطب خود ایجاد کنید.

۳) اینفلوئنسرمارکتینگ

اینفلوئنسرها نقش مهمی در تصمیم‌گیری مشتریان ایفا می‌کنند. برندهای سازندۀ اپلیکیشن‌ها با استفاده از ایفلوئنسرمارکتینگ در بخشی از استراتژی تبلیغ اپلیکیشن خود، می‌توانند به مخاطبان، تعداد دانلود و تعامل بیشتری برسند.

روند همکاری با اینفلوئنسرها این‌گونه است که آن‌ها در شبکه‎‌های اجتماعی محتوایی مرتبط با اپلیکیشن شما ساخته و منتشر می‌کنند. این محتوا ویژگی‌ها، مزایا و موارد استفادۀ آن را به افراد نشان می‌دهد و اشکال مختلفی دارد، مانند:

  • محتوای اسپانسری
  • پست در شبکه‌های اجتماعی
  • نظرسنجی
  • آموزش استفاده

در این بین، میکرواینفلوئنسرهایی را که فالوئر کمتری دارند نادیده نگیرید. آن‌ها معمولاً فالوئرهایی به‌شدت تعاملی دارند و تبلیغ اپلیکیشن توسط آن‌ها راهی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود که باعث افزایش آگاهی در بین مخاطبان بازار هدفتان می‌شود.

۴) حریم شخصی کاربر

اپلیکیشن‌های موبایلی معمولاً اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری می‌کنند؛ درنتیجه کاربران از شما انتظار دارند که از داده‌های آن‌ها محافظت کنید. اما درعین‌حال در بسیاری موارد با مدیریت نادرست اپلیکیشن‌ها، داده‌های کاربران به خطر می‌افتد و به اعتبار و محبوبیت آن برند خدشه وارد می‌شود که درنتیجه تعامل کاربر و اعتماد او را کاهش می‌دهد.

حتی همین الان هم وقتی صحبت از اپلیکیشن‌ها، علی‌الخصوص اپلیکیشن‌های ایرانی می‌شود، بحث نبود اعتماد به قوت خودش باقی است. شرکت‌های ایرانی که به کنار، حتی بسیاری از برندهای معروف هم به خاطر درز اطلاعات کاربرانشان با جریمه‌های بعضاً سنگینی روبه‌رو می‌شوند.

پس با استفاده از روش‌های امنیتی صحیح و به‌روز، از داده‌های کاربرانتان محافظت کنید. این محافظت شامل رمزگذاری اطلاعات، مدیریت دسترسی‌ها و بازرسی‌های امنیتی منظم می‌شود. یکی از راه‌های بسیار تأثیرگذار تبلیغ اپلیکیشن در سال ۲۰۲۴، بدون شک برخورداری از امنیت بالا خواهد بود.

۵) شخصی‌سازی

شخصی‌سازی یکی از بهترین راه‌ها برای تمرکز بر تعامل درازمدت، نگهداری کاربر و وفاداری اوست. این شخصی‌سازی شامل هدایت محتوای تولیدشده، پیشنهادهای ارائه‌شده و تجربۀ کاربری در اپلیکیشن است.

طبق آمار، بیش از ۸۹% از بازاریابان تجربۀ مثبتی در استفاده از شخصی‌سازی داشته‌اند. در راه شخصی‌سازی‌کردن باید موانع موجود در سفر مشتری را مدنظر قرار دهید. همچنین دربارۀ اینکه چه اطلاعات و داده‌هایی از کاربران جمع‌ می‌کنید هم شفاف باشید.

در شخصی‌سازی باید از بخش‌بندی‌های دقیق کاربران بسته به ویژگی‌ها، ترجیحات و رفتارشان استفاده کنید. این کار شخصی‌سازی را مؤثرتر می‌کند.

۶) تنوع‌بخشی کانال تبلیغاتی

برای اینکه کانال‌های خود را متنوع کنید، باید سراغ کانال‌هایی بروید که متناسب با اهداف و مخاطبان هدف شما باشند. هر کانال هم باید یک هدف مشخص داشته باشد. برای مثال، شما می‌توانید از یک کانال برای جذب کاربر و از دیگری برای برقراری تعامل و نگهداری او استفاده کنید.

در ایران شما به هیچ مارکت جهانی دسترسی ندارید. از داخل به‌شدت تحت‌تأثیر فیلترینگ قرار دارید و از خارج هم تحریم هستید. اما اگر در یک شرایط ایدئال و جوانمردانه و بدون رانتْ اپلیکیشنی داشتید، برای مثال می‌توانستید از یوتیوب، گوگل‌پلی، فیس‌بوک و اینستاگرام و تیک‌تاک با اهداف مختلف استفاده کنید.

۷) ابزارهای هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی بر جنبه‌های مختلف تبلیغ اپلیکیشن اثر گذاشته است. در کنار این موضوع، از AI می‌توانید برای پیش‌بینی آمارها و همچنین تشخیص تقلب و رخنه‌های امنیتی استفاده کنید.

در وهلۀ اول با استفاده از الگوریتم‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی برای بخش‌بندی پایگاه کاربران براساس رفتار، اولویت‌ها و ویژگی‌های جمعیتی استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید برای شخصی‌سازی و بازاریابی محتوایی در کانال‌های مختلف بهره ببرید.

سپس استفاده از چت‌بات‌ها در اپلیکیشن‌ها را در نظر داشته باشید که به شما اجازۀ پشتیبانی مشتری در لحظه را می‌دهد تا بتوانید به سؤالات مشتریان جواب دهید و آن‌ها را راهنمایی کنید.

۸) بهینه‌سازی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی

بیش از ۹۰% اپلیکیشن‌های موبایلی قابلیت‌های ردیابی جغرافیایی دارد. با بهینه‌سازی جغرافیایی، شما با استفاده از اطلاعات جغرافیایی کاربر، استراتژی‌های تبلیغ اپلیکیشن را به‌شکل مؤثرتری اجرا می‌کنید و می‌توانید در شخصی‌سازی بهتر عمل کنید.

روش‌های کلی تبلیغ اپلیکیشن

روش‌هایی که در بالاتر به آن اشاره کردیم، بیشتر شامل روش‌های ترند تبلیغ اپلیکیشن می‌شد. اما شما به‌هیچ‌وجه نباید از روش‌های کلی و روتین برای تبلیغ جا بمانید و آن‌ها را نادیده بگیرید:

  • بهینه‌سازی برای اپ استورها (ASO): این کار شبیه به سئو است، با این تفاوت که در اپ استورها مانند گوگل‌پلی، بازار، مایکت و… پیاده‌سازی می‌شود. المان‌های حیاتی ASO شامل عنوان متقاعدکننده، توضیحات دقیق و جامع با کلمات کلیدی مرتبط و اسکرین‌شات‌ها و ویدئوهای باکیفیت می‌شود که روی امتیاز اپ شما تأثیر دارد.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی: با اینکه تمام شبکه‌های اجتماعی در ایران فیلتر است، اما نباید نگران باشید. این اجبار ایجادشده توسط برندهای ایرانی تمامیت‌خواه اثری روی میزان حضور مخاطب شما در شبکه‌های اجتماعی ندارد. شما با تولید محتوای باکیفیت ازجمله محتوای ویدئویی، اینفلوئنسرمارکتینگ و… می‌توانید اپلیکیشن خود را در این فضا تبلیغ کنید.
  • بازاریابی محتوایی: این روش تبلیغ اپلیکیشن یک رویکرد استراتژیک است که شامل تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی ارزشمند، مرتبط و دائمی برای جذب مخاطبی مشخص است. شما می‌توانید کاربران بالقوۀ خود را از این طریق با تولید بلاگ‌پست، ویدئوهای اطلاعاتی، اینفوگرافیک و پادکست دربارۀ اپلیکیشن خود و مزایایش آموزش دهید.
  • ایمیل مارکتینگ: راهی بسیار مؤثر برای تبلیغ اپلیکیشن محسوب می‌شود که راه ارتباطی مستقیمی با مخاطبان حال حاضر و بالقوۀ شما ایجاد می‌کند. شما می‌توانید مخاطب خود را پیرامون اپ در تعامل و آگاه نگه دارید.

هزینۀ تبلیغات اپلیکیشن چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینۀ تبلیغ اپلیکیشن معمولاً براساس هزینه به ازای نصب یا همان Cost per Install محاسبه می‌شود. این روش نوعی مدل هزینه‌ای برای کمپین‌های جذب کاربر (User Acquisition) است که شما باید به ازای هر نصب اپلیکیشن هزینه‌ای را به آن پلتفرم تبلیغ‌کننده پرداخت کنید.

درنهایت

تبلیغ اپلیکیشن نیازمند استفادۀ ترکیبی از خلاقیت، تصمیم‌های مبتنی بر داده و سازگاری است. این رویکرد جامع باعث ایجاد بنیاد محکمی برای شما خواهد شد که در ادامه به ارزیابی مجدد، ویرایش و نوآوری‌کردن نیاز دارد.

به خاطر داشته باشید که تعامل در موبایل و موفقیت در تبلیغ اپلیکیشن یک چرخۀ پیوسته است و این موفقیت درنهایت به تعامل و راضی‌نگه‌داشتن کاربر طی سفری که دارد، مربوط خواهد شد.

امتیاز می‌دم
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.