ابزار هوش‌مصنوعی برای دیجیتال مارکترها | درست یا غلط؟

دیجیتال‌مارکترها دربارۀ ChatGPT، Bard و Bing AI چه چیزهایی را باید بدانند؟

فایل صوتی خلاصۀ بلاگ

 

چت جی‌پی‌تی یک‌شبه دنیا را ترکاند و در عرض ۵ روز یک‌ میلیون کاربر پیدا کرد. این رویداد گوگل و مایکروسافت را به تکاپو انداخت. آن‌ها خود را قبلاً برای این شرایط آماده کرده بودند و حالا فقط باید سرعت آماده‌سازی و معرفی ابزارهای هوش مصنوعی خود را بالا می‌بردند. گوگل کمی بعدتر هوش مصنوعی Bard خود را معرفی کرد و به فاصلۀ یک روز پس از آن هم مایکروسافت از نسخۀ Bing AI خود سخن سر داد. هریک از این ابزارها چه ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارند؟ دیجیتال مارکترها برای کارکردن با آن‌ها در جریان چه نکاتی باید باشند؟ آیا استفاده از ابزار هوش‌مصنوعی برای دیجیتال مارکترها در‌حال‌حاضر درست است؟

در این مطلب از وی‌پدیا هریک از این موضوعات را را به تفکیک بررسی می‌کنیم.

چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)

این ابزار متعلق به شرکت OpenAI بوده و فعلاً به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد. این ابزار پردازشی در تولید انواع محتوای متنی به کار می‌رود؛ از اطلاعات و دیتایی که در وب وجود دارد کمک می‌گیرد و به سؤالات یا درخواست‌هایی که از او می‌شود پاسخ می‌دهد. چت جی‌پی‌تی برای بازاریابان ابزاری قدرتمند به حساب می‌آید، اما برای استفاده از آن باید از تمامی مزایا و معایب آن آگاه بود:

مزایا

  • چت جی‌پی‌تی الهام‌بخش خوبی برای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی است و می‌توان از پیشنهادات آن ایده گرفت؛ به‌خصوص در مواردی که نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم یا از چه زاویه‌ای به موضوع بپردازیم.
  • به کمک این ابزار، بازاریابان می‌توانند متن مورد نیاز خود را برای ایمیل، پست‌ ‌‌بلاگ، مقاله‌ یا توضیح‌ محصول‌ تولید کنند.
  • خروجی آن حاصل کنکاش و بررسی تمام دیتاهای موجود در سرتاسر وب است و برای تحقیق، نقطۀ شروعی قوی‌ خواهد بود.

معایب

  • یکی از بزرگ‎‌ترین اشکالات ChatGPT این است که قادر نیست اطلاعات درست را از نادرست تشخیص ‌دهد؛ بنابراین پاسخ‌هایی که می‌دهد ممکن است حاوی اطلاعات غلط باشند.
  • این هوش مصنوعی با داده‌هایی که تا سال ۲۰۲۱ در وب موجود بوده‌اند آموزش دیده است و محتوای خروجی آن لزوماً به‌روز نیست. در حوزه‌هایی مثل دیجیتال‌ مارکتینگ که مدام و مدام شاهد ظهور ابزارها و تکنیک‌های جدید هستیم، نمی‌توان به خروجی این ابزار به‌طور کامل متکی بود.
  • چت جی‌پی‌تی هدف کاربران را حدس می‌زند و وقتی موضوعی را متوجه نمی‌شود، قادر نیست برای درک بهتر، سؤال‌های روشن‌کننده‌ از آن‌ها بپرسد؛ بنابراین به عهدۀ خود فرد است که اطمینان حاصل کند که درخواستش به‌ اندازۀ کافی برای این ماشین واضح و شفاف بوده یا نه.
  • این سیستم لزوماً به سؤالات، پاسخ پیچیده یا ظریف نمی‌دهد.

بارد (Bard)

بارد سرویس AI معرفی‌شده توسط گوگل است که فعلاً در دسترس عموم قرار دارد. این سیستم شبیه یک موتور جست‌وجو عمل می‌کند؛ داده‌های مرتبط با درخواست کاربر را از سراسر وب بررسی و از میان آن‌ها پاسخ‌های جدیدتر و باکیفیت‌تر را بیرون می‌کشد. اما بارد برای بازاریابان چه مزایا و ریسک‌هایی را به همراه دارد؟

box

صباویژن

دریافت مشاورۀ رایگان در زمینۀ تبلیغات ویدئویی

کلیک کنید

مزایا

  • بارد شیوۀ استفادۀ دیجیتال مارکترها از موتورهای جست‌وجو را تغییر می‌دهد و کارشان را آسان‌تر می‌کند. آن‌ها به‌جای اینکه برای یک موضوع خاص بر مقالات و لینک‌های مختلف در صفحات نتایج کلیک کنند، می‌توانند دیدگاه‌های مختلف دربارۀ آن را به‌صورت یک‌جا در این ابزار ببینند.
  • اطلاعاتی که بارد از وب استخراج می‌کند به‌روزتر از ChatGPT هستند.
  • یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های Bard این است که می‌تواند گفت‌وگو کند. این سیستم با الگوهایی که کاربران در جملات و گفت‌وگوهای اینترنتی خود به کار می‌برند، به‌خوبی آموزش داده شده است. بازاریابان می‌توانند در گفت‌وگو با بارد شرکت کنند، سؤالات روشن‌کننده بپرسند، ادامۀ جواب‌ها را بگیرند و گره‌های ذهنی خود را مطرح کنند؛ این فرایند باعث می‌شود بینش عمیق‌تری دربارۀ موضوع به دست آورند و همۀ جوانب آن را درک کنند.

معایب

  • مانند سایر سرویس‌های گفت‌وگویی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، Bard هم نواقصی دارد و دور از انتظار نیست که گاهی اطلاعات و جواب‌های نادرست ارائه دهد.
  • بارد هم در برابر سؤالات پیچیده و مواردی که جواب درست یا غلط واضحی ندارند کم می‌آورد. هرچند طبق اعلام گوگل این سیستم در آینده می‌تواند به چنین پرسش‌هایی هم پاسخ جامع بدهد.

هوش مصنوعی بینگ (AI Bing)

چت‌بات بینگ متعلق به مایکروسافت است و برخلاف چت جی‌پی‌تی و بارد یک سرویس هوش مصنوعی محاوره‌ای و مستقل نیست.

این سیستم فقط یک موتور جست‌وجوست که به هوش مصنوعی شرکت OpenAI یعنی GPT-4 مجهز شده و با کمک آن است که می‌تواند شبیه چت‌های واقعی به کاربران پاسخ دهد.

اگرچه مایکروسافت میلیاردها دلار برای پیاده‌سازی ابزار OpenAI در موتور جست‌وجوی خود سرمایه‌گذاری کرده است، اما اعتقاد دارد نسخۀ خروجی آن‌ها بسیار قدرتمندتر از چت جی‌پی‌تی عمل می‌کند؛ چون از آخرین ورژن هوش مصنوعی این شرکت استفاده می‌کند، به‌طور خاص و سفارشی برای جست‌وجو ساخته ‌‌شده است و می‌تواند سریع‌تر و دقیق‌تر از چت‌ جی‌پی‌تی پاسخ‌گو باشد.

مایکروسافت محصول خود را «هوش مصنوعی برای وب» می‌نامد. افراد می‌توانند دربارۀ جواب یا نتیجۀ دریافتی بازهم از بینگ سؤال بپرسند و مکالمه را ادامه دهند تا بالاخره به چیزی که می‌خواهند دست پیدا کنند. مزایا و معایب چت‌‌بات بینگ برای بازاریابان به‌صورت زیر هستند:

مزایا

  • به بازاریابان کمک می‌کند که سریع‌تر تحقیق کنند، اطلاعات کاملی را درمورد یک موضوع خاص به دست آورند و برای محتوای خود از پیشنهادات آن الهام بگیرند.
  • دیجیتال مارکتر می‌تواند به چشم یک دستیار به این ابزار نگاه کند و از طریق گفت‌وگو با آن اطلاعات دقیق‌تری دربارۀ موضوع یا کار خود به دست آورد.
  • این سیستم تولید محتوا هم انجام می‌دهد و به این ترتیب، بازاریابان زمان کمتری را برای تهیۀ پیش‌نویس پست‌های بلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، توضیحات محصول، ایمیل‌ها و موارد دیگر صرف می‌کنند.
  • چت‌بات بینگ انتخاب‌ها و درخواست‌های مضر و نادرست را هم تشخیص می‌دهد؛ برای مثال، اگر شخصی بگوید: «من ۵۶ کیلو وزن دارم و به دنبال برنامۀ غذایی روتینی هستم که ۱۱کیلوگرم در ۳ ماه اضافه کنم»، سیستم به او اعلام می‌کند که افزایش وزن ۱۱کیلویی در بازۀ زمانی ۳ ماه به سلامت بدن آسیب می‌زند.

معایب

  • بینگ هم گاهی اطلاعات درستی را که پیدا می‌کند نادرست می‌پندارد و برعکس، گاهی پاسخ‌هایی را قانع‌کننده می‌بیند که ناقص یا غلط هستند. قبل از تصمیم‌گیری و اقدام براساس خروجی این سیستم باید صحت آن را سنجید.
  • برای استفاده از این ابزارلازم است مرورگر Edge را در MacOS یا Windows خود نصب کنیم.

جمع‌بندی

چت جی‌پی‌تی، بارد و چت‌بات بینگ هرسه تحولی بزرگ در کار بازاریابان به حساب می‌آیند. آن‌ها می‌توانند به کمک این ابزارها زمان کمتری را برای کارهای ساده‌تر صرف کنند و زمان بیشتری را به استراتژی‌سازی، ایجاد محتوای تأثیرگذارتر و تعامل با مشتریان اختصاص دهند. فقط باید حواسشان به معایب آن‌ها که کوچک هم نیستند، باشد. اگر محتوای تولیدشده یا اطلاعات آمده در آن نادرست و جانب‌دارانه باشد، ممکن است باعث بی‌اعتمادی مخاطبان شود یا حتی درگیری‌های حقوقی ایجاد کند.

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.