چگونه شغل خود را از ChatGPT و AI در امان نگه داریم؟

فایل صوتی بلاگ

 

هرچه بحث هوش مصنوعی پررنگ و پررنگ‌تر می‌شود، این سؤالات هم بیشتر و بیشتر مطرح می‌شوند. هوش مصنوعی (AI) یک‌شبه توانایی کسب‌وکارها را برای تولید محتوا ۱۰ برابر کرده است؛ طبیعی است که احساس کنیم یک‌ قدم با ازدست‌دادن شغل خود فاصله داریم.

در چنین حال‌وهوایی سخت است که باانگیزه بمانیم و تلاش کنیم شغل خود را در این بازار رقابتی حفظ کنیم.

چگونه شغل خود را از ChatGPT و AI در امان نگه داریم و همچنان در صدر بازی بمانیم؟ در این مطلب می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

آیا هوش مصنوعی تهدیدی برای مشاغل است؟

باید از این سؤال شروع کرد که آیا اصلاً جایی برای نگرانی وجود دارد؟ سیستم‌های پیشرفتۀ هوش مصنوعی مانند ChatGPT، نهایتاً فقط ماشین‌های یادگیرنده هستند و با مدل‌سازی و الگوبرداری از دیتاهای قدیمی در آسان‌تر و بهتر انجام‌دادن کارها به کمک انسان‌ها می‌آیند.

درست است که این فناوری پتانسیل ماشینی و اتوماتیک‌ساختن برخی وظایف و مشاغل را دارد، اما احتمالاً فرصت‌های شغلی جدیدتری هم ایجاد می‌کند؛ افرادی که لازم است در زمینه‌هایی مثل توسعۀ هوش مصنوعی یا تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به کار گرفته شوند. البته تأثیر آن بر بازار کار صنایع مختلف متفاوت از هم خواهد بود و به نحوۀ ادغام فناوری در آن‌ها برمی‌گردد.

هوش مصنوعی هنوز یک فناوری رو به رشد است و جای تحقیق و کند‌وکاو زیاد دارد.

واقعیت مسلم این است که هیچ‌کس بنا ندارد دکمۀ «حذف» آن را فشار دهد؛ پس فقط باید مزایا و معایب این فناوری را بدانیم، به دنبال راه‌هایی باشیم که شغل خود را از ChatGPT و AI در امان نگه داریم و از این ابزارها برای حرفه‌ای‌تر انجام‌دادن کارهای خود بهره ببریم.

چگونه شغل خود را از ChatGPT و AI در امان نگه داریم؟

به‌جای اینکه هوش مصنوعی را یک تهدید یا مانع بدانیم، بهتر است برای تقویت مهارت‌های خود تلاش کنیم، از روندها جلوتر بمانیم و یاد بگیریم که از این فناوری به نفع خود استفاده کنیم. اجازه بدهید کمی ریزبینانه‌تر به موضوع نگاه کنیم:

مهارت‌های انسانی خود را تقویت کنیم

مطمئن‌ترین راه برای محافظت از شغل خود در برابر هوش مصنوعی این است که بر مهارت‌های انسانی‌ و بین‌فردی‌ خود تمرکز کنیم؛ مهارت‌هایی مثل توانایی حل مسئله و رسیدگی به سؤالات پیچیده، شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط عمیق با مشتریان، تفکر انتقادی، همدلی یا هوش هیجانی.

box

صباویژن

دریافت مشاورۀ رایگان در زمینۀ تبلیغات ویدئویی

کلیک کنید

برای مثال، تبلیغ‌نویسان برای تحت‌تأثیرقراردادن احساسات مردم و ایجاد اعتماد در آن‌ها از چنین توانایی‌هایی استفاده می‌کنند. به‌خصوص اینکه تمایلات و رفتارهای افراد بنا به شرایط و ترندهای روز تغییر می‌کند و تابع الگوی ثابتی نیست. یادگیری این مهارت‌ها به درجۀ بالایی از تعاملات شخصی و شهود انسانی نیاز دارد که در محدودۀ توانی ماشین جای نمی‌گیرند.

مراقب تحولات هوش مصنوعی باشیم و به‌روز بمانیم

برای اینکه شغل خود را از ChatGPT و AI در امان نگه داریم، باید از آخرین فناوری‌ و روندهای روز آگاه بمانیم. مهم است که مطلع باشیم این فناوری چه تغییراتی در صنعت و مشاغل ما ایجاد می‌کند؛ با توجه به آن می‌توانیم مهارت‌های خود را مرتبط و به‌روز نگه داریم تا از روند روبه‌جلوی بازار عقب نمانیم.

انعطاف‌پذیر باشیم و فناوری‌های جدید را یاد بگیریم

به‌جای مقاومت در برابر تغییرات بهتر است با ذهنی باز با آن‌ها روبه‌رو شویم. سازگاری و انعطاف‌پذیری با مسئولیت‌های شغلی و فرایندهای سازمانی، برای موفقیتمان در بلندمدت ضروری هستند. وظایف، تکنیک‌ها و مهارت‌های جدید را یاد بگیریم، مهارت‌های موجود را توسعه دهیم، تا دیگران به خود بجنبند با آن همراه شویم و به این ترتیب، ارزش بیشتری را برای کسب‌وکار یا کارفرمای خود ایجاد کنیم.

چگونه ChatGPT و AI شغل‌های دیجیتال مارکتینگ را بهبود می‌بخشند؟

همان‌طور که گفته شد، هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی فراهم می‌کند. این فناوری شغل سئو یا بازاریاب محتوا را حذف نمی‌کند و قرار نیست همۀ مشاغل دیجیتال‌ مارکتینگ و کارهای انسانی را در اختیار بگیرد.

هوش مصنوعی نقاط تماس (Touch points) را چند برابر می‌کند، انجام آزمایش‌ها را سرعت می‌بخشد و روش‌های جدیدی برای ارتباط با مشتریان و انجام کارها خلق می‌کند.

این فناوری با سیستم‌هایی مانند ChatGPT ما را به ابزارهایی مجهز می‌کند که با کمک آن‌ها تبلیغ، سئو و تولید محتوا را به‌شکل بهتری به سرانجام می‌رسانیم؛ ازجمله اینکه:

  • بریف‌های خلاق را شفاف‌تر می‌سازیم؛
  • محصولات و کمپین‌های بازاریابی بیشتری را در زمان کوتاه‌تری راه‌اندازی می‌کنیم؛
  • زمان و انرژی کمتری را صرف تحلیل داده‌ها و ایده‌پردازی می‌کنیم‌؛
  • به دفعات بیشتر و با سرعت بیشتری ایده‌ها، خلاقیت‌ها و مفاهیم بازاریابی را آزمایش می‌کنیم.

هرچند در این بین برخی کارها ازجمله ایجاد نسخۀ رونوشت از ویدئوها برای بلاگ، ایجاد زیرنویس‌ها و نیز توضیحات محصول یا مقالات و صفحات فرودِ سئوشده اتوماتیک‌سازی می‌شوند و به هوش مصنوعی سپرده می‌شوند، با‌این‌حال نظارت انسانی و اعمال تغییرات برای بهینه‌سازی و تطابق آن با نیازهای مجموعه همچنان لازم است.

می‌توان به این دید به ChatGPT، Dall-E2 و دیگر سیستم‌های هوش مصنوعی نگاه کرد که توانایی‌های ما را افزایش می‌دهند و باعث خلاق‌ترشدن و متمرکزترشدنمان می‌شوند.

و خلاصه

همۀ این‌ها را گفتیم اما واقعیت این است که ما در ایران زندگی می‌کنیم، جایی که هنوز شرکت‌ها در شش‌وبش پرداخت یک‌ تومان کمتروبیشتر به نیرو هستند و قبل از بررسی کیفیت محتوا، چگالی کلمات کلیدی آن را محاسبه می‌کنند. نداشتن ارتباط با جامعۀ بین‌الملل و شرایط اقتصادی، تمام هم‌وغم آن‌ها را بر صرف بودجه و منابع کمتر و دریافت سریع‌تر نتیجه قرار داده است.

با این حساب نباید از این هم تعجب کنیم که بخواهند هوش مصنوعی را تمام‌وکمال به کار بگیرند. در این شرایط، بهترین راهکار برای اینکه شغل خود را از ChatGPT و AI در امان نگه داریم این است که وارد بازار جهانی شویم، مهارت‌های خود را ارتقا ببخشیم و امیدوار باشیم که بلاخره روزی راه‌ها به‌سمت ارتباط و بازار جهانی باز شود؛ شاید شرکت‌های ما هم تکانی به خود بدهند و در معیارهای خود در ارزش‌ محتوا بازنگری کنند.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.