تبلیغات هوشمند چیست؟ + انواع تبلیغات هوشمند

نمونۀ تبلیغات هوشمند برندها در ایران

دوست داشتید گاهی‌اوقات در مواجهه با انسان‌ها یک دفترچۀ راهنما داشتید؟ دفترچۀ راهنمایی که می‌گفت آن‌ها به چه چیزی علاقه‌مندند؟ بعد هم آن چیزها را بدون هیچ سؤالی در اختیارشان می‌گذاشتید و همه از شما راضی می‌شدند! در دنیای بازاریابی دیجیتال، هوش مصنوعی و بازاریابی داده‌ای این دفترچۀ راهنما را در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد و تنها چیزی که باقی می‌ماند این است که کسب‌وکارها با استفاده از این دفترچۀ راهنما، تبلیغات هوشمند انجام دهند.

اما تبلیغات هوشمند دقیقاً چیست؟ در این مطلب از وی‌پدیا قرار است راجع به همین مفهوم صحبت کنیم. همراهمان باشید.

درصورتی که فرصت خواندین این مطلب را ندارید؛ پیشنهاد میکنیم این فایل صوتی از بلاگ صباویژن را گوش دهید.

تبلیغات هوشمند چیست؟

تبلیغات هوشمند یا تبلیغات هدفمند یک رویکرد مدرن در بازاریابی دیجیتال است که از تحلیل داده و رفتار مشتریان برای ارائۀ تبلیغات شخصی‌سازی‌شده و مرتبط به آن‌ها استفاده می‌کند.

هدف تبلیغات هوشمند رساندن پیام یا محتوای مناسب به مخاطب مناسب، در زمان مناسب است. در تبلیغات هوشمند از سیستم‌های پیشرفته برای تجزیه‌وتحلیل رفتار مصرف‌کننده، نقاط درد و ترجیحات او استفاده می‌شود؛ درنتیجه اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی در این شکل از تبلیغات بالا می‌رود.

مزایای تبلیغات هوشمند

انواع تبلیغات هوشمند

معمولاً از بین انواع تبلیغات هوشمند، موارد زیر نقش مهم‌تری را ایفا می‌کنند:

۱) تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده

تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده مانند استفاده از یک دستیار هوشمند برای خرید تبلیغات آنلاین است.

برای مثال، اگر می‌خواهید مردان جوانِ علاقه‌مند به تناسب‌اندام را هدف قرار دهید، تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند به‌طور خودکار محتوای تبلیغاتی شما را در ‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که این مخاطبان از آن‌ها بازدید می‌کنند، نمایش دهد. این شکل از تبلیغات به شما کمک می‌کند که در زمان مناسب، به افراد مناسب دسترسی پیدا کنید.

۲) تبلیغات بهینه‌سازی خلاق پویا

تبلیغ بهینه‌سازی خلاق پویا (DCO) مثل این است که تبلیغ شما رفتار یک آفتاب‌پرست را داشته ‌باشد و ظاهر آن مطابق با علایق هر فردی که آن را می‌بیند تغییر کند.

به‌طور مثال، اگر شخصی به سفر علاقه‌مند باشد، فناوری DCO می‌تواند به‌طور خودکار تبلیغات مقصد موردنظر او برای تعطیلات را برایش نمایش ‌دهد. اما اگر شخص دیگری اهل مد باشد، همان تبلیغ می‌تواند برای نمایش اجناس مد روز تغییر شکل دهد. DCO تضمین می‌کند که هر کاربر تبلیغی را می‌بیند که مطابق با اولویت‌های او طراحی شده است. این تبلیغات شانس جلب توجه کاربر و اقدام به خرید او را افزایش می‌دهد.

۳) تبلیغات ریتارگتینگ

تبلیغات ریتارگتینگ نوعی از تبلیغات هوشمند است و کاربرانی را هدف قرار می‌دهد که قبلاً از سایتی بازدید کرده‌اند یا به محصول و خدمتی علاقه نشان داده‌اند.

تصور کنید به یک فروشگاه آنلاین لباس مراجعه می‌کنید و تعدادی پیراهن را می‎‌بینید. به یکی از آن‌ها علاقه نشان می‌دهید ولی درنهایت آن را نمی‌خرید. چند روز بعد در‌حالی‌که در شبکه‌های اجتماعی مورد علاقۀ خود وقت می‌گذرانید یا از ‌سایت دیگری بازدید می‌کنید، متوجه تبلیغی می‌شوید که دقیقاً پیراهن موردعلاقه‌تان را نشان می‌دهد!

تبلیغ هوشمند ریتارگتینگ به‌طور خاص شما را هدف قرار می‌دهد، زیرا قبلاً به آن پیراهن علاقه نشان داده‌اید. این نوع از تبلیغ راهی است که به شما یادآوری ‌کند و شما را تشویق ‌کند که به عقب برگردید و تی‌شرت مورد علاقه‌تان را بخرید.

۴) تبلیغات همسان

تبلیغات همسان یکی از انواع تبلیغات هوشمند است که به‌طور یکپارچه با محتوای سایت یا پلتفرم ترکیب می‌شود. به دلیل یکپارچگی با محتوای سایت یا پلتفرم، این تبلیغات برای مخاطب مزاحمت کمتری ایجاد می‌کنند، طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و تجربۀ رابط‌ کاربری بهتری ارائه می‌دهند. درواقع، تبلیغات همسان مثل مأموران مخفی هوشمند عمل می‌کنند.

تصور کنید در حال دیدن یک سایت محبوب سبک زندگی هستید و با مقاله‌ای با عنوان «۱۰ ابزار ضروری آشپزخانه برای کدبانوها» روبه‌رو می‌شوید. با خواندن مقاله متوجه می‌شوید که هر وسیلۀ ذکرشده در مقاله با یک تصویر کوچک و توضیح مختصر همراه است. با‌این‌حال، چیزی که ممکن است متوجه نشوید این است که این تصاویر و توضیحات درواقع تبلیغات همسان هستند که هوشمندانه در مقاله ادغام شده‌اند.

۵) تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی مانند بیلبوردهای تبلیغاتی اتوبان‌ها هستند، ولی در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام به نمایش درمی‌آیند.

به‌طور مثال، اگر شما عاشق حیوانات خانگی هستید، ممکن است در‌حالی‌که فید اینستاگرام خود را چک می‌کنید، با تبلیغی مربوط به غذای حیوانات خانگی مواجه شوید. این تبلیغات فقط برای افرادی به نمایش درمی‌آید که به پست و ریلزهای حیوانات خانگی علاقه نشان داده‌اند.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی نقشی کلیدی در تبلیغات هوشمند بازی می‌کنند؛ این تبلیغات به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند به‌طور مستقیم به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند و از این موضوع که بیشتر آن‌ها وقت آزاد خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، نهایت استفاده را ببرند.

مزایای تبلیغات هوشمند

مزایای این شکل از تبلیغات در موارد زیر خلاصه می‌شود:

۱) هدف گذاری و شخصی‌سازی پیشرفته

یکی از مزایای کلیدی تبلیغات هوشمند، توانایی آن در هدف‌قراردادن مخاطبان خاص با پیام‌های شخصی مناسب آن‌هاست.

با استفاده از داده‌ها و تجزیه‌و‌تحلیل‌هایی که هوش مصنوعی در اختیار پلتفرم‌های تبلیغات هوشمند قرار می‌دهد، رفتار، علایق و ترجیحات مصرف‌کننده به‌خوبی شناخته می‌شود. این شناخت کامل باعث ایجاد تبلیغاتی می‌شود که با مخاطب بیشترین ارتباط را برقرار می‌کند؛ درنتیجه شانس به‌دست‌آوردن سرنخ، تعامل و تبدیل بالا می‌رود.

۲) بهبود کارایی و مقرون‌به‌صرفه‌بودن

وقتی صحبت از بازاریابی و تبلیغات می‌شود، نمی‌توانیم به منابع مالی و انسانی‌ای که صرف این کار می‌شود فکر نکنیم. تبلیغات هوشمند باعث می‌شود که بسیاری از کارهای مربوط به بازاریابی مثل رفتارشناسی یا جمعیت‌شناسی به‌طور خودکار پیش برود. همین اتفاق، صرفه‌جویی در منابع مالی، زمانی و انسانی را به همراه دارد.

از طرف دیگر، با اطلاعات دقیقی که از مصرف‌کنندگان و رفتار آن‌ها به‌ دست می‌آید، میزان تبلیغات تلف‌شده کاهش پیدا می‌کند و نرخ بازگشت سرمایه به حداکثر می‌رسد.

۳) افزایش تعامل و نرخ تبدیل

هنگامی که مصرف‌کنندگان در معرض تبلیغاتی قرار می‌گیرند که با علایق و نیازهای آن‌ها مطابقت دارد، احتمال بیشتری دارد که دست به اقدام بزنند. مهم نیست این اقدام از چه نوع باشد، خرید باشد یا ثبت‌نام در خبرنامه، بازدید از سایت باشد یا فالوکردن شبکۀ اجتماعی، درنهایت تمام این تعامل‌ها پتانسیل رشد کسب‌وکار را بالا می‌برد.

box

آپارات


به صورت کاملا هدفمند تبلیغ کنید!
کلیک کنید

۴) بهینه‌سازی و سازگاری لحظه‌ای

تبلیغات هوشمند به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا بر عملکرد کمپین تبلیغاتی‌شان به‌صورت لحظه‌ای نظارت داشته ‌باشند و آن را تجزیه‌وتحلیل کنند. با نظارت مستمر بر معیارهایی مثل نرخ کلیک، نرخ تبدیل‌ و تعامل، تیم بازاریابی و تبلیغ سریع‌تر می‌توانند عملکرد کمپین‌ها را در صورت نیاز، اصلاح کنند. این اصلاح لحظه‌ای، اثربخشی تبلیغات را تا حد زیادی بالا می‌برد.

۵) بهبود تجربۀ مشتری

در دنیای بازاریابی دیجیتال امروز، مهم است که مشتری با برند شما ارتباط بگیرد.

کسب‌وکار شما وقتی می‌تواند با مشتری بهترین ارتباط را بگیرد که ارزشی واقعی و دوست‌داشتنی به او ارائه کند.

این ارزش می‌تواند تخفیفی متناسب با درآمد او باشد، توصیه‌ای برای پیشرفت کسب‌وکار او باشد یا خدمتی باشد که کیفیت زندگی او را بالا ببرد. تبلیغات هوشمند به‌طور خودکار محصولات و خدمات برند شما را با نیاز مشتری در یک صفحۀ مشترک می‌آورد و همین اتفاق باعث می‌شود که تجربۀ مشتری بهبود پیدا کند و میزان وفاداری به برند او بالا برود.

۶) مزیت رقابتی

در چشم‌انداز رقابتی امروز، مهم است که جلوتر از کسب‌وکارهای دیگر حرکت کنید. هر تصمیم اشتباهی باعث می‌شود مشتریان بالقوه به‌سمت محصولات و خدمات رقیبانی که دارید بروند. تبلیغات هوشمند برای برند شما سریع‌تر و هدفمند‌تر مشتری پیدا می‌کند.

یک مغازۀ آجیل‌فروشی در میدان ولیعصر را تصور کنید که وقتی افراد از مترو پیاده می‌شوند آن را رو‌به‌روی خود می‌بینند. حالا مغازۀ‌ آجیل‌فروشی دیگری را تصور کنید که در یکی از کوچه‌های فرعی اطراف میدان ولیعصر قرار دارد. کدام‌یک در شب عید ظرفیت فروش بیشتری دارد؟ تبلیغات هوشمند، کسب‌وکار شما را به همان مغازۀ آجیل‌فروشی کنار مترو در شب عید تبدیل می‌کند؛ مردم نمی‌توانند به‌راحتی از آن بگذرند.

نمونۀ تبلیغات هوشمند در ایران

سایت‌های زیادی در ایران تبلیغات هوشمند انجام می‌دهند، اما شاید اغراق نکرده باشیم اگر بگوییم دیجی‌کالا در بین این همه سایت بهترین شکل این تبلیغات را انجام می‌دهد. سایت دیجی‌کالا رفتار کاربر را به‌خوبی تشخیص می‌دهد و براساس آن اقلام مورد نیاز مشتری را حدس می‌زند و به او پیشنهاد می‌کند. پیشنهادهای دیجی‌کالا معمولاً در قالب تخفیف‌ها یا پکیج‌های ویژه خود را نشان می‌دهند.

از دیگر کسب‌وکارهایی که به تبلیغات هوشمند اهمیت می‌دهد، پلتفرم چندکارۀ اسنپ است. اسنپ هم براساس جنسیت، نیاز، سن و مکان زندگی کاربران پیشنهادهای ویژه‌ای را که بیشتر اوقات شامل تخفیف یا اعتبار ویژه می‌شود، به کاربرانش ارائه می‌کند.

نحوۀ کار تبلیغات هوشمند

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات هوشمند با جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مربوط به مصرف‌کنندگان کار می‌کند. این داده‌ها آمارهای زیادی از رفتار مصرف‌کننده به دست می‌دهند؛ مثلاً اینکه او بیشتر از چه سایت‌هایی بازدید می‌کند، چه محصولاتی را مشاهده می‌کند، با چه محتوایی درگیر می‌شود و درکل چه چیزهایی باعث می‌شود که مدت‌زمان بیشتری را در سایت باقی بماند.

زمانی که داده‌های مربوط به مصرف‌کننده جمع‌آوری شد، با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و تکنیک‌های ماشین لرنینگ تجزیه‌‌‌وتحلیل صورت می‌گیرد. تحلیل‌هایی که در انتها به دست می‌آید، مثل یک پیشگو الگوهای رفتاری، ترجیحات و نیازهای آیندۀ مشتری را پیش‌بینی می‌کند.

این پیش‌بینی‌ها به‌عنوان یک مرجع در تبلیغات آیندۀ برند مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس این پیش‌بینی‌ها، تبلیغات شخصی‌سازی‌شده ایجاد و به مصرف‌کنندگان نمایش داده‌ می‌شود. این تبلیغات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان مرتبط با علایق و نیازهای مصرف‌کننده باشند و احتمال اینکه نظر آن‌ها را به تبلیغات جلب کنند، بالا ببرند. درنهایت، تمام این تجزیه‌وتحلیل‌ها و تبلیغات، احتمال خرید را بالا می‌برد. داده‌های به‌دست‌آمده از مخاطبان و مشتریان معمولاً در دسته‌بندی‌های زیر خود را نشان می‌دهند:

  • داده‌های مربوط به سن؛
  • داده‌های مربوط به جنسیت؛
  • داده‌های مربوط به جغرافیای محل زندگی؛
  • داده‌های مربوط به میزان درآمد؛
  • داده‌های مربوط به رفتارشناسی؛
  • داده‌های مربوط به روان‎شناسی؛
  • داده‌های مربوط به جمعیت و مردم‌شناسی.

درآخر

اگر از تبلیغات هوشمند استفاده نمی‌کنید، وقت آن است که روی استراتژی آیندۀ بازاریابی و تبلیغاتتان تجدیدنظر کنید. این شکل از تبلیغات زحمات تیم بازاریابی را هدر نمی‌دهد، رضایت مشتریانی را که دارید بالا می‌برد و درنهایت فروش شما را بیشتر می‌کند. منتظر چه هستید؟ فقط چند تبلیغ هوشمند تا پیشی‌گرفتن از رقیبتان فاصله دارید.

سؤالات متداول

تبلیغ هوشمند چیست؟


تبلیغات هوشمند نوعی از تبلیغات خودکار است که براساس اطلاعاتی که از سمت مخاطب یک سایت یا پلتفرم شبکۀ اجتماعی به دست‌ می‌آید نمایش داده‌ می‌شود. این تبلیغات خود را با ویژگی‌های مخاطبانش تطبیق می‌دهد و براساس این ویژگی‌ها، محصول یا خدمت مورد نیاز را به آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

انواع تبلیغات هوشمند کدام‌اند؟


تبلیغات هوشمند اکثراً خود را در قالب تبلیغات بومی، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات بهینه‌سازی خلاق پویا و تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده نشان می‌دهند.

فواید استفاده از تبلیغ هوشمند چیست؟


با تبلیغات هوشمند در منابع مالی و زمانی خود صرفه‌جویی می‌کنید، به مخاطب پیام شخصی‌سازی‌شده می‌فرستید، تجربۀ کاربری بهتری ایجاد می‌کنید و درنهایت نرخ تعامل و تبدیل را بالاتر می‌برید.

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:
3 نظرات
  1. عماد می گوید

    سلام خسته نباشید… سپاس از مطالب کاربردی و مفیدتون… اگر درباره تبلیغات هوشمند اینستاگرام هم مطالب بیشتری رو ارائه کنید، عالی میشه🌹

  2. میترا می گوید

    سلام و متشکر از مطلب کاربردیتون…
    اما آیا تبلیغات هوشمند برای کسب و کارهای محلی هم توصیه میشه؟

    1. تیم محتوایی صباویژن می گوید

      تبلیغات هوشمند با جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مربوط به مصرف‌کنندگان کار می‌کند. اما برای آشنایی بیشتر با شیوۀ تبلیغات برای کسب‌وکارهای محلی، پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید:
      https://blog.sabavision.com/ads/what-is-local-advertising

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.