پرسونال برندینگ چیست؟ ۶ مرحله برندسازی شخصی

پرسونال برندینگ چیست؟ مراحل برندسازی شخصی

در جامعۀ امروزی دیگر فقط داشتن یک عنوان شغلی کفایت نمی‌کند و هنر برندسازی شخصی، برای هر کسی که به دنبال برجسته‌شدن و دستیابی به موفقیت است، عنصری حیاتی محسوب می‌شود. پرسونال برندینگ راهی برای به‌نمایش‌گذاشتن مهارت‌ها، دانش و تجربه برای ایجاد اعتبار، جذب مشتریان و ایجاد شهرت است.

از همین تعریف کوتاه مشخص است که برندسازی شخصی برای حرفه‌ای‌ها، کارآفرینان و جویندگان کار ضروری خواهد بود. این نوع Branding به افراد کمک می‌کند تا در بازار کار رقابتی اعتبار ایجاد کنند، برجسته شوند و با ایجاد شهرت، مشتریان را به خود جذب کنند. در این مطلب نگاه دقیق‌تری به personal branding، کاربردهای آن، عناصر اصلی، مراحل ساخت برند شخصی و تکنیک‌های کاربردی خواهیم داشت.

درصورتی که فرصت خواندین این مطلب را ندارید؛ پیشنهاد میکنیم این فایل صوتی از بلاگ صباویژن را گوش دهید.

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی فرایند ایجاد هویت و شهرت منحصربه‌فرد برای خود است که فرد را از دیگران متمایز می‌کند.

پرسونال برندینگ شامل ترکیبی از مهارت‌های بازاریابی، روابط عمومی و رسانه‌های اجتماعی است که به ایجاد برندی به‌یادماندنی و معتبر منجر می‌شود.

برندسازی شخصی به‌ معنای ایجاد یک شخصیت دروغین یا تبدیل‌شدن به فردی غیرواقعی نیست؛ درعوض، درمورد شناسایی و ترویج مهارت‌ها، تجربیات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد شماست که شما را برجسته می‌کند.

پرسونال برندینگ چه کاربردی دارد؟

در عصر دیجیتال، برندسازی شخصی اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و گوگل، هرکسی به‌راحتی می‌تواند با چند کلیک، اطلاعاتی دربارۀ شما پیدا کند. درنتیجه، آگاهی از نحوۀ ارائۀ شما در دنیای آنلاین ضروری است. برندسازی شخصی می‌تواند به شما کمک کند تا داستان خود را روایت کرده و خود را در بهترین حالت ممکن معرفی کنید.

مهم‌ترین مزیت پرسونال برندینگ این است که به افراد کمک می‌کند شهرت قوی داشته باشند و خود را در یک بازار شلوغ، متمایز کنند.

این مزیت، خود می‌تواند به فرصت‌هایی مانند ارتقای شغلی، رهبری تجاری، موفقیت شبکه‌ای و تأثیر اجتماعی منجر شود. با توسعۀ برند شخصی، برای خود نوعی مزیت رقابتی ایجاد می‌کنید تا وقتی مردم به دنبال شخصی با مهارت‌ها و تخصص خاص شما می‌گردند، شما و برندتان را به یاد آورد.

علاوه‌براین، یک برند شخصی قوی می‌تواند به فرصت‌های جدید منجر شود: وقتی مردم مشاهده کنند که شما درزمینۀ کاری خود متخصص هستید، به احتمال زیاد به شما فرصت‌هایی برای همکاری یا کار روی پروژه‌های جدید پیشنهاد خواهند داد.

از طرفی، وقتی مردم احساس می‌کنند که می‌دانند شما چه کسی هستید و چه چیزهایی را ارائه می‌دهید، به احتمال زیاد به شما اعتماد خواهند کرد؛ زیرا احساس می‌کنند با شما رابطه دارند. آن‌ها می‌دانند که از شما چه انتظاری داشته باشند و اینکه شما درزمینۀ کاری خود یک مرجع هستید.

مراحل ساخت Personal Branding

خبر خوب درمورد پرسونال برندینگ این است که با وجود شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، هرکسی می‌تواند به ساخت personal branding بپردازد و فقط به زمان، تلاش و ثبات نیاز دارد.

افراد در این نوع Branding باید مراحل خاصی را دنبال کنند تا اطمینان حاصل شود که برندی منحصربه‌فرد، معتبر و به‌یادماندنی از خود ایجاد می‌کنند. مراحل زیر نحوۀ ایجاد این استراتژی را تشریح می‌کند:

  1. مخاطبان هدف خود را تعریف کنید: اولین قدم در ساخت برند شخصی، تعریف مخاطبان هدف است. می‌خواهید با برند خود به چه کسانی دست پیدا کنید؟ چه کسانی را تحت‌تأثیر قرار دهید؟ با چه کسانی ارتباط برقرار کنید؟ آن‌ها با چه نوع نیازها و چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟ در چه شبکه‌های اجتماعی‌ای حضور پررنگ‌تری دارند؟ قبل از اینکه بتوانید برندی ایجاد کنید، باید درک کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند.
  2. ارزش منحصربه‌فرد خود را شناسایی کنید: چه چیزی شما را منحصر‌به‌فرد نشان می‌دهد؟ چه مهارت‌ها، تجربیات و ویژگی‌هایی دارید که شما را از دیگران متمایز می‌کند؟ شما باید ارزش پیشنهادی ویژۀ خود را به‌وضوح شناسایی کرده تا برندی متفاوت از رقبای خود تشکیل دهید.
  3. داستان شخصی خود را بسازید: داستان شخصی شما بخش مهمی از مارکتینگ و پرسونال برندینگ شما است. این استراتژی به مردم کمک می‌کند تا بفهمند شما چه کسی هستید، چگونه به جایی که امروز هستید رسیده‌اید و به انجام چه فعالیت‌هایی مشغول هستید. یک داستان شخصی قانع ‎کننده بسازید که مخاطب هدف شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  4. حضور آنلاین خود را پررنگ کنید: همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اینترنت و عصر ارتباطات به personal branding رونق بخشیده است. حضور آنلاین شما برای برندسازی شخصی بسیار مهم خواهد بود. یک سایت شخصی و پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید که با هویت برند شما سازگار باشد. شما به‌راحتی می‌توانید از این پلتفرم‌ها برای انتقال پیام برند خود و تعامل با مخاطبانتان استفاده کنید.
  5. صدای برند خود را ایجاد کنید: صدای برند شما نحوۀ انتقال پیام برندتان از طریق نوشتار و گفتار است. لحن و سبک ثابتی ایجاد کنید که با هویت استراتژی و برند شخصی شما همسو باشد.
  6. روی استراتژی محتوای خود کار کنید: محتوای باکیفیت تخصص شما را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که شما فردی ویژه و حرفه‌ای هستید. درنهایت، اعتماد و اعتبار به دست خواهید آورد. نشان‌دادن تجربه و دانش شما، افراد را تشویق می‌کند تا برند شما را با دوستان و خانوادۀ خود به اشتراک بگذارند. در این صورت، نیازی به پرداخت هزینه برای تبلیغات نخواهید داشت؛ زیرا مشترکان شما مروج دهان‌به‌دهان رایگان شما خواهند بود.

عناصر اصلی برندسازی شخصی

وقتی هدف، ارزش‌ها، انرژی و افکار شما با چند عنصر دیگر کنار هم قرار می‌گیرند، پایه و اساس برند شخصی خود را خواهید داشت.

درست مانند تمامی برندها، هریک از ما یک برند شخصی داریم که ممکن است از آن آگاهی داشته یا نداشته باشیم. برند شخصی ما شامل ویژگی‌ها، سبک‌های کاری، مهارت‌ها و موارد دیگر است که مردم ما را با آن‌ها خواهند شناخت؛ درست مانند برندهای محصولات، می‌توانید با صرف زمان برای روشن‌کردن آنچه برای شما مهم‌تر است، نحوۀ درک خود را شکل دهید و بر آن درک تأثیر بگذارید. در ادامه به ۶ اصل مهم پرسونال برندینگ اشاره کرده‌ایم:

۱) هدف

personal branding نیز همانند هر استراتژی دیگری با هدف آغاز می‌شود؛ ما چه کسی بوده و چرا اینجا هستیم؟ هدف، بیان عمیق‌ترین بعد درونی ماست. ما به‌طور خودآگاه یا ناخودآگاه زندگی و حرفۀ خود را حول هدف خود می‌سازیم و این برای ما جهت و انگیزۀ درونی فراهم می‌کند.

برای اینکه هدف خود را شفاف‌تر بدانید، به سؤالات زیر درمورد خودتان پاسخ دهید: چه چیزی به زندگی من معنا می‌بخشد؟ استعدادهای من چیست و چگونه از آن‌ها برای بهبود زندگی خود و دیگران استفاده می‌کنم؟ چقدر به امروز و آینده امیدوار هستم؟ تا زمانی که هدف خود را از زندگی حرفه‌ای‌تان ندانید، برندینگ شخصی موفقی نیز نخواهید داشت.

۲) ارزش‌ها

دومین رکن برند شخصی، ارزش‌ها هستند. چه چیزی در شیوۀ زندگی و کار برای شما مهم است؟ این نشان‌دهندۀ ارزش‌های شما خواهد بود. زندگی براساس ارزش‌هایمان احساس خوبی دارد، بنابراین وقتی تصمیمات کاری یا شخصی با ارزش‌های ما در تضاد است، اصطکاک‌هایی را تجربه می‌کنیم که می‌تواند منبع ناراحتی و استرس باشد. چه در فکر ساخت پرسونال برندینگ موفق باشید و چه به آن بی‌تفاوت باشید، وقت‌گذاشتن برای شناسایی ارزش‌هایتان بسیار مهم است.

۳ و ۴) وضوح و اصالت برند

وضوح و اصالت برند، رکن سوم و چهارم برند شخصی است. وضوح نام تجاری، نشان از این است که چگونه می‌خواهید توسط دیگران درک شوید. این شهرت شماست؛ اصالت و وضوح نام تجاری به‌طور طبیعی با افرادی با برندهای شخصی سالم مرتبط است. اصیل‌بودن، به‌طور مداوم واقعی‌ترین نسخۀ خود بودن است. افرادی که اصالت دارند، عمیقاً با هدف خود در ارتباط هستند و این در افکار، گفتار و کردارشان نمایان می شود.

box

صباویژن


دریافت مشاورۀ رایگان در زمینۀ تبلیغات ویدئویی
کلیک کنید

۵) انرژی

رکن پنجم پرسونال برندینگ، انرژی است. انرژی و خلق‌و‌خوی شما بر توانایی شما برای رسیدن به موفقیت و همچنین بر اطرافیان شما تأثیر می‌گذارد. بدانید چه چیزی به‌طور حرفه‌ای و شخصی انرژی شما را کاهش می‌دهد و چه چیزی شما را بازیابی یا شارژ می‌کند. شما می‌توانید از این خودآگاهی به نفع خود استفاده کرده تا تأثیری را که انواع خاصی از پروژه‌ها و تعاملات روی انرژی شما خواهند داشت، پیش‌بینی کنید.

۶) میراث

رکن ششم و آخر، میراث است. میراث همچون وصیت نیست که فقط در پایان کار خود به آن فکر کنید.

ما در طول زمانِ فعالیت خود، فرصت‌هایی برای ساختن میراث در حرفۀ خود داریم. تفکر درمورد میراثی که می‌خواهید در آینده از خود به‌جا بگذارید، ارزش بسیار زیادی دارد. تمرکز بر میراث به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم چه نوع کاری موجب می‌شود تا اصالت خود را حفظ کنیم.

برای درک و ساختن برند شخصی خود، با این شش اصل شروع کنید: هدف، ارزش‌ها، وضوح برند، اصالت، انرژی و میراث؛ از آنچه درمورد خودتان متوجه می‌شوید تصمیم بگیرید که زمان و انرژی خود را در کجا صرف کنید. اما به خاطر داشته باشید اینکه اولین رکن پرسونال برندینگ هدف است، تصادفی نیست. درک هدف، همان چیزی است که برای متحول‌کردن حرفۀ خود با ساخت برند شخصی به آن نیاز دارید.

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ موضوع برند می‌توانید این مطلب را بخوانید: برند چیست؟ انواع برند کدام است؟

تکنیک‌های کاربردی برای پرسونال برندینگ

با استفاده از برخی تکنیک‌ها می‌توان یک personal branding موفق ایجاد کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

خودتان باشید

اصالت، پایه و اساس هر برند شخصی موفق است. اصالت به معنای خودآگاهی و درک ارزش‌ها، توانایی‌ها و شخصیت خود و از طرفی به معنای داشتن تصویری واضح از هدف و همسوکردن اهداف شغلی خود با ارزش‌های شخصی است.

افراد باید بتوانند با خود واقعی شما ارتباط برقرار کنند؛ زیرا در عصر رسانه‌های اجتماعی، چیزی دروغین می‌تواند به‌سرعت شهرت شما را از بین ببرد. با وفادارماندن به شخصیت حقیقی خود، می‌توانید با افرادی ارتباط برقرار کنید که برای دیدگاه، مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شما ارزش قائل هستند.

شبکه‌ای از افراد را تشکیل دهید

فراموش نکنید که برند شخصی شما چیزی فراتر از شما خواهد بود. همچنین، درمورد ارتباطاتی که با افراد دیگر ایجاد می‌کنید باید بدانید که شبکۀ شما، ارزش خالص شما را تعیین می‌کند.

کلیدِ داشتن شبکۀ قوی، تمرکز بر ایجاد روابط با افرادی است که در حرفۀ شما به‌نام هستند یا می‌توانند تغییر ایجاد کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با افراد همفکر، فعالیت مداوم در LinkedIn یا حضور در سمینارهای مرتبط و شبکه‌سازی در آن‌ها است.

تجربه و تخصص به دست آورید

معتبربودن و داشتن یک دیدگاه خاص ممکن است افراد را به‌سمت شما بکشاند، اما این تخصص شماست که باعث حفظ آن‌ها می‌شود. به همین دلیل باید بستر خاصی را انتخاب کنید و تخصص خود را در آن به نمایش بگذارید. به‌طور مثال، می‌توانید با راه‌اندازی یک وبلاگ یا پادکست، خود را به‌عنوان یک متخصص معرفی کنید یا محتوای خود را در لینکدین به اشتراک بگذارید.

داستان‌سرایی را جدی بگیرید

داستان‌سرایی تا حدودی به کلمه‌ای رایج تبدیل شده، اما جنبۀ مهمی از ساخت یک برند شخصی است. به یاد داشته باشید مردم از مشاغل خرید نمی‌کنند، آن‌ها از افرادی که می‌شناسند، دوست دارند و به آن‌ها اطمینان دارند، خرید می‌کنند. با استفاده از داستان‌سرایی در بازاریابی خود، می‌توانید ارتباط عاطفی با مخاطبان خود ایجاد کنید. گفتن داستان به مخاطبان کمک می‌کند تا بفهمند شما چه کسی هستید و چرا به تخصص خود بسیار علاقه‌مندید.

به‌طور مداوم خود را نشان دهید

یک چیز مشترک در تمامی برندهای موفق وجود دارد و آن ثبات است.

شما می‌توانید با استفاده از عکسِ نمایۀ یکسان در تمام کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود، به حفظ یک تصویر ثابت آنلاین کمک کنید. با این حال، تصاویر و لوگوها کافی نیستند؛ شما باید به‌طور مداوم در چشم دنبال‌کنندگان خود ظاهر شوید، یعنی به‌طور منظم در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود محتوا تولید کنید.

مثال‌هایی از پرسونال برندینگ

افراد زیادی وجود دارند که از مهارت زیادی در حرفۀ خود برخوردارند، ولی به این دلیل که نتوانسته‌اند به‌خوبی پرسونال برندینگ خود را ایجاد کنند، از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار نیستند. در این بین، برخی در مارکتینگ خود بسیار موفق بوده‌اند؛ کسانی مانند مارک منسون، نیل پاتل و تونی رابینز.

مارک منسون (Mark Manson)

پرسونال برندینگ - مارک منسنمارک منسون کارآفرینی اینترنتی و نویسنده‌ای پرفروش است. او برند شخصی چشمگیری برای خود ایجاد کرده است که از طریق سایت و بلاگ خود به بیش از یک میلیون نفر در ماه دسترسی پیدا می‌کند.

مارک نمونه‌ای عالی از یک branding شخصی است. او ابتدا شروع به افزایش مخاطب در بلاگ خود کرد و با گذشت زمان و شناخت مخاطبان، کتاب‌هایی دربارۀ خودسازی پیرامون موضوعاتی نوشت که مخاطبان بلاگش دوست داشتند. همین موضوع او را به نویسنده‌ای پرفروش تبدیل کرد.

با موفقیت کتاب‌هایش، مارک همچنین یک سرویس اشتراک راه‌اندازی کرد تا شکل دیگری از کسب درآمد را در ‌سایت خود داشته باشد. او همچنین به دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب راه یافت و شروع به تولید محتوا دربارۀ موضوعات کتاب‌ها و بلاگ‌هایش کرد.

نیل پاتل (Neil Patel)

پرسونل برندینگ - نیل پاتلنیل پاتل یک دیجیتال مارکتر بسیار موفق است که در ساخت و پیشرفت بسیاری از سایت‌های معتبر در این حوزه همکاری دارد. جالب اینجاست که بلاگ شخصی‌اش با نزدیک به ۲میلیون دنبال‌کننده، از تمامی سایت‌هایش پرطرف‌دارتر است.

او برندسازی شخصی خود را با بلاگ شخصی و سپس سخنرانی در حوزۀ بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو آغاز کرد. سپس با ایجاد راهنماهای کاربری در حوزۀ دیجیتال مارکتینگ، بیش از پیش نام خود را در ذهن دنبال‌کنندگان این صنعت ثبت کرد.

تونی رابینز (Tony Robbins)

پرسونال برندینگ - تونی رابینزتونی رابینز استراتژیست و نویسنده‌ای معتبر در زندگی و تجارت است. او به دیگران کمک می‌کند تا زندگی رؤیایی خود را از طریق سمینارها، کتاب‌ها و برنامه‌های مربیگری بسازند. رابینز که میلیون‌ها دنبال‌کننده در اینستاگرام، توییتر و یوتیوب دارد، با به‌اشتراک‌گذاشتن چالش‌های دوران کودکی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و تصویری مورد اعتماد از خود به نمایش می‌گذارد.

جمع‌بندی

برندسازی شخصی برای تمامی افراد، به‌خصوص کارشناسان، کارآفرینان و جویندگان کار، ضروری است. افراد برای ایجاد یک پرسونال برندینگ، باید داستان شخصی خود را بسازند، حضور آنلاین خود را تقویت کنند و از تکنیک‌های عملی مانند شبکه‌سازی و تولید محتوا استفاده کنند. افراد با پیروی از این مراحل و تکنیک‌ها در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانند شهرت قوی کسب کنند و خود را از دیگر کاردانان متمایز کنند، تا درنهایت فرصت‌های جدیدی را پیش ‌روی خود ببینند.

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.