ریتم ایمیل (Email cadence) چیست و چه اهمیتی دارد؟

هر روز ده‌ها یا صدها ایمیل، صندوق ورودی ایمیل‌های ما را بمباران می‌کنند، اما به چه تعدادی از این ایمیل‌ها توجه می‌شود؟ جواب صادقانه این است که بیشتر افراد از این بمباران ایمیلی خسته شده‌اند و ترجیح می‌دهند روی دکمۀ لغو اشتراک ایمیل کسب‌وکارهایی که از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند، کلیک کنند. چرا؟ چون آن کسب‌وکارها به ریتم ایمیل توجهی نکرده‌اند و به هر دلیلی باعث کلافگی مشتری شده‌اند.

اما Email cadence دقیقاً چیست و چه تأثیری روی بازاریابی ایمیلی برندها می‌گذارد؟ در این مطلب از وی‌پدیا همراه ما باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

ریتم ایمیل (Email cadence) چیست؟

به تعداد دفعات و فاصلۀ زمانی فرستادن ایمیل به مشتریان، Email cadence یا همان ریتم ایمیل گفته می‌شود.

به ریتم ایمیل درست مثل حرکات رقص چند رقصنده نگاه کنید؛ هرچقدر این رقصنده‌ها حرکات خود با ریتم موزیک را هماهنگ‌تر انجام دهند، شما به‌عنوان مخاطب ارتباط بیشتری با رقص آن‌ها برقرار می‌کنید. از آن طرف، هرچقدر به‌نسبت موزیک کندتر یا تندتر حرکت کنند، از دیدن رقصشان خسته می‌شوید و نمایش را ترک می‌کنید.

وقتی صحبت از Email cadence مناسب می‌کنیم، منظورمان این است که باید پیام‌های ایمیلی را در فواصل زمانی مناسب برای مشتری بفرستیم، به‌شکلی که او با محتوای ایمیل ارتباط برقرار کند و از دیدن آن خسته نشود.

چرا ریتم ایمیل مهم است؟

تصور کنید در مدت‌زمان کوتاهی (مثلاً هر روز) ایمیل‌های زیادی از یک برند دریافت می‌کنید. چه احساسی نسبت‌به دریافت مکرر این ایمیل‌ها پیدا می‌کنید؟ از چک‌کردن آن‌ها زده می‌شوید نه؟ با ایجاد ریتم ایمیل مناسب، می‌توانید مشترکان خود را در طول زمان، با محتوایی که برایشان می‌فرستید درگیر و به آن علاقه‌مند نگه دارید.

این کار مانند این است که هر چند وقت یک‌ بار با دوست عزیزتان تماس بگیرید و ماجراهایی را که در طول زمان برایتان اتفاق افتاده است تعریف کنید. قطعاً دوست شما مشتاق شنیدن آن ماجراهاست؛ اما اگر هر ساعت به دوستتان زنگ بزنید، تضمین می‌کنیم که بعد از مدت کوتاهی او را از دست خواهید داد.

از طرف دیگر، اگر به ریتم فرستادن ایمیل توجه نکنید، مشتریانتان خسته می‌شوند و به دلایل منطقی و شاید بی‌رحمانه‌ای، اشتراک ایمیل‌های کسب‌وکار شما را لغو و یا آن‌ها را به‌سمت اسپم هدایت می‌کنند. حالا اگر به اندازۀ کافی به مشترکانتان ایمیل نفرستید، متأسفانه بعد از مدتی محصولات، خدمات و نام برند شما از ذهن‌ها پاک می‌شود.

درواقع، با پیدا‌کردن ریتم ایمیل، شانس نرخ کلیک و بازشدن ایمیل‌هایتان را بالا می‌برید.

به شما حق می‌دهیم اگر کمی استرس بگیرید. پیداکردن ریتم مناسب، درست مثل راه‌رفتن روی یک طناب است. خیلی سخت می‌توانید این تعادل را پیدا کنید، اما در ادامۀ مطلب بیشتر شما را راهنمایی می‌کنیم که چطور روی طناب ایمیل مارکتینگ راه بروید.

بهترین روش‌ها برای یافتن Email cadence ایدئال

تعیین ریتم ایمیل مناسب کار ساده‌ای نیست، اما نشدنی‌ هم نیست. با برداشتن گام‌های زیر، سریع‌تر به پیداکردن این ریتم مناسب در فرستادن ایمیل دست پیدا می‌کنید.

۱) مخاطبان خود را درک کنید

درک ترجیحات، رفتار و الگوهای رفتار مخاطبانتان مهم است، به همین دلیل شاید بهتر باشد که به‌شکل جدی از ابزارهای تحلیل داده برای درک بهتر پرسونای آن‌ها کمک بگیرید. برای مثال، مخاطبان جوان‌تر ممکن است ایمیل‌ها و پیشنهادهای هرروزه را بیشتر بپسندند، در‌حالی‌که افراد مسن‌تر از ایمیل‌هایی که هر دو هفته یا آخر ماه برایشان می‌فرستید، بیشتر استقبال می‌کنند.

۲) مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کنید

بعد از درک کامل پرسونا و رفتار مخاطبان خود، نوبت این است که آن‌ها را دسته‌بندی کنید. همان‌طور که گفتیم، همۀ مشتریان شما ترجیحات، نیازها یا نقاط درد یکسانی ندارند، با این حساب باید لحن و Email cadence خود را براساس همین دسته‌بندی تنظیم کنید. با دسته‌بندی مشتریانتان، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی پربازده‌تری را ایجاد می‌کنید و نرخ بازگشت سرمایۀ بالاتری را به دست می‌آورید.

درواقع نباید نگران این باشید که مشتریانتان ۲ بار یا ۲۰ بار در ماه ایمیل دریافت می‌کنند، بلکه باید نگران این باشید که از این تعداد ارسال، چند دفعه از مشتریان خود پاسخ می‌گیرید.

۳) آزمون و خطا کنید

اصلاً نترسید! Email cadence برای هر کسب‌وکاری متفاوت است؛ بنابراین باید به شیوه‌ها‌ متفاوت و در زمان‌های مختلف محتوای ایمیل را برای مخاطبانتان بفرستید تا ببینید با کدام ریتم ایمیل بهترین نتیجه را می‌گیرید.

بگذارید با یک مثال شفاف‌تر توضیح دهیم: فکر کنید در رستورانی سرآشپز هستید و هر هفته به‌عنوان غذای مخصوص برای مشتریانتان قیمه می‌پزید. طبیعی است که در شروع راه، چند هفته ادویه‌های قیمه را جا‌به‌جا کنید تا ببینید درنهایت کدام شیوه از پخت قیمه آن‌ها را راضی نگه می‌دارد. حتی چند هفته امتحان می‌کنید تا ببینید پختن قیمه در روزهای کاری به شما سود بیشتری می‌رساند یا در روزهای تعطیل.

ریتم ایمیل هم مثل پختن و عرضه‌کردن همان خورشت قیمه است؛ نمی‌توانید انتظار داشته باشید با یک بار عرضه‌‌کردن و درست‌کردن قیمه بهترین نتیجه را بگیرید و همه به رستوران شما سفارش دهند.

box

آپارات


به صورت کاملا هدفمند تبلیغ کنید!
کلیک کنید

۴) بازخوردها و معیارها را رصد کنید

بعد از فرستادن ایمیل در روزهای متفاوت و با دسته‌بندی‌های مختلف، شاخص‌های کلیدی عملکرد ایمیل‌هایتان را چک کنید. بررسی شاخص‌هایی مثل نرخ باز‌کردن، نرخ کلیک، نرخ لغو اشتراک و… به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید کجای راه را درست رفته‌اید و کجا باید مسیرتان را عوض کنید.

هدف از داشتن ریتم ایمیل مناسب چیست؟

یافتن Email cadence مناسب چند هدف را دنبال می‌کند، ازجمله:

۱) افزایش تجربۀ مشتری

ریتم ایمیل مناسب، تضمین می‌کند که ایمیل‌های شما به‌موقع و مطابق نیاز مشتری به او می‌رسد. همین اتفاق باعث بهبود تجربۀ مشتری و درک کلی او از برند شما می‌شود. مشتریانتان دیگر می‌دانند شما فقط زمانی برایشان ایمیل می‌فرستید که ارزش افزودۀ قابل تأملی را به آن‌ها پیشنهاد دهید، درنتیجه حتماً ایمیل‌های شما را بررسی می‌کنند.

۲) به‌حداکثررساندن تبدیل‌ها

با ایجاد تعادل مناسب بین برقراری ارتباط مستمر با مشتری و تحت فشار قرار ندادن آن‌ها، احتمال تبدیل سرنخ‌ها به مشتریان وفادار را بیشتر می‌کنید. درست مثل اینکه دوست صمیمی و خوب مشتری‌تان باشید؛ دوستان صمیمی به اندازۀ کافی یکدیگر را ملاقات می‌کنند، همدیگر را تحت فشار قرار نمی‌دهند و اگر یکی از آن‌ها به دیگری توصیه‌ای کند، آن توصیه سریعاً پذیرفته می‌شود.

۳) ایجاد روابط بلندمدت

ارتباط مداوم و به‌موقع، به تقویت اعتماد و وفاداری به برند در مشتریان شما کمک می‌کند. درواقع، هرچقدر Email cadence با سلیقۀ مشتریانتان هماهنگ باشد، آن‌ها کمتر روی دکمۀ لغو اشتراک کلیک می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر؛ مطالعه مقاله افزایش فروش را با تبلیغات از جنس ویدئو تجربه کنید! را پیشنهاد میدهیم.

درنهایت

همان‌طور که گفتیم، رعایت ریتم ایمیل در بازاریابی و کمپین‌های ایمیلی، درست مثل راه‌رفتن بندباز روی یک طناب است. سرعت‌ بیش‌از‌حد یا کُندی بیش‌از‌حد، هر دو، ایمیل شما را از ارتفاع می‌اندازد.

باید در فرستادن ایمیل به مشترکان خود ریتمی متعادل پیدا کنید؛ ریتمی که وجود برند شما و ارزش‌ها و خدمات آن را درست در زمان مناسب به مخاطب یادآوری کند. قطعاً پیداکردن این ریتم به این سادگی‌ها هم نیست، ولی با آنالیز دقیق رفتارهای مخاطب، شما هم ریتم مناسبت فرستادن ایمیل‌هایتان را پیدا می‌کنید.

سؤالات متداول

چطور ریتم ایمیل ایدئال را پیدا کنیم؟


برای پیداکردن ریتم ایمیل ایدئال باید پرسونا و رفتار مخاطبان خود را تحت‌نظر بگیرید، مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کنید، معیارهای مربوط به بازخورد مخاطبان را تحت‌نظر داشته باشید و درنهایت به‌طور مستمر آزمون‌وخطا کنید تا ببینید کدام ریتم فرستادن ایمیل به نفع کسب‌وکار شماست.

داشتن ریتم ایمیل مناسب چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟


داشتن ریتم مناسب در فرستادن ایمیل‌های بازاریابی، به بهبود تجربۀ مشتری، بالارفتن نرخ تبدیل‌ها، ایجاد روابط بلندمدت و وفاداری به برند کمک زیادی می‌کند.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.