۶ گام برای انجام کمپین تبلیغات ویدئویی

اگر می‌خواهید از رقبا متمایز شوید و مخاطبان را جذب کرده و به مشتری تبدیل کنید، تولید ویدئوی تبلیغاتی، چراغ جادوی شما خواهد بود. هاب‌اسپات (HubSpot) طبق تحقیقی اعلام کرده که ۸۶% از کسب‌وکارها در سال ۲۰۲۲ از ویدئو به‌عنوان ابزار بازاریابی استفاده می‌کنند. از طرفی، طبق آمار آپارات، از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، بیش از ۱۸میلیارد بار از ویدئوهای آپارات بازدید شده است که این عدد در مقایسه با سال قبل، رشد ۵۳درصدی را نشان می‌دهد.

حال در این بلاگ‌پست به ۶ گام ضروری برای طراحی یک ویدئوی موفقیت‌آمیز برای کسب‌وکارتان خواهیم پرداخت. این مسیر با تعریف دقیقی از هدف کمپین تبلیغات ویدئویی آغاز شده و با سنجش بازخورد مخاطبان هدف پایان می‌یابد.

۴ مزیت مهم انجام تبلیغات ویدئویی برای کسب‌وکارها

سرمایه‌گذاری در کمپین تبلیغات ویدئویی از مزایای بسیاری برخوردار است؛ ازجمله بهبود سئو، دسترسی به مخاطبان هدف و…؛ در ادامه به‌طور خلاصه و با ارائۀ آمار به ۴ مورد از مهم‌ترین دلایل آن می‌پردازیم.

  1. ویدئو سئوی سایت را بهبود می‌بخشد: افزودن ویدئو به وب‌سایت، با افزایش زمان حضور بازدیدکنندگان در صفحات و افزایش ترافیک ورودی، باعث رنک‌گرفتن آن در موتورهای جست‌وجو می‌شود. طبق اعلام Hubspot، حدود ۳۱% از بازاریابان برای بهینه‌سازی وب‌سایتشان (SEO) از ویدئو استفاده می‌کنند.
  2. ویدئو آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهد: ویدئو ابزاری عالی برای آگاهی از برند است. احتمال ثبت برند و پیام شما در ذهن مخاطب از طریق دیدن ویدئو، در مقایسه با دیدن تصویر و متن یا شنیدن صدا بیشتر است. علاوه‌بر‌این، ویدئو به شما اجازه می‌دهد تا داستان خود را به نحوی به گوش کاربر برسانید که قانع‌کننده باشد و او را به تعامل وادارد. ویژگی استثنایی ویدئو این است که می‌تواند بیشتر از هر فرم محتوایی دیگری، احساسات مخاطب را برانگیزد.
  3. ویدئو دست به دست می‌چرخد: مخاطبان ویدئو را بیشتر از هر قالب محتوایی دیگری با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. طبق یافته‌‌های Small Biz Trends، احتمال به‌اشتراک‌گذاشتن ویدئوها در رسانه‌های اجتماعی، ۱۲ برابر بیشتر از ترکیب عکس‌ و متن‌ است.
  4. ویدئو کاربر را به مشتری تبدیل می‌کند: Wyzowl ادعا کرده است که ۷۴% از افرادی که ویدئوی محصولی را می‌بینند، آن را خریداری خواهند کرد. همچنین، طبق گفتۀ Biteable، وجود ویدئو در لندینگ‌پیج به همراه یک فراخوان به اقدام (Call to action)، نرخ تبدیل (Conversion rate) را تا ۸۰% افزایش می‌دهد. از طرفی ویدئو افراد را مشتاق می‌کند تا در سایت بچرخند و وارد مرحله‌های بعدی قیف فروش شوند.

۶ گام ضروری برای اجرای تبلیغات ویدئویی

اگر قصد راه‌اندازی و طراحی یک کمپین تبلیغات ویدیویی موفق را دارید، این ۶ گام ضروری را دنبال کنید.

۱) هدف از کمپین را مشخص کنید

هدف کسب‌وکارتان از کمپین تبلیغات ویدئویی را به‌طور واضح مشخص کنید. از خودتان بپرسید که «برای چه از تبلیغات استفاده می‌کنید؟»

هدف شما ممکن است افزایش مشتریان باشد. باید مشخص کنید چه تعداد مشتری، در چند روز مدنظرتان است. ثبت برند در ذهن مشتری می‌تواند هدف کسب‌وکارهای بزرگ‌تر باشد. چگونه میزان آگاهی از برند را می‌سنجید؟ با افزایش ترافیک وب‌سایت؟ با افزایش مراجعان حضوری به فروشگاه‌ها؟ یا افزایش فالوئر در اینستاگرام؟ نتایجی را که باید اندازه‌گیری شود مشخص کنید.

۲) مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

با کمپین تبلیغات ویدئویی خود قصد دارید چه کسانی را هدف قرار دهید؟ می‌خواهید روی چه کسانی تأثیر بگذارید؟

مخاطبان هدف فقط خریداران بالقوه یا مشتریان شما نیستند؛ مخاطبان هدف شما می‌توانند بخش کوچک‌تری از خریداران شما یا آن دسته از افرادی باشند که تا‌به‌حال از شما خرید نکرده‌اند. برای مثال، اگر تولید‌کننده‌ی نوشیدنی هستید و به‌تازگی محصولی مناسب کودکان به خط تولیدتان اضافه کرده‌اید و قصد معرفی این محصول را دارید، مخاطب هدف شما مادران هستند.

۳) پلتفرم مناسبی برای مخاطبان هدف خود انتخاب کنید

قدم بعدی انتخاب یک پلتفرم مناسب برای انتشار ویدئوهای تبلیغاتی شماست. مخاطبان شما به چه نوع محتوای ویدئویی علاقه‌مند هستند؟ آن‌ها از کدام پلتفرم رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟ چگونه برای خرید تحقیق می‌کنند؟

تبلیغات در تلویزیون نه‌تنها متمرکز بر مخاطبان هدف نیست، بلکه در مقایسه با رسانه‌های آنلاین، هزینۀ چندبرابری نیاز دارد. در ادامه، برای راهنمایی بیشتر، کانال‌های انتشار ویدئوهای آنلاین را معرفی کرده‌ایم:

آپارات

آپارات بزرگ‌ترین و پربازدیدترین سرویس اشتراک ویدئو در ایران است. این سایت ماهانه بیش از ۶۱میلیون کاربر یکتا داشته و روزانه بیش از ۲۰میلیون ورودی از گوگل دریافت می‌کند.

در این سرویس می‌توانید به‌راحتی با تعیین تعداد دفعات نمایش ویدئو برای هر کاربر، تعریف دکمه‌ی فراخوان به اقدام (Call to action) و انتخاب کلیدواژه‌های مربوط به کسب‌وکارتان، کمپین تبلیغات ویدئویی به‌صرفه و هدفمند اجرا کنید.

یوتیوب

یوتوب بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو در جهان است. داده‌ها حاکی از آن است که ۹۵٪ از کاربران آن ۱۸ تا ۲۹ سال دارند و ۷۰% آنان از یوتیوب به‌عنوان موتور جست‌وجویی برای کشف راه‌حل مشکلات خود و افزایش اطلاعات استفاده می‌کنند. ویدئوهای توضیحی محبوب‌ترین نوع محتوا در این پلتفرم هستند.

بنابراین، اگر محصول یا خدمات شما می‌تواند به‌گونه‌ای یک مشکل رایج را حل کند یا چیزی را آموزش دهد، یوتیوب بستری مناسب برای ویدئوهای شماست.

اینستاگرام

طبق گزارش سایت Startupbonsai بیشتر از ۲۰۰میلیون کاربر اینستاگرام، روزانه حداقل از یک پروفایل کسب‌وکار در این پلتفرم بازدید می‌کنند. دوسوم کاربران اینستاگرام در رده‌ی سنی ۱۸ تا ۲۹ سال هستند ولی افراد دارای ۱۸ تا ۳۴ سال بیشترین فعالیت را دارند.

حال با ویژگی لایو ویدئوی اینستاگرام، بازاریابی ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی به آسان‌ترین شکل خود رسیده است. اگر مخاطبان هدف شما روزانه وارد این پلتفرم می‌شوند، اینستاگرام بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

سایت و صفحۀ فرود

6 گام برای انجام کمپین تبلیغات ویدئویی - برای انتشار ویدئو برنامه‌ریزی کنیدهر کسب‌وکاری باید کمپین تبلیغات ویدئویی را در وب‌سایت، لندینگ‌پیج (Landing page) یا صفحات به‌زودی (Coming soon page) راه‌اندازی کند. لندینگ پیج، لیست لیدها را افزایش داده، سئو را بهبود بخشیده و صفحات رسانه‌های اجتماعی کسب‌وکار را تبلیغ می‌کند. به‌علاوه، لندینگ‌پیج‌های دارای ویدئو امتیازات بیشتری به شما می‌بخشند.

 ویدئو یک راه بسیار مؤثر برای افزایش تعامل و لید است و همچنین ترافیک ورودی به لندینگ‌پیج‌های سایت‌های فروشگاهی را نیز افزایش می‌دهد. چه بهانه‌ای بهتر از ویدئو سراغ دارید که کاربر را بیشتر در صفحۀ وب‌سایت شما نگه دارد؟

ایمیل

تا‌به‌حال کمپین ایمیل مارکتینگ راه‌اندازی کرده‌اید؟ این بار از ویدئو هم در ایمیل‌ها استفاده کنید؛ خواهید دید نرخ کلیک (Click-throughs) و بازکردن ایمیل‌ها (Open rate) افزایش می‌یابد. با قراردادن یک فراخوان به اقدام (Call to action) در ویدئوها، از نرخ تعامل وب‌سایت‌ خود شگفت‌زده خواهید شد.

۴) بودجه‌ای برای کمپین تبلیغات ویدئویی تعریف کنید

چه کسب‌وکار کوچکی باشید و چه بزرگ، مشخص‌کردن بودجۀ تبلیغات ویدئویی برای موفقیت و راه‌اندازی یک کمپین موفق، الزامی است. شما باید هزینه‌های پیش‌تولید (Pre-Production)، فیلم‌برداری (Video shoot) و پس از تولید (Post-production) را در نظر بگیرید. از طرفی، به بودجۀ رقیبان در صنعت خودتان نگاهی بیندازید تا معیاری برای مقایسه داشته باشید.

ساختن ویدئو لزوماً به بودجه‌ی سنگینی نیاز ندارد. با استفاده از گوشی‌های همراه و اپلیکیشن‌های ادیت ویدئویی که در دسترس همگی ماست، می‌توانید به‌راحتی ویدئوهای تبلیغاتی کم‌هزینه و خلاقانه بسازید.

۵) برای انتشار ویدئو برنامه‌ریزی کنید

همان‌طور که برای انتشار پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی زمان‌بندی می‌کنیم، تبلیغات ویدئویی نیز به برنامه‌ریزی نیاز دارد. بهتر است به‌جای یک ویدئو، چند ویدئو با زمان و بودجۀ کمتر آماده کنیم تا یک‌سری ویدئو برای کمپین داشته باشیم. چه موضوعی در کسب‌وکار شما گنجایش چند قسمت ویدئو در طول چند هفته را دارد؟ هنگامی که محتوای ویدئوهای خود را مشخص کردید، یک برنامۀ زمانی تنظیم کنید.

۶) ویدئو منتشر کنید، بازخورد بگیرید و دوباره ویدئو منتشر کنید

یک کمپین بازاریابی ویدئویی عالی، با آزمون و خطای زیادی همراه است. بررسی بازخورد مخاطبانتان پس از دیدن ویدئو، یکی از مهم‌ترین گام‌هاست. باید سبک‌های مختلف ویدئوها را امتحان کنید تا سلیقۀ مخاطب را شناخته و در کمپین‌های بعدی بهتر عمل کنید. معیارهای مهم در بررسی هر ویدئو عبارت‌اند از:

  • بازدید کلی؛
  • میانگین زمان بازدید ویدئو؛
  • نرخ کلیک (در ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی)؛
  • نرخ تبدیل (در لندینگ‌پیج و وب‌سایت)؛
  • تعامل در رسانه‌های اجتماعی (Likes، Comments، Shares، Retweets).

به این مثال توجه کنید: فرض کنید ویدئویی را در سایت‌ خود بارگذاری کرده‌اید. در حالت اول، ویدئو بازدید بالایی دریافت می‌کند، ولی میانگین زمان تماشای آن رضایت‌بخش نیست؛ در این وضعیت باید موضوع ویدئو را مجدد بررسی کرد. در حالت دوم، ویدئو در رسانه‌های اجتماعی بازدید و تعامل بالایی کسب می‌کند، ولی نرخ تبدیل، کمتر از حد انتظار است؛ این بار تغییر فراخوان به اقدام (CTA) فکر هوشمندانه‌ای خواهد بود.

گاهی نیز با وجود بازنشر پست ویدئویی در کانال‌های مختلف و تبلیغ آن، شاهد رشدی در پارامترها نیستیم؛ در این زمان باید پرسونای مخاطبان هدف خود را مجدداً بررسی کنیم.

جمع‌بندی

در این بلاگ‌پست، به‌طور جامع به نحوۀ اجرای یک کمپین تبلیغات ویدئویی موفق و مزیت‌های آن پرداختیم. در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم برای شروع تبلیغات ویدئویی از رسانه‌هایی استفاده کنید که علاوه بر مخاطبان زیاد در کشور ما، دسترسی به آن‌ها نیز آسان‌تر است. آپارات به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس اشتراک ویدئو در ایران به شما این امکان را می‌دهد که پیام کسب‌وکارتان را به‌صورت هدفمند یا گسترده به دست مخاطبان برسانید.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.