همه چیز دربارۀ لایو اینستاگرام

در جهان، روزانه بیش از ۵۰۰میلیون نفر در اینستاگرام لایو تماشا می‌کنند. این عدد، آمار حیرت‌انگیزی به ‌شمار می‌رود. استوری‌های اینستاگرام در بالای فید نمایش داده می‌شوند، درنتیجه بیشتر از محتوای عادی جلب توجه می‌کنند. درضمن، وقتی در اینستاگرام لایو برگزار می‌کنیم، لایو ما به‌عنوان اولین مورد در نوار استور‌ی‌ها نمایش داده می‌شود؛ پس می‌توان گفت که لایو‌گرفتن، میان‌بری برای بالابردن بازدیدهای ماست. پس از خواندن این نوشته، موارد زیر را خواهیم آموخت:

  • نحوۀ برگزاری لایو اینستاگرام به‌صورت حرفه‌ای
  • نحوۀ مشاهده لایو دیگران
  • نحوۀ ضبط و ذخیرۀ لایو اینستاگرام
  • نحوۀ به‌اشتراک‌گذاری لایو

و چندین نکتۀ مهم دیگر که لازم است قبل از گذاشتن لایو بدانیم.

چگونه لایو بگیریم؟

لایو‌گرفتن در اینستاگرام بسیار ساده است. فقط کافی است صفحۀ فید را به‌سمت راست بکشیم، Live را انتخاب کنیم و برای شروع اشتراک‌گذاریِ لایو، روی دکمۀ Start Live Video کلیک کنیم. پس از آن، تمام افرادی که ما را دنبال می‌کنند می‌توانند به تصویر ما دسترسی داشته و با ما ارتباط برقرار کنند.

نحوه گذاشتن لایو در اینستاگرام۱۷ نکتۀ حرفه‌ای برای گذاشتن لایو بهتر

برای اینکه بتوانیم در اینستاگرام بهتر و کاربردی‌تر لایو بگذاریم، نکاتی را در ادامه آورده‌ایم:

  1. قبل از شروع لایو اطلاع‌رسانی کنیم: قبل از شروع لایو،‌ از طریق روش‌های مختلفی مانند استوری اینستاگرام، به فالوئرهای خود اطلاع دهیم که می‌خواهیم سر ساعت مشخصی لایو بگذاریم.
  2. افراد خاص را مطلع کنیم: می‌توانیم افرد خاصی را از گذاشتن لایو خود مطلع کنیم تا لایو ما را ببیند. کافی است روی فلش کنار دایرکت‌مسیج کلیک کنیم و فرد مدنظر را انتخاب کنیم.
  3. موضوع مناسب انتخاب کنیم: می‌توانیم در هر زمانی که به اینترنت وصل بودیم، اراده کنیم و لایو بگیریم. به‌علاوه، می‌توانیم از وضعیت خاصی مانند معرفی محصول یا خدمات جدید یا اخبار مهم، نشان‌دادن پشت‌صحنه‌های انجام کاری خاص، شروع تعامل پرسش و پاسخ با مخاطبان و… لایو بگیریم. همچنین، می‌توانیم چند موضوع را برای لایو‌گرفتن، در استوری اینستاگرام‌ خود به نظرسنجی بگذاریم و موضوع محبوب‌تر را انتخاب کنیم.
  4. برنامه داشته باشیم: اکثر کسب‌و‌کارها می‌خواهند همه‌چیز در لایو دقیق و بی‌نقص باشد؛ اما یکی از جنبه‌های لایو این است که در لحظه باشیم. پس لازم است از قبل برای روند لایو برنامه‌ریزی کرده و به آن فکر کنیم.
  5. استراتژی منعطفی داشته باشیم: داشتن استراتژی برای لایو لازم است؛ اما توجه داشته باشیم که به ‌علت پخش زنده در لایو، هر لحظه ممکن است استراتژی‌مان دیگر مناسب آنچه در ویدئو جریان دارد نباشد. پس سعی کنیم استراتژی منعطف داشته باشیم تا بتوانیم به‌راحتی آن را تغییر دهیم.
  6. به فالوئرهای خود اعتماد دهیم: از لایو برای برقراری ارتباط با فالوئرهای خود استفاده می‌کنیم؛ بنابراین باید به آن‌ها بگوییم که چقدر برایمان ارزشمند هستند. مهم‌ترین دستاورد این مکالمه، ایجاد اعتماد بیشتر بین ما و مخاطب است. یکی از اهداف ما در برگزاری ویدئوی زنده و تعامل با فالوئرها، پی‌بردن به خواستۀ آن‌هاست. از خواسته‌های آن‌ها برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوایی خود استفاده کنیم.
  7. پرسش و پاسخ کنیم: می‌توانیم لایو آموزشی‌ برگزار کنیم و در لایو به فالوئرهای خود آموزش‌هایی بدهیم که بیشتر مناسب کسب‌و‌کارهای شخصی یا سایت‌های آموزشی و… است.
  8. عجله نکنیم: اول صبر کنیم چند نفر از فالوئرهایمان به لایو ما اضافه شوند، بعد بحث را شروع کنیم.
  9. کامنت‌ها را بخوانیم: سعی کنیم تمام کامنت‌هایی که در لایو برایمان می‌گذارند بخوانیم و پاسخ دهیم.
  10. اعلام موضوع را پین کنیم: حتماً موضوع لایو را در کامنت بگذاریم و پین کنیم تا هرکدام از فالوئرهای ما که وسط لایو اضافه شد، موضوع آن را نپرسد. پین‌کردن هم این‌طور است که کامنت مدنظرمان را می‌فرستیم و دستمان را روی کامنت نگه می‌داریم تا چند گزینه برای ما بیاید، بعد روی پین می‌زنیم و آن کامنت برای همۀ فالوئرهای ما نمایش داده می‌شود.
  11. برای تعامل بیشتر، لایو دونفره بگذاریم: می‌توانیم لایو دونفره بگذاریم. لایو دونفره مثل این است که با یکی تماس تصویری بگیریم؛ البته فراموش نکنیم که فالوئرهای هر دو نفر می‌توانند لایو ما را ببینند؛ یعنی فالوئرهای آن دوست ما که در لایو دونفره با ماست و فالوئر خود ما نیستند، می‌توانند به لایومان اضافه شوند.
  12. لایو امکان توقف ندارد: در لایو امکان یک ثانیه توقف هم ندارد؛ اما وقتی کسی با ما تماس می‌گیرد یا اینترنت ما ضعیف یا قطع می‌شود، حالت توقف (Pause) ایجاد می‌شود و بعد از رفع مشکل، به‌طور اتوماتیک به حالت قبل برمی‌گردد.
  13. زیاد تکان نخوریم: هنگام گرفتن لایو‌ زیاد جلوی دوربین تکان نخوریم؛ چون تصویر شطرنجی می‌شود و مخاطبی که مشغول دیدن لایو ماست کلافه می‌شود و احتمال دارد که حتی از آن خارج شود.
  14. پشت به نور، لایو نگیریم: در نور مناسب قرار بگیریم؛ یعنی نوری که از پشت گوشی به صورتمان بتابد. یا از منظره‌ای فیلم بگیریم که نور به آن سمت می‌تابد.
  15. بدانیم چه کسانی لایومان را می‌بینند: کافی است هنگامی که لایو می‌گیریم، روی همان قسمتی که حالت چشم دارد کلیک کنیم تا آی‌دی کسانی که همان لحظه در لایو ما هستند و ما را تماشا می‌کنند ببینیم.
  16. ساملکم: می‌توانیم برای افرادی که به لایو ما اضافه می‌شوند دست تکان دهیم. وقتی کاربری اضافه شد، کافی است کنار آی‌دی او، روی گزینۀ Wave بزنیم. البته اگر هم‌زمان چند نفر به لایو ما اضافه شوند، این گزینه نمایش داده نمی‌شود. همچنین، اگر تعداد بازدید از لایو ما زیاد باشد، کار سختی خواهد بود.
    استفاده از قابلیت دست‌تکان‌دادن در لایو اینستاگرام، به مخاطب حس ارزشمند‌بودن را القا می‌کند؛ بنابراین بهتر است حوصله کنیم و برای تمام مخاطبان یا تعدادی از آن‌ها دست تکان دهیم.
  17. ذخیره کنیم: بعد از اتمام لایو، روی گزینۀ پایان (End)، در گوشۀ راست بالای صفحه بزنیم. اگر ویدئوی لایو را می‌خواهیم، یادمان نرود گزینۀ save را که همان گوشۀ راست صفحه هست بزنیم. اگر می‌خواهیم فالوئرهایی که در لایو ما نبودند، بعداً با آمدن به صفحۀ ما آن را ببینند و لایو ما کنار استوری‌ها نمایش داده شود، گزینۀ Save for 24 hours را بزنیم.
    این را هم بدانیم که لایو‌های ما مثل استوری‌ها آرشیو نمی‌شوند و بعد از ۲۴ ساعت کاملاً پاک‌ خواهند شد. بنابراین، محتواهایی را از طریق لایو به اشتراک بگذاریم که پاک‌شدن آن‌ها از حساب کاربری‌مان مشکلی برایمان ایجاد نمی‌کند.

چگونه لایو خود را ذخیره کنیم؟

بسیاری از مواقع پیش می‌آید که ما لایو مهمی را برگزار می‌کنیم، اما برخی افراد به دلیل دغدغه‌های مختلف، موفق به دیدن آن نمی‌شوند. برای حل این مشکل، می‌توان لایو برگزارشده را ذخیره کرد تا آن‌ها بتوانند از محتوای لایو استفاده کنند. پس از پایان لایو، ویدئوی لایو ما به‌طور اتوماتیک تا ۲۴ ساعت در استوری‌های ما باقی می‌ماند؛ اما اگر بخواهیم مدت طولانی‌تری آن را نگه داریم، باید چه‌کار کنیم؟ پس از خاتمۀ لایو در اینستاگرام، این برنامه به ما ۳ گزینه می‌دهد:

  1. اشتراک در IGTV
  2. بارگیری ویدئو
  3. حذف ویدئو

به‌اشتراک‌گذاری لایو در IGTV، ویدئوی آن را در پروفایل اینستاگرام‌ ما نگه می‌دارد؛‌ یعنی اگر مخاطبانمان در مدت‌زمان ۲۴ ساعت پس از اجرای لایو نتوانند آن را ببینند، بعداً می‌توانند دوباره به تماشای آن بنشینند.

چطور می‌توان لایو اینستاگرام را به اشتراک گذاشت؟

اگر محتوای داخل لایو ما مهم و باارزش باشد، بهتر است که برای افزایش آگاهی یا افزایش بازدیدکنندگان و طرف‌داران، آن را به اشتراک بگذاریم. این کار باعث می‌شود که افراد بیشتری به لایو ما دسترسی باشند و تعداد بازدیدکنندگان ما به تعداد فالوئرهایمان محدود نشود. برای به‌اشتراک‌‌گذاشتن لایو اینستاگرام باید مراحل زیر را دنبال کرد:

  • پس از برگزاری لایو و اتمام آن، گزینه‌ای به‌شکل موشک کاغذی در پایین صفحه دیده می‌شود.
  • این گزینه را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب این گزینه، اسم فردی که می‌خواهید لایو را با او به اشتراک بگذارید جست‌و‌جو کنید.
  • پس از انتخاب فرد، گزینۀ Send را انتخاب کنید تا لایو برای او ارسال شود.

با انجام این کار، لایو شما به‌مدت یک‌شبانه‌روز در دسترس آن فرد خواهد بود. یکی دیگر از روش‌های به‌اشتراک‌گذاری لایو این است که پس از اتمام لایو آن را ذخیره کرده و سپس همانند یک پست آن را برای افراد دیگر ارسال کنید. با انجام این کار، لایو شما برای همیشه در اختیار سایرین خواهد بود.

چند سوال پر تکرار دربارۀ لایو اینستاگرامچند سوال پر تکرار

در ادامه به سراغ چند سوال پرتکرار دربارۀ لایو اینستاگرام خواهیم رفت و به آن‌ها جواب می‌دهیم.

چگونه لایو دیگران را ببینیم؟

در نوار استوری‌ها، بالای فید اینستاگرام، می‌توانیم ردیف اکانت‌هایی را که دنبال می‌کنیم و استوری گذاشته‌اند، مشاهده کنیم. اگر دور اکانت یک دایرۀ صورتی‌رنگ بود که پایینش کلمۀ Live خودنمایی می‌کرد، آن اکانت در حال برگزاری لایو است. برای مشاهدۀ لایو آن‌ها، کافی است خیلی ساده روی آن دایره کلیک کنیم.

بخش دیگری در اینستاگرام وجود دارد که در آن می‌توانیم لایو اکانت‌هایی را که دنبال نمی‌کنیم هم ببینیم. برای این منظور باید به اکسپلور برویم و در بالای صفحه، روی IGTV یا همان تلویزیون اینستاگرام کلیک کنیم. کلیک روی IGTV، ما را به صفحه‌ای منتقل می‌کند که در بالای صفحه، بخشی مخصوص به لایوها وجود دارد. اینستاگرام این لایوها را براساس بازدید، مکان و زبان ما مرتب می‌کند.

معرفی برنامه‌های دانلود لایو اینستاگرام

بسیاری از مواقع پیش می‌آید که ما دوست داریم محتوای ارزشمند یک لایو را خارج از محیط اینستاگرام داشته باشیم و هر زمان که دوست داشتیم از آن استفاده کنیم. برای این کار لازم است که لایو را دانلود کنیم. روش دانلود لایو اینستاگرام به شرح زیر است:

ضبط لایو در سیستم‌عامل اندروید

چندین نرم‌افزار ضبط ویدئو از صفحۀ گوشی برای ضبط لایو وجود دارد. البته این روش، به علت بالارفتن حجم ویدئوی در حال ذخیره، روش چندان مناسبی نیست، اما باز هم کارایی خاص خودش را دارد. برنامۀ AZ Screen Recorder برای گوشی‌های اندروید مناسب است.

اپلیکیشن Story Saver for Instagram از ما می‌خواهد که اکانت اینستاگرام‌ خود را وارد کنیم. برای دانلود لایو هم کافی است وارد لایو موردنظرمان شویم، روی آیکون «سه‌نقطه» کلیک کنیم و Copy Link را بزنیم. سپس لینک کپی‌شده را در اپلیکیشن وارد کنیم و لایو را دانلود کنیم.

ضبط لایو در سیستم‌عامل IOS

در سیستم‌های IOS قابلیت ضبط از صفحۀ گوشی به‌طور پیش‌فرض وجود دارد. برای این منظور، کافی است از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنیم:

  • به Settings می‌رویم و روی Control Center و سپس Customize Controls می‌زنیم.
  • حالا دو سر‌شاخه به نام‌هایInclude و More Controls خواهیم دید:
  • Include: هر ابزاری که در این بخش قرار بگیرد، به‌صورت مستقیم از طریق مرکز کنترل IOS، قابل دسترسی خواهد بود.
  • :More Controls ابزارهایی که در این بخش هستند، در مرکز کنترل وجود ندارند.
  • اگر قابلیت Screen Recording در بخش Include نبود، باید در فهرست پایین دنبال آن بگردیم، سپس علامت مثبت یا جمع (+) سبزرنگ کناری آن را بزنیم تا به مرکز کنترل اضافه شود.
  • بعد از انجام این تنظیمات، وارد صفحۀ لایو موردنظرمان که می‌خواهیم ضبط کنیم بشویم. سپس مرکز کنترل (Control Center) را باز کنیم و قابلیت ضبط را فعال کنیم. لایو برای ما ضبط و در حافظۀ گوشی‌ ذخیره می‌شود.

اپلیکیشن Story Reposter یک برنامۀ رایگان برای کسانی است که با سیستم‌عامل IOS سروکار دارند. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانیم لایوهای مورد علاقه‌مان را دانلود و تماشا کنیم.

چگونه در لایو اینستاگرام عکس بگذاریم؟

گاهی لازم است که یک عکس را برای تکمیل توضیحات خود در اینستاگرام به مخاطبان نشان دهیم. برای گذاشتن عکس در لایو اینستاگرام لازم است که مراحل زیر را دنبال کنیم:

  • اپلیکیشن اینستاگرام را باز کرده و به قسمت لایو بروید.
  • روی آیکون مربوط به لایو کلیک کنید تا لایو شروع شود.
  • در بالای صفحه و در سمت راست، آیکون مربوط به تصویر را بارگذاری کرده تا تصویر به سایرین نشان داده شود.

چگونه در لایو اینستاگرام لوگو بگذاریم؟

برای انجام این کار راه‌حل خاصی وجود ندارد. لازم است که لوگو را همانند یک عکس اینستاگرام که در مراحل بالا توضیح دادیم، بارگذاری کنیم تا به دیگران نشان داده شود.

معرفی ۲ ابزار لایو اینستاگرام

ابزارها همیشه یار و یاور ما در شبکه‌های اجتماعی هستند و کار را آسان‌تر می‌کنند. در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از مهم‌ترین ابزارهای لایو اینستاگرام می‌پردازیم:

  • یکی از مهم‌ترین ابزارهای لایو اینستاگرام، ابزارهایی هستند که لایو را دانلود می‌کنند. برخی از این برنامه‌ها را در قسمت‌های قبل معرفی کردیم و دوباره آن‌ها را نام خواهیم برد. ۳ تا از بهترین ابزارهای دانلود لایو عبارت‌اند از:
    1. Az screen recorder
    2. In grabber
    3. Story saver
  • یکی دیگر از ابزارهای مهم لایو اینستاگرام، ابزار اضافه‌کردن فیلتر روی تصویر است. برای استفاده از این ابزار لازم نیست برنامۀ جانبی روی گوشی خود نصب کنیم. اپلیکیشن اینستاگرام این قابلیت را ایجاد کرده که پیش از شروع لایو، از فیلترهای آمادۀ آن استفاده کنیم.

چطور در لایو اینستاگرام جواب دست‌‌تکان‌دادن را بدهیم؟

اگر در فضای لایو اینستاگرام بودیم و صاحب لایو از قابلیت دست‌‌تکان‌دادن برای ما استفاده کرد، می‌توانیم در همان لایو پاسخ او را بدهیم. برای انجام این کار لازم است که مراحل زیر را دنبال کنیم:

  • روی قسمتی از صفحه که پروفایل فرد قرار دارد کلیک کنیم.
  • با انجام این کار یک پنل برای ما باز می‌شود که در آن چند گزینه قرار دارد.
  • گزینۀ Follow and wave را انتخاب کنیم.
  • سپس گزینۀ Wave را انتخاب کرده و دست خود را در مقابل دوربین گوشی خود قرار دهیم.
۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.