تبلیغ اسپانسری اینستاگرام چیست + نکات و توصیه‌های کلیدی

اگر شما هم برای کسب‌وکار خود یک پیج بیزینسی (Business accounts) ساخته‌اید، قطعاً بعد از ساخت پروفایل قدرتمند، تولید محتوای حرفه‌ای و جذب تعداد قابل توجهی دنبال‌کننده، برای افزایش فروش، دیده‌شدن یا هر هدف دیگری به تبلیغات نیاز دارید. در اینستاگرام ۲ روش برای تبلیغات وجود دارد: تبلیغات اینفلوئنسری و تبلیغات اسپانسری اینستاگرام.

تبلیغات اینفلوئنسری به روشی از تبلیغات گفته می‌شود که اینفلوئنسری با دریافت مبلغی مشخص، دربارۀ خدمات یا محصولات شما صحبت کرده و خرید آن را به دنبال‌کننده‌های خود توصیه می‌کند. اما تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چیست؟

در این مطلب از وی‌پدیا ابتدا توضیح می‌دهیم تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چیست. سپس تمام نکات مهم دربارۀ روش و زمان استفاده از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام را برایتان توضیح دهیم.

تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چیست؟

تبلیغات اسپانسری اینستاگرام یکی از انواع تبلیغات اینستاگرام است که با برچسب Sponsored نمایش داده می‌شود. از این نوع تبلیغات می‌توان به‌صورت پست، استوری و پست چندصفحه‌ای استفاده کرد.

نکتۀ مهم در ایجاد تبلیغات اسپانسری اینستاگرام این است که برای شروع تبلیغات، به ایجاد محتوای جدید نیاز نیست. فقط کافی است از پنل مدیر تبلیغات در اکانت فیس‌بوک، کمپین تبلیغاتی خود را شروع کنید. درواقع، شما می‌توانید هرکدام از پست‌های خود را با این روش تبلیغ کنید و تنها شرط آن، اتصال پیج اینستاگرام به فیس‌بوک و بیزینسی‌بودن حساب شماست.

تبلیغات اسپانسری اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا با تفکیک کاربران براساس جنسیت، سن، کشور، استان و حتی سیستم‌عامل تلفن همراه، تبلیغات هدفمندتر و نتایج باکیفیت‌تری داشته باشید.

به همین دلیل، گفته می‌شود تبلیغات اسپانسری اینستاگرام با هدف دستیابی به مشتریان جدید و ایجاد تعامل بیشتر با برند انجام می‌شود. درواقع سازوکار پست‌های حمایت‌شده به این‌گونه است که با افزایش آگاهی از برند و تعامل، سرنخ‌های ارزشمندی ایجاد می‌کنند که درنهایت به فروش بیشتر منجر می‌شوند.

اما به دلیل تحریم‌بودن ایران عزیزمان از پرداخت ارزی، استفاده از این نوع تبلیغات برای ایرانیان بسیار دشوار است؛ چراکه فیس‌بوک قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به گوگل دارد و درصورتی‌که فیس‌بوک متوجه شود قصد پنهان‌کاری درمورد موقعیت جغرافیایی خود را داشته‌اید، فوراً حساب اینستاگرام شما را محدود می‌کند و این موضوع برای هر کسب‌وکاری فاجعه است.

تبلیغ اسپانسری اینستاگرام چه فرقی با تبلیغات اینستاگرامی دارد؟

هرچقدر که درمورد تبلیغات اسپانسری اینستاگرام بیشتر تحقیق کنید، اطلاعات بیشتری دربارۀ مفاهیم بازاریابی اینستاگرام به دست می‌آورید. اگر به دنبال تفاوت تبلیغات اینستاگرامی با تبلیغ اسپانسری اینستاگرام هستید، تمام تفاوت‌های اساسی این ۲ نوع تبلیغ را در جدول زیر مشاهده خواهید کرد.

تبلیغات اینستاگرامتبلیغات اسپانسری اینستاگراموجه تمایز
باید محتوا را به‌طور خاص برای کمپین ایجاد کنید.باید از محتواهایی که از قبل در حساب بیزینسی منتشر شده‌اند، استفاده کنید.نوع محتوا
با توجه به اهداف کمپین، می‌تواند انواع خاصی از مخاطبان را هدف قرار دهد.می‌تواند یک مخاطب هدف را براساس سن، مکان یا علایق او، تعیین کند.مخاطب
تعامل در تبلیغات اینستاگرام فقط در بازهٔ زمانی محدود انجام می‌شود و بعد از حذف تبلیغ، تعامل به پایان می‌رسد.تعامل (لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری) ماندگار است؛ چون روی پست اصلی که تبلیغ اسپانسری روی آن انجام شده، ظاهر می‌شود.تعامل

مزایای تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چیست؟

مزایای منحصربه‌فرد تبلیغات اسپانسری اینستاگرام چیست که باعث می‌شود هر کسب‌وکاری به اجرای آن علاقه‌مند شود؟ در ادامه به چند مورد مهم آن اشاره می‌کنیم:

  • مهم‌ترین مزیت تبلیغات اسپانسری اینستاگرام این است که خود اینستاگرام حمایت‌کننده است و این باعث افزایش اعتبار برند می‌شود.
  • به دلیل همسان‌بودن نوع محتوا با محتوای فید یا استوری، به‌هیچ‌وجه این نوع تبلیغات آزاردهنده نیستند و بیشتر دیده می‌شوند.
  • برخلاف تبلیغات اینفلوئنسری، در این روش به دنبال‌کردن صفحۀ خاصی نیاز نیست.
  • امکان پروموت‌کردن هرکدام از پست یا استوری‌هایی که قبلاً منتشر کرده‌اید، وجود دارد.
  • امکان قراردادن لینک ‌صفحۀ اصلی سایت، صفحۀ فرود یا دعوت به اقدام (CTA) متناسب با نیاز برند وجود دارد.
  • هدف‌گیری دقیق مخاطب براساس سن، جنسیت، علاقه‌مندی و… در این روش امکان‌پذیر است.

نحوۀ انجام تبلیغات اسپانسری اینستاگرام

حالا که با تبلیغات اسپانسری آشنا شدید، احتمالاً دوست دارید روش انجام تبلیغات اسپانسری در اینستاگرام را هم بدانید. برای این کار کافی است چند گام ساده را به‌صورت زیر انجام دهید:

  • به منوی مدیر تبلیغات در فیس‌بوک (Facebook’s Ad Manager) وارد شده و برای ایجاد تبلیغ، وارد حساب کاربری خود شوید.
  • Engagement را به‌عنوان هدف خود تعیین کنید.
  • در این مرحله مخاطب هدف خود را مشخص کنید (توجه داشته باشید که با انتخاب درست کاربران براساس جنسیت، سن و هر عامل تعیین‌کننده در کسب‌وکارتان، مؤثرترین نتایج را به ‌دست می‌آورید). در این مرحله بودجه را هم مشخص می‌کنید.
  • حالا یکی از پست‌هایی را که قبلاً در صفحۀ اینستاگرامتان منتشر کرده‌‌آید، انتخاب کنید.
  • تمام مراحل را مرور کنید تا مطمئن شوید تمام آن‌ها را به‌درستی انجام داده‌اید.
  • در آخر، روی دکمۀ Submit کلیک کنید.

با انجام این مراحل، به‌سادگی می‌توانید یک تبلیغ اسپانسری اینستاگرام برای خود ایجاد کنید. درصورتی‌که کسب‌وکار شما درآمد دلاری دارد یا در حوزۀ صادرات فعال هستید، استفاده از این خدمات برای رشد تعامل برندتان، معجزه می‌کند.

نکتۀ مهم درخصوص تبلیغ اسپانسری اینستاگرام این است که با توجه به هزینۀ تبلیغات اسپانسر اینستاگرام که باید به‌صورت دلاری پرداخت شود و درآمد ریالی کسب‌وکارهای ایرانی، استفاده از این خدمات به هر کسب‌وکارهای پیشنهاد نمی‌شود.

از طرفی، به دلیل تحریم‌ها، انتخاب لوکیشن ایران و استان‌های آن امکان‌پذیر نیست. اگر تصمیم ‌دارید برای افزایش تعامل از تبلیغ اسپانسری اینستاگرام استفاده کنید، برخی شرکت‌های خدمات اینستاگرامی با دورزدن تحریم‌ها این کار را برای شما انجام می‌دهند.

چه زمانی باید از تبلیغات اسپانسری اینستاگرام استفاده کنیم؟

در این نوع تبلیغ، به این دلیل که خود اینستاگرام اسپانسر اصلی تبلیغ محصول/خدمات است، بنابراین می‌تواند اعتبار بالایی را برای پیج شما رقم بزند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید تبلیغ اسپانسری اینستاگرام سروصدای زیادی به‌پا کند و با نتایج خیره‌کننده‌ای روبه‌رو شوید، ۳ مورد از بهترین زمان‌های استفاده از آن را با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

۱) زمانی که یک پست با عملکرد عالی دارید

اگر پستی در حساب کاربری خود دارید که تعامل خوبی با دنبال‌کننده‌ها به ‌دست آورده است، می‌توانید از آن برای تبلیغ اسپانسری اینستاگرام استفاده کنید؛ چرا پستی که توانسته با فالوئرهای شما ارتباط خوبی برقرار کند نتواند با مخاطبان مشابه آن‌ها هم ارتباط خوبی بگیرید؟ ازآنجایی‌که در حال حاضر فالوئرهایتان با پست شما تعامل خوبی دارند، مخاطبان جدید هم به احتمال زیاد با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

برای مثال: فرض کنید یک پست با ۲۰۰ کامنت و ۴۰۰ لایک و یک پست دیگر با ۴۰ نظر و ۱۰۰ لایک دارید. به نظر شما کدام‌یک به‌عنوان یک پست اینستاگرامی اسپانسرشده بهتر عمل می‌کند؟

قطعاً پستی که ۲۰۰ کامنت و ۴۰۰ لایک دارد، در تبلیغ اسپانسری اینستاگرام بهتر عمل می‌کند. این پست در حال حاضر تعداد زیادی تعامل (لایک،کامنت و اشتراک‌گذاری) دارد، پس به احتمال زیاد مخاطبان جدید، با پست درگیر می‌شوند تا ببینند چرا دیگران درمورد آن نظر داده‌اند یا آن را می‌پسندند. کاربران به‌طور طبیعی کنجکاو هستند که بدانند چرا مخاطبان زیادی روی یک پست ثبت نظر می‌کنند، بنابراین همین عامل باعث ایجاد انگیزۀ کافی برای تعامل با آن پست را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

با انتخاب یک پست با عملکرد بالا، به مخاطبان هدف بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید. به‌علاوه، آن‌ها را ترغیب می‌کنید تا با پست‌ها و کسب‌وکار شما تعامل طولانی‌مدتی داشته باشند.

۲) زمانی که پستی با برچسب قابل خرید در اینستاگرام منتشر کرده‌اید

پست‌های اینستاگرامی با قابلیت خرید سریع (shop now)، گزینه‌ای عالی برای انتخاب‌شدن به‌عنوان تبلیغ اسپانسری اینستاگرام هستند. این پست‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا محصولات خود را برچسب‌گذاری کنند. کاربران با کلیک‌کردن روی برچسب موجود در تصویر پست می‌توانند جزئیات مربوط به محصول را مشاهده کنند، و با کلیک‌ بعدی مستقیماً به صفحۀ خرید محصول هدایت شوند.

استفاده از این نوع پست‌ها برای تبلیغ اسپانسری اینستاگرام روشی هوشمندانه است؛ چراکه با استفاده از پست قابل خرید اینستاگرام (Shoppable Instagram post)، بازاریابی و فروش به‌یکباره صورت می‌گیرد و مخاطبان شما می‌توانند بلافاصله محصولات شما را خریداری کنند.

۳) زمانی که محتوای تولیدشده توسط کاربر بیشتری می‌خواهید

محتوای تولیدشده توسط کاربر که با نام محتوای UGC شناخته می‌شود، یک روش بازاریابی ارزشمند برای کسب‌وکار شماست. این نوع محتوا توسط مخاطبان و دربارۀ محصولات یا خدمات شما تولید و منتشر می‌شود.

برای مثال: شما صاحب یک فروشگاه کفش زنانه هستید. مشتری از شما یک جفت کفش کتانی خریده است. چند روز بعد، همان مشتری یک پست با مضمون رضایت از زیبایی و راحتی کفش کتانی خود در صفحهٔ اینستاگرام خود منتشر کرده و شما را در آن تگ می‌کند. شما هم با منتشرکردن آن پست مشتری (با کسب اجازه از او) در پیج فروشگاه، یک تجربۀ واقعی از خرید لذت‌بخش مشتری را با فالورهای‌تان به اشتراک می‌گذارید.

تصور کنید اگر این پستِ کاملاً دلی را افراد بیشتری ببینند، چه تعداد از مشتری‌های شما به انجام این کار ترغیب می‌شوند. با این روش، علاوه ‌بر افزایش تعامل، به افزایش فروش کسب‌وکار خود کمک می‌کنید.

کلام آخر

پست‌‌های تبلیغ اسپانسری اینستاگرام فقط در اینستاگرام نمایش داده می‌شوند، اما با استفاده از قابلیت افزودن یک URL خارجی (لینک‌دهی) و امکان قراردادن یک دکمۀ فراخوانی (CTA) برای هدایت ترافیک به صفحات خاصی از سایت، دانلود یک فایل، نصب برنامه، تماس و نمایش یک آدرس خاص می‌توانید موجی از مخاطبان را ترغیب به استفاده و خرید از خدمات و محصولات خود کنید.

مزایای عالی استفاده از تبلیغ اسپانسری اینستاگرام از یک طرف، و کشف بهترین زمان استفاده از این نوع تبلیغ از طرف دیگر، به شما کمک می‌کند تا کمپین تبلیغاتی خود را به‌صورت هدفمندتری هدایت کنید.

منابع

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.