طراحی بنر تبلیغاتی با ۱۲ راهکار کلیدی

شاید به سایت‌های مختلفی سر زده باشید که بنرهای تبلیغاتی در نوارهای کناری یا در تابلوی امتیازات بالای صفحه توجه شما را جلب کرده باشد. این تبلیغ‌های بنری شما را به اقدام مشخصی دعوت می‌کنند؛ اما آیا مخاطبان هم روی آنان کلیک کرده و به اقدام موردنظر تبلیغاتچی پاسخ مثبت می‌دهند؟

درحقیقت اینجاست که اهمیت طراحی بنر تبلیغاتی مشخص می‌شود؛ در ادامۀ این محتوا از بلاگ صباویژن شما را با ۱۲ نکتۀ کلیدی برای طراحی چنین بنرهایی آشنا کرده و نمونه‌های موفقی از آن را نمایش می‌دهیم.

فهرست مطالب

بنر تبلیغاتی چیست؟

تبلیغات بنری به استفاده از یک نمایشگر گرافیکی اشاره دارد که در بالا، پایین یا دو طرف یک سایت یا دارایی رسانۀ آنلاین کشیده می‌شود.

تبلیغات بنری به‌جای متن مبتنی بر تصویر است که خود یک شکل محبوب از تبلیغات آنلاین است. بنر تبلیغاتی یکی از پرکاربردترین روش‌های تبلیغات و بازاریابی است که در دنیای آنلاین امروزی استفاده می‌شود. معمولاً هدف از تبلیغات بنری، تبلیغ یک برند یا جذب بازدیدکنندگان از سایت میزبان برای رفتن به سایت تبلیغ‌کننده است.

۱۲ نکتۀ مهم برای طراحی بنر تبلیغاتی

اما چگونه می‌توان بهترین آن‌ها را طراحی کرد؟

۱) هدف مشخص داشته باشید

پرسونای خریدار شما در این تبلیغِ بخصوص، چه کسی است؟ قبل از طراحی بنر تبلیغاتی باید به‌طور دقیق دربارۀ اهداف و نتایج حاصل از انتشار بنر تبلیغاتی تحقیق کرد؛ چراکه تبلیغات بدون هدف، نتایج قابل توجهی ندارد و باعث دلسردی شما می‌شود. به نظر شما در پرسونای مخاطب تبلیغات، دقیقاً چه مواردی باید بررسی شوند. پرسونای مخاطب، یک شخصیت خیالی است که شما براساس رایج‌ترین ویژگی‌های مشتریان ایدئال خود ایجاد می‌کنید. پرسونای مشتری که مانند یک پروفایل شخصی توسعه یافته است، ویژگی‌های شخصی و تجاری‌ای که مخاطب هدف شما را مشخص می‌کند، به‌تفصیل شرح می‌دهد.

هر کسب‌و‌کار باید تعیین کند چه عواملی برای شخصیت‌های مشتری خاص آن‌ها ضروری است تا با استفاده از آن‌ها بنری تبلیغاتی‌ طراحی کند که بیشترین اثرگذاری را روی مخاطبان تبلیغ خود داشته باشد.

به سؤالات زیر توجه کنید و از هر بخش یک یا دو سؤال را انتخاب کنید تا بتوانید برای شخصیت‌های مشتری، به‌صورت هدفمند اطلاعات جمع‌آوری کنید.

مخاطب تبلیغ شما خانم است یا آقا؟

علایق و جذابیت‌ها برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. برای مثال، اگر محصول شما ابزاری مردانه مانند اسپری تعریق مردانه است، باید جذابیت‌های بصری‌ را که حس قدرت و مدیریت در آن‌ها موج می‌زند، به بینندۀ تبلیغ انتقال دهید.

سن مخاطبِ تبلیغِ شما چقدر است؟

یکی از نکات مهم، سن مخاطب تبلیغ شماست؛ چراکه پارامترهای یک تبلیغ جذاب از نظر پسری ۱۶ساله، با جذابیت‌های بصری از دید مردی ۴۰ساله کاملاً متفاوت هستند.

کجا زندگی می‌کنند؟

برای مثال، اگر کسب‌و‌کار شما در اهواز فروشگاه فیزیکی دارد، یعنی علاوه ‌بر فروش آنلاین، از فروش حضوری هم پشتیبانی می‌کند، پس مردم اهواز با دانستن این موضوع می‌توانند روی افزایش فروش شما مؤثر باشند. پیشنهادتان را به‌طور شفاف و جذاب بیان کنید.

در بنر تبلیغاتی خود حتماً پیشنهادی جذاب ارائه کنید. تجربه نشان داده ‌است که کاربران محصولات شما را خریداری نمی‌کنند، بلکه پیشنهادهای شما را خریداری می‌کنند. از ارائۀ تخفیف ویژه، محصول رایگان، ضمانت بازگشت وجه و این قبیل پیشنهادها هراس نداشته باشید.

۲) خلاقیت به خرج دهید

چه طراح باتجربه‌ای باشید و چه نباشید، همه می‌توانند هنگام طراحی بنر تبلیغاتی خلاق باشند. استفاده از تکنیک‌های داستان‌سرایی، راهی عالی برای انجام این کار است. به این فکر کنید که شخصیت اصلی کیست، مشکل یا چالشی که با آن روبه‌رو هستند چیست و چگونه آن را حل می‌کنند. سپس آن داستان را به تصویر بکشید.

۳) تبلیغ ماندگار طراحی کنید

بهترین روش برای طراحی بنر تبلیغاتی، مجموعه‌ای از اصول رنگ‌شناسی و شخصیت‌شناسی است که طرح‌های شما را جذاب می‌کند. برای مثال، هنگام انتخاب رنگ مطمئن باشید رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، با هویت برند شما همخوانی داشته و به اندازۀ کافی کنتراست دارند تا محتوا به‌راحتی خوانده شود.

از فونت‌های خوانا و زیبا استفاده کنید.

در بعضی موارد، بازی با فونت‌ها جذابیت کار را افزایش می‌دهد؛ اما توجه داشته باشید که طرح شما شلوغ و پرهرج‌و‌مرج نشود. استفاده از فونت‌های سرگرم‌کننده را با فونت دوم و ساده متعادل کنید. به‌طور‌ کلی، طراحی را ساده نگه دارید تا مخاطب شما پیامی را که می‌خواهید منتقل کنید، درک کند.

۴) از عنوان واضح و صریح استفاده کنید

اگر قصد دارید بنر تبلیغاتی شما در یک نگاه دیده شود، باید علاوه ‌بر فونت خوانا و زیبا از متن تبلیغاتی تأثیرگذار و صریح استفاده کنید. پیام خود را خیلی شفاف به مخاطبان بگویید و برای جذاب‌شدن پیام، از تکنیک‌های تبلیغ‌نویسی استفاده کنید. حواستان باشد از اغراق به‌شدت پرهیز کنید؛ چراکه استفاده از تیترهای زرد یا منحرف‌کننده، مانند راه‌رفتن روی لبۀ تیغ است. به‌علاوه، پیامدهای منفی این کار، شخصیت برند شما را تخریب می‌کند و باعث عدم اعتماد مخاطبان و مشتریان شما می‌شود.

۵) دعوت به عمل مناسب (Call To Action) طراحی کنید

در طراحی بنر خود یک CTA مناسب در نظر بگیرید. جایگاه قرارگرفتن عبارتِ فراخوان به اقدام شما و همچنین متن CTA شما می‌تواند ذهنیت کاربر را نسبت به محصول و خدمت شما تغییر دهد.

۶) از سایزهای رایج و متناسب استفاده کنید

برای به‌حداکثررساندن تأثیر و اطمینان از اینکه تبلیغات بنری به‌درستی ظاهر می‌شوند، مهم است که مشخصات اندازه را قبل از طراحی بنر تبلیغاتی در نظر بگیرید. تبلیغاتْ با اندازه‌های مختلف، در مکان‌های مختلف سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه نمایش داده می‌شوند. در اینجا برخی از اندازه‌های اصلی بنرهای وب که معمولاً در کمپین‌های تبلیغاتی بنری گنجانده می‌شوند آورده شده است:

  • اندازه‌های رایج در بالای صفحه شامل ۷۲۸ ×۹۰، ۹۷۰×۹۰ (بزرگ)، ۹۷۰×۲۵۰ (بیلبورد) و ۶۰۰×۱۹۲۰ (پوستر) است؛
  • اندازه‌های رایج در تبلیغات عمودی که در نوار کناری قرار داده شده، شامل ۶۰۰×۳۰۰، ۱۶۰×۶۰۰ است؛
  • اندازه‌های رایج در محبوب‌ترین قالب تبلیغاتی شامل ۳۰۰×۲۵۰ (مستطیل متوسط)، ۳۳۶×۲۸۰ (بزرگ)، ۱۸۰×۱۵۰ (کوچک) است؛ زیرا می‌تواند تقریباً در هر نقطه از صفحۀ وب ظاهر شود؛
  • اندازه‌های رایج در قالب تبلیغاتی مربعی شامل ۲۵۰×۲۵۰ و ۲۰۰×۲۰۰ (کوچک) است؛
  • بسیاری از اندازه‌های تبلیغات موبایلی نسخه‌های کوچک‌تر، با نسبت ابعاد یکسان با مشخصات مرورگر دسکتاپ هستند. اندازه‌های رایج شامل ۳۰۰×۵۰ و ۳۰۰×۱۰۰ (تلفن همراه بزرگ) و ۳۰۰×۲۰۰ (تمام صفحۀ موبایل) و ۲۵۰×۲۵۰ است.

۷) از عناصر تأثیرگذار استفاده کنید

تجربه در میان کارشناسان حوزۀ تبلیغات و دیجیتال مارکترها نشان می‌دهد که استفاده از بنرهایی که با مخاطب ارتباط چشمی برقرار می‌کنند، روی نرخ کلیک تأثیر چشمگیری دارد. اگر محصول و خدمت شما به‌گونه‌ای است که می‌توانید از عنصر ارتباط چشمی استفاده کنید، حتماً این کار را انجام دهید.

box

وی‌پلاس


همین الان تبلیغات ویدئویی خود را شروع کنید
کلیک کنید

۸) جلب توجه مخاطبان را در اولویت قرار دهید

یک طرح تبلیغاتی خوب اگر نتواند با مخاطب هدف خود یا هر شخصی ارتباط بگیرد، هرگز به فروش منجر نمی‌شود. اگر بنر تبلیغاتی شما بتواند نگاه مخاطبان را در سه ثانیه جذب کند، مخاطب، بدون در‌نظر‌گرفتن نیازش، روی آن کلیک می‌کند. پس علاوه ‌بر مخاطبان هدف، شما موفق به جذب مخاطبان بیشتر می‌شوید و تبلیغ شما به فروش حداکثری منجر می‌شود.

۹) برای لوگوی برندتان فضای مناسبی را در نظر بگیرید

همیشه فضایی برای قراردادن لوگو در نظر بگیرید؛ زیرا قراردادن لوگو در بنر تبلیغاتی، ساده‌ترین راه برای نمایش هویت یک شرکت یا برند است. نحوۀ قراردادن لوگو در بنر نیز مهم است. درحقیقت، لوگویی که در بالا سمت چپ قرار می‌گیرد، در طراحی خود برجسته‌تر از لوگوی قرارداده‌شده در پایین بنر به نظر می‌رسد؛ زیرا چشم انسان اطلاعات را در الگوی Z، از چپ به راست، از بالا به پایین می‌خواند.

۱۰) از اطلاعات بیش از حد و پیچیده خودداری کنید

اطلاعات در بنر تبلیغاتی باید واضح و مهم باشد. به بیان دیگر، این اطلاعات شامل عنوان، متن توضیحی کوتاه و اطلاعات مربوط به مکان، تاریخ و زمان بوده که ارائۀ بیشتر از آن می‌تواند باعث کاهش اثربخشی طراحی شود.

۱۱) تا حد امکان بنر تبلیغاتی را ساده نگه دارید

گاهی‌اوقات تولید یک طرح ساده دشوارتر از یک طرح پیچیده است.

این اصل در طراحی بنر نیز صدق می‌کند؛ بنابراین، اطلاعاتی مانند متن باید به حداقل رسیده و فقط نکات مهم را منتقل کند. با‌این‌حال، مشکلی که اغلب در یک طراحی ساده ظاهر می‌شود، فضای سفید بیش از حد است. تعداد زیاد فضاهای سفید گاهی‌اوقات طراحی بنر را مختل می‌کند. برای غلبه بر این مشکل، طراح باید بتواند تصاویر و تصاویر پشتیبان را برای تزیین فضاهای سفید روی طرح اضافه کند.

ابزارهای مناسب در طراحی بنر تبلیغاتی

با توجه به امکانات در دسترس شما، ابزارهای مناسب و متنوعی برای طراحی بنر تبلیغاتی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنان می‌پردازیم:

طراحی بنر تبلیغاتی با کامپیوتر

۱) Google Web Designer

Google Web Designer یک سایت طراحی بنر تبلیغاتی رایگان دسکتاپ است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به کدنویسی، طرح‌های زیبای HTML و CSS ایجاد کنید. به بیان دیگر، این برنامه برای طراحان حرفه‌ای که می‌توانند یک رابط کمی پیچیده‌تر را هدایت کنند عالی است.

همچنین این برنامه می‌تواند طرح‌های شما را به‌راحتی برای دستگاه‌های تلفن همراه مختلف تنظیم کند؛ بنابراین به تنظیم مداوم اندازه‌ها برای سیستم‌عامل‌های مختلف نیاز ندارید.

Google Web Designer۲) Fotor

Fotor یک برنامۀ آنلاین دسکتاپ است که با کتابخانه‌ای از قالب‌های جذاب ارائه می‌شود. به بیان دیگر، اگر در طراحی تازه‌کار هستید، می‌توانید با یکی از قالب‌ها شروع کرده و سپس به‌سادگی آن را تغییر دهید. این ابزار یکی از ساده‌ترین ابزارهای طراحی بنر تبلیغاتی است که می‌توانید از آن استفاده کنید و از کتابخانۀ قالب آن بهره‌مند شوید.

Fotor۳) Pixlr

Pixlr یک سایت طراحی بنر تبلیغاتی با رابط کاربری مشابه نسخه‌های اولیۀ فتوشاپ است؛ بنابراین اگر تجربۀ کار با فتوشاپ را دارید، اما به دنبال ابزاری ساده‌تر و رایگان هستید، این ابزار یک جایگزین عالی است.

به‌وسیلۀ این ابزار رایگان می‌توانید عکس‌های ویرایش‌شده Pixlr خود را به‌عنوان PNG شفاف ذخیره کرده و در صورت نیاز، آن‌ها را به Google Web Designer یا Fotor منتقل کنید تا طرح‌بندی پیچیده‌تری طراحی کنید.

Pixlrطراحی بنر تبلیغاتی با گوشی

۱) Canva

Canva یک ابزار رایگان مبتنی بر وب است که به‌صورت اپلیکیشن و با استفاده از تلفن همراه نیز قابل استفاده است. شما با استفاده از این ابزار طراحی بنر تبلیغاتی با گوشی می‌توانید پالت‌های رنگی سفارشی، فونت‌های مختلف و تصاویر مورد نیاز را به کار گرفته و طراحی خود را به بهترین شکل ممکن به اتمام برسانید.

ناگفته نماند که می‌توانید عکسی را که دوست دارید در Canva آپلود کرده و به‌طور خودکار یک پالت رنگ براساس آن، با کدهای هگزا برای وب ایجاد کنید. درحقیقت کنوا با توجه به امکانات منحصربه‌فردش می‌تواند عنوان بهترین برنامۀ ساخت بنر تبلیغاتی را به دست آورد.

Canva۲) Snappa

Snappa یک برنامۀ مبتنی بر وب بوده که به‌صورت اپلیکیشن برای تلفن همراه نیز عرضه می‌شود. کار با این ابزار بسیار راحت بوده و شما می‌توانید از ۵۰۰۰۰۰ تصویر و بیش از ۷۰۰۰۰ گرافیک (مانند تصاویر و نمادها) آن برای طراحی بنر تبلیغاتی خود استفاده کنید.

Snappa۳) Instasize

Instasize یک برنامۀ تلفن همراه مبتنی بر iOS بوده که شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌ها برای ویرایش مستقیم تصویر و ویدئو از تلفن شماست. این برنامه، کتابخانه‌ای با بیش از ۱۰۰ فیلتر و صدها پس‌زمینۀ منحصر‌به‌فرد دارد که فقط با ۴.۹۹ دلار در ماه قابل استفاده است.

البته ناگفته نماند که این برنامه یک نسخۀ رایگان با برخی از ویژگی‌های استاندارد نیز دارد که می‌توانید قبل از خرید اشتراک، آن را امتحان کنید.

نمونۀ بنر تبلیغاتی حرفه‌ای

در ادامه برای آنکه بتوانید چگونگی طراحی بنر تبلیغاتی را بهتر درک کنید، مثال‌هایی از نمونۀ بنر تبلیغاتی حرفه‌ای را برایتان آورده‌ایم:

از پس‌زمینۀ ثابت اما جذاب استفاده کنید

پس‌زمینۀ ثابتنمونۀ بنر تبلیغاتی حرفه‌ای بالا یکی از هوشمندانه‌ترین و ساده‌ترین طرح‌ها برای بنر تبلیغاتی است. در این بنر به‌جای استفاده از پس‌زمینۀ تک‌رنگ، از یک تصویر ثابت در کنار فونت‌ها و رنگ‌ حروف متضاد بهره‌برداری شده که توجه مخاطب را جلب می‌کند.

تصویرسازی‌های مرتبط با برند را به تصویر بکشید

تصویرسازی‌های مرتبط با برنداستفاده از تصویرسازی‌ها و تصاویر مرتبط با برند، انتخابی عالی برای یک بنر تبلیغاتی جالب است. هنگامی که مخاطبان شما انتظار چنین تصاویری را دارند و برند شما را با آن مرتبط می‌کنند، تصویرسازی‌ها انتخاب خوبی هستند.

درحقیقت، در این نمونۀ بنر تبلیغاتی حرفه‌ای به‌خوبی می‌توان تصاویر را به برند اصلی مرتبط کرد، تصاویری که بلافاصله به مخاطب هشدار می‌دهد که این یک بنر ردبول است و نه چیز دیگری.

هر آنچه برند شما انجام می‌دهد، نشان دهید

خلاقیت در طراحی ادوبیگاهی‌اوقات، به‌خصوص زمانی که نرم‌افزار می‌فروشید، نمی‌توانید خود محصول را روی یک بنر نشان دهید، اما می‌توانید از خلاقیت خودتان برای نشان‌دادن کارایی محصولات به مشتریان خود استفاده کنید؛ همان کاری که Adobe در بنر تبلیغاتی خود انجام داده است.

مستقیم و صریح صحبت کنید

مخاطب شما با استفاده از محصول یا خدمتتان به جواب کدام مشکل خود خواهد رسید؟ یا به بیان دیگر، شما چه راه‌حلی برای آنان ارائه کرده‌اید؟ به‌طور مستقیم آن را بیان کنید.

همۀ آنچه را ارائه می‌دهید، بنویسید

ویژگی‌های خود را برجسته کنیداگر دورۀ آموزشی یا محصولات متفاوتی می‌فروشید، می‌توانید با بیان تمام ویژگی‌ها و مزایای آن، منحصربودن خود را از دیگر برندها نشان داده و مخاطب را سریع وارد قیف فروش خود کنید.

رنگ‌ها و فونت برندتان را فراموش نکنید

استفاده از رنگ و فونتبعضی برندها صاحب کاراکتر خاص، رنگ‌ سازمانی و فونت مشخص خود هستند، که با وجود آنان برند در ذهن ماندگار شده و تشخیص آن راحت‌تر می‌شود؛ بنابراین در بنر تبلیغاتی خود باید به‌درستی از آنان استفاده کنید تا برند خود را بیشتر از قبل و با تبلیغات خود در ذهن آنان تثبیت کنید.

هزینۀ طراحی بنر تبلیغاتی

قیمت طراحی بنر تبلیغاتی کاملاً به خودتان بستگی دارد. به بیان دیگر، شما می‌توانید طراحی بنر تبلیغاتی را با گوشی خود انجام داده و هزینه‌ای پرداخت نکنید یا به کمک گرافیست‌ها یا ثبت سفارش در سایت طراحی بنر تبلیغاتی هزینه‌های متغیری را با توجه به نیاز خود بپردازید.

کلام آخر

در این مقاله شما را با چگونگی طراحی بنر تبلیغاتی مؤثر آشنا کردیم تا بتوانید بهترین نتیجه را از بنر تبلیغاتی خود بگیرید؛ چراکه تبلیغات اصولی قادر به جذب تعداد زیادی فالوئر یا سرنخ واجد شرایط برای فروش بیشتر است.

منابع

سؤالات متداول

بنر تبلیغاتی در اینستاگرام چیست؟


بنرهای تبلیغاتی در اینستاگرام، همان پست یا استوری‌های خیره‌کننده‌ای هستند که در پیج‌های پربازده، به‌منظور معرفی یا فروش محصولات و خدمات منتشر می‌شوند. بنرهای تبلیغاتی در اینستاگرام انواع مختلفی اعم از بنر گیف، پست تبلیغاتی، بنراستوری و استوری‌موشن‌ها دارند.

بهترین اندازه برای بنر تبلیغاتی در سایت چقدر است؟

بهترین اندازه‌های استاندارد طراحی بنر تبلیغاتی در سایت براساس Google Adsense، عبارت‌اند از: ۹۰×۷۲۸  پیکسل: تابلوی امتیازات – ۶۰۰×۳۰۰ پیکسل: نیم‌صفحه – ۲۵۰×۳۰۰  پیکسل: مستطیل متوسط – ۲۸۰×۳۳۶  پیکسل: مستطیل بزرگ

قیمت طراحی بنر تبلیغاتی چقدر است؟


شما می‌توانید طراحی بنر تبلیغاتی را با گوشی خود انجام داده و هزینه‌ای پرداخت نکنید یا به کمک گرافیست‌ها یا ثبت سفارش در سایت طراحی بنر تبلیغاتی، هزینه‌های متغیری را با توجه به نیاز خود بپردازید.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.