چگونه از آنالیز توییتر برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنیم؟

معرفی 1+4 ابزار تحلیلی توییتر

برای شناخت مخاطبان از گوگل‌ کمک می‌گیریم تا بفهمیم چه واژه‌هایی را جست‌وجو می‌کنند و در سایت به کدام قسمت‌ها سر می‌زنند. اما آیا با این اطلاعات به شناختی عمیق از شخصیت آن‌ها می‌رسیم؟ با اینستاگرام چطور؟ آیا این محیط شسته‌ورفته و پر از فیلترهای زیبا می‌تواند تصویری دقیق از شخصیت واقعی آن‌ها به ما بدهد؟

منکر صحت و بزرگی دیتای این دو پلتفرم نیستیم، اما باید بگوییم که اغلب کسب‌وکارها، به‌خصوص در خارج از ایران، طور دیگری روی توییتر حساب باز می‌کنند. مردم در این فضا خودِ واقعی‌شان هستند و ماسکی بر چهره ندارند؛ بنابراین با دیتای حاصل از این پلتفرم می‌توانیم رابطه‌ای عمیق‌تر و پایدارتر با آن‌ها بسازیم.

به همین دلیل، در این مطلب از وی‌پدیا تصمیم گرفتیم از نحوۀ آنالیز توییتر صحبت کنیم. توضیح می‌دهیم که در این پلتفرم چه پارامترهایی قابل بررسی هستند و تحلیل آن‌ها چگونه به رشد کسب‌وکار ما کمک می‌کند.

چگونه در توییتر تجزیه‌وتحلیل انجام دهیم؟

توییتر هم مانند پلتفرم‌های دیگر پارامترهایی را اندازه‌گیری و نتیجه را در اختیارمان قرار می‌دهد. برخی از آن‌ها مثل تعداد لایک، ریتوییت و کوت در قسمت پایین توییت‌ها قابل دیدن هستند. اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به عملکرد خود داشته باشیم، باید از آنالیتیکس این پلتفرم (Twitter Analytics) استفاده کنیم. این داشبورد برای همۀ کاربران در دسترس است. برای دیدن آن باید در کادر سمت چپ صفحه، این مسیر را طی کنیم:

More> Creator Studio> Analytics

آنالیتیکس توییتر سه تب مختلف دارد:

  1. در تب Home خلاصه‌ای از فعالیت‌های ۲۸ روز گذشتۀ ما نشان داده می‌شود و در آن آماری مثل بهترین توییت به چشم می‌خورد.
  2. در تب Tweets تمام توییت‌های یک ماه گذشته را می‌بینیم و می‌توانیم وضعیت و بازخوردهای دریافتی از هریک را جداگانه بررسی کنیم. برای چک‌کردن بازۀ زمانی کوتاه‌تر یا بلندتر، در قسمت بالای این صفحه روی Last 28 Days کلیک و در تقویمِ آن تاریخ ابتدا و انتهای موردنظر خود را تعیین کنیم. دکمۀ کناری آن یعنی Export Data به ما اجازه می‌دهد برمبنای روز یا توییت از تمامی اطلاعات خروجی اکسل بگیریم. نمودارها و گزارش‌های جالبی می‌توان از این گزارش به دست آورد.
  3. در تب سوم یعنی More و Videos می‌توان آمار ویدئوها یا فایل‌های Gif منتشرشده را چک کرد.

تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات ما را به حقایقی می‌رساند که برای رشد کسب‌وکار نیاز داریم. قبل از پرداختن به آن باید ببینیم که در این قسمت‌ها چه فاکتورها و پارامترهایی اندازه‌گیری می‌شوند.

چه پارامترهایی را می‌توان در توییتر بررسی کرد؟

داده‌های توییتر در دو بخش کلی تقسیم‌بندی می‌شوند: برخی از آن‌ها به ازای هر پست هستند و برخی دیگر نگاهی کلی‌تر به فعالیت‌های صفحۀ ما دارند. به ازای هر پست فاکتورهای زیر (در بخش پایینی پست، در Tweets یا Videos) در دست هستند:

  • لایک‌ها (Likes): تعداد دفعات لایک‌شدن پست را نشان می‌دهد.
  • ریپلای‌ها (Replies): چند نفر به پست پاسخ داده‌اند.
  • ریتوییت‌ها (Retweets): این فاکتور می‌گوید که چند بار توییت بازنشر شده است.
  • ایمپرشن (Impressions): تعداد دفعاتی است که پست ما در معرض دید دیگران قرار گرفته است.
  • اینگیجمنت (Total Engagements): ایگیجمنت هر توییت براساس تعداد لایک، ریتوییت، کامنت یا کوت محاسبه می‌شود و عدد آن در این فاکتور قابل مشاهده است. فاکتوری به نام اینگیجمنت رسانه (Media Engagements)‌ هم داریم که میزان تعامل کاربران با تصویر یا ویدئوی موجود در پست را نشان می‌دهد.
  • بازدیدهای رسانه (Media Views): چند بار ویدئو یا گیف توسط کاربران دیده شده است.
  • کلیک بر حساب کاربری (Profile Clicks): چند نفر روی نام کاربری ما کلیک‌ کرده‌ و وارد صفحۀ پروفایلمان شده‌اند.
  • کلیک‌های هشتگ (Hashtags Clicks): تعداد دفعاتی است که سایر کاربران، روی هشتگ استفاده‌شده در توییت کلیک کرده‌اند.
  • کلیک‌های لینک‌ (Link Clicks): وقتی لینکی به اشتراک می‌گذاریم، تعداد کلیک‌های انجام‌شده بر آن در این پارامتر دیده می‌شود.
  • تعداد فالوها (Follows): چند نفر در پی انتشار توییت به مجموعۀ ما پیوسته‌اند یا از آن جدا شده‌اند.

پارامترهای مربوط به عملکرد کلی ما در تب اول آنالیتیکس یا گزارش خروجی اکسل در بازۀ دلخواه قابل بررسی هستند:

  • Top Tweet: توییتی که در یک ماه گذشته بیشترین ایمپرشن را دریافت کرده است، به‌عنوان توییت تاپ معرفی می‌شود.
  •  Top Mention: توییتی که در آن منشن شده‌ایم و بیشترین بازدید ماه را دریافت کرده است.
  • Top Follower: در بین کسانی که در یک ماه گذشته ما را فالو کرده‌اند، کدام‌یک بیشترین فالوئر را داشته است.
  • Top Media Tweet: توییت حاوی ویدئو و عکس که بیش از بقیه دیده شده است.

حال که می‌دانیم چه دیتایی در دست داریم می‌توانیم به سراغ این برویم که چگونه آن‌ها را تحلیل کنیم.

از تحلیل توییتر چگونه برای رشد کسب‌وکار خود استفاده کنیم؟

با آماری که در دست داریم می‌توانیم برای تحلیل موارد زیر استفاده کرد:

  1. به آنالیز اکانت توییتر بپردازیم و میزان رشد مجموعه را رصد کنیم: با بررسی افزایش یا کاهش فالوئرها در هر توییت، متوجه خواهیم شد که چه محتوا، رویکرد و دیدگاهی برای مخاطبان ما قابل قبول است. از طرفی، با رصدکردن وضعیت این فاکتور در مدت‌زمان اجرای کمپین‌ها یا طی ماه‌های گذشته روند رشد خود را درمی‌یابیم. مسماً در صورت وجود مشکل به‌سرعت می‌توان برای بهبود آن اقدامات لازم را انجام داد.
  2. بهترین زمان انتشار پست را‌ کشف می‌کنیم: با بررسی روزبه‌روز بازخوردهای توییت‌ها متوجه خواهیم شد که چه زمانی بیشترین تعامل رخ می‌دهد. می‌توانیم براساس آن تقویم محتوایی یا ساعات نشر پست‌ها را تنظیم کنیم.
  3. آنالیز هشتگ توییتر هم اطلاعات ارزشمندی برای رشد مجموعه دارد: تجزیه‌وتحلیل هشتگ‌ها بخشی ضروری از استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید. با ردیابی آن‌ها می‌توان بر نتایج کمپین‌ و عملکرد پلتفرم‌های داخلی نظارت کرد و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را متوجه شد. کلیک‌های انجام‌شده بر هشتگ، تعداد دفعات استفاده‌شده از آن، محبوبیت و نرخ تعامل آن و تعداد نفراتی که به‌واسطۀ آن به جمع ما پیوسته‌اند، ازجمله اطلاعاتی هستند که آنالیز هشتگ توییتر در اختیار ما می‌گذارد. این دیتا را از طریق آنالیتیکس پلتفرم، دنبال‌کردن هشتگ در نوار جست‌وجو و بررسی پست‌های حاوی هشتگ به دست می‌آوریم. برخی ابزارها می‌توانند به‌طور اتوماتیک این داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کنند و نتیجه را به ما گزارش دهند. در بخش بعد، تعدادی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.
  4. مخاطب واقعاً چه می‌خواهد: فالوئرها به چه چیزی بیشتر پاسخ می‌دهند: پست‌های متنی، عکس، ویدئو یا گیف‌هایی از پت‌ها؟ می‌توان از هر سبک یا موضوعی محتوایی منتشر و خروجی آن را بررسی کرد. با این کار متوجه می‌شویم که چه نوع محتوایی مورد توجه آن‌ها قرار می‌گیرد و چگونه می‌توان با آن‌ها ارتباط گرفت.
  5. با چه لحن و ادبیاتی با مخاطب صحبت کنیم: از کامنت‌های دریافتی یا بررسی پست‌هایی که مخاطبانمان منتشر می‌کنند شناخت ریزبینانه‌تر و دقیق‌تری از آن‌ها پیدا می‌کنیم؛ اینکه از چه واژه‌ها و لحنی برای صحبت استفاده می‌کنند. با این دیتا برای مسیر محتوایی خود و نوع کمپین‌هایی که باعث جذب آن‌ها می‌شود سنجیده‌تر و بهتر عمل خواهیم کرد.

آشنایی با بخش آنالیز توییت ها در توییتر

معرفی ۴ ابزار تحلیلی توییتر

علاوه بر آنالیتیکس توییتر، ابزارهای رایگان و غیررایگان دیگری هم هستند که در تحلیل رفتار کاربران به ما کمک می‌کنند:

۱) Tweepi (رایگان)

این ابزار به ما این امکان را می‌دهد که فالوئرهای خود را مدیریت کنیم. برای مثال:

  • اکانت‌های اسپم و فالوئرهایی را که هیچ ارزشی به حساب ما اضافه نمی‌کنند، شناسایی می‌کند؛
  • با توجه به محتوای صفحۀ ما لیستی از مخاطبانی را که علایق مشابه دارند در اختیار ما می‌گذارد؛
  • گزارشی از افرادی که ما را UnFollow کرده‌اند ارائه می‌دهد.

۲) TweetDeck (رایگان)

با کمک TweetDeck می‌توانیم پروفایل خود را سامان دهیم و بهتر به مدیریت آن بپردازیم. همچنین، آن را به ستون‌های مختلف تقسیم کنیم و براساس کلمۀ کلیدی، هشتگ استفاده‌شده، موقعیت جغرافیایی، کاربران خاص و سطح تعامل، فیلتر ‌انجام دهیم. با استفاده از آن نظارت و برنامه‌ریزی برای پست‌ها راحت‌تر خواهد بود. از دست کار طولانی و خسته‌کنندۀ جست‌وجوی مخاطب هدف، کلمات کلیدی پروفایل‌های مختلف و گروه‌بندی هم خلاص خواهیم شد.

۳) Hootsuite

این ابزار شبکه‌های اجتماعی دیگر را هم پوشش می‌دهد و می‌توان آن را به‌مدت یک ماه به‌صورت رایگان آزمایش کرد. با کمک هوت‌سوئیت می‌توان کمپین‌های بازاریابی راه‌اندازی کرد، مخاطبان را در توییتر شناسایی و جذب کرد، گزارش‌های سفارشی ساخت یا هشتگ‌ها و منشن‌ها را ردیابی کرد.

۴) Twitonomy

این ابزار قوی جزئیات زیادی از محبوب‌ترین توییت‌ها، آمار تعاملی پست‌ها و شرایط رقبا به ما ارائه می‌دهد. کامنت‌ها و جواب‌های ردوبدل‌شده توسط کاربران را براساس کلمات کلیدی ردیابی می‌کند و اطلاعات دموگرافیکی مثل موقعیت جغرافیایی آن‌ها را هم در اختیارمان می‌گذارد.

۲.۷/۵ | (۳ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.