#️⃣ هشتگ چیست؟

چگونه از هشتگ استفاده کنیم؟

هشتگ، برای اولین بار در توییتر ابداع شد و سپس با سرعت عجیبی در تمامی شبکه‌های اجتماعی نفوذ پیدا کرد. امروزه نادیده‌گرفتن هشتگ‌‌ها کار غیرممکنی است و استفاده از آن‌ها به حساسیت و دقت زیادی نیاز دارد. اما اینکه واقعاً هشتگ چیست، چرا تا این‌حد اهمیت پیدا کرده است و چطور می‌توان پربازدیدترین هشتگ‌ها را برای محتوای خود پیدا کرد، سؤالاتی هستند که در این مطلب بررسی می‌کنیم.

هشتگ به کلمه یا عبارتی گفته می‌شود که همراه با کاراکتر # در فضای آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای هشتگ‌گذاری کافی است در میان محتوای خود یا انتهای آن، این برچسب را درج کنیم. تنها باید دقت کنیم که کلمات یا عبارات مورد استفاده، مرتبط با محتوای ما باشند و به‌راحتی در خاطر بمانند. برای اینکه بتوانیم از هشتگ‌ها به‌درستی استفاده کنیم، بهتر است ابتدا با نقش آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، توییتر و لینکدین آشنا شویم.

هشتگ یا هشتک؟

گاهی می‌شنویم که اطرافیانمان بین تلفظ هشتگ یا هشتک مردد می‌شوند یا بارها از ما می‌پرسند کدام‌یک از این‌ها درست است، هشتک یا هشتگ؟ در جواب باید گفت نه هشتک، نه هشدگ، نه هشدک، نه هشت تک، بلکه تلفظ صحیح این کلمه هَشتَگ است.

هشتگ‌ها چه کاربردی در شبکه‌های اجتماعی دارند؟

درج هشتگ‌ها به بیشتر‌دیده‌شدن محتوای ما کمک می‌کند. درواقع وقتی کاربر، عبارتی را در یک شبکۀ اجتماعی جست‌وجو می‌کند، این پلتفرم‌ در صفحۀ نتایج او محتوایی را نشان می‌دهد که حاوی هشتگ‌هایی با مضمون مشابه باشد. به‌ این‌ ترتیب، محتوای ما نیز شانس دیده‌شدن پیدا می‌کند و درنهایت میزان ریچ و اینگیجمنت آن افزایش می‌یابد. اما کاربرد هشتگ‌ها تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود:

  • هشتگ‌ها، تاپیک و موضوع پست‌های ما را تعیین کرده و به دسته‌بندی آن‌ها کمک می‌کنند. این‌ کار باعث می‌شود کاربران راحت‌تر تاپیک‌ها و موضوعات موردعلاقۀ خود را پیگیری کنند.
  • کسب‌وکارها از هشتگ برای برندینگ خود استفاده می‌کنند. آن‌ها یک هشتگ اختصاصی برای خود می‌سازند و کاربران می‌توانند به‌واسطۀ آن، در شبکه‌های مجازی، اخبار ایشان را دنبال کنند. محتوای این هشتگ نیز می‌تواند نام برند، نام محصول، تگ‌لاین یا شعار آن کسب‌وکار باشد.
  • یکی از مهم‌ترین کاربردهای هشتگ‌، استفاده از آن‌ در کمپین‌های تبلیغاتی است. شرکت‌ها کمپین‌های خود در فضای مجازی را با یک هشتگ خاص تعریف می‌کنند. با این کار می‌توانند لحظه‌به‌لحظه میزان نشر محتوا، مشارکت کاربران و نظرات‌ آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف پایش کنند. حتماً کمپین‌هایی از این ‌دست مانند #فال_ماست شرکت کاله به گوش همۀ شما خورده است؛ چه‌بسا که در آن‌ها شرکت هم کرده باشید.
  • یکی دیگر از کاربردهای هشتگ، مشارکت در رویدادهای اجتماعی است. کاربران یا کسب‌وکارها می‌توانند با یک هشتگ مشخص و یکسان اعتراض، همراهی یا حمایت خود را از یک رویداد نشان دهند.

هشتگ‌های پربازدید در شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، هر سال فهرستی از محبوب‌ترین هشتگ‌ها را در پلتفرم‌های مختلف اعلام می‌کنند. برای مثال در جولای ۲۰۲۱ هشتگ Love با ۲بیلیون پست و Fashion با ۹۰۰میلیون پست، در صدر فهرست پربازدترین هشتگ‌های اینستاگرام اعلام شدند. به‌ همین ‌شیوه، در فهرست پربازدیدترین هشتگ‌های‌‌ توییتر و لینکدین نیز کلماتی همچون Influencer و Competition یا Covid19 و Marketing قرار داشتند.

اما متأسفانه این فهرست‌ها نمی‌توانند برای انتخاب هشتگ مناسب، قابل اتکا باشند؛ چون آمار هشتگ‌ها به‌صورت روزانه در حال تغییر است و هریک از آن‌ها ممکن است تنها در یک بازۀ زمانی خاص، ترند باشد. از طرفی، محبوب‌ترین‌ها همیشه جزو تأثیرگذارترین‌ها قلمداد نمی‌شوند. همان‌طور که می‌بینیم، هشتگ Love، حجم زیادی از پست‌ها را به خود اختصاص داده است و مسلماً در بین آن‌ها، محتوای ما شانس کمی برای دیده‌شدن خواهد داشت. بنابراین چطور می‌توانیم از هشتگ‌های ترند آگاه شویم و بهترین هشتگ را برای محتوای خود پیدا کنیم؟

نحوۀ استفاده از هشتگ

هشتگ یا برچسب با استفاده از علامت «#» مشخص شده است که پس از آن کلمه یا عبارتی که به‌وسیلۀ کاراکتر فاصله جدا نشده باشد، نوشته می‌شود. اگر هشتگ طولانی بوده و ترکیبی از چند کلمه باشد، اغلب به‌جای کاراکتر فاصله از نیم‌فاصله یا Underline، همان زیرخط (_) استفاده می‌کنیم.

هشتگ چیست- ریشۀ هشتگ در شبکه‌های اجتماعی


دانلود اینفوگرافیک ریشۀ هشتگ در شبکه‌های اجتماعی است

کلیک کنید

قراردادن هشتگ در پست

استفاده از هشتگ بسیار ساده است. کافی است در قسمت کپشن پست، علامت «#» و بعد از آن کلمۀ مدنظرمان را بنویسیم. به این ترتیب نوشتۀ ما با آن کلمه برچسب زده می‌شود و سایر کاربران می‌توانند با دنبال‌کردن آن هشتگ، پست ما و سایر افرادی را که از آن هشتگ استفاده کرده‌اند ببینند. همچنین، در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌ها با رنگ دیگری نشان داده می‌شوند. به این ترتیب می‌توانیم از آن‌ها برای برجسته‌کردن قسمتی از متن نوشته استفاده کنیم.

نکات مهم هنگام استفاده از هشتگ

با اینکه به‌سادگی می‌توانیم از مزیت هشتگ‌ها بهره‌مند شویم، برخی اصول و نکات اساسی برای استفاده از آن‌ها ضروری است:

  1. صفحۀ شبکۀ اجتماعی ما باید پابلیک (عمومی) باشد.
    • ممکن است برای افزایش حریم خصوصی، تنظیمات صفحات شبکه‎‌های اجتماعی‌مان را دست‌کاری کرده و آن را از حالت عمومی به حالت خصوصی تغییر داده باشیم. در چنین شرایطی هشتگ‌های ما از دید عموم پنهان شده و درواقع، وجود آن‌ها هیچ ارزش افزوده‌ای به متن ما اضافه نخواهد کرد.
  2. هشتگ‌های ما باید خوانا باشد و از هشتگ‌های بی‌معنی پرهیز کنیم.
    • اغلب هشتگ‌ها با هدف دستیابی به بازدیدکنندگان بیشتر برای پست شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. بنابراین، استفاده از هشتگ‌های بی‌معنی یا هشتگ‌هایی که مردم به دنبالش نیستند، بی‌ارزش محسوب می‌شود.
  3. هشتگ‌ها باید نزدیک‌ترین ارتباط را با متن ما داشته باشند.
    • هشتگ را می‌توانیم در هرکجا از متن ارسالی‌مان استفاده کنیم؛ ولی باید توجه ویژه‌ای به ارتباط آن با موضوع متن داشته باشیم. هرکسی که به ‌دنبال هشتگ‌ خاصی است، درواقع به ‌دنبال دریافت ارزش از محتوایی است که با آن هشتگ برچسب زده شده است، نه صرفاً خود هشتگ!
  4. هشتگ‌ها جنبۀ اطلاع‌رسانی گروهی دارند.
    • یکی از مزیت‌های بسیار مهم هشتگ‌ها اطلاع‌رسانی گروهی است؛ ازاین‌رو، در رویدادها و دورهمی‌ها به میزان زیادی استفاده می‌شود. برای مثال، برگزارکنندگان رویداد، هشتگ خاصی را برای آن مدنظر قرار می‌دهند و هرکسی با دنبال‌کردن آن هشتگ می‌تواند تمام اطلاعات و به‌روزرسانی‌ها را مطالعه کند. نه‌فقط رویدادها، بلکه در تمام جاهایی که گروه وجود دارد می‌توان از هشتگ‌ها استفاده کرد.
  5. با هشتگ‌ها به دستۀ بزرگ‌تری از مخاطبان دسترسی داریم.
    • همه می‌توانند موضوعات مطرح‌شده در هشتگ را مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را به‌صورت جداگانه به اشتراک بگذارد.
  6. هشتگ‌ها در جست‌وجو و اشتراک‌گذاری مطالب کمک می‌کنند.
    • هشتگ‌ها را می‌توان موتور جست‌وجوی شبکه‌های اجتماعی دانست. با مراجعه به هشتگ‌ها، دیگر نیازی به جست‌وجوی موضوعمان نیست. می‌توانیم مطالب گوناگون مرتبط را مطالعه کنیم.
  7. باید از تعداد مناسبی از هشتگ‌ها استفاده کنیم.
    • استفادۀ بیش از اندازه از هشتگ‌ها باعث می‌شود پست ما جلوۀ نامناسبی داشته باشد و محتوای ما بین هشتگ‌ها گم شود. تعداد استاندارد و ایدئال هشتگ‌ها معمولاً بین ۲ تا ۳ هشتگ است. از بین هشتگ‌هایی که مایل به استفاده از آن‌ها هستیم، بهتر است محبوب‌ترین و مرتبط‌ترین هشتگ‌ها را برای پست‌ خود انتخاب کنیم.

چطور بهترین هشتگ‌ها را پیدا کنیم؟

برای پیداکردن هشتگ‌های مناسب و پربازدید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • حتماً هشتگ‌های استفاده‌شده توسط رقبا و اینفلوئنسرها را بررسی کنید. آن‌ها در پست‌های خود اغلب از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند یا پست‌های با نرخ مشارکت بالای صفحۀ کاربری‌شان شامل چه مواردی بوده است. با ثبت این هشتگ‌ها کم‌‌کم فهرستی کاربردی و مناسب برای موضوعات مختلف خواهید داشت.
  • شبکه‌های اجتماعی هنگام درج هشتگ یا هنگام جست‌وجوی یک کلمه، فهرستی از پیشنهادها و هشتگ‌های استفاده‌شده توسط کاربران را در اختیار شما قرار می‌دهند. این فهرست پیشنهادی پلتفرم‌ها، عموماً از بین محبوب‌ترین هشتگ‌ها هستند و می‌توانند راهنمای خوبی برای شما باشند.
  • توییتر در صفحۀ Home پروفایل کاربران، قسمت کوچکی را به All trends اختصاص داده است. در این بخش هشتگ‌های ترند و پربازدید هر کشور در طی ۲۴ ساعت گذشته نشان داده می‌شود.
    فقط باید توجه داشت که چون اغلب کاربران در ایران از فیلترشکن استفاده می‌کنند، دیتای این بخش دقت زیادی ندارد. به‌ همین ‌دلیل، اصولاً باید به ترندهای جهانی در توییتر توجه کنید.
  • استفاده از ابزارهای مناسب یکی دیگر از روش‌های پیداکردن هشتگ‌های مناسب و ترند است. این ابزارها، اطلاعات هشتگ‌ها را به‌صورت روزانه و به‌روز به شما نشان می‌دهند.
    یکی از این ابزارها که به‌رایگان می‌توانیم از آن استفاده کنیم، RiteTag است. این سایت، با رنگ‌های مختلف، هشتگ‌های مرتبط با کلمۀ کلیدی، هشتگ‌های ترند و هشتگ‌های بن‌شدۀ اینستاگرام و توییتر را نشان می‌دهد؛ اما متأسفانه از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.
    از دیگر ابزارهای غیر رایگان و کاربردی که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کنند می‌توان به Hashtagify، Twitonomy و Tagboard اشاره کرد.

علاوه ‌بر انتخاب هشتگ مناسب، باید به اصول خاص هشتگ‌گذاری در هریک از شبکه‌های اجتماعی نیز توجه داشته باشیم. برای مثال، اینستاگرام به ما اجازه می‌دهد برای هر پست حداکثر از ۳۰ هشتگ استفاده کنیم، در‌حالی‌که در توییتر بهتر است حداکثر ۳ هشتگ به‌کار ببریم. آگاهی از این نکات باعث می‌شود هوشمندانه‌تر و حرفه‌ای‌تر عمل کنیم.

امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشد. خوشحال می‌شویم سؤالات و تجربیات خود را با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.