کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

8 راه جایگزین برای تکنیک تکرار کلمات در سئو

با وجود اینکه تکرار کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) دیگر برای سئو پاسخ‌گو نیست، اما بازهم شرکت‌هایی هستند که روی آن حساب باز می‌کنند؛ در‌حالی‌که این روش، عواقب بدی برای سایت و مجموعه به دنبال دارد.

در این مطلب از وی‌پدیا برای جلوگیری از این اشتباه قصد داریم دربارۀ این تکنیک منفی صحبت کنیم. تکرار کلمات کلیدی به چه شیوه‌هایی انجام می‌شود؟ چرا استفاده از آن به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود؟ و چه روش‌های جایگزینی برای آن وجود دارد؟

راه‌های مختلف دورزدن موتورهای جست‌وجو با کیورد استافینگ

تکرار کلمات کلیدی، یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه‌ سیاه به شمار می‌رود. در این روش، افراد کلمات کلیدی را بارها و بارها در متن تکرار می‌‌کنند تا خزنده‌های موتورهای جست‌وجو را گول بزنند و در صفحۀ نتایج، نمایش بگیرند. این ‌کار به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که همگی در دو دستۀ قابل دیدن (Visible) و غیرقابل دیدن (Invisible) جای می‌گیرند.

حالت قابل دیدن، همان تعریف ظاهری تکرار کلمات است؛ یعنی چپاندن تعداد زیادی از کلمات کلیدی در طول متن. البته، برخی از افراد پا را فراتر می‌نهند و کلمات بی‌ربطی را که تصور می‌کنند رتبه‌گیر هستند نیز در آن می‌گنجانند.

اما در حالت نامرئی، این چگالی زیاد از کلمات، پنهان می‌شود. در اینجا، کلمات کلیدی در هر آنچه خزندۀ موتور جست‌وجو به آن سر می‌کشد، اما در معرض دید مستقیم کاربر قرار ندارد، درج می‌شوند؛ مثل متادیسکرپشن (Meta Description)، توضیح ALT تصاویر، کامنت‌ها و کدهای HTML. شیوۀ زیرکانۀ دیگر این است که بخش‌هایی از متن را هم‌رنگ با پس‌زمینۀ آن می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که تنها با هایلایت‌کردن، امکان خواندن آن وجود داشته باشد. اغلب ما تجربۀ برخورد با صفحات وب مشکی‌رنگی را که متنشان به این ‌سبک قابل خواندن بوده‌اند، داشته‌ایم.

راهکار گوگل برای مقابله با تکرار کلمه کلیدی

موتورهای جست‌وجو در‌این‌باره بیکار ننشستند. آن‌ها الگوریتم‌های خود را تغییر دادند و معیارهایی همچون ارتباط معنایی بین کلمات و متن و تجربۀ کاربران را ملاک ارزیابی محتوا قرار دادند. گوگل، صراحتاً در صفحۀ خود اعلام می‌کند:

«پرکردن متن از کلمات کلیدی و شماره‌ها، به‌گونه‌ای که تجربۀ کاربری بدی را ایجاد کند، به رتبۀ سایت‎ آسیب می‌زند. کلمات را به شیوه‌ای مناسب به کار ببرید و محتوای غنی و کاربرپسند تولید کنید».

وقتی تکرار کلمات در محتوا غیرطبیعی باشد، گوگل آن را جریمه (Penalize) می‌کند و در نتایج جست‌وجوها نمایش نمی‌دهد. همچنین، رتبۀ سایت را کاهش می‌دهد. این سخت‌گیری در موتورهای جست‌وجوی دیگر هم به چشم می‌خورد؛ اما، به‌جای این کار باید چه تکنیکی را به ‌کار ببریم که متن ما سئوپسند شود؟

۸ راه جایگزین برای کیورد استافینگ

با روش‌های زیر می‌توان از این اشتباه رایج سئو جلوگیری کرد و به بهترین ‌شکل به بهینه‌سازی کلمات کلیدی متن پرداخت:

  1. از کلمات کلیدی همراه با معادل انگلیسی‌شان استفاده کنیم.
  2. کلیدواژه‌های مرتبط با کلمۀ اصلی را در متن به کار ببریم. این کلمات می‌توانند مترادف و هم‌معنی با کلمۀ کلیدی ما و کلمات کلیدی‌ای طولانی (Long Tail Keywords) بوده یا فقط معنایی نزدیک به آن داشته باشند.
    سایت‌های LSI، Keyword Shitter، KWFinder و گوگل‌ترندز، ابزارهای قدرتمندی برای پیدا‌کردن کلیدواژه‌های اصلی، مشابه و مترادف محسوب می‌شوند.
  3. کلمۀ کلیدی مناسبی را برای هدف‌قراردادن در متن خود انتخاب کنیم. سایت‌هایی که در بخش قبل معرفی شدند، و البته پیشنهادهای گوگل در هنگام جست‌وجو می‌توانند کمک خوبی در این زمینه باشند.
  4. هر صفحه از مقالۀ سایت را با یک کلمۀ کلیدی اصلی یا یک هدف جست‌وجوی کاربر (Search Intent) گره بزنیم. با این کار موتورهای جست‌وجو متوجه می‌شوند که هر صفحه دربارۀ چه موضوعی است.
    اگر صفحات سایت سرچ اینتنت‌های (search intent) یکسان داشته باشند، پدیدۀ هم‌نوع‌خواری (Cannibalization) رخ می‌دهد. در این پدیده، صفحات یک سایت برای رتبه‌گرفتن با یکدیگر مبارزه می‌کنند. گوگل تشخیص نمی‌دهد که کدام‌یک را نمایش دهد و در اغلب مواقع کاربران هم متوجه تفاوت آن‌ها نمی‌شوند؛ درنتیجه رتبۀ محتوا کاهش می‌یابد.
  5. از کلمات کلیدی، هوشمندانه، طبیعی و یک‌ بار در بخش‌های زیر استفاده کنید:
    • عنوان صفحه
    • عنوان اصلی
    • یک یا چند عنوان فرعی
    • توضیح Alt تصاویر
    • متادیسکریپشن
    • فیچر اسنیپت‌ (Featured Snippets)
    • پاراگراف اول یا مقدمۀ متن
    • پاراگراف پایانی یا بخش انتهایی متن
  6. تلاش کنیم که طول متن بیش از ۳۰۰ کلمه باشد. در این صورت، موتورهای جست‌وجو احتمال می‌دهند محتوا قوی است و اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌دهد. اغلب متخصصان سئو معتقدند چگالی زیرِ ۲% برای کلمۀ کلیدی مناسب است؛ بنابراین، این نکته را هم می‌توانید در متن خود در نظر بگیرید.
  7. وقتی یک محتوای کاربرپسند تولید کنیم، آیا دیگر نیازی به این همه پیچیدگی و چالش خواهد بود؟! گاهی آن‌قدر درگیر جزئیات بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجو می‌شویم که نکتۀ اصلی یعنی کیفیت آن را فراموش می‌کنیم.
    آیا مطلب ما به قدر کافی برای کاربران آموزنده و مفید است؟ آیا به سؤال مخاطبان پاسخ می‌دهد؟ آیا برمبنای حقایق و داده‌ها نگاشته شده است؟ رمز اصلی موفقیت در سئو، ارزش، حس و تجربه‌ای است که برای خوانندگان خود رقم می‌زنیم.
  8. از تکنیک‌های دیگر سئو هم می‌توان برای بالابردن رتبۀ محتوا استفاده کرد. موتورهای جست‌وجو علاوه بر محتوای خوب، برخی عوامل دیگر را هم بررسی می‌کنند. بک‌لینک‌ها، لینک‌دهی‌های داخلی، اعتبار دامنه و میزان تعاملات کاربران با محتوا از جملۀ این روش‌ها هستند. در مطلب ۱۲ روش بهبود سئوی سایت می‌توانید با این موارد بیشتر آشنا شوید.
۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.