🥽 تبلیغات واقعیت مجازی چیست؟

بازاریابی واقعیت مجازی (Virtual Reality Marketing)، مبحثی که در چند سال اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، فناوری و روشی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی، به مشتریان بالقوۀ بسیار زیادی دست پیدا کنند. فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality یا به‌اختصار VR) به برندها اجازه می‌دهد تا محصولات خود را در محیط‌های دیجیتالی که نقش تقلبی دنیای واقعی را ایفا می‌کنند، به نمایش بگذارند.

درواقع، بزرگ‌ترین مزیت واقعیت مجازی در تبلیغات این است که برندها می‌توانند به مشتریان بالقوه اجازه دهند که محصولات‌ خود را قبل از خرید، به‌صورت مجازی امتحان کنند. بسیاری فقط جنبۀ سرگرمی واقعیت افزوده را می‌بینند، اما سرگرمی و بازی، تمام آن چیزی نیست که این فناوری جدید ارائه می‌دهد.

در این مطلب قصد داریم به تفاوت‌های واقعیت مجازی با واقعیت افزوده اشاره کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که تبلیغات واقعیت مجازی چیست؟ درنهایت نیز بگوییم که واقعیت مجازی چه تأثیری بر آیندۀ تبلیغات دارد؟

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

واقعیت افزوده (Augmented Reality یا به اختصار AR) و واقعیت مجازی در حال تغییر شکلِ شیوه‌های بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) هستند و برندها از این فناوری برای ارائۀ تجربه‌ای لذت‌بخش به مشتری و تعریف مجدد روابط استفاده می‌کنند. VR و AR را اغلب با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، درحالی‌که می‌توان آن‌ها را دو روی یک سکه در نظر گرفت که تفاوت‌های آن‌ها بسیار مشهود است:

  • واقعیت افزوده، دنیای دیجیتال را با دنیای واقعیت ترکیب می‌‌کند. هنگامی که دنیای واقعی از طریق یک دوربین یا صفحۀ دیجیتال و با استفاده از واقعیت افزوده مشاهده می‌شود، عناصر مجازی جلوی میدان دید اشخاص قرار می‌گیرند. بنابراین، فناوری واقعیت افزوده در محیط واقعی کار می‌کند.
  • از سوی دیگر، واقعیت مجازی، همان‌طور که از اسمش پیداست، کاملاً مجازی است؛ یعنی از نظر فیزیکی در دنیای واقعی وجود ندارد، بلکه فقط با کمک نرم‌افزار برای کاربران نمایش داده می‌شود. واقعیت مجازی جایی است که هدست‌ها به‌طور کامل دید شما را تسخیر می‌‌کنند و این تصور را ایجاد می‌کنند که شما در جای دیگری هستید.

درنهایت، می‌توانیم بگوییم که اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده را به‌راحتی می‌توان روی گوشی‌های هوشمند راه‌اندازی و اجرا کرد، درحالی‌که اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی فرایند پیچیده‌تری را شامل می‌شوند و هزینه‌ای گران‌تر را به خود اختصاص می‌دهند.

واقعیت مجازی چه تأثیری بر آیندۀ تبلیغات داردواقعیت مجازی چه تأثیری بر آیندۀ تبلیغات دارد؟ + بیان ۸ دلیل

در دهۀ گذشته، فناوری واقعیت مجازی به‌طور قابل توجه بهبود یافته است و امروزه از واقعیت مجازی در بازی‌ها و سایر زمینه‌های آموزشی، مهندسی، گردشگری و ساخت‌وساز استفاده می‌شود. کسب‌وکارهای مدرن از واقعیت مجازی در بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌کنند تا به میلیون‌ها مشتری آنلاین دسترسی داشته باشند. به عبارتی، واقعیت مجازی می‌تواند محصولات و خدمات را به‌روشی کاملاً جدید به نمایش بگذارد و تجربۀ مشتری را بهبود ببخشد.

این فناوری ممکن است اندکی گران به نظر برشد، اما زمانی که یک سازمان آن را به‌طور کامل پیاده‌سازی می‌کند، می‌تواند بازگشت سرمایۀ بسیار زیادی را شاهد باشد و به مرور زمان، فناوری واقعیت مجازی به ‌روشی مقرون‌به‌صرفه برای افزایش فروش کسب‌وکارها تبدیل می‌شود. در ادامه قصد داریم تأثیر مثبت واقعیت مجازی بر آیندۀ تبلیغات را با ذکر ۸ دلیل اثبات کنیم:

۱) بهبود تعامل با مشتری

اولین دلیل اکثر برندها برای ایجاد تجارب بازاریابی واقعیت مجازی، بهبود تعامل با مشتری و الهام‌بخشیدن به مخاطبان برای وفاداری به برند است. وقتی تبلیغات واقعیت مجازی را انتخاب می‌کنید، کسب‌و‌کار شما به احتمال زیاد توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند؛ چراکه این تبلیغات سناریوهای دنیای واقعی را تقلید می‌کنند. به عبارتی، VR خریداران آنلاین را قادر می‌سازد تا تجربه‌ای مجازی از یک محصول یا یک سرویس داشته باشند.

۲) از قدرت «قبل از خرید، امتحان کنید» استفاده می‌کند

متقاعد‌کردن مشتریان برای خرید محصولات، در‌صورتی‌که نمی‌توانند کالا را در واقعیت ببینند، لمس یا احساس کنند و تجربه‌ای داشته باشند، بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود؛ اما واقعیت مجازی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا از مفهوم «قبل از خرید، امتحان کنید» برای ایجاد اطمینانِ خرید برای مشتریان و مخاطبان بالقوۀ خود استفاده کنند.

۳) سهولت عرضۀ محصولات به بازار

یکی دیگر از مزایای واقعیت مجازی این است که به شما کمک می‌کند تا محصولات جدید را به مشتریان خود معرفی کنید و ارائۀ محصولات خود را به سطح دیگری ببرید. شما می‌توانید از این فناوری برای ایجاد یک تجربۀ خرید تعاملی استفاده کنید و محصولات خود را به‌صورت مجازی برای مشتریان به نمایش بگذارید.

واقعیت مجازی مشتریان را قادر می‌سازد تا محتوای بازاریابی شما را نه‌تنها ببینند، بلکه به‌شکل عاطفی و احساسی نیز با آن تعامل داشته باشند. احساسات به مشتریان این امکان را می‌دهد تا عاشق برند شما شوند و نرخ تبدیل و سودتان را در درازمدت افزایش دهند.

۴) مشتریان خود را به ماجراجویی ببرید

واقعیت مجازی مشتریان شما را به سفری می‌برد که از نظر تجربه، شبیه هیچ‌چیز دیگری نیست. در حالت ایدئال، مشتری احساس می‌کند که تجربه‌ای معتبر با محصول یا خدمات شما دارد. با استفاده از واقعیت مجازی، مخاطبان‌ شما به گذشته بازمی‌گردند، به جاهای دور پرواز می‌کنند و با کمک گوشی‌های هوشمند خود به آینده نگاه می‌کنند و این همان چیزی است که می‌تواند به بهبود اثرگذاری تبلیغاتتان کمک کند.

۵) در هر زبانی که می‌خواهید، تبلیغات خود را به نمایش بگذارید.

هنگامی که صحبت از راه‌اندازی و نمایش کمپین‌های تبلیغاتی به میان می‌آید، محدودیت زبان همواره به‌عنوان یک مشکل مهم در نظر گرفته می‌شود. با واقعیت مجازی می‌توانید شبیه‌سازی تبلیغات خود را سفارشی‌سازی کنید تا تبلیغ متناسب با هر مشتری به نمایش گذاشته شود.

اگر زبان آن‌ها را بلد نباشید، صحبت با مشتریان از کشورهای مختلف آسان نخواهد بود و با پیشرفت در واقعیت مجازی، حذف مانع زبان در بازاریابی و ایجاد محتوایی که برای همۀ مشتریان، صرف‌نظر از اینکه از کجا آمده‌اند یا به چه زبانی صحبت می‌کنند، راحت می‌شود.

۶) نرخ تبدیل بالاتر

همه می‌دانند که ویدئوها نرخ تبدیل بالایی را ارائه می‌دهند. برای مثال، هنگامی که یک ویدئو را در صفحۀ فرود (Landing Page) خود قرار می‌دهید، نرخ تبدیل تا ۸۰٪ بیشتر می‌شود و واقعیت مجازی می‌تواند این پیشرفت را یک قدم جلوتر ببرد.

وقتی از تبلیغات واقعیت مجازی در کمپین‌های بزارایابی خود استفاده می‌کنید، می‌توانید نسبت به رسانه‌های سنتی مانند لندینگ‌پیج‌های مبتنی بر متن، تبدیل و تعامل بیشتری داشته باشید؛ چراکه مشتریان، اگر فرصت امتحان‌کردن محصول را داشته باشند، ۵۸٪ احتمال بیشتری دارد که محصولی را خریداری کنند.

۷) سود بیشتر و رقابت کمتر

واقعیت افزوده هنوز یک فناوری جدید به شمار می‌آید و این یعنی فضای تبلیغاتی آن نسبت به تبلیغات سنتی، از رقابت کمتری برخوردار است. در حال حاضر، میلیون‌ها کسب‌وکار آنلاین در سرتاسر جهان وجود دارند؛ بنابراین با برجسته‌کردن خود و استفاده از روش‌های جدید، باید بازاریابی خلاقانه‌ای داشته باشید.

اگر از این فرصت برای پیشی‌گرفتن از باقی کسب‌وکارها استفاده شود، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی واقعیت مجازی خوبی را برای برند خود طراحی کنید و شاهد بهبود قابل توجهی در میزان فروش خود باشید. واقعیت مجازی، فروش محصولات را بهبود می‌بخشد و آگاهی از برند و حفظ مشتری را به حداکثر می‌رساند و به دلایل زیادی که تا به اینجا نیز ذکر کردیم، تجربۀ مشتری را پیش از خرید، بهبود می‌بخشد.

۸) واقعیت مجازی به ایجاد یک محتوای برنده کمک می‌کند

درحال ایدئال، رفتار انسان از تمایل، دانش و احساسات نشئت می‌گیرد. این بدان معناست که اگر واقعیت مجازی بتواند این سه‌ جنبه را با هم ترکیب کند، می‌تواند محتوای بازاریابی برنده‌ای را برای نمایش به وجود آورد. نحوۀ رفتار و تصمیمگیری مشتریان برای هر تیم بازاریابی حیاتی است و استفاده از واقعیت مجازی در استراتژی‌های یک برند، می‌تواند به جمع‌آوری داده‌های کاربران و ایجاد بینش دربارۀ ارائۀ محتوا و محصولات بهتر کمک کند.

آیندۀ واقعیت مجازی در تبلیغات

واقعیت مجازی فناوری‌ای است که می‌توانید از آن برای انتقال جذابِ داستان برند خود استفاده کنید. وقتی با تکنیک‌های مختلف واقعیت مجازی همراه می‌شوید، مفاهیم خلاقانه و مستحکم کمپین‌های تبلیغاتی شما به سطح دیگری می‌رود و داستان‌سرایی برند شما برای مشتریان نیز لذت‌بخش‌تر می‌شود.

این فناوری، تبلیغات را برای کاربران سرگرم‌کننده می‌کند و تعامل آن‌ها را جذب می‌کند. مردم شروع به ایجاد مصونیت در برابر تبلیغات در سرتاسر کانال‌های اجتماعی کرده‌اند؛ چراکه عادت دارند هر زمان که می‌توانند از کنار آن‌ها عبور کنند یا از آن‌ها فاصله بگیرند.

تبلیغات واقعیت مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی و ویدئوهای دیجیتال هنوز مورد استقبال قرار نگرفته ‌است، اما زمان زیادی است که واقعیت مجازی، اتاق‌های نشیمن و فضاهای اداری را تصاحب کرده و به مرور، به بخش‌های دیگری از زندگی ما انسان‌ها نیز راه پیدا می‌کند.

مانند بسیاری از فناوری‌ها، کسب‌وکارها باید پیش از مصرف‌کنندگان از فناوری‌های جدیدی مانند واقعیت مجازی استفاده کنند؛ چراکه در این دوره، موقعیت منحصربه‌فردی در اختیار آن‌ها قرار گرفته تا برند خود را با استفاده از فناوری‌های جدید، به‌شکلی منحصربه‌فرد به نمایش بگذارند.

منابع

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.