اینستاگرام را از پایه و به زبان عامۀ مردم بشناسیم

اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

«hdksj، hdksjh’vhl، اینس تاگرام، اینسا گرام، اینسالگرام، اینیستاگرام، انستاگران، ایناستگرام، اینستگرا، ایستا‌گرام‌، اینستگرام‌، اینیستاگرم یا اینستا گرام»

گوگل به درجه‌ای از هوش رسیده است که اینستاگرام (Instagram) را هرطورکه بنویسیم، ما را به نتایج و صفحات درست هدایت می‌کند؛ حتی اگر حواسمان نباشد و آن را با صفحه‌کلید انگلیسی تایپ کنیم.

این هوش و پیش‌بینی دقیق گوگل، از جست‌وجوی زیاد مردم دربارۀ این برنامه می‌آید؛ درواقع از سؤالاتی که آن‌ها به‌طور مکرر با عبارت‌های مختلف پرسیده‌اند؛ برای مثال، اینستاگرام چیست؟ اینستا یعنی چه؟ چگونه می‌توان در آن عضو شد و با آن کار کرد؟ اینستاگرام از چه سالی آمد و توسط چه کشوری ساخته شد؟ یا چه مزیت‌ها یا معایبی دارد؟

ما هم در این مطلب از وی‌پدیا قصد داریم به این پرسش‌های عمومی پاسخ دهیم تا از پایه با اینستاگرام آشنا شوید. در اینجا تلاش‌کرده‌ایم خیلی ساده و با استفاده از اصطلاحات عامیانۀ مردم صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری عمیق‌تر، حتماً به صفحۀ اینستاگرام سایت سری بزنید.

معنی اینستا چیست؟

اولین چیزی که باید بدانیم این است که معنی اینستاگرام چیست؟ واژۀ Instagram، در ابتدا از ترکیب دو کلمۀ Telegram به‌معنای «ارسال پیام» و Instant Camera به‌معنای «دوربین فوری» ساخته شد. بعدها، دیکشنری‌های انگلیسی، این لغت را به‌عنوان واژه‌ای مستقل در منابع خود آوردند. آن‌ها در قالب اسم، فعل، فاعل و صفت توضیح داده‌اند که اینستاگرام به چه معناست:

  • اینستاگرام یعنی ارسال یا آپلود عکس در سرویس‌ها و برنامه‌های اشتراکی.
  • می‌توانیم از آن در جایگاه فعل هم استفاده کنیم؛ برای مثال، «این ویدئو را اینستاگرام کردم» یعنی «در اینستاگرام به اشتراک گذاشتم».
  • به کسی که به‌طور منظم تصویر، فیلم یا متن در این شبکۀ اجتماعی می‌گذارد، اینستاگرامر (Instagrammer) گفته می‌شود. حتماً این را شنیده‌اید که می‌گویند طرف، اینستاگرامر خوبی است.
  • پس، کاربر Instagram یعنی چه؟ هر فردی را که در این برنامه عضو می‌شود، کاربر اینستاگرام می‌نامند. در اینجا مهم نیست که این شخص اینستاگرامر فعالی به حساب آید یا برعکس، حضور پررنگی نداشته باشد.
  • وقتی عکس یا ویدئویی را برای به‌اشتراک‌گذاری در اینستاگرام مناسب می‌بینیم، می‌توانیم بگوییم اینستایی یا قابل اینستا (Instagrammable) است.

در کشورهای دیگر، گاهی اینستاگرام به‌صورت مخفف یعنی IG به کار می‌رود. به همان ‌سبک، در کشور ما هم عامۀ مردم برای راحت‌تر و کوتاه‌ترکردن کلمه به آن اینستا می‌گویند. با این حساب، اگر از ما پرسیدند «اینستا یعنی چی» نباید تعجب کنیم.

اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام برنامه‌ای است که به ما اجازه می‌دهد تصاویر و ویدئوهای خود را به‌صورت رایگان در آن آپلود کنیم و با دیگران به اشتراک بگذاریم. این برنامه در همۀ گوشی‌ها و تبلت‌ها قابل اجراست. می‌توانیم آن را از گوگل‌پلی برای اندروید یا از اپ‌استور برای آیفون دانلود و نصب کنیم. اگر به این برنامه‌ها دسترسی نداشتیم، می‌توانیم وارد وب‌سایت اینستاگرام به آدرس Instagram.com شویم. در همان صفحۀ اول در قسمت Download the app لینک نصب برنامه برای اندروید و IOS را خواهیم دید.

البته، برخی افراد از وب‌‌سایت اینستاگرام به‌جای اپلیکیشن آن استفاده می‌کنند. ما هم می‌توانیم ثبت‌نام خود را از همین صفحه انجام دهیم. کمی جلوتر دربارۀ نحوۀ عضویت در این برنامه هم توضیح می‌دهیم.

تاریخچۀ ساخت و ورود اینستاگرام به ایرانتاریخچۀ ساخت و ورود اینستاگرام به ایران

دربارۀ گذشتۀ اینستاگرام، سابقه و نحوۀ شکل‌گیری آن کمتر صحبت می‌شود؛ در‌حالی‌که بسیار قابل توجه بوده و از آن ماجراهایی است که می‌تواند برای رشد ما چه در حوزۀ فردی و چه کاری تأثیرگذار باشد.

اینستاگرام ساخت کدام کشور است؟

همه‌چیز از سانفرانسیسکو شروع شد. کوین سیستروم (Kevin Systrom) که عاشق ویسکی و بربن بود، اپلیکیشنی به نام بربن (Burbn) ساخت. جوانان می‌توانستند در این برنامه از بارهایی که می‌رفتند عکس بگذارند و به دیگران لوکیشن بدهند.

کوین در یکی از رویدادهای سیلیکون‌ولی، بربن را معرفی کرد و وقتی به دنبال سرمایه‌گذار بود، مایک کریگر (Mike Krieger) سر راهش قرار گرفت. مایک خیلی زود به یکی از چهره‌های کلیدی پروژه تبدیل شد. در آن زمان، بربن رقیبی جدی به نام Foursquare داشت که از قابلیت‌های مشابهی برخوردار بود. مایک و کوین برای تمایز خود تصمیم گرفتند به برنامه حالت عمومی‌تری بدهند و امکان لایک و کامنت را هم به آن اضافه کنند. در پی این تغییرات، آن‌ها نام برنامه را از بربن به اینستاگرام تغییر دادند.

اینستا در چه سالی ساخته شد؟

این برنامه به‌طور رسمی در ۶اکتبر۲۰۱۰ عرضه شد و ابتدا فقط در اختیار کاربران گوشی‌های آیفون قرار داشت. نسخۀ اندروید و ‌سایت آن (نسخۀ تحت وب با امکانات محدود)، دو سال بعد، در آوریل ۲۰۱۲ ارائه شد.

اینستاگرام زیر مجموعۀ کدام شرکت است؟

از این اپلیکیشن در همان شروع کار استقبال بسیار زیادی شد؛ تا جایی که تنها در دو ماه اول عرضه، ۱۰میلیون‌ نفر آن را نصب کردند و این تعداد تا سال ۲۰۱۲ به ۱۰۰میلیون‌ رسید. وقتی نسخۀ اندرویدی این برنامه در گوگل‌پلی قرار گرفت، در کمتر از یک‌ روز بیش از یک‌میلیون‌ بار دانلود شد که در زمان خود بی‌سابقه و باعث شگفتی بود.

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل شرکت فیس‌بوک، شاهد موفقیت چشمگیر و رشد سریع این اپلیکیشن بود. وقتی اینستاگرام (در سال ۲۰۱۲) به دنبال سرمایه‌گذار بود، او در تصمیمی ناگهانی آن را به قیمت گزاف یک‌میلیارد‌ دلار خریداری کرد. این اقدام زاکربرگ، سروصدای زیادی به پا کرد و همه آن را اشتباه بزرگی ‌دانستند.

حال بیایید حساب کنیم که الان اینستاگرام چند سال دارد؟ بله، ۱۲ سال. در طول تمام این سال‌ها، روزی نبوده است که این برنامه سیر نزولی به خود بگیرد و برخلاف تمام آن نقدها، همواره حرکت رو به جلو داشته است. امروز، این شبکۀ اجتماعی بیش از ۱.۴‌میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و همچنان بیش از برنامه‌های اشتراک‌گذاری دیگر مورد علاقۀ مردم است.

اینستاگرام چه سالی وارد ایران شد؟

در سال‌های اولیۀ راه‌اندازی این برنامه، استفاده از آن در ایران چندان رایج نبود؛ چون تعداد کمی از مردم، گوشی آیفون داشتند و استفاده از گوشی‌های هوشمند اندرویدی هم به‌شکل امروزی باب نبود.

ارائۀ نسخۀ اندروید اپلیکیشن، موج بزرگی در سطح جهان به راه انداخت و توجه زیادی را به آن جلب کرد. در همان زمان، اینستاگرام در ایران هم جان گرفت و خیلی زود، جایگاهی ثابت در دستگاه‌های هوشمند مردم پیدا کرد.

تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام چقدر است؟

طبق گزارش سایت Statcounter حدود ۶۶.۶% از مردم کشور در این شبکۀ اجتماعی حضور دارند. اگر جمعیت کشور را ۸۰میلیون‌نفر بدانیم، می‌توان گفت در حال حاضر، تعداد کاربران فعال اینستاگرام در ایران بیش از ۵۳میلیون ‌نفر است.

آیا اینستاگرام ایرانی داریم؟

چیزی به نام اینستاگرام ایرانی وجود ندارد. طرح صیانت که مطرح شد، عده‌ای دربارۀ ساختن برنامه‌ای به نام اینستاگرام‌پلاس صحبت یا بهتر است بگوییم خیال‌پردازی کردند. اما واضح است که برای ساخت برنامه‌ای با این قابلیت‌های گسترده،‌ به زیرساخت‌ها و ابزارهای جهانی نیاز داریم. البته می‌توانیم اینستاگرام فارسی داشته باشیم و فقط کافی است زبان آن را تغییر دهیم.

با مراجعه به بازار و جست‌وجوی کلمۀ اینستاگرام، برنامه‌های زیادی با این عنوان می‌بینیم. آن‌ها برنامۀ اصلی نیستند. اغلب آن‌ها به این نیت طراحی شده‌اند که بتوانیم محتواهای منتشرشده در اینستاگرام را دانلود کنیم. هرچند، اعتماد به آن‌ها دشوار است؛ چون برای استفاده باید نام کاربری و پسورد صفحۀ خود را در آن‌ها وارد کرد و اگر معتبر نباشند ممکن است صفحه‌مان، هک شده یا دچار مشکل شود.

چگونه در اینستا عضو شویمچگونه در اینستا عضو شویم؟

برای عضویت در اینستاگرام باید ابتدا مانند تلگرام، واتساپ یا توییتر در آن ثبت‌نام کنیم و حساب کاربری بسازیم. طبق قوانین فیس‌بوک، فقط افراد بالای ۱۳سال می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند.

بعد از نصب برنامه یا ورود به ‌سایت اینستاگرام، روی گزینۀ Sign Up کلیک می‌کنیم. سپس، اطلاعاتی که خواسته می‌شود مثل نام، نام خانوادگی، نام کاربری، تاریخ تولد، تلفن همراه یا آدرس ایمیل خود را درج می‌کنیم. نام کاربری، همان نامی است که می‌خواهیم دیگران ما را با آن پیدا کنند و بشناسند. البته بعدها، درصورت لزوم می‌توان این اطلاعات اولیه و نام کاربری را تغییر داد.

هنگام ورود به حسابی که ساخته‌ایم، از ما پرسیده می‌شود: آیا می‌خواهیم دوستان فیس‌بوک یا کاربرانی را که شمارۀ تماس آن‌ها در دفترچه‌تلفن گوشی‌ موجود است، در اینستاگرام دنبال کنیم؟ در صورت عدم تمایل می‌توانیم از این مرحله گذر کنیم.

صفحه‌ای که هریک از ما در این برنامه می‌سازیم، در اصطلاح عامیانه پیج اینستاگرام نامیده می‌شود. بهتر است برای پیج خود عکسی بگذاریم تا دیگران راحت‌تر ما را پیدا کنند.

در اینستاگرام چه چیزهایی وجود دارد؟

کاربرد اینستاگرام برای هریک از ما به هدفی که داریم بستگی دارد؛ می‌خواهیم فقط از فامیل و دوستان اطلاع داشته باشیم؟ در پی معرفی شغل و تخصصمان هستیم؟ یا دنیای سلبریتی‌ها برای ما جذاب است؟

اما می‌توان گفت در این برنامه، به‌سرعت از اخبار روز جهان در زمینه‌های مختلف مطلع خواهیم شد، فارغ از اسم کشور، مذهب، نژاد یا تخصص با افراد در ارتباط خواهیم بود، فضای خوبی برای معرفی مهارت‌هایمان است و ضمن آگاهی از عقاید دیگران، احساسات و نظرات خود را بیان می‌کنیم. در این راستا، اینستاگرام قابلیت‌هایی را در اختیارمان می‌گذارد که در ادامه برخی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • در این اپلیکیشن می‌توانیم دوستان، آشنایان، اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌ها را پیدا کرده و با ورود به صفحۀ آن‌ها و کلیک روی گزینۀ Follow، آن‌ها را دنبال کنیم. با این کار، وقتی آن‌ها عکس یا ویدئویی را به اشتراک بگذارند، در بین پست‌های ما هم دیده می‌شود.
  • محتواهای دیگران را می‌توانیم لایک کنیم (Like)، در صفحۀ خود به اشتراک بگذاریم (Share) یا نظر خود را دربارۀ آن‌ها بنویسیم (Comment). این گزینه‌ها در قسمت پایین هر پست دیده می‌شوند. در کنار آن‌ها گزینۀ Save هم به چشم می‌خورد. با استفاده از آن می‌توان عکس‌ها و ویدئوهای دیگران را در داخل برنامۀ اینستاگرام ذخیره و آرشیو کرد.
  • با کلیک بر علامت به‌علاوۀ پایین صفحه می‎توانیم عکس‌ها و ویدئوهای کوتاه خود را آپلود کنیم. اینستاگرام اجازه می‌دهد که هر پست، حداکثر ۱۰اسلاید (عکس و ویدئو) داشته باشد.
  • قابلیت استوری از سال ۲۰۱۶ به این برنامه اضافه شد. با ضربه‌زدن روی تصویر پروفایل خود در بالای صفحه، وارد محیط استوری می‌شویم. در اینجا می‌توانیم مستقیماً از سوژۀ روبه‌روی خود فیلم یا عکس بگیریم و منتشر کنیم. البته از محتواهای آمادۀ موجود در گالری هم می‌توان استفاده کرد.

اینستاگرام چه چیزهای بدی دارد؟

هر پیام‌رسان و شبکۀ اجتماعی‌ای در کنار مزایای خود، ممکن است خطراتی هم به همراه داشته باشد و نمی‌توان به این بهانه آن‌ها را کنار گذاشت. این کار، درست مثل این است که بگوییم پرداخت آنلاین انجام نمی‌دهیم، چون ممکن است اطلاعات حسابمان به سرقت برود. تا وقتی جوانب احتیاط و نکات امنیتی را رعایت کنیم، مشکلی پیش نخواهد آمد. این موضوع، دربارۀ اینستاگرام هم صدق می‌کند و باید نکات زیر را در حین استفاده از آن در نظر بگیریم:

  • وقتی صفحۀ ما عمومی (Public) باشد، همۀ کاربران، حتی آن‌هایی که فالوئرمان نیستند، می‌توانند محتوای آن را ببینند. اگر تصاویر شخصی داریم بهتر است از قسمت Setting، نوع حساب کاربری خود را به Private تغییر دهیم.
  • ممکن است درگیر مزاحمت‌های سایبری و ترول‌ها شویم؛ افرادی که با نظرات، محتواها یا دایرکت‌های آزاردهنده موجب ناراحتی ما می‌شوند. ممکن است برخی از آن‌ها پا را فراتر بگذارند و به‌ بهانه‌هایی ما را تهدید کنند. برای دوری از این دردسرها، فقط باید افرادی را که می‌شناسیم یا قابل اعتماد هستند دنبال کنیم و بدون شناخت کافی، درخواست‌‌های دوستی‌ را نپذیریم. سهل‌انگاری دراین‌باره و طمع برای افزایش فالوئرها به قیمت آسیب به خودمان تمام می‌شود.

این احتیاط باید دربارۀ دیگران هم برقرار باشد. قبل از به‌اشتراک‌گذاری تصویر یا ویدئویی از آن‌ها، حتماً اجازه بگیرید و اطمینان حاصل کنید که مشکل‌ساز نخواهد شد. مطلب امنیت پیج، راهنمای خوبی در این‌باره محسوب می‌شود.

داستان شکل‌گیری اولیه و مسیر تکامل هر کسب‌وکاری مثل اینستاگرام جذاب و قابل تأمل است. امیدواریم برای شما هم این‌طور بوده باشد.

منابع

Wikipedia

[/toggle_button

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.