در ۴ مرحله محتوای اینفوگرافیک بسازید!

راهنمایی برای معرفی اینفوگرافیک و ابزارهای ساخت آن

ناگهان کاری برایتان پیش می‌آید و باید خود را هرچه سریع‌تر به شریعتی برسانید. به ایستگاه مترو می‌روید، ایستگاه مترو کرج. از نگهبان آنجا می‌پرسید که چگونه می‌توانید به شریعتی بروید و او برگه‌ای به دست شما می‌دهد:

«متروی تهران دارای ۷ خط فعال است که ۵ خط آن، درون‌شهری و ۲ خط دیگر برون‌شهری هستند:

خط یک طولانی‌ترین خط متروی درون‌شهری است که ۲۹ ایستگاه دارد و تجریش را به کهریزک وصل می‌کند. در برخی از ایستگاه‌ها می‌توانید پیاده شده و وارد خطوط دیگر مترو شوید. ایستگاه‌های آن به‌ترتیب تجریش، قیطریه، شهید صدر و…».

به نظرتان چقدر زمان می‌برد تا همۀ آن‌ را بخوانید و راه را پیدا کنید؟ خوشبختانه نقشۀ تصویری مترو ما را از چنین چالشی نجات داده است و با یک نگاه کلی به‌سرعت متوجه مسیر می‌شویم. این نقشه یک اینفوگرافیک است؛ ابزاری در بازاریابی محتوایی که به ما کمک می‌کند پیام و اطلاعات خود را سریع و واضح به مخاطب منتقل کنیم.

در این مطلب از وی پدیا توضیح می‌دهیم که به چه نوع محتواهایی اینفوگرافیک گفته می‌شود، چگونه می‌توان آن‌ها را ساخت و چه ابزارهایی برای این کار به ما کمک می‌کنند.

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک‌، نمایشی بصری از داده‌ها، آمار و اطلاعات است. در این محتوا از تصاویر و المان‌های گرافیکی جذاب مثل نمودار، آیکون‌ یا دیاگرام برای بیان مطلب استفاده می‌شود تا مخاطب منظور آن را در کوتاه‌ترین زمان و به‌صورت واضح درک کند.

چرا اینفوگرافیک‌ها در بازاریابی محتوایی بسیار مهم هستند؟

همان‌طور که گفته شد، اینفوگرافیک‌ها یک نمای کلی و سریع از موضوع به مخاطب می‌دهند؛ به این ترتیب، هضم اطلاعات پیچیده را برای او آسان می‌سازند و پیام را خیلی زود منتقل می‌کنند. از طرفی، ازآنجایی‌که جلوۀ بصری جذابی دارند، توجه فرد را به خود جلب کرده و اینگیجمنت را افزایش می‌دهند.

این محتوا یکی از ابزارهای پرکاربرد بازاریابی محتوایی به شمار می‌رود. می‌توان از آن در بخش‌های مختلف کمپین‌ و سفر مشتری استفاده کرد و مشتریان را با خود همراه ساخت. برای مثال به کمک آن‌ها:

  • در صفحات فرود، اطلاعات را دسته‌بندی‌ می‌کنیم و به آن‌ها نظم ‌می‌دهیم. با المان‌های جذاب مخاطب را تحت‌تأثیر قرار داده و نرخ تبدیل را بالا می‌بریم.
  • در رویدادها و دوره‌های آنلاین، یک نقشۀ کلی از مسیر و سرفصل‌ها برای شرکت‌کنندگان می‌سازیم.
  • در شبکه‌های اجتماعی پست‌های کوتاه تولید می‌کنیم.
  • داده‌های گزارش‌ عملکرد، تحقیقات و نظرسنجی‌ها را برای مخاطب ساده و قابل فهم می‌کنیم.
  • امکان مقایسۀ راحت بین دو محصول یا خدمت را برای کاربر فراهم خواهد کرد.
  • دستورالعمل و محتواهای آموزشی خوبی را برای مشتری خواهیم ساخت.
در 4 مرحله محتوای اینفوگرافیک بسازید!
برای دیدن سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید.

چگونه در ۴ مرحله اینفوگرافیک بسازیم؟

برای ساخت اینفوگرافیک، ابتدا باید طرحی کلی از آن بسازید و پایه‌های اولیۀ آن را به‌درستی بنا کنید:

  1. هدف خود را تعیین کنید: اینفوگرافیک‌ها مختصر و هدفمند هستند؛ به همین دلیل نمی‌توانید یک موضوع گسترده با شاخ‌وبرگ‌های فراوان مثل صفر تا صد آموزش آنالیتیکس را برای آن در نظر بگیرید. هدفی مشخص‌ و مستقیم (To the point) تعیین کنید؛ برای مثال ۷ راه ساخت ویدئو یا نقشۀ راه مشتری از هنگام ورود به سایت تا خرید.
  2. مخاطب خود را بشناسید: نمی‌توان اینفوگرافیکی تولید کرد که برای همه مفید و جالب باشد؛ پس باید بدانید برای چه کسانی می‌خواهید چنین محتوایی بسازید. این موضوع، وضعیت درون‌مایه و اطلاعاتی را که باید در آن بگنجد مشخص می‌کند. مدیران نمودارها و داده‌های آماری را ترجیح می‌دهند، مشتری فعلی توضیحات ابتدایی محصول را کسل‌کننده می‌داند و متخصصان با به‌کاربردن اصطلاحات فنی مشکلی نخواهند داشت.
  3. اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید: حال باید اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنید. این داده‌ها باید هدف شما را پشتیبانی ‌کنند و برای مخاطب مناسب باشند. بعد از گردآوری به آن‌ها نظم بدهید؛ به‌گونه‌ای که روند بیان مطلب مانند داستانی کوتاه باشد و مخاطب را به‌آسانی از نقطۀ A به نقطۀ B ببرد. ممکن است وسوسه شوید که خواننده را با انبوهی از اطلاعات و نکات جالب شگفت‌زده کنید. این کار نتیجۀ عکس دارد و فقط او را گیج می‌کند. همان‌طور که گفته شد محتوا را مختصر و هدفمند نگه دارید.
  4. قالب اینفوگرافیک را طراحی کنید: حالا وقت آن است که به سراغ جلوۀ بصری آن برویم. قالب‌های آمادۀ اینفوگرافیک‌ را می‌توانید از اینترنت دانلود و براساس نیاز خود شخصی‌سازی کنید؛ با تغییر رنگ، درج لوگو، اندازۀ فونت و موارد دیگری از این‌دست؛ اما اگر قصد دارید خودتان آن را طراحی کنید، ابزارهای بخش بعد به کارتان می‌آیند.

۶ ابزار مفید برای طراحی اینفوگرافیک

نرم‌افزارهای آنلاین و آفلاین متنوعی برای طراحی اینفوگرافیک وجود دارند که در اینجا ۶ مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. Illustrator: ایلوستریتور یکی از بهترین نرم‌افزارهای آفلاین ساخت اینفوگرافیک‌ به حساب می‌آید. در این برنامه تنوع زیادی از وکتورها، تصاویر و قابلیت‌ها را در دسترس دارید و می‌توانید طرح‌های حرفه‎ای یا حتی سه‌بعدی خلق کنید.
  2. Photoshop: در فتوشاپ هم می‌توان اینفوگرافیک ایجاد کرد. هرچند ممکن است به تصاویر، آیکون‌ها و المان‌های گرافیکی جداگانه نیاز پیدا کنید.
  3. Power Point: پاورپوینت برای طراحی پرزنتیشن‌ها و اینفوگرافیک‌های ساده به کار می‌رود. این نرم‌افزار نمودار، دیاگرام و تصاویر گرافیکی (smart art) و اشکال مختلفی را برای طراحی در اختیارتان قرار می‌دهد.
  4. Canva: کانوا ابزاری آنلاین است و رابط کاربری ساده‌ای دارد. در این برنامه نمودارها، فونت‌ها، تصاویر و المان‌های بصری مختلفی برای ساخت قالب شخصی خود در دسترس خواهید داشت. البته برخی ویژگی‌های آن باید خریداری شوند، اما تعداد قابل توجهی از طرح‌های‌ آماده و لایه‌باز اینفوگرافیک را به‌صورت رایگان ارائه می‌کند.
  5. Piktochart: پیکتوچارت تحت وب کار می‌کند و در بین کاربران محبوبیت زیادی دارد؛ چون گزینه‌ها و ابزارهای تخصصی زیادی دارد و می‌توان با آن اینفوگرافیک‌های بسیار حرفه‌ای ساخت. برخی قالب‌ها و گزینه‌های آن رایگان و برخی دیگر پرداختی هستند.
  6. Venngage: ونگیج رابط کاربری ساده‌ای دارد و در طول مسیر ساخت همواره شما را راهنمایی می‌کند. در این ابزار نمودار، پیکتوگرام‌، گراف، نقشه و هرآنچه نیاز است، در اختیار خواهید داشت و می‌توانید قالب‌های خود را در سه سطح ساده، متوسط و حرفه‌ای بسازید. این برنامه در نسخۀ رایگان خود اجازۀ دانلود قالب ساخته‌شده را به شما نمی‌دهد.

در پایان فراموش نکنید که که قرار است مطلب را ساده‌سازی کنیم و جنبۀ احساسی به آن بدهیم. رنگ‌ولعاب زیاد، فونت‌های مختلف، قالب‌های شلوغ و توضیحات زیاد پیام نهایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند مخاطب متوجه آن شود.

به نظر شما چه نکات دیگری را باید برای ساخت بهتر اینفوگرافیک‎ها در نظر بگیریم؟

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.