۸ ایده برای طرح سؤالات چالشی و جذاب در استوری اینستاگرام

افزایش فالوئر با سؤالات چالشی در استوری اینستاگرام

زمانی را که اینستاگرام فقط یک شبکۀ اجتماعی ساده بود به یاد می‌آورید؟ زمانی که گوشی همراه خود را از جیبتان بیرون می‌آوردید، عکس می‌گرفتید و به‌سادگی، بدون فیلتر و هشتگ و حتی کپشن‌های رقابتی و پرزرق‌وبرق، آن را در اینستاگرام منتشر می‌کردید. حالا به اینستاگرام نگاه کنید؛ هر روز با صدها ویژگی تازه به‌روزرسانی می‌شود و فرصت بزرگی را برای کسب‌وکارها و تولیدکنندگان محتوا فراهم کرده است.

قابلیت استوری (Story) اینستاگرام یکی از قابلیت‌های جذاب و مفید اینستاگرام است که در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و فرصت جدیدی را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم کرد. استوری اینستاگرام سهم گسترده‌ای در ایجاد تعامل با مخاطبان دارد. از این قابلیت‌ می‌توان استفاده‌های متنوعی کرد که یکی از آن‌ها، پرسش از مخاطبان و دریافت پاسخ از آن‌هاست.

اگر در فضای اینستاگرام تولید محتوا می‌کنید، قطعاً از قدرت استوری و تأثیر آن بر افزایش اینگیجمنت باخبرید. در این مطلب از وی‌پدیا به شما می‌گویم که چطور می‌توانید در استوری خود سؤالات چالشی و جذابی بپرسید که به جذب فالوئر منجر می‌شوند.

پیش از هرچیزی، چرا در اینستاگرام سؤال بپرسیم؟

با پرسیدن سؤال، احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطبان موردنظر خود را جذب کنید. به‌طور کلی مردم از معاشرت‌کردن و پاسخ‌دادن به سؤالات لذت می‌برند؛ به همین دلیل اگر سؤالات چالشی و جذاب بپرسید، احتمال پاسخ‌دادن آن‌ها و به‌اشتراک‌گذاشتن استوری‌های شما بالا می‌رود. انجام این کار نه‌تنها به مخاطبان شما صدایی برای صحبت‌کردن می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را بهتر بشناسید.

برای شناخت بیشتر فضای استوری اینستاگرام، پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را بخوانید:

هرآنچه باید دربارۀ استوری اینستاگرام بدانیم

۶ ایده برای پرسیدن سؤالات چالشی و جذاب در استوری

پیداکردن سؤالاتی که چالشی و جذاب باشند ممکن است بسیار زمان‌بر و گیج‌کننده به نظر برسد. در ادامه به بررسی ۶ ایده می‌پردازم:

۱) استفاده از گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن استفاده از مکانیک بازی و عناصر سرگرم‌کننده در زمینه‌‌های غیرمرتبط با بازی، برای درگیرکردن مخاطب است. این روش به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با مخاطبان اینستاگرام، و تعاملی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر کردن این پلتفرم است. بنابراین، یکی از راه‌هایی که می‌توانید به کمک آن مخاطب موردنظر خود را جذب کنید، مطرح‌کردن سؤالات سرگرم‌کننده و خلاقانه است.

به این فکر کنید که اگر می‌خواهید دیگران را وادار به انجام کاری کنید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ افزودن عناصری شبیه به بازی، راهی ساده برای ایجاد انگیزه است؛ چرا؟ چون بازی‌ها سرگرم‌کننده و چالش‌برانگیز هستند.

وقتی موقعیت سرگرمی را به سؤالات خود اضافه می‌کنید و برای آن‌ها پاداشی در نظر می‌گیرید، حالتی اعتیادگونه در مخاطب ایجاد می‌کنید که فرد را تشویق به ادامۀ بازی می‌کند. اساساً هدف این است که از فالوئرهای خود سؤالات خلاقانه و جالبی بپرسید که آن‌ها را به فکرکردن، خندیدن و درگیر‌شدن وادار کند.

۲) سؤالاتی مرتبط با کسب‌وکار

مطرح‌کردن سؤالاتی که مرتبط با کسب‌وکار شما هستند، برای شکل‌گیری هرچه بیشتر ارتباط میان شما و مخاطبانتان گزینه‌ای عالی خواهد بود. پاسخ به این سؤالات می‌تواند برای برنامه‌ریزی محتواهای آینده و به‌دست‌آوردن بینش کافی دربارۀ مخاطب هدف شما بسیار ارزشمند باشد. نمونه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید:

  • حساب‌های کاربری اینستاگرام مورد علاقۀ شما کدام‌اند؟
  • دوست دارید چه نوع محتوایی را در آینده بیشتر ببینید؟
  • چقدر در روز در اینستاگرام وقت صرف می‌کنید؟
  • چه پیشنهاد یا انتقادی برای بهترشدن فعالیت ما دارید؟

البته بسته به نوع فعالیتی که در اینستاگرام دارید، می‌توانید این سؤالات را کمی شخصی‌سازی‌شده‌تر کنید و از افراد دربارۀ علایق و سلایقشان در موضوعات مختلف سؤال بپرسید تا بتوانید از آن‌ها در بهبود کیفیت محتواهای خود استفاده کنید. این کار همچنین به مخاطبان نشان می‌دهد که برای نظرات و افکارشان ارزش قائل هستید.

۳) مطرح‌کردن سؤالات شخصی

مطرح‌کردن سؤالات شخصی راهی عالی‌ است برای اینکه مخاطبان، شما را به‌عنوان یک خالق، کارمند، صاحب کسب‌وکار یا هر نقشی که دربارۀ حساب کاربری یا برند شما باشد، بشناسند. با پرسیدن سؤال، به خود این بستر را می‌دهید که ارتباط صمیمانه‌تری میان شما و مخاطبتان شکل بگیرید.

این نوع استوری می‌تواند شامل سؤالات ۲ یا چند گزینه‌ای و حدسیاتی باشد که مخاطبان دربارۀ خصوصیات و علایق شخصی شما دارند.

۴) سرنخ‌های متنی یا تصویری

از سرنخ‌های متنی یا تصویری که به کسب‌وکارتان یا یک شخصیت عمومی، فیلم یا اثر هنری اشاره می‌کند استفاده کنید و از مخاطبانتان بخواهید که آن‌ها را حدس بزنند.

این سؤالات حتی می‌توانند در راستای محک‌زدن دانش آن‌ها در موضوعات مختلف یا محتواهای آموزشی‌ای باشند که تاکنون در صفحۀ خود منتشر کرده‌اید.

۵) زنجیرۀ استوری

می‌توانید مباحث مختلف را به‌صورت زنجیرۀ استوری با مخاطبانتان مطرح کنید و لابه‌لای آن از مخاطبان خود سؤالات مرتبط بپرسید. قدرت داستان‌سرایی اینجا به کمکتان می‌آید تا بتوانید زنجیرۀ استوری جذاب و چالش‌برانگیزی طراحی و اجرا کنید.

۶) نظرسنجی

نظرسنجی راه تعاملی ساده و جذاب دیگری است که می‌توانید در استوری‌ها از آن استفاده کنید. این نظرسنجی می‌تواند موضوعات مختلفی را در بر بگیرد.

۷) سؤالات شخصی

بسیاری از افراد، از اینکه به سؤالات شخصی پاسخ دهند لذت می‌برند. شما می‌توانید به‌ دنبال ایده‌های خلاقانه و متفاوت برای مطرح‌کردن سؤالات شخصی باشید. نمونه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید:

  • خجالت‌آورترین لحظه در زندگی شما چه بوده است؟
  • اسباب‌بازی موردعلاقه‌تان در کودکی چه چیزی بود؟
  • از چه حیوانی بیشتر از همه می‌ترسید؟
  • در چه ساعتی از روز، انرژی بیشتری دارید؟
  • چه غذایی بیشتر از همه در خانۀ شما پخته می‌شود؟
  • تماشای کدام برنامۀ کودک شما را می‌ترساند یا غمگین می‌کرد؟
  • کدام خوراکی یا غذا را تابه‌حال امتحان نکرده‌اید؟
  • چه عادت غیرعادی و عجیبی دارید؟
  • شنیدن چه صدایی را بیشتر از همه دوست دارید؟

۸) سؤالات جنجالی و چالشی

می‌توانید خلاقیت و جذابیت سؤالات خود را کمی فراتر ببرید و مخاطب خود را وادار کنید که کمی بیشتر فکر کند. نمونه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید:

  • دوست دارید یک روز از زندگی خود را جای چه کسی باشید؟
  • دوست داشتید جای کدام شخصیت تاریخی بودید؟
  • ترجیح می‌دهید کجا یک هفته تنها و بدون تلفن همراه زندگی کنید؟
  • اگر قرار بود برای مدتی یک شیء باشید، ترجیح می‌دادید چه چیزی باشید؟
  • دوست داشتید چه چیزی را از جهان حذف کنید؟
  • اگر می‌توانستید یک قدرت ماورایی داشته باشید، آن قدرت چه چیزی بود؟
  • به نظر شما چه چیزی نیاز به اختراع‌شدن دارد؟

نکته: اگر به‌عنوان یک برند در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، هنگام طراحی سؤالات مختلف، زبان و شخصیت برند خود را در نظر داشته باشید و سعی کنید سؤالاتی که مطرح می‌کنید، همسو و مرتبط با شخصیت برند و نزدیک به حیطۀ کاری‌تان باشد. فقط روی تعامل تمرکز نکنید، بلکه سعی کنید سؤالاتی بپرسید که به‌نوعی منعکس‌کنندۀ چیزی باشند که برای برند شما مهم است.

به نظر شما چه سؤالات چالشی و جالب دیگری را در استوری می‌توان مطرح کرد که از لیست ما جا مانده؟ برایمان در کامنت بنویسید.

منابع

۵/۵ | (۳ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.