آیا با وجود اختلال ADHD می‌توان در مشاغل دیجیتال مارکتینگ موفق شد؟

8 راهکار برای مدیریت استرس کاری دیجیتال‌ مارکتینگ با ADHD

دیجیتال ‌مارکترها مالتی‌تسک (Multi Task) هستند و برای هر کمپین خود با ابزارها و تیم‌های مختلف سروکار دارند. پروژه‌های آن‌ها اغلب با فشار کاری زیاد و استرس همراه است. حال تصور کنید یکی از آن‌ها دارای اختلال ADHD هم باشد. قرارگرفتن در چنین شرایطی او را وارد چرخه‌ای ویران‌گر می‌کند؛ اضطراب عدم تمرکز و بی‌قراری فرد را تشدید می‌کند، تصمیم‌گیری‌ و مذاکرات برای او دشوارتر می‌شوند و این وضعیت سخت، او را بازهم نگران‌تر و مضطرب‌تر می‌سازد.

با این حساب، آیا این شخص می‌تواند در حوزۀ دیجیتال ‌مارکتینگ به جایی برسد و موفق شود؟ این استرس را چگونه می‌توان مدیریت کرد؟ در این مطلب از وی‌پدیا به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

آیا با اختلال ADHD می‌توان در دیجیتال ‌مارکتینگ موفق شد؟

بیش‌فعال‌ها خیلی زود حوصله‌شان سر می‌رود و کسل می‌شوند. فروش و بازاریابی خوراک خوبی برای آن‌ها به حساب می‌آید و دوپامین آن‌ها را تأمین می‌کند؛ چون در این حوزه همیشه در حال یادگیری دانش جدید هستند و به‌طور مداوم با چالش‌های جدید روبه‌رو می‌شوند. این روند، به‌خصوص اگر نتایج خوبی از آن به دست آید، آن‌ها را علاقه‌مند نگه می‌دارد.

از طرفی، افراد بیش‌فعال‌ بسیار خلاق هستند و ذهنی فعال و پویا دارند که دائم در حال ایده‌پردازی است. این ویژگی یک مهارت عالی برای دیجیتال‌ مارکتینگ به حساب می‌آید. هرچند ممکن است برای هر ایده هیجان‌زده شوند و بخواهند بلافاصله به اجرا درآورند، اما باید بین رسیدن به ایده، مطرح‌کردن و اجرای آن فاصله بگذارند تا نگاهی منطقی به آن داشته باشند. نوشتن ایده‌ها و داشتن دفترچه‌ای جداگانه برای این کار، کمک بزرگی به آن‌ها خواهد کرد.

اختلال در توجه و تمرکز هم برای کمپین‌های دیجیتال ‌مارکتینگ یک مزیت ویژه محسوب می‌شود. حجم زیاد تبلیغات و محتوا در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که کاربران سطحی‌وار و بی‌توجه از کنار آن‌ها بگذرند. محتوایی که بتواند شخص مبتلا به ADHD را متوقف و توجه او را جلب کند، حتماً دیگران را هم جذب می‌کند.

باوجوداین، در این مسیر مشکلاتی هم وجود دارد. برخی از آن‌ها آن‌قدر غرق کار می‌شوند که فراموش می‌کنند هرازگاهی دکمۀ خاموشی را هم بزنند. به این مسئله چرخۀ ویرانگر اضطراب و بعد بی‌قراری‌ها و تغییر مودها هم اضافه می‌شود. همۀ آن‌ها باعث فرسودگی ذهنی می‌شوند و ممکن است شخص در جایی که فکرش را نمی‌کند از کار بریده شود؛ به همین دلیل، مدیریت درست این شرایط اهمیت بسیاری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آمار و ارقامی از ADHD
برای دیدن سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید.

۸ راهکار مدیریت استرس در بازاریابی دیجیتال با ADHD

اگر بیش‌فعال و دارای نقص توجه هستیم برای موفقیت در مدیریت پروژه‌های خود باید به یک روتین و نظم درست برسیم. مراحل زیر به ما در حاکم‌کردن این انضباط کمک می‌کنند:

۱) رسیدن به ذهن‌آگاهی

هرچه از نحوۀ کار ذهن خود آگاهی و شناخت بیشتری داشته باشیم، در کار خود موفق‌تر خواهیم بود. چه زمان‌هایی تمرکزمان را از دست می‌دهیم؟ و چه چیزهایی حواسمان را پرت می‌کنند؟ اطلاع‌داشتن از آن‌ها باعث می‌شود بتوانیم این شرایط را تشخیص دهیم و توجهمان را دوباره روی کار متمرکز کنیم.

وقتی با دوستان یا خانواده نیستیم، باید بدانیم چگونه خود را معرفی کنیم و چه زمانی تمایلات و رفتارهایی که نباید، ظاهر می‌شوند؛ در این صورت می‌توانیم مشتریان خود را جذب کنیم، قرارداد ببندیم و متمرکز بمانیم.

جاشوا کونارد (Joshua Conrad)، مدیرعامل آژانس دیجیتال‌مارکتینگ JCSURGE، برای دستیابی به این ذهن‌آگاهی مدیتیشن را پیشنهاد می‌دهد. جاشوا که خود دارای اختلال ADHD است می‌گوید روزانه ۱۵ دقیقه مدیتیشن می‌کند که هم ذهنش را آرام می‌سازد و هم دیدی فراتر از سطح افکارش به او می‌دهد.

۲) در همه‌چیز پشتکار داشته باشیم

چیزهای زیادی را باید یاد بگیریم و سعی کنیم در یادگیری آن‌ها ثابت‌قدم و پایدار بمانیم. مسلماً نمی‌توان همه‌چیز را با هم و به‌یکباره یاد گرفت؛ این کار هم خسته‌کننده خواهد بود و هم ممکن است ناامیدمان کند. بهتر است تک‌به‌تک به موضوعات بپردازیم. اگر موضوع یا حتی مشکلی بزرگ در پروژه وجود دارد، ابتدا آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم و حل آن را برای خود راحت‌تر سازیم. در این فرایند همواه به خود یادآوری کنیم که هیچ‌کس کامل نیست و مسئولیت چیزهایی را که ما را به عقب می‌اندازند به عهده بگیریم.

۳) کمال‌گرایی را کنار بگذاریم

کمال گرایی یکی از ویژگی‌های اضطراب است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. در صورت داشتن این ویژگی، تلاش می‌کنیم همۀ زوایا و جزئیات پروژه را به بهترین شکل پیش ببریم و به هر چیز کوچکی به چشم یک تهدید نگاه می‌کنیم که باید رفع شود و حل آن را از قلم نمی‌اندازیم. اما در هر بخش که به استاندارد دلخواه خود نمی‌رسیم، اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنیم.

این روند درست نیست؛ همواره باید به خود یادآوری کنیم و یاد بگیریم که هیچ‌کس کامل نیست. البته نباید از مسئولیت چیزهایی که ما را به عقب می‌اندازند هم فرار کنیم.

۴) یک دستورالعمل رفع خطا برای خود تهیه کنیم

وقتی استرس و نگرانی بر ذهن غالب می‌شود، ذهن قفل می‌کند و لازم است آن را ریبوت کنیم. بهتر است بسته به نحوۀ کار مغزمان دستورالعملی تهیه کرده و در این مواقع طبق آن عمل کنیم. برای مثال:

  • همۀ برنامه‌های سیستم را ببندیم؛
  • تمام پنجره‌های مرورگر خود را ببندیم؛
  • دسکتاپ را خلوت کنیم؛
  • حال، با ذهن و صفحه‌ای خالی ایمیل‌ها و لیست‌ کارها را مجدداً بررسی کنیم؛
  • کارهایی را که باید انجام شوند به‌ ترتیب اولویت مشخص کنیم.

۵) به کارهای خود نظم بدهیم

پیچیدگی و حجم زیاد، به‌خصوص در پروژه‌های بزرگ، ذهن و برنامه‌ریزی ما را به هم می‌ریزد. ممکن است چیزی از قلم بیفتد یا زمان از دستمان برود و کل نتیجه تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

بهتر است از برنامه‌هایی مثل ToDoist و Trello برای نظم‌دادن و ثبت کارها استفاده کنیم. همۀ کارها و پروژه‌های خود را در آن‌ها وارد کرده و زمان یا نکات مهم در هریک را مشخص کنیم؛ به این ترتیب، همیشه می‌دانیم از کجا باید شروع کرد و در هر لحظه چه کاری را و چگونه انجام دهیم.

۶) داشتن تقویم را پشت گوش نیندازیم

بدون تقویم ممکن است تمام روز‌ و شب خود را صرف کار کنیم؛ چون اغلب ما به اینکه هر کاری چقدر طول می‌کشد توجه نداریم و به همه‌چیز بله می‌گوییم. با این کار فقط استرس، خستگی و فرسودگی شغلی نصیبمان می‌شود.

تقویم به ما کمک می‌کند که این وجه را هم مدیریت کنیم. نباید کارهای روزانۀ خود را پشت سر هم ردیف کنیم. باید زمان تقریبی هریک را مشخص کرده و در بین آن‌ها فضایی برای استراحت ذهن خود بگذاریم. برای مثال، اگر چند جلسه‌ در روز داریم، باید قبل از شروع هریک به خود زمان کافی برای آماده‌شدن یا نوشیدن یک فنجان قهوه را بدهیم.

۷) به خود استراحت بدهیم و از ذهن خود مراقبت کنیم

در تقویم‌ خود برای پیاده‌روی، ناهار و مراقبت از خود هم وقت بگذاریم. برنامه‌ریزی شخصی زمانی پایدار می‌ماند و معنا پیدا می‌کند که پاداش تعهد یا عملکرد خوبمان را هم شامل شود. برای مثال، قدم بزنیم یا به باشگاه برویم؛ در این صورت لذت و شادی بیشتری از شغل خود احساس خواهیم کرد. فهرستی از همۀ چیزهایی که به ما احساس خوبی می‌دهند تهیه کنیم:

  • حمام آب گرم؛
  • پیاده‌روی؛
  • استفاده از تردمیل؛
  • خوردن پروتئین کافی؛
  • مصرف ویتامین‌‌ها؛
  • وقت‌گذاشتن برای خود؛
  • اختصاص‌دادن زمان کافی به همسر، خانواده و دوستان.

۸) دوپامین بسازیم

مراقبت از ذهن به این معناست که در شرایط لازم، کاری متفاوت و تفریحی انجام دهیم. اما اول‌ و آخر این است که ADHD برای انگیزه‌گرفتن و حرکت رو به جلو به دوپامین نیاز دارد. پس بهتر است فهرست دیگری از کارهایی داشته باشیم که این هورمون شادی را در بدن ترشح می‌کنند. این منو بازهم بسته به علایق هر فرد متفاوت است. برای مثال:

  • بازی‌کردن (آنلاین یا غیرآنلاین)؛
  • سامان‌دادن و دسته‌بندی‌کردن عکس‌های گالری؛
  • همه‌چیز را بستن و به پیاده‌روی رفتن؛
  • به خرید رفتن؛
  • برنامه‌ریزی برای سفر؛
  • غذای خوب سفارش‌دادن.

زمانی که کمی گیج یا مضطرب می‌شویم، شرایط برایمان کسل‌کننده می‌شود و ذهنمان قفل می‌کند، می‌توانیم به سراغ این منوها برویم و با انجام‌دادن یکی از آن‌ها ذهن خود را ریبوت کنیم و دوپامین بسازیم.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.