ماجرای دایناسور آبی چیست؟

آیا تاکنون به زبان دایناسوری صحبت کرده‌اید؟ این روزها کاربران شبکه‌های اجتماعی حسابی در آن خبره شده‌اند. این دایناسور آبی بود که برای اولین ‌بار پا پیش گذاشت و زبان خود را به آن‌ها آموخت. اما در این بین، همیشه سؤالی بدون پاسخ مانده است و توییت‌های زیادی با این مضمون به چشم می‌خورد:

«این دینیسیره بامیزیس. نیمیدینین از کیجی ایمده؟ تیریخیدا بی مینم بیگین».

اگر برای شما هم جای معماست، در این مطلب از وی‌پدیا با ما همراه شوید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این دایناسور و میم آن از کجا آمده است، چرا این‌گونه صحبت می‌کند و چرا کاربران دوستش دارند.

دایناسور آبی چیست؟

این موجود، دایناسور آبی‌رنگی است که فک پایین خود را گاز گرفته و آن را در دهان خود جمع کرده است. زمانی که کاربران شبکه‌های اجتماعی قصد دارند چیزی را با حرص و ادا بیان کنند، از تصویر، میم و استیکر (🦖) این دایناسور استفاده می‌کنند. در این حالت کلمات و جملاتی که به کار می‌برند اغلب با حرف «ی» همراه می‌شود. برای مثال به‌جای «قصد ازدواج ندارید؟» می‌نویسند: «قیصد ایزدیویج نیدیرید؟»

اگر دقت کرده باشید، در حالت عادی هم وقتی می‌خواهیم دهن‌کجی کنیم و ادای کسی را در بیاوریم حالت دهانمان را به همین ‌شکل تغییر می‌دهیم و کلمات را به همین‌ صورت تلفظ می‌کنیم. این میم و این سبک از حرف‌زدن ابتدا در توییتر باب شد و به ‌دلیل عبارت‌ها و کلمه‌های بامزه‌ای که ساخته می‌شد، به شبکه‌های اجتماعی دیگر هم راه پیدا کرد.

این دایناسور آبی کج‌وکوله را به چه اسمی صدا می‌زنند؟

دایناسور آبی نامی عمومی است و جست‌وجوی این عبارت معمولاً ما را به اصل مطلب نمی‌رساند. این موجود و میم آن اسم خاصی ندارند. اغلب افراد فقط ادای او را درمی‌آورند و گاهی در کنار نوشتۀ خود تصویر و میم آن را هم درج نمی‌کنند. حتماً می‌توانید تصور کنید که وقتی کسی بخواهد جست‌وجویی دربارۀ آن انجام دهد یا به کاربری ناآشنا توضیح دهد، با چه چالشی روبه‌رو می‌شود.

این موضوع باعث شده است اصطلاحات و نام‌های زیادی برای این میم در بین کاربران رایج شود؛ برخی از آن‌ها از تلفظ ادایی کلمۀ دایناسور می‌آیند:

  • دینیسور
  • دینیسیره
  • دینیسیر
  • داینیسیر
  • دایناسور دندونی
  • دایی ناسر
  • دایی ناصر

برخی دیگر به خانوادۀ دایناسور آبی یعنی تیرانوسوروس‌ها (Tyrannosaurus) یا تیرکس (T-Rex) اشاره می‌کنند؛ این تیره از دایناسورهای گوشت‌خوار، دستان کوتاهی دارند و روی دو پا راه می‌روند.

  • تیریکس
  • تیرینیزیریس
  • تیرینیساریس تی ریکیس
  • تیرینیزیریس
  • تیرینیزیریس ریکس

عده‌ای هم به آن داینافورو یا دایناسور F می‌گویند. علت این نام‌گذاری به داستان خلق این موجود و شکل‌گیری میم آن برمی‌گردد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دایناسور آبی چگونه پدید آمد؟

کاراکتر دایناسور آبی را طراحی برزیلی به نام آندره کرویلا (André Crevilaro) خلق کرد. او در صفحۀ پلتفرم Medium خود توضیح می‌دهد که ایدۀ رسم چنین شخصیتی بعد از دیدن تصویر یک دایناسور لاستیکی در سایت BuzzFeed Brasil به ذهنش رسیده است. البته این دایناسور لاستیکی را قبلاً در حالت‌های مختلف در رسانه‌های مختلف هم دیده بود، اما جرقۀ آن در همان لحظه زده شد.

پس از آن، آندره به همراه سه‌ نفر دیگر برای این موجود صفحه‌ای در فیس‌بوک ساختند و نام آن را pet Dinofauro قرار دادند. داینافورو (Dinofauro) واژه‌ای اسپانیایی و به‌معنای همان دایناسور است. اولین پست‌ این صفحه در عرض چند ساعت با تعامل و اینگیجمنت بسیار بالایی همراه شد و این محبوبیت ادامه پیدا کرد.

میم داینافورو برای مدتی فقط در رسانه‌های برزیل به کار می‌رفت. زمانی محبوبیت آن افزایش یافت و به ترند تبدیل شد که عده‌ای از دوستان تصمیم گرفتند زبانی رسمی برای این دایناسور اختراع کنند. کاربران هنگام صحبت‌کردن فک پایین خود را شبیه فک این موجود درمی‌آوردند. با این کار، اغلبِ حروف به F تغییر پیدا می‌کردند و عبارات خنده‌دار و جالبی شکل می‌گرفت.

دایناسور آبی با فتون (Phteven) چه نسبتی دارد؟

گاهی میم دایناسور آبی در کنار میم سگی دیگر دیده می‌شود که هردو فکی شبیه به هم دارند. این سگ که Tuna نامیده می‌شد، اختلال عملکرد فک پایین داشت. صاحب تونا صفحۀ اینستاگرامی به نام او ساخت که خیلی زود در بین کاربران محبوب شد.

Phtevenنام مستعار تونا استون (Steven) است که همیشه با املای اشتباه به‌صورت فتون (Phteven) نوشته می‌شود. درواقع این میم هم به دلیل حالت دهان، در هنگام صحبت کلمات را به‌صورت متفاوتی تلفظ می‌کند. ساخت صفحۀ اینستاگرام استون به پیش از خلق دایناسور آبی برمی‌گردد و به همین دلیل، برخی تصور می‌کنند دایناسور آبی برداشتی از استون بوده است. اما آندره در صفحۀ خود اشاره‌ای به آن نمی‌کند و همان‌طور که گفته شد، از دایناسوری لاستیکی الهام گرفته است.

راستی، بازی دایناسوری را که گوگل در هنگام قطعی اینترنت در مرورگر کروم قرار داده است به خاطر دارید؟ به نظرتان شباهت این دایناسور به داینافورو تصادفی است؟

۴.۲/۵ | (۹ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.