مومنت توییتر چیست؟

قابلیت هایلایت‌ اینستاگرام به ما اجازه می‌دهد استوری‌های خود را دسته‌بندی کنیم. این پلتفرم حتی به ما این اختیار را می‌دهد که پست‌های مورد علاقۀ خود را در فولدرهای موضوعی مختلف ذخیره کنیم. پیام‌رسان تلگرام هم امکان نظم‌دادن و دسته‌بندی گروه‌ها و کانال‌ها را به کاربران خود می‌دهد. به نظر می‌رسد آن‌ها متوجه نیاز مردم به سامان‌دهی دنیای آشفتۀ محتوا برای دسترسی راحت‌تر به آن‌ها شده‌اند.

در توییتر هم روزانه با صدها پیام مختلف با موضوعات کاملاً متفاوت روبه‌رو هستیم. تنها دست‌آویز ما برای رسیدن به پست‌های مربوط به یک موضوع یا رویداد خاص، هشتگ‌ها هستند. آیا در این پلتفرم امکان آرشیو مطالب با موضوعات یکسان وجود دارد؟ آیا کسب‌وکارها می‌توانند مانند اینستاگرام سؤالات مشتریان خود را در یک‌جا ثبت کرده و برای همیشه در دسترس قرار دهند؟ یا می‌توانیم توییت‌های مورد علاقۀ خود را نظم بدهیم؟

پاسخ همۀ این سؤالات در قابلیت مومنت توییتر است که در این مطلب از وی پدیا، آن را بررسی می‌کنیم.

مومنت توییتر چیست؟

به مجموعه‌ای از توییت‌ها که گردهم جمع شده‌اند و همگی دربارۀ یک موضوع یا رویداد خاص هستند، مومنت‌ توییتر گفته می‌شود. مومنت‌ را می‌توان مانند توییت‌های معمولی منتشر، لایک یا پین کرد. فقط، وقتی کاربر برای بازکردن، روی آن‌ کلیک می‌کند، با تعدادی از توییت‌ها روبه‌رو می‌شود؛ درست مانند یک مطلب تألیفی و گردآوری‌شده از پست‌های مختلف.

در گذشته، فقط خود توییتر و شرکای تجاری آن مانند BuzzFeed می‌توانستند از این قابلیت استفاده کنند. آن‌ها رویدادها و لحظات خاص توییتر را به این سبک دسته‌بندی و ثبت می‌کردند؛ اما از سال ۲۰۱۶، امکان ساخت مومنت در دسترس همۀ کاربران قرار گرفت.

حال، کاربران می‌توانند توییت‌های حول یک موضوع مشخص را دسته‌بندی کنند یا مستندسازی انجام دهند. کسب‌وکارها هم می‌توانند توییت‌های مربوط به هریک از محصولات یا نظرات مشتریان خود را در یک‌جا جمع‌آوری و منتشر کنند. این مومنت‌ها، تا وقتی خود کاربر بخواهد، در صفحۀ او و در بخشی جداگانه در دسترس همه خواهند بود.

مومنت‌های خود را در ۷ گام ساده بسازیم

ساخت مومنت فقط در نسخۀ دسکتاپ توییتر امکان‌پذیر است و در اپلیکیشن‌های IOS و اندروید در دسترس نیست. برای ایجاد هر مومنت می‌توان به روش زیر عمل کرد:

  1. در سمت چپ صفحۀ توییتر، ابزارهای مختلف آن دیده می‌شوند. در این بخش، وقتی رویMore کلیک کنید، یک لیست پنجره‌ای باز می‌شود. گزینۀ  Moments با آیکونی شبیه به رعد در آن قرار دارد.
  2. با کلیک بر این گزینه، صفحه‌ای جدید باز می‌شود که شامل دو بخش است: در بخش اول، مومنت‌هایی را که قبلاً ایجاد کرده‌اید می‌بینید. البته اگر تاکنون مومنتی نساخته‌اید، این قسمت برای شما خالی خواهد بود. در بخش دوم، گزینۀ Create new Moment را برای ساخت مومنت کلیک کنید.
  3. در صفحۀ جدید، باید سه عنصر مهم مومنت را مشخص کنید. درواقع، برای مومنت خود یک عنوان (Title)، توضیحی کوتاه دربارۀ محتوای آن (Description) و عکسی به‌عنوان کاور (Cover) بگذارید. کاور مومنت، علاوه بر عکس، می‌تواند ویدئو هم باشد.
  4. حال وقت آن است که توییت‌هایی را که می خواهید در این مجموعه قرار بگیرند، اضافه کنید. در سمت چپ همان صفحه امکان انتخاب این توییت‌ها وجود دارد. توییتر در سرستون‌های این بخش به شما اجازه می‌دهد پست‌های لازم را از بین ۴ دستۀ مختلف پیدا کنید:
    • پست‌هایی که لایک کرده‌اید: در این بخش تمام توییت‌هایی که لایک کرده‌اید، در دسترس هستند. می‌توانید در بین آن‌ها جست‌وجو و پست‌های مرتبط به موضوع موردنظر خود را اضافه کنید.
    • توییت‌های کاربران دیگر: از قسمت کادر جست‌وجو می‌توانید حساب ‌کاربری‌ دیگران را جست‌وجو کنید. سپس از بین پست‌هایی که دارند، توییت مرتبط را به لیست خود منتقل کنید.
    • توییت‌های با هشتگ‌های خاص: در این بخش می‌توانید به سراغ پست‌هایی بروید که با هشتگ‌های موردنظر شما منتشر شده‌اند.
    • آی‌دی کالکشن‌های دیگر (Collection ID): برخی از کاربران با استفاده از ابزار TweetDeck، به مدیریت صفحۀ کاربری خود در توییتر می‌پردازند. با این ابزار می‌توانیم مجموعه‌ای از پست‌ها را با یک ID مشخص در کنار هم جمع کنیم. در این سرستون کافی است این آی‌دی را ثبت کنیم تا توییت‌های آن هم به مومنت اضافه ‌شوند.
  5. اگر URL یک پست را در اختیار دارید، می‌توانید در پایین همین صفحه و از طریق Add Tweet URL، آن را هم در لیست مومنت قرار دهید.
  6. حال، گزینۀ Publish را از بالای صفحه انتخاب کنید.
  7. می‌توانید برای بازدیدکنندگان مومنت، محدودیت بگذارید. سه حالت مختلف برای این کار وجود دارد:
    • Private: تنها کاربرانی که صاحب توییت‌های موجود در این مومنت هستند، بتوانند آن را ببینند.
    • Public: این مومنت برای همۀ افراد قابل مشاهده باشد.
    • Unlisted: فقط برای کسانی که URL مومنت را دارند، در دسترس باشد.
  8. Sensitive Content: اگر مومنت، شامل محتوای حساس است و می‌خواهید کاربران قبل از بازکردن، از آن مطلع باشند، گزینۀ Sensitive content را تیک بزنید.

۴ سؤال اساسی دربارۀ مومنت‌ها

در ادامه به ۴ سوال پرتکرار دربارۀ مومنت‌های توییتر پاسخ خواهیم داد.

۱) چگونه مومنت‌های دیگران را ببینیم؟

در قسمت بالای صفحات کاربری، گزینۀ More یا سه‌نقطه وجود دارد. با کلیک بر آن، پنجره‌ای باز می‌شود. گزینۀ View Moments انتخاب کنید.

۲) آیا مومنت‌ها قابل ویرایش یا حذف هستند؟

بله، می‌توانیم بعد از انتشار آن‌ها، مجدداً وارد بخش مومنت‌ها شویم. در کنار همۀ مومنت‌ها گزینۀ Edit با آیکون مداد و More با سه‌نقطه دیده می‌شود. با کلیک بر مداد وارد مومنت می‌شویم و می‌توانیم توییت‌های موجود در آن را حذف یا اضافه کنیم. همچنین می‌توانیم کاور، عنوان یا توضیحات آن را تغییر دهیم.

در بخش سه‌نقطه هم امکان حذف کلی مومنت یا مشاهدۀ وضعیت بازدید آن (Analytics View) وجود دارد.

۳) از چه محتواهایی می‌توان مومنت ساخت؟

کاربران می‌توانند هر موضوع یا رویداد جذاب یا جالب توجهی را مومنت کنند. فقط باید اصلی کپی‌رایت رعایت شود؛ چون در صورت ریپورت‌شدن‌، ممکن است حساب کاربری دچار مشکل شود.

کسب‌وکارها هم می‌توانند برای هریک از اخبار، پشت‌صحنه‌ها، رویدادها یا کمپین‌های تخفیفی خود مومنت داشته باشند.

۴) چگونه توییت خود را از یک مومنت حذف کنیم؟

می‌توان مستقیماً به صاحب مومنت پیام داد و از او برای حذف آن درخواست کرد. اما اگر حساب کاربری او را بلاک کنیم، پست ما به‌طور اتوماتیک از آن حذف خواهد شد.

منابع

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.