چطوری کانتنت هاب بسازیم؟

کانتنت هاب (Content Hub) یا همان مرکز محتوا نوعی چیدمان اثربخش محتواست که نتایج مثبت طولانی‌مدتی همچون افزایش ترافیک ارگانیک سایت و جذب مشتری از طریق آن را در بر خواهد داشت.

مفهوم کانتنت هاب، مزایایش و چند مثال موفق از اجرای آن را می‌توانید به تفصیل در بلاگ‌پست کانتنت هاب (مرکز محتوا) چیست؟ بخوانید. اما در این بلاگ‌پست قصد داریم نحوۀ اجرای کانتنت هاب را طی چهار مرحله مرور کنیم.

مرحلۀ اول: محتوایتان را طبقه‌بندی کنید

بهترین نقطه برای شروع، تقسیم‌بندی محتوایتان در دسته‌های مختلف است. این نکته مطالعۀ محتوا را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند. خب، حالا فرض می‌کنیم که شما حداقل چند ده محتوای تولیدشده دارید. اگر این‌طور نیست، همین حالا از ادامۀ مطالعۀ این بلاگ‌پست دست بکشید، بروید محتوا تولید کنید و برگردید.

قدم بعدی، مرور کلی محتواهای تولیدشدۀ شماست. بررسی کنید و تعدادی مضمون متفاوت را از بین آن‌ها جدا کنید. چطور؟ بیایید فرض کنیم شما شرکتی هستید که وام مسکن ارائه می‌دهد. احتمالاً مضمون‌های انتخابی شما از بین محتواهای تولیدشده، مواردی از این دست و مرتبط با خرید خانه خواهند بود:

  • وام، مراحل دریافت، شرایط و…؛
  • اخبار خرید و فروش خانه؛
  • دکوراسیون داخلی.

حالا محتوای شما به سه موضوع پیلار (محتوای ستونی) اصلی تقسیم شده است. این، اساس عملکرد کانتنت هاب شماست.

مرحلۀ دوم: کانتنت هاب‌ زیبایی طراحی کنید

دیگر وقت آن رسیده است که به ظاهر کانتنت هاب‌ خود برسید، از طراحی به‌عنوان اهرمی برای چشمگیرساختنِ هاب استفاده کنید. هاب‌ها معمولاً از دیزاین Tile-like استفاده می‌کنند که تأکید زیادی روی تصاویر دارد. این استایل کمک می‌کند که بیشتر روی تصاویر اختصاصی برند خودتان تمرکز کنید، تا اینکه از تصاویر آرشیوی استفاده کنید.

قراردادن آیکون شبکه‌های اجتماعی کنار هر محتوا بسیار هوشمندانه است؛ چراکه مخاطبان را به‌سمت انتشار محتوا هدایت می‌کند. راستی حواستان باشد، انتخاب رنگ‌ها و آیکون‌ها و… را براساس هویت برندتان انجام دهید. رعایت تمام این نکات در کنار هم کمک می‌کند تا مطالعه در هابتان برای خواننده راحت‌تر شود و شانس اینکه او زمان بیشتری را در هاب بگذراند نیز بیشتر می‌شود.

استفاده از نوار پیشرفت صفحه (Page Progress Bar) و تصاویر متحرک نیز کمک‌کننده است.

content-hubمرحلۀ سوم: محتوایتان را ساختاربندی کنید

وقتی نوبت به ساختاربندی هابتان رسید، آن را بسیار عریض و طول بسازید. کوهستانی عظیم را تصور کنید، شما قلۀ مرکزی رفیع و استواری می‌خواهید که با تعداد زیادی زیرعنوان احاطه شده باشد. این الگو به رویکرد هاب و اسپوک (Hub and Spoke) معروف است. این مدل ۵ تا ۱۰ محتوای پیلار همیشه‌سبز دارد (مانند مضمون‌های مختلفی که در مثال شرکت ارائۀ وام عنوان کردیم) و با تعداد زیادی محتوای اسپوک که به محتوای پیلار لینک داده شده‌اند احاطه شده است. این مدل باعث می‌شود تا ایندکس‌کردن هاب شما، برای موتورهای جست‌وجو آسان‌تر باشد.

ساختاربندی-محتواهای-کانتنت-هابمی‌توانید محتواهای پیلارتان را براساس عنوان، سطح دانش (مثلاً محتوای پیلار پایه با محتواهای اسپوک فنی‌تر) و یا پرسونا (مثلاً محتواهایی متفاوت برای مارکترها، مهندس‌ها و…) مرتب کنید.

از منظر سئو، صفحۀ پیلار شما باید کلمات کلیدی کوتاه‌تر با نتایج جست‌وجوی زیاد، و صفحات اسپوک شما کلمات کلیدی بلندتر با نتایج جست‌وجوی محدودتر را هدف قرار دهند. در کلمات کلیدی کوتاه‌تر، امکان کسب رتبۀ بهتری وجود دارد.

مرحلۀ چهارم: محتوای جدید را طبق استراتژی منتشر کنید

حالا که کانتنت هابی براساس الگوی هاب و اسپوک دارید که طراحی زیبا و تجربۀ کاربری خوبی دارد، وقت آن رسیده است که تقویم محتوایی‌تان را بررسی کنید و کتابخانۀ محتوا بسازید.

مطمئن شوید هرکدام از کلمات کلیدی انتخابی شما، یک محتوای اسپوک را هدف قرار داده باشد که زیرمجموعۀ یک هاب است. زمان انتشار که فرا رسید، از لینک‌دادن به محتوای پیلار همیشه‌سبز مرتبط با اسپوک مدنظر مطمئن شوید.

و… تمام شد. حالا شما کانتنت هابی دارید که مطالعه در آن آسان است و صفحاتش به‌راحتی در گوگل ایندکس می‌شوند. قدم بعدی، تولید محتوای باکیفیت و سودمند است.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.