👨‍🎓 چگونه برای تبلیغات شورای دانش‌آموزی شعار بنویسیم؟

چه و چگونه بنویسیم و بگوییم تا لایق انتخاب‌شدن باشیم

وقتی صحبت از تبلیغ می‌شود، همه بدون هیچ معطلی یاد پیام‌های بازرگانی صداوسیما می‌افتند. روغن بدون پالم، شوینده با سه آنزیم مختلف، ماست یونانی و سس فرانسوی و فلان و…! اما داستان تبلیغات فراتر از این حرف‌هاست. خیلی از ما در دورانی که شاید آن‌چنان هم بحث بازاریابی و تبلیغات وجود نداشت یا ما از آن باخبر نبودیم و اهمیتی نمی‌دادیم، هدف اصلی تبلیغات بوده‌ایم! مثل زمانی که دانش‌آموز بودیم و قرار بود برای تبلیغات شورای دانش‌‌آموزی مدرسه شعار بنویسیم و خودمان را تبلیغ کنیم.

البته این موضوع برای خیلی‌ها اصلاً مصداق عینی ندارد؛ چون در خیلی از مدارس، اصلاً خود کلاس‌ها هم به‌زور برگزار می‌شدند، گچ کافی برای نوشتن روی تخته‌سیاه نبود، یک معلم دوسه درس مختلف را تدریس می‌کرد و دیگر جایی برای پدیده‌ای منحصر‌به‌فرد که نمایانگر دموکراسی باشد، یعنی شورای دانش‌آموزی، وجود نداشت!

درواقع، همین که بعدازظهر بدون سرو‌کلۀ شکسته و لباس پاره و دست خط‌کش‌نخورده به خانه برمی‌گشتیم، خودش هنر بزرگی بود. اما امروزه به‌ خاطر اینکه ورق به‌سمت دانش‌آموزان برگشته است یا حداقل در شهرهای بزرگ نظارت بیشتری روی مدارس و دانش‌آموزان هست، شورای دانش‌آموزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ چون به‌عنوان اهرم و زبان دانش‌آموزان عمل می‌کند و می‌تواند مسئولان مدرسه را به ‌خاطر کمبودهایی که دارند، تحت فشار درستکاری قرار دهد.

اگر دانش‌آموز هستید یا در مدارس مسئولیتی به عهده دارید و در حال تدارک پیش‌نیازهای برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی هستید، با این مطلب از وی‌پدیا همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که برای تبلیغات شورای دانش‌آموزی و انتخاب‌شدن در آن چه شعارهایی بنویسیم و چه تکنیک‌هایی را رعایت کنیم.

۴۳ شعار برای تبلیغات شورای دانش‌‌آموزی

چیزی که ما ایرانی‌ها خیلی در زندگی خود می‌شنویم، شعار است. در هر نقطه‌ای از زندگی، با هرکسی روبه‌رو می‌شویم، شعاری از او می‌شنویم که احتمالاً خودش به او عمل نمی‌کند؛ از رئیس‌جمهور و نمایندۀ مجلس گرفته تا پدر و مادر و فامیل و آشنا و دوست!

پس شمای دانش‌آموز یا شمای مدیر و ناظم احتمالاً با انواع و اقسام شعارها آشنا هستید؛ اما شاید حالا که نوبت به این رسیده است که خودتان شعار بنویسید، کمی سردرگم باشید و به ایده‌ای برای ایجاد جرقۀ خلاقیت خود نیاز داشته باشید. در ادامه به ۴۳ شعار برای شورای دانش‌‌آموزی اشاره می‌کنم. این شعارها بعضاً خنده‌دار، غیرقابل انجام و بسیاری هم پرمغز و اثرگذارند و همه در یکجا برای شما فهرست شده‌اند:

    1. اردوی بیشتر = رأی به من.
    2. سعی من بر داشتن مدرسه‌ای بهتر است.
    3. خواهشاً به من رأی بدید!
    4. ما به دنبال شعار نیستیم، راه انتخاب درست را نشانتان می‌دهیم.
    5. آیا به … رأی می‌دهید؟ با اجازۀ بزرگ‌ترها، بله!
    6. کاندیدا با ولتاژ بالای سازندگی.
    7. فکر، مشورت، تلاش.
    8. مدرسه‌ای پویا با انتخاب من.
    9. اتحاد، اتحاد تا مدرسه‌ای آباد.
    10. ساخت برج ایفل و آبشار نیاگارا در حیاط مدرسه با رأی به من.
    11. اصلاحات را از مدرسه باید شروع کرد.
    12. حالا که ندای صداقت می‌آید، مرا انتخاب کن!
    13. مشکل شما، مشکل منم هست.
    14. فرشتۀ عزیزم با رأی خود به مدرسه شلیک کن.
    15. (اسم) زبان گویای شما در مدرسه.
    16. دست یاری در دست هم نهیم.
    17. دانشمندانِ فردا از انتخاب امروزشان مشخص می‌شوند.
    18. من در این جمع پرلطافت، لطف رأی لطیف تو را می‌طلبم.
    19. فرشتۀ عزیزم، با رأی خود، مدرسه را گلباران کن.
    20. من فلانی هستم و دل بر تو بستم/ از این عالم در این دنیا گسستم.
    21. محبتت را با رأی به من ثابت کن.
    22. رأی همۀ ما، بلند و یک صدا: (اسم).
    23. بیا که در این دوره یار هم باشیم.
    24. برای آبادانی این آبادی به من رأی بدهید.
    25. در سال دانش‌بنیانی با من همراه شوید.
    26. من یکی هستم از میان شما.
    27. قول ما، وعدۀ ما، عملکرد ما.
    28. انتخابی ارزشمند برای راه‌های ارزشمند.
    29. به عمل کار برآید، به سخنرانی نیست.
    30. این رأی واس ماس/ یعنی کُلهمش واس ماس.
    31. کیف و کتاب و دفتر/ تو رأی بده به برتر.
    32. توانستن را با باورکردن من تجربه کنید.
    33. رأیی مستدام برای مدرسه‌ای تمام و کمال.
    34. بهترین‌ها بهترین را انتخاب می‌کنند.
    35. مدرسۀ نمونه، نمایندۀ نمونه می‌خواهد.
    36. به بهترین رأی ندهید، بدترین سراغتان می‌آید.
    37. رأی به من = سلامتی.
    38. تغییر و تحول با فکر و تدبر.
    39. رأی شما به من، یعنی بنای تغییری مثبت.
    40. پیروزی نهایی با ایده‌هایی عالی.
    41. به جون هرچی مرده/ تو رأی بده به بنده.
    42. توپ و لباس ورزشی/ رأیت به من چه ارزشی.
    43. بودن وزن و قافیه/ رأیت به من چه عالیه.

همان‌طور که مشاهده کردید، نوشتن متن شعار تبلیغاتی برای انتخابات شورای دانش‌آموزی کار بسیار سختی است و تصور نکنید که واردکردن کمدی‌های سطحی یا وعدۀ انجام کارهای غیرممکن در این شعارها باعث می‌شود که شما انتخاب شوید. شاید تا مدتی دربارۀ شما صحبت کنند، اما پس از آن دیگر کسی چیزی یادش نمی‌ماند.

box

آپارات


به صورت کاملا هدفمند تبلیغ کنید!
کلیک کنید

بله، در بعضی مواقع استفاده از طنز و طنازبودن می‌تواند توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند، اما شما برای اینکه بتوانید در شورایی که شامل ۶ تا ۸ نفر از دانش‌آموزان بعضاً غیرهمسن است انتخاب شوید، به نوشتن شعاری بهتر، جذاب‌تر، درخور شأن خود و مدرسه و از همه مهم‌تر، مبتنی بر حقیقت نیاز دارید!

تبلیغات شورای دانش آموزی

۴ نکته پیرامون تبلیغات شورای دانش‌آموزی

حالا که از اهمیت شعار تبلیغاتی باخبر شده‌اید و با دیدن آن فهرست بلندبالا احتمالاً ایده‌هایی برای شورای دانش‌آموزی در ذهنتان ایجاد شده است، می‌دانید که یک شعار سطح پایین خنده‌دار، لزوماً شما را به صندلی یک فرد برگزیده نمی‌رساند، پس بهتر است سراغ نکاتی برویم که شما را در رسیدن به هدف یاری می‌کنند.

۱) سمتی را که به دنبالش هستید بشناسید

همان‌طور که می‌دانید و از نامش هم پیداست، شورای دانش‌آموزی متشکل از ۶ تا ۸ نفر است که هرکدام در این شورا سمت خاصی دارند که به‌تبع آن وظایف و قدرت متفاوتی خواهند داشت. این سمت‌ها شامل رئیس شورا، معاون شورا، بازرس شورا، سخن‌گوی شورا، منشی شورا، دستیار منشی (اختیاری)، مسئول پشتیبانی و دستیار مسئول پشتیبانی (اختیاری) است.

اگرچه نیاز نیست در متن تبلیغاتی خود مستقیماً اشاره کنید که من می‌خواهم فلان‌کارۀ شورا شوم تا فلان کار را انجام دهم، اما دانستن این موضوع قبل از ورود به عرصۀ انتخابات دانش‌آموزی، می‌تواند دید خوبی برایتان ایجاد کند و به دنبال آن شعارهای بهتری هم می‌توانید بنویسید.

مثلاً بازرس شورا نقش نظارتی بیشتری دارد، پس می‌توانید اگر دنبال این سمت هستید، در شعارهای خود از برقراری نظم و انضباط در مدرسه خبر دهید.

۲) پرسونای رأی‌دهندگانتان را بشناسید

منظور از پرسونا درواقع ویژگی‌های افرادی است که قرار است به شما رأی دهند. خب مشخصاً تمام افراد واجد شرایط رأی‌دادن، دانش‌آموز هستند؛ اما این تنها نقطۀ مشترک است و شما باید بدانید دقیقاً چه کسانی را می‌خواهید به‌‌سمت خود بکشانید. برای اینکه این پرسونا را مشخص کنید، به چند سؤال زیر پاسخ دهید:

  • این افراد در چه مقاطعی تحصیل می‌کنند؟
  • روز خود را در مدرسه چگونه می‌گذرانند؟
  • بزرگ‌ترین چالشی که در مدرسه با آن روبه‌رو هستند چیست؟
  • دنبال ایجاد چه تغییراتی در مدرسه هستند؟
  • دلیل اصلی رأی آن‌ها به شما چه خواهد بود؟

با پاسخ به این سؤالات، شما قادر خواهید بود رأی‌دهندگان بالقوه به خودتان را بشناسید. مثلاً اگر مقاطع بالاتر از شما نیز در مدرسه هستند، باید دنبال راهکارها و شعارهایی باشید که افراد بزرگ‌تر از خودتان را نیز راضی کند. یا مثلاً اگر مشکل اصلی دانش‌آموزان در مدرسه امکانات رفاهی است، باید در تبلیغات خود به این موضوعات حتماً اشاره کنید. ازجمله دیگر موضوعات، مشکلات آموزشی، نبود فضای کتابخانه‌ای، نبود آزمایشگاه، پاسخ‌گونبودن مسئولان مدرسه و… است که می‌توانید در نظر داشته باشید.

۳) ائتلاف تشکیل دهید

همان‌طور که احتمالاً در انتخابات مختلف ملی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری و… دیده‌اید، معمولاً هر فرد به پشتوانۀ حزب و ائتلاف خاصی وارد صحنۀ انتخابات می‌شود. این ائتلافات معمولاً دارای اهداف مشترکی هستند که در درون خود یک یا چند نفر را به‌عنوان کاندیدا انتخاب، و به رأی‌دهندگان معرفی می‌کنند.

در مدرسه به‌خاطر جامعۀ کوچکی که وجود دارد، شما برای ایجاد این ائتلاف راه ساده‌تری پیش رو دارید. با تشکیل ائتلاف که نفرات آن معمولاً به اندازۀ تعداد سمت‌های موجود در شوراست، شما می‌توانید به شعارهای خود نظم و هدف ببخشید و با استفادۀ نیروی جمعی، تبلیغات خود را بیشتر کنید و روی افراد بیشتری تأثیر بگذارید. در این نوع ائتلاف، معمولاً خلاقیت افزایش پیدا می‌کند و اگر به‌جای بحث و جدل سراغ گفت‌وگو و حل مسئله بروید، ائتلاف‌ها می‌توانند به نتیجه برسند.

۴) در چارچوب قوانین از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

جدا از بحث کرونا و مجازی‌شدن چندسالۀ تمام فعالیت‌های مدرسه که باعث شد حتی کسانی که علاقۀ چندانی به استفاده از این پلتفرم‌ها ندارند وارد آن شوند، شبکه‎‌های اجتماعی همچنان ابزاری قدرتمند درجهت گسترش و هدف‌قرار‌دادن مخاطبان محسوب می‌شوند. اگر شما در این فضا هستید و قوانین انتخابات مدرسه‌تان شما را از تبلیغ در این فضا منع نمی‌کند، می‌توانید بیشترین بهره را از آن ببرید؛ چون با حضور حداکثری افراد در این پلتفرم‌ها، شعارهای شما می‌توانند بهتر دیده شوند.

درنهایت نیز به این نکته توجه داشته باشید که شعارها اگرچه باید تأثیرگذار باشند، اما لودگی و سطحی‌ و محدود کردن شعارها به مواردی که صرفاً باعث خندیدن می‌شوند، معمولاً نتیجه‌بخش نیستند و بهتر است قبل از واردشدن به کارزار انتخابات، به این فکر کنید که دقیقاً هدف شما و هم‌ائتلافی‌هایتان از ورود به شورا چیست.

سؤالات متداول

برای تبلیغات شورای دانش آموزی حتماً باید شعار داشته باشم؟


بله، فقط در این صورت می‌توانید در یک نگاه، هدف خود را به رأی‌دهندگان بفهمانید.

شعار طنز چه اثری خواهد داشت؟


در نگاه اول جذاب اما درنهایت بی‌اثر خواهد بود.

چند نفر در انتخابات شورای دانش‌آموزی انتخاب می‌شوند؟


بین ۸ تا ۱۰ نفر.

چگونه شعار بهتری بنویسم که انتخاب شوم؟


رأی‌دهندگان و نیازهایشان را بشناسید و طبق آن شعار خود را تنظیم کنید.

شورای دانش‌آموزی در ایران کاربردی دارد؟


طبق شواهد خیر، اما اگر جایی شورای دانش‌آموزی داشت نباید فرصت حضور در آن را از دست داد.

۴.۴/۵ | (۱۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.