اصطلاح زاکد (Zucked) به چه معناست؟

در زبان انگلیسی پشت هر اصطلاحی داستانی جالب نهفته است. نمونۀ این اصطلاح‌ها در زبان فارسی نیز وجود دارد که به آن ضرب‌المثل می‌گویند. اصطلاح زاکْدْ (Zucked) از اسم مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) گرفته شده است. درواقع اسم مارک زاکربرگ را با ED به فعل تبدیل کرده‌اند و ترکیب Zuck + ed این اصطلاح را تشکیل می‌دهد.

زاکد یکی از آن اصطلاح‌هایی است که به دلیل رخ‌دادن برخی اتفاقات در شرکت فیس‌بوک، که ارائه‌دهندۀ خدمات شبکه‌های اجتماعی است، به وجود آمده است و توسط مردم استفاده می‌شود. این اصطلاح از نام زاکربرگ (Zuckerberg)، بنیان‌گذار شرکت فیس‌بوک، گرفته شده و به شکست‌های این شرکت در سال ۲۰۱۲ اشاره می‌کند.

در ادامۀ این بلاگ‌پست، داستان به‌وجود‌آمدن اصطلاح Zucked و کاربرد آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

اصطلاح Zucked چطور به وجود آمده است؟

سال ۲۰۱۲ شرکت فیس‌بوک با موافقت سهام‌داران و مدیران خود تصمیم گرفت برای اولین‌بار سهام شرکت خود را وارد بازار بورس کند. پیش‌بینی می‌شد که این اتفاق یکی از عرضه‌اولیه‌های بزرگ در تاریخ بورس باشد. اما همیشه اوضاع طبق میل شرکت فیس‌بوک و زاکربرگ پیش نمی‌رود.

Mark-Zuckerberg

شاید از شرکت بزرگی مثل فیس‌بوک انتظار می‌رفت که با برنامۀ بهتر و تخصص بیشتری وارد بورس شود؛ ولی قیمت‌گذاری نادرست، تقسیم سهام غیراصولی و دلایل زیاد دیگری باعث شد سهام این شرکت سقوط کند. افت سهام شرکت فیس‌بوک باعث شد سرمایه‌گذاران ضرر‌های زیادی را متحمل شوند. به دلیل پر‌طرف‌داربودن این شرکت، افراد بسیاری با سرمایه‌های کم و زیاد، سهام فیس‌بوک را در عرضۀ اولیۀ آن خریداری کردند. شکست‌خوردن فیس‌بوک در این عرصه باعث شد که بسیاری از آن افراد ورشکست شوند. البته برخی از افرادی که تخصص بالایی در بورس داشتند، توانستند سهام خود را نگه دارند و از آن سود ببرند.

اصطلاح Zucked پس از این اتفاق به وجود آمد و باعث شد این واقعه تا ابد در ذهن مردم دنیا باقی بماند.

این اصطلاح در کجا کاربرد دارد؟

اصطلاح زاکد دو کاربرد متفاوت دارد:

  • در دنیای تجارت و بورس به فردی که در یک شب از عرش به فرش رسیده و دارایی خود را از دست می‌دهد، Zucked می‌گویند.
  • کاربرد دوم این اصطلاح در خود فیس‌بوک است. بسیاری از افراد، از اتفاق‌های به‌وجود‌آمده در سال ۲۰۱۲ به این طرف، زاکربرگ را فردی غیرقابل اعتماد می‌دانند. به همین دلیل، اصطلاح Zucked در فیس‌بوک به معنای فریب‌خوردن افراد توسط این شرکت، برای حفظ منافع مالی و سود آن است. معمولاً به فردی که تمام اطلاعات خود را در اختیار فیس‌بوک قرار می‌دهد، Zucked می‌گویند.

جمع‌بندی

زاکد یا همان Zucked اصطلاحی است که به دلیل سقوط سهام شرکت فیس‌بوک در عرضۀ اولیۀ آن به وجود آمده است. معنی این اصطلاح با توجه به جایگاهی که از آن استفاده می‌کنیم متفاوت است و دو مفهوم مختلف دارد. اولین کاربرد آن برای فردی است که سهام و ثروت او به‌طور نا‌گهانی سقوط کرده و از بین می‌رود. دومین معنای این اصطلاح نیز دربارۀ افرادی است که جزئیات و اطلاعات شخصی خود را به‌طور کامل در اختیار فیس‌بوک قرار می‌دهند. این افراد، از نظر سایرین، سود فیس‌بوک را بیشتر کرده و به عبارتی توسط این شرکت فریب داده می‌شوند.

۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.