واینر کیست؟

واینر چه کار می‌کند؟

واینرها این روزها در بین کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند؛ شخصیت‌های سرگرم‌کننده و خنده‌داری که با ساختن ویدئوهای کوتاه شهرت زیادی پیدا کرده‌ و به سلبریتی‌ها و کمدین‌های اینترنتی تبدیل شده‌اند. سؤال اصلی اینجاست که چرا به آن‌ها واینر می‌گویند و اصلاً چه سبک محتوایی تولید می‌کنند؟ در این بلاگ‌پست قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم.

واین چیست؟

شبکۀ اجتماعی واین (Vine) با محوریت ویدئوهای کوتاه چندثانیه‌ای در ژوئن ۲۰۱۲ تأسیس شد و در اکتبر همان سال توسط توییتر خریداری شد. انتشار رسمی این برنامه تا ژانویۀ ۲۰۱۳ به طول انجامید و به‌محض انتشار، توجه کاربران و حتی سلبریتی‌های زیادی را به خود جلب کرد. در سال ۲۰۱۵، این شبکۀ اجتماعی به ۲۰۰میلیون کاربر فعال دست پیدا کرده بود. تا اینکه توییتر در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که این شبکۀ اجتماعی دیگر فعال نخواهد بود و تنها آرشیو ویدئوها قابل مشاهده هستند.

پلتفرم‌های دیگر با ایده‌گرفتن از واین، قابلیت‌های جدیدی اضافه کردند. برای مثال، اینستاگرام قابلیت استوری و ویدئوهای ۱۵ثانیه‌ای را اضافه کرد که تا به امروز بهترین جایگزین واین شناخته شده است. همین موضوع باعث شد که کاربران و اینفلوئنسرهای این شبکه که تحت عنوان واینر (Viner) شناخته می‌شدند، به شبکه‌های مجازی دیگری همچون اینستاگرام، فیس‌بوک و یوتیوب کوچ کنند.

واینر کیست؟

واینر درواقع زیرشاخۀ‌ اینفلوئنسر است و به اشخاصی گفته می‌شود که با توجه به محتواهای به‌روز و خلاقانه، ویدئوهای سرگرم‌کننده و کوتاهی منتشر می‌کنند یا همان‌طور که گفتیم، کمدین‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. امروزه واینرها بخش اعظمی از محتواهای فضای مجازی را اشغال کرده‌اند و به علت موضوع محتوایی‌شان (که طنز است)، مخاطبان زیادی دارند.

تفاوت واینر با بلاگر و اینفلوئنسر چیست؟

در بلاگ‌پست اینفلوئنسر کیست؟ اینفلوئنسرمارکتینگ چیست؟ دربارۀ اینفلوئنسرها توضیحاتی دادیم. واینرها نیز همانند اینفلوئنسرها، مخاطبان زیادی را در بر می‌گیرند؛ اما یک فرق اساسی با بلاگرها و اینفلوئنسرها دارند: تأثیری که روی مخاطب خود می‌گذارند کمتر از بلاگرها و اینفلوئنسرهاست. واینرها از موضوعات طنز محتوا تولید می‌کنند و موضوعات جامع‌تری دارند، اما بلاگرها و اینفلوئنسرها اغلب روی موضوعات جزئی و خاص تمرکز می‌کنند.

واینرها چگونه درآمد کسب می‌کنند؟

واینرها همانند دیگر اینفلوئنسرها، با تبلیغ برندهای مختلف درآمد کسب می‌کنند. اینفلوئنسرها اغلب با تأثیر روی مخاطبانشان به تبلیغ محصولات و خدمات می‌پردازند و تعداد فالوئر چندان مهم نیست، اما واینرها پتانسیل تبلیغ تمام برندها را دارند؛ فرقی نمی‌کند که آرایشی‌بهداشتی باشد، پوشاک باشد یا حتی یک پرده‌فروشی. مسئلۀ مهمی که اغلب برای برندها اهمیت دارد، تعداد فالوئرها و دنبال‌کنندگان یک واینر است؛ یعنی هرچه تعداد دنبال‌کننده و فالوئر یک واینر بیشتر باشد، درآمد بهتری از تبلیغ یک برند به دست می‌آورد.

در آخر

واینرها رؤیای پولدارشدن با یک گوشی را به حقیقت تبدیل کرده‌اند؛ گرچه، تولید ویدئوهای واین چندان هم کار راحتی نیست و خلاقیت، صبر و زمان زیادی می‌خواهد.

منابع

امتیاز می‌دم
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.