🕚 بهترین زمان انتشار پست و استوری در اینستاگرام چه زمانی است؟

بهترین زمان انتشار پست، استوری، تلویزیون و لایو در اینستاگرام

اگر انتظار داریم محتواهایی که برای صفحۀ اینستاگرام‌ خود تولید می‌کنیم (پست، استوری، تلویزیون، لایو)، بیشترین درگیری را با مخاطب داشته باشند، باید بدانیم که آن‌ها بلافاصله پس از انتشار، وارد ماراتن عجیبی می‌شوند که اینستاگرام برایشان طراحی کرده است. آن‌ها باید بسیار تلاش کنند تا در صفحۀ مخاطبان ظاهر شوند و بین هزاران محتوای تولیدشده، خودی نشان دهند.

پس باید با انتشار آن‌ها در زمان اوج اینستاگرام، به بهتر‌‌دیده‌شدنشان کمک کنیم. در این مطلب سعی شده است کامل و جامع، اما مختصر، موضوع بهترین زمان انتشار محتوا (پست، استوری و لایو) در اینستاگرام و باید و نبایدهایش بررسی شود. برای اطلاعات بیشتر درمورد افزایش فالوئر در اینستاگرام روی این لینک کلیک کنید.

چرا زمان انتشار محتوا در اینستاگرام مهم است؟

اینستاگرام در ابتدا و تا مدت‌ها طبق الگوریتم زمانی عمل می‌کرد؛ یعنی پست‌ها به‌ترتیب زمانی در Feed کاربران نمایش داده می‌شدند. کاربر با اسکرول‌کردن Feed می‌توانست پست‌های جدید‌تر را مشاهده کند و به پست‌های قدیمی‌تر از نظر زمان انتشار، برسد. در چنین حالتی، دقت به زمان انتشار پست‌ها اهمیتی نداشت. تا اینکه با تغییر الگوریتم اینستاگرام، علایق و توجه مخاطبان اهمیت زیادی پیدا کرد؛ به این ترتیب که در حال حاضر، محتوا با توجه به رفتار کاربر و براساس علایقی که از خودش نشان داده است، به او نمایش داده می‌شود.

اینستاگرام محتوایی را که دوستان و افراد خانوادۀ مخاطب تولید می‌کنند با اولویت بالاتری نسبت به محتوای صفحات مربوط به کسب‌و‌کار‌ها به او نشان می‌دهد. همچنین اینستاگرام سعی می‌کند، محتواهایی که کاربر را به ترک اینستاگرام تشویق می‌کند، مانند پست‌هایی که حاوی لینک هدایت کاربر به سایت کسب‌و‌کار است، کمتر به کاربران نشان دهد. در چنین شرایطی، به نظر می‌آید استفاده از پتانسیل‌های موجود برای بهتر‌دیده‌شدن محتوا اجتناب‌ناپذیر است. انتشار پست، استوری، لایو و.. در زمان مناسب، یکی از این پتاسیل‌هاست.

افسانۀ زمان طلایی انتشار محتوا در اینستاگرام

تحقیقات جهانیِ زیادی دربارۀ زمان طلایی انتشار محتوا در اینستاگرام انجام شده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما قبل از آن باید به یک سؤال پاسخ دهید. چالش سختی است: آیا شما می‌خواهید، محتوایتان را در زمانی که افراد بیشتری اینستاگرامشان را چک می‌کنند منتشر کنید؟ یعنی دقیقاً همان زمانی که بسیاری از کسب‌وکارها ازجمله رقیبان شما همین کار را می‌کنند؟ یا می‌خواهید زمانی که اینستاگرام کمی خلوت‌تر است این کار را انجام دهید و نگران باشید که تعداد افراد کمتری درگیر محتوایتان می‌شوند؟

راه‌حل اینجاست:

زمان طلایی انتشار مخصوص صفحۀ خودتان را پیدا کنید. اما قبل از آن باید بدانید که چه فاکتورهایی در پیدا‌کردن این زمان که نرخ درگیری مخاطب با محتوا بیشتر است، نقش دارند.

نکات مهم در پیداکردن بهترین زمان انتشار محتوا در اینستاگرام

  • روزهای هفته
    انتشار محتوا در یک ساعت مشخص در روزهای متفاوتی از هفته ممکن است نرخ درگیری با مخاطب متفاوتی داشته باشد. مثلاً ساعات اولیۀ روز، بین ساعت پنج تا شش صبح، از زمان‌های مناسب به حساب می‌آید، چراکه بسیاری از کاربران عادت دارند به‌محض بیدار‌شدن از خواب شبانه، با سرزدن به حساب اینستاگرام‌ خود، از اخبار روز مطلع شوند؛ همین ساعات در آخر هفته‌ها، خلوت‌ترین زمان اینستاگرام به حساب می‌آیند. روی صبحِ روزِ شنبه هم خیلی نمی‌شود حساب کرد، کاربران عجله دارند تا هفتۀ شلوغی را شروع کنند و ترجیح می‌دهند در وقت دیگری حسابشان را بررسی کنند.
  • ساعات استراحت ظهر
    معمولاً افراد شاغل، در ساعات استراحت مربوط به نهارشان تمایل بیشتری به وقت‌گذرانی در اینستاگرام دارند.
  • محدودۀ زمانی و جغرافیایی
    هرچقدر محدودۀ جغرافیایی مخاطبانتان وسیع‌تر باشد، کمتر نیاز دارید تا به این نکته توجه کنید، اما اگر برای افرادی در محدودۀ خاصی محتوا تولید می‌کنید، حتماً به محدودۀ زمانی آن‌ها توجه کنید، حتی اگر با زمان‌بندی محل زندگی خودتان متفاوت باشد.
  • مخاطبان خاص
    حواستان به مخاطبان خاص خودتان باشد: اگر برای دانش آموزان تولید محتوا می‌کنید، انتشار محتوا در ساعاتی که ایشان در مدرسه هستند بی‌معناست.
  • فرکانس انتشار محتوا
    اگر می‌خواهید صفحۀ زنده‌ای داشته باشید، تناوب انتشار پست را حفظ کنید. بین یک تا سه پست در روز مناسب به نظر می‌آید. سعی کنید با فاصلۀ مناسب در طول روز محتواهایی متنوع منتشر کنید. نباید این‌طور به نظر بیاید که تمام تمرکز و هدفتان فروش بیشتر است.
  • کسب‌و‌کار شما و نوع محتوایی که تولید می‌کنید
    تحقیقات نشان داده است که با توجه به محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، مخاطبان خاص صفحه‌تان و نوع محتوایی که تولید می‌کنید، ساعات مناسب انتشار، متفاوت است. برای مثال، بهترین ساعات انتشار برای:
    • شرکت‌های فناوری: چهارشنبه ساعت ده صبح؛
    • شرکت‌های B2C: شنبه‌ها ساعت یازده صبح و یک بعد‌از‌ظهر؛
    • سازمان‌های آموزشی: دوشنبه‌ها هشت شب؛
    • شرکت‌های مرتبط با بهداشت و سلامت: سه‌شنبه‌ها ساعت یک بعد‌از‌ظهر؛
    • سازمان‌های غیر‌انتفاعی: سه‌شنبه‌ها ساعت سه بعد‌از‌ظهر و نه شب، چهارشنبه‌ها ساعت سه و چهار عصر، پنج‌شنبه‌ها: دو و سه بعد‌از‌ظهر، جمعه‌ها: ده صبح و دو بعد‌از‌ظهر.
    • شرکت‌های تولید‌کنندۀ کالاهای مصرفی: چهارشنبه‌ها سه بعد‌از‌ظهر؛
    • رسانه‌ها: جمعه ساعت نه صبح.
  • البته باید توجه داشت که این زمان‌ها نتایج تحقیقات جهانی است و آماری کلی را ارائه می‌دهد، بعضی از تحقیقات با توجه به ناکارآمد‌بودن انتشارِ فقط یک پست اینستاگرام در هفته، زمان‌ها‌ی مناسب را به‌صورت بازه اعلام می‌کنند و تقریباً می‌توان گفت بین آن‌ها اتفاق‌نظری برای اعلام بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام، وجود ندارد.

پیداکردن بهترین زمان انتشار مخصوص صفحۀ خودتان

براساس مواردی که تا‌به‌حال مرور کردیم، می‌توان دریافت که با شناخت مخاطبان‌ خود می‌توانید بهترین زمان انتشار برای آن‌ها را پیدا کنید؛ چراکه این مورد می‌تواند از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر کاملاً متفاوت باشد و درواقع شما با شخصی‌سازی این زمان با توجه به پرسونای مخاطب، نوع کسب‌و‌کارتان، محدودۀ جغرافیایی، هدفتان از تولید محتوا، نوع محتوایی که تولید می‌کنید و… می‌توانید به حداکثر نرخ درگیری محتوا با کاربران برسید.

برای این کار می‌توانید به‌مدت یک ماه، صفحه‌تان را زیر نظر بگیرید. بهترین ابزاری که در این راه کمکتان خواهد کرد، Insight اینستاگرام خواهد بود. در Insight می‌توانید اطلاعات لازم برای محاسبۀ نرخ درگیری محتوا با مخاطب را پیدا کنید. روز‌های هفته و ساعاتی را که محتوایتان بهتر دیده شده مشاهده کنید و روند یک‌ماهۀ آن‌ها را بررسی کنید. اگر از الگوی خاصی پیروی کنند، به‌راحتی زمان طلایی انتشار محتوا در صفحۀ خودتان را به دست می‌آورید.

سایت‌ها و ابزارهای دیگری هم مانند سایت Later هستند که می‌توانند روند انتشار محتوای صفحه‌تان را تحلیل کنند.

بهترین زمان انتشار محتوا در اینستاگرام براساس تحقیقات

ممکن است علی‌رغم توضیحات بالا، باز هم تمایل داشته باشید بهترین زمان انتشار محتوا را با توجه به تحقیقات انجام‌شده بدانید. به‌طور‌کلی، بهترین زمانی که می‌توانید روی بیشتردیده‌شدن محتوایتان در اینستاگرام حساب باز کنید، زمان نهار، یعنی ساعت یازده صبح تا یک بعد‌از‌ظهر و همین‌طور هفت تا نه شب است.

جمع‌بندی

تحقیقاتی که انجام شده است تا بهترین زمان انتشار محتوا در اینستاگرام را پیدا کند، درواقع بررسی محتواهایی با بیشترین نرخ درگیری با مخاطب بوده است. هیچ‌کدام از تحقیقات به جوابی قاطع نرسیده‌اند و خیلی‌وقت‌ها، پاسخی نزدیک به یکدیگر هم ندارند. به نظر می‌رسد که راه‌حل، شناخت همه‌جانبۀ کسب‌و‌کار خودتان، مخاطبان و سبک زندگی آن‌هاست تا براساس الگوی رفتاری آن‌ها، در بهترین زمان ممکن، محتوای باکیفیت و متنوعی را که تولید کرده‌اید منتشر سازید. با آزمون و خطا پیش روید، صفحه را با انتشار یک تا سه پست در روز زنده نگه دارید، تا زمان طلایی انتشار را پیدا کنید.

امتیاز می‌دم
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.