۸ علت برای اینکه چرا مردم بلاگ‌پست شما را نمی‌خوانند

راه‌کارهایی برای افزایش بازدید بلاگ‌پست

با اینکه بسیاری از کسب‌وکارها از بلاگ‌پست برای بازدید، کلیک و فروش بیشتر استفاده می‌کنند، ولی فقط تعداد کمی از آن‌ها نتیجۀ دلخواهشان را می‌گیرند. بیشتر کسب‌و‌کارها انتظار دارند تمام بلاگ‌پست‌هایی که می‌نویسند دیده شود و به‌صورت ویروسی به اشتراک گذاشته شود، اما از آن طرف اشتباهاتی را در نحوۀ انتشار بلاگ‌پست‌هایشان می‌کنند که عکس نتیجۀ دلخواهشان را می‌گیرند.

بلاگ‌پست‌نویسی کاری مستمر و خستگی‌ناپذیر است؛ اما دیده‌نشدن آن، خستگی را روی دوش نویسنده می‌گذارد. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید که بلاگ‌پست‌هایتان دیده نمی‌شود، در ادامۀ مطلب با ما باشید تا به شما بگوییم چه اشتباهات قابل اصلاحی باعث می‌شود به اندازۀ کافی دیده و خوانده نشوید.

چرا بلاگ‌پست شما دیده نمی‌شود؟

شاید دلایل بسیار زیادی دست به دست هم می‌دهند تا یک بلاگ‌پست به اندازۀ کافی دیده نشود و نتیجۀ دلخواه را نگیرد. در اینجا به ۸ دلیل متداول‌تر اشاره می‌کنیم.

۱) روی موضوع خاصی تمرکز نمی‌کنید

تصور کنید که هر روز در وی‌پدیا مطالب مربوط به حوزۀ بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را بخوانید، اما بعد از مدتی، ببینید که وی‌پدیا مطالب پزشکی را هم به محتوای بلاگ‌پست‌های خود اضافه کرده است. چه احساسی پیدا می‌کنید؟

جدای از بحث سلیقۀ شخصی، هر کسب‌وکاری باید محتواهای مرتبط با حوزۀ تخصصی خود را در بلاگ‌پست‌هایش نشان دهد. شما به وی‌پدیا سر می‌زنید، چون می‌خواهید تا مطالب تخصصی از قبیل بازاریابی دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و… را دنبال کنید، نه نقد یک محصول پوستی. اگر بلاگ‌پستی می‌نویسید و بازخورد جالبی دریافت نمی‌کنید، مشکل به نوع ارائۀ محتوایتان برمی‌گردد، نه تنوع موضوعی آن؛ درنتیجه به هر موضوع محتوایی‌ای بله نگویید.

جدای از مخاطب، هوش مصنوعی گوگل هم روی محتواهای مربوط با حوزۀ کاری‌ای که دارید حساس است و اگر تشخیص دهد شما در بلاگ‌پست‌ها از هر دری سخنی می‌گویید، رتبۀ سایت شما را پایین می‌آورد. پس حتماً یک زمینه را انتخاب کنید و به دنبال تولید بلاگ‌پست‌های جذاب در همان زمینه باشید.

۲) محتوای بلاگ‌پست شما اصلاً جذاب نیست

از روزهایی که کافی بود تا فقط در نیم ساعت یک بلاگ‌پست متوسط بنویسید و به رتبۀ ۱ گوگل تبدیل شوید، زمان زیادی گذشته است. با محتواهای متنی باارزش و جذابی که روز‌به‌روز به دنیای اینترنت اضافه می‌شود، کار هر بلاگ‌پست‌نویسی سخت و پیچیده‌تر از قبل شده است. دیگر یک محتوای متوسط کار شما را راه نمی‌اندازد و برایتان مخاطب و مشتری جمع نمی‌کند.

یک بار با دقت به بلاگ‌پست‌های خود نگاه کنید. آیا واقعاً ارزش جدیدی برای مخاطبتان ایجاد می‌کند؟ آیا پیشنهاد ویژه‌ای را در آن به مخاطبانتان گفته‌اید؟ آیا بلاگ‌پست شما نکتۀ جدیدی دارد که در هیچ بلاگ‌پست دیگری نیست، یا فقط همان مطالب قبلی را که مخاطبتان می‌توانست در هر جای دیگری پیدا کند نشان می‌دهد؟

بلاگ‌پست‌های با کیفیت کم مخاطب را از شما دور می‌کند؛ پس به خواننده‌هایتان چیزی را ارائه کنید که ارزش خوانده‌شدن داشته باشد. اگر وقت این را ندارید که هر روز یک بلاگ‌پست بنویسید، هفته‌ای یکی بنویسید؛ اما کیفیت آن را بالا ببرید. مطمئن باشید که یک بلاگ‌پست باکیفیت بهتر از ۱۰ بلاگ‌پست بدون کیفیت است.

اگر هم کیفیت بلاگ‌پست برایتان اهمیت دارد و هم دوست دارید زود به زود آن را منتشرکنید، از یک نویسندۀ فریلنسر کمک بگیرید. فقط به این نکته توجه کنید در این مرحله معمولاً هرچقدر پول بدهید، همان ‌قدر آش می‌خورید و نباید انتظار داشته باشید با هزینۀ کم، یک بلاگ‌پست فوق‌العاده از نویسنده تحویل بگیرید.

۳) به سئو توجه نمی‌کنید

حتماً شما هم آن زمان را به خاطر می‌آورید که با جست‌وجوی یک واژه یا عبارت، به سایت‌هایی راهنمایی می‌شدید که هیچ ارتباطی با محتوایی که شما می‌خواستید نداشت و صرفاً از کلمات کلیدی‌ای استفاده کرده بود که شما جست‌و‌جو کرده بودید. هوش مصنوعی گوگل از آن زمان بسیار فرق کرده و محتوای نامرتبط را تشخیص می‌دهد؛ اما همچنان کلمات کلیدی مهم هستند، پس بلاگ‌پست را هم برای مردم بنویسید و هم برای گوگل.

حتماً در عنوان و در زیرعنوان‌ها و متن از کلمات کلیدی استفاده کنید. برای مثال، اگر کسی به دنبال روش بهبود متن در بنرهای تبلیغاتی سایت خود باشد، عنوان ۶ روش برای بهبود متن در طراحی بنر تبلیغاتی بهتر است از عنوان چرا کسی حتی یک نگاه هم به بنر شما نمی‌اندازد. با اینکه عنوان دوم جذاب‌تر است، ولی گوگل تشخیص می‌دهد که عنوان اول بیشتر به رسیدن خواننده به جواب کمک خواهد کرد تا عنوان دوم.

برای اینکه کیفیت بلاگ‌پست خود را از لحاظ رعایت اصول سئو بسنجید، می‌توانید از افزونۀ یوست که رایگان هم هست استفاده کنید. این افزونه استفاده از کلمات کلیدی شما را در عناوین، متن و تصاویر ردیابی می‌کند تا شانس محتوای شما را برای رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو افزایش دهد.

یک راه دیگر برای کمک به بهبود رتبۀ بلاگ‌پست خود در سئو این است که از طریق کانال‌های مختلف مثل شبکه‌های اجتماعی و یا بلاگ‌پست‌های دیگران، به بلاگ‌پست خودتان لینک ایجاد کنید. از این طریق افراد بیشتری ترغیب می‌شوند تا بلاگ‌پست شما را بخوانند و آن را به اشتراک بگذارند. توجه کنید که فقط با یک بار گذاشتن لینک در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های دیگران به نتیجۀ دلخواه نمی‌رسید و حتماً باید استمرار داشته باشید.

۴) محتوای شما بیش از حد شما را تبلیغ می‌کند

شاید حقیقت تلخی به نظر برسد، اما هیچ‌کس به کسب‌وکار و محصول شما اهمیت چندانی نمی‌دهد. بله! شاید نسبت به محصول جدید یا خبرهای مربوط به کسب‌وکارتان هیجان‌زده باشید و بخواهید به‌سرعت آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؛ ولی این اتفاق‌ها برای بقیه به اندازۀ شما جذاب نیست. در این دنیای شلوغ همه به دنبال حل‌کردن مشکلات و برآورده‌کردن نیازهای خودشان هستند.

بسیاری از بلاگ‌پست‌ها به‌صورت آشکار و بیش از حد به دنبال نشان‌دادن محتوای تبلیغاتی کسب‌وکارشان  هستند. وقتی این نوع از بلاگ‌پست‌ها را می‌خوانید، متوجه می‌شوید که هیچ‌چیز غیر از فروش برای نویسندۀ آن‌ها اهمیت ندارد. هیچ فردی علاقه ندارد که بلاگ‌پستی را دنبال کند که پشت هم محصول و خدمات یک کسب‌وکار را تبلیغ می‌کند. مردم بلاگ‌پست‌ها را برای سرگرم‌شدن یا کسب اطلاعات بیشتر می‌خوانند نه چیز دیگر.

یک سؤال پیش می‌آید: مگر هدف از گذاشتن بلاگ‌پست، درنهایت فروش بیشتر نیست؟ بله هست؛ اما نتیجه‌گرفتن از بلاگ‌پست‌نویسی و جذب مشتری از طریق آن، پروسه‌ای طولانی‌مدت است. هر بلاگ‌پست باید فراخوان به اقدام‌های مناسب خود را داشته باشد، نه اینکه صرفاً به مخاطب اعلام کند که خدمات و محصول ما را بخر، بخر، بخر!

به‌جای اینکه در بلاگ‌پست‌هایتان روی فروش بیشتر تمرکز کنید، محتوای ارزشمندی را به خوانندگان ارائه دهید تا ترغیب شوند که در خبرنامۀ شما عضو شوند و بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند. از آن‌ها بپرسید چه سؤالی دربارۀ حوزۀ تخصصی، خدمت و یا محصولات شما دارند؛ هم‌زمان انتظار این را داشته باشید که خیلی از آن‌ها مشتری شما نشوند.

«تمرکز بلاگ‌پست‌هایتان را روی آموزش بگذارید، فروش هم برای شما ایجاد خواهد شد.»

۵) تقویم انتشار بلاگ‌پست‌هایتان نامنظم است

این روزها احتمال اینکه شما بتوانید هر روز یک بلاگ‌پست باکیفیت در سایت خود بگذارید، کمتر و کمتر می‌شود؛ به این دلیل که به غیر از سایت، از تونل‌های ارتباطی دیگری مثل شبکه‌های اجتماعی هم برای به‌اشتراک‌گذاری محتوایتان کمک می‌گیرید. استفاده از این شبکه‌ها دلیل نمی‌شود که انتشار منظم بلاگ‌‌پست خود را دست‌کم بگیرید. فراموش نکنید که بازاریابی محتوایی فرایندی است که به برنامه‌ریزی منظم و قوی احتیاج دارد. این گزاره شامل انتشار بلاگ‌پست هم می‌شود.

تصور کنید یک بلاگ‌پست منتشر کرده‌اید و فردی از طریق آن شما را سابسکرایب کرده است، اما تا سه ماه بعد از آن هیچ بلاگ‌پستی از طرف سایت شما منتشر نشده است. بعد از سه ماه، یک ایمیل برای آن فرد می‌رود که خبر انتشار بلاگ‌پست جدیدتان را به او می‌دهد. طبیعتاً او یا بلاگ‌پست شما را نادیده می‌گیرد یا آن را پاک می‌کند و یا از عضویت انصراف می‌دهد.

بسیاری از بلاگ‌پست‌نویسان، مخصوصاً آن‌هایی که برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر هستند، اوایل فعالیتشان با ذوق و اشتیاق، هفته‌ای چند بلاگ‌پست منتشر می‌کنند، اما بعد از مدتی خسته می‌شوند؛ زیرا اصل آهسته و پیوسته رفتن را رعایت نمی‌کنند. راه‌حل این است در تقویم شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌پست خود، از ۲ تا ۴ هفته قبل از زمان انتشار، بلاگ‌پست موردنظرتان را آماده داشته باشید. لازم نیست بیش از حد سر خود را شلوغ کنید و فشار زیادی به خودتان وارد کنید. انتشار هفته‌ای ۱ یا ۲ بلاگ‌پست هم برای شما، اگر کسب‌وکار بزرگی ندارید، کافی است.

۶) به ارتقای بلاگ‌پست خود اهمیت نمی‌دهید

 صرف‌نظر از اینکه چقدر محتوای بلاگ‌پست شما خوب است، اگر به‌درستی آن را نشان ندهید، نتیجۀ مطلوب را نمی‌گیرید. بسیاری فکر می‌کنند با زدن دکمۀ انتشار، کار آن‌ها با بلاگ‌پستشان تمام می‌شود، اما این تصور غلطی است. بعد از انتشار، حتماً بلاگ‌پست خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین و یا با ایمیل مارکتینگ ارتقا دهید. آن را در کانال‌های تگرامی مرتبط منتشر کنید یا برای کسانی که به حوزۀ کاری شما علاقه‌مند هستند بفرستید و نظر آن‌ها را دربارۀ بلاگ‌پستتان بخواهید.

توجه کنید که هیچ‌کس بیشتر از شما به بلاگ‌پستتان اهمیت نمی‌دهد؛ درنتیجه اگر احساس کردید که باید آن را اصلاح کنید، به‌سرعت دست‌به‌کار شوید. شاید تصور کنید که بعد از انتشار بلاگ‌پست، اصلاح‌کردن آن‌ وقتی زیادی را از شما می‌گیرد، اما این‌طور نیست. زمانی که روی اصلاح بلاگ‌پست می‌گذارید، درواقع نوعی سرمایه‌گذاری برای جذب مخاطب و از آن طرف، فروش بیشتر است.

۷) سایت و بلاگ‌پست‌های شما زیبا نیستند

اگر سایت شما جلوۀ بصری و دسته‌بندی‌های مناسبی نداشته باشد، مخاطب به خودش زحمت نمی‌دهد تا به قسمت‌ بلاگ‌پست‌های شما سر بزند. اگر هم در بلاگ‌پست خود از تصاویر مرتبط و با‌کیفیت استفاده نکرده باشید یا پاراگراف‌ها را درست نچیده باشید، هرچقدر هم که محتوایتان پربار باشد، مخاطب چندانی جذب نمی‌کند. پس سعی کنید در بارگذاری بلاگ‌پست کمی از سلیقۀ هنری‌تان کمک بگیرید تا بتوانید در چند ثانیه نظر مخاطبتان را به خود جلب کنید.

۸) از محتواهای همیشه‌سبز استفاده نمی‌کنید

بسیاری از افراد این اشتباه را مرتکب می‌شوند که همیشه محتواهای دارای تاریخ انقضا را منتشر می‌کنند. شاید فکر کنید با رشد دانشی که هر روز شاهد آن هستیم، هر محتوایی ممکن است تاریخ انقضا داشته باشد و اطلاعات آن روزی بیات شود، اما محتواهای همیشه‌سبز این‌طور نیستند. آن‌ها معمولاً باعث حفظ ارتباط دائمی با مخاطب می‌شوند و همیشه برایشان جذاب هستند؛ مثل بلاگ‌پستی دربارۀ تعمیر یک دستگاه که در خانۀ هر کسی وجود دارد.

جست‌وجو کنید و ببینید در حوزۀ کسب‌وکار شما چه اطلاعاتی همیشه خواهان دارند و مردم راجع به آن تحقیق می‌کنند؛ همان اطلاعات را در بلاگ‌پست خود منتشر کنید تا شما هم محتوای همیشه‌سبز داشته باشید. این نوع از محتوا به دیده‌شدن شما و به‌اشتراک‌‌گذاشتن بلاگ‌پستی که منتشر کرده‌‌اید، کمک زیادی می‌کند.

سخن آخر

نوشتن بلاگ‌پستی که جذاب به نظر برسد و افراد را به خود جذب کند، به اندازۀ گذشته کار ساده‌ای نیست.  گسترش پلتفرم‌هایی که با محتوایی غیر از متن، مخاطب‌ها را جذب می‌کند، باعث شده تا بلاگ‌پست‌نویسی باکیفیت، بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کند؛ پس مهم است خصوصیاتی در بلاگ‌پست‌هایتان داشته باشید تا بین انواع محتوا جلب‌نظر کند.

وجود جلوه‌های بصری جذاب، خلق ارزش‌ و بینش جدید، انتشار منظم و مستمر، استفاده از محتوای همیشه‌سبز، استفاده از کلمات کلیدی و تمرکز روی یک حوزۀ خاص در بلاگ‌پست‌هایتان باعث می‌شود که به مرور زمان و آهسته‌آهسته بیشتر دیده شوید و محتوایتان به اشتراک گذاشته شود.

به نظر شما چه دلایل دیگری وجود دارد که یک بلاگ‎پست به اندازۀ کافی دیده نمی‌شود؟

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.