چرا فروردین تمام نمی‌شود؟

6 علت طولانی‌بودن ماه فروردین

هرچند روزهای عید برای همۀ ما خاطره‌انگیز و شادی‌آور هستند، اما طولانی‌بودن فروردین‌ماه همیشه بخشی از شور و شوق عید را از بین می‌برد. نکتۀ مهم اینجاست که این احساس در بین افراد زیادی وجود دارد؛ فقط کافی است که سری به توییتر یا اینستاگرام بزنیم تا متوجه نارضایتی بسیاری افراد دیگر از طولانی‌بودن ماه فروردین بشویم.

تاکنون با خود فکر کرده‌اید که چرا ما این حس را به ماه فروردین داریم؟ تا حالا تلاش کرده‌اید که قدمی برای رفع این حس بردارید؟ در ادامۀ این نوشته پاسخ دو سؤال بالا را بررسی کرده و خواهیم گفت که چطور می‌توان فروردین را به ماه کوتاه‌تری تبدیل کرد!

۶ دلیل که باعث طولانی‌ترشدن فروردین ماه می‌شود

حالا نوبت آن است که راز طولانی‌شدن ماه فروردین را فاش کنیم. البته پس از خواندن آن شاید با خود بگویید که این نکات خیلی پیش‌پا‌افتاده هستند، اما همین نکات باعث می‌شوند که ما یک ماه ارزشمند از فصل بهار را با بی‌حوصله‌ترین شکل ممکن بگذرانیم. ۶ دلیل مهمی که احساس طولانی‌بودن ماه فروردین را ایجاد می‌کنند عبارت‌اند از:

۱) کوتاه‌تربودن ماه‌های قبل

اگر به تقویم توجه کنیم، متوجه می‌شویم که ماه‌های پیش از فروردین ۳۰روزه هستند و حتی گاهی‌اوقات اسفند ۲۹ روزه نیز می‌شود. اما پس از اسفند، فروردین اولین ماهی است که ۳۱ روز دارد. همین تفاوت ۱ یا ۲ روز باعث می‌شود که ما تصور کنیم این ماه خیلی طولانی‌تر از ماه‌های دیگر می‌گذرد. البته این تصور ماست، وگرنه یک یا دو روز که این حرف‌ها را ندارد!

۲) تعطیلات خانه‌خراب‌کن

شاید باور نکنید، اما تعطیلات عید یکی از دلایل خانه‌‌خراب‌کنی است که فروردین را برای ما طولانی‌تر می‌کند. احتمالاً دو هفتۀ اول فروردین به‌خاطر تعطیلات خیلی به همۀ ما خوش می‌گذرد. به دلیل اینکه دو هفته زمان زیادی است، بازگشتن به روال کارهای قبل از تعطیلات کمی سخت است. همین سختی باعث می شود که ما احساس اشتیاق کمتری نسبت به ادامۀ ماه داشته و منتظر به‌‌پایان‌رسیدن آن باشیم.

قطعا همۀ می‌دانیم که لحظات انتظار سخت‌تر و طولانی‌تر از سایر لحظات هستند و همین موضوع باعث طولانی‌ترشدن ماه فروردین می‌شود.

۳) بی‌پولی، علت هر درد

تنها بدی تعطیلات طولانی، عادت‌کردن به تفریح نیست، بلکه تعطیلات باعث خالی‌شدن جیب ما نیز می‌شوند. البته که خرید پیش از عید تا حد زیادی حساب جیب ما را می‌رسد، اما تعطیلات هم در بی‌پول‌شدن ما بی‌تأثیر نیستند.

همین که حساب ما خالی می‌شود، انتظارمان برای تمام‌شدن ماه و دریافت حقوق جدید شروع می‌شود. همان‌طور که گفتیم، انتظارکشیدن برای شروع ماه جدید، فروردین را برای ما به ماه طولانی‌تری تبدیل خواهد کرد.

۴) تنبل‌شدن خورشید

در ماه‌های قبل از فروردین، تقریباً بین ساعت ۱۷ یا ۱۸ عصر، هوا تاریک شده و روز به اتمام می‌رسد. با شروع فروردین و تغییر ساعت‌ها، تاریک‌شدن هوا تا حدود ساعت ۲۰ به تعویق می‌افتد. طولانی‌بودن روزها و دیرتر غروب‌کردن آفتاب نیز یکی از دلایلی است که احساس طولانی‌بودن ماه فروردین را در ما ایجاد می‌کند.

۵) اهمال‌کاری‌های بی‌پایان

احتمالاً همۀ ما هنگام شروع سال جدید، فهرستی از کارهای عقب‌ماندۀ ماه‌های قبل را داریم که قرار است آن‌ها را در تعطیلات انجام دهیم. اما درصد زیادی از این کارها بازهم انجام‌نشده باقی می‌مانند.

وجود فهرست بلندی از کارهای پیش‌ رو، در ما احساس خستگی ایجاد کرده و باعث می‌شود که زمان کندتر پیش برود.

۶) تلقین سایرین

ممکن است ما هیچ‌کدام از دلایل بالا را نداشته باشیم و فروردین نیز مثل سایر ماه‌ها برای ما بگذرد؛ اما امان از روزی که با موج افراد در شبکه‌های اجتماعی همراه شویم. افراد بسیاری هستند که پست‌ها و توییت‌هایی را در وصف طولانی‌بودن ماه فروردین می‌گذارند و خواندن این توصیفات می‌تواند باعث ایجاد حس طولانی‌بودن ماه فروردین در ما شود.

5 راهکار که حس بد ناشی از طولانی‌بودن فروردین را بهبود می‌دهد۵ راهکار که حس بد ناشی از طولانی‌بودن فروردین را بهبود می‌دهد

حالا که دلایل ایجاد این حس را بیان کردیم، باید راهکارهای خود را نیز برای رفع آن بگوییم.

البته باید توجه داشته باشیم که نکات بالا ممکن است برای هر ماه دیگری جز فروردین نیز قابل بیان باشد. راهکارهای پیشنهادی نیز برای سایر ماه‌ها کاربرد دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم این حس را نسبت به ماه‌های دیگر نداشته باشیم، باید راهکارهای گفته‌شده را انجام دهیم. ۵ راه مهم برای رفع احساس طولانی‌بودن ماه فروردین عبارت ‌است از:

۱) برنامه‌ریزی مالی صحیح

باید پیش از شروع فروردین برای پول خود برنامه‌ریزی کنیم. در این برنامه لازم است جایی برای تفریح در تعطیلات در نظر بگیریم؛ اما باید حواسمان باشد که خرج‌ روزهای بعد از تعطیلات را نیز حساب کنیم. اگر برنامه‌ریزی مالی ما صحیح باشد، نیاز نیست که منتظر آخر ماه باشیم و در این صورت فروردین نیز مثل ماه‌های دیگر می‌گذرد.

۲) اضافه‌کردن عادت‌های بیشتر به روتین روزانه

با توجه به طولانی‌تربودن روزها، باید چند عادت خوب مثل کتاب‌خواندن، ورزش‌کردن، شنیدن پادکست و… را در روتین روزانۀ خود بگنجانیم تا روزهای بلند برایمان کسل‌کننده نباشند. اگر این کارها را انجام دهیم، طولانی‌بودن روزها به چشم نیامده و فروردین نیز برای ما طولانی‌تر نخواهد گذشت.

۳) برنامه‌ریزی برای کارهای عقب‌افتاده

لازم است پیش از عید برای کارهای عقب‌افتاده برنامه‌ریزی کنیم و این برنامه را واقع‌بینانه بچینیم. تصور نکنیم که می‌توانیم در ۲ هفتۀ تعطیلات، کارهای عقب‌ماندۀ یک سال را انجام دهیم. هنگام برنامه‌ریزی باید به زمان استراحت و تفریح خود نیز توجه کنیم.

۴) دوری از فضای مجازی

با توجه به اینکه می‌دانیم افراد در فضای مجازی برای طولانی‌بودن ماه فروردین زیاد غر می‌زنند، بهتر است در این زمان از شبکه‌های اجتماعی دوری کنیم تا ناخودآگاه دچار این احساس‌ها نشویم.

۵) صحبت‌کردن با خود

هر زمان حس کردیم که فروردین طولانی‌تر از ماه‌های دیگر است، باید کاملاً منطقی با خود صحبت کرده و به خودمان یادآوری کنیم که این احساس فقط از درون ما نشئت می‌گیرد. درنهایت باید به خود تلقین کنیم که فروردین مثل ماه‌های دیگر بوده و طولانی‌تر از آن‌ها نیست.

۴.۳/۵ | (۶ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.