🌹 دلیل استفادۀ افراد سن‌بالا از گل رز و فونت نستعلیق چیست؟

احتمالاً شما هم در یکی از پیام‌رسان‌های اجتماعی در یک گروه خانوادگی عضو هستید؛ گروهی که اقوام در کنار هم به‌صورت مجازی جمع شده‌اند تا مطالب مختلف را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر صحبت کنند.

یکی از کارهایی که اعضای خانواده، خصوصاً سن‌بالاها در این گروه‌ها همیشه انجام می‌دهند، فرستادن استیکرهای گل رز به همراه متنی با فونت نستعلیق است. این موضوع کم‌کم تبدیل به اپیدمی شده، تا جایی که در شبکه‌های اجتماعی‌ای مثل توییتر، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی، روز‌به‌روز افراد بیشتری دربارۀ آن لطیفه می‌سازند.

احتمالاً برای خیلی‌ها این سؤال پیش آمده است که چرا این حرکت به مرور زمان تبدیل به یک سنت شد تا افراد مسن‌تر و سن‌بالا از استیکرهای گل رز و فونت نستعلیق، حتی بیشتر از قبل استفاده کنند. اصلاً چرا آدم‌ها این‌قدر علاقه دارند که از استیکر گل رز و فونت نستعلیق استفاده کنند؟ در این مطلب از وی‌پدیا قرار است از زاویه‌ای نزدیک‌تر به این موضوع نگاه کنیم.

۲ نماد اصلی

اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم که چه زمانی از گل رز و فونت نستعلیق استفاده می‌شود،‌ باید دیدگاهی سمبلیک به این دو جزء داشته باشیم. گل رز و فونت نستعلیق شاید به‌تنهایی خود معنای متفاوتی داشته باشند، اما در ادامه بررسی می‌کنیم که چرا این دو نماد کنار یکدیگر، بیشتر استفاده می‌شوند.

۱) گل رز

قبل از هر چیزی باید به یاد داشته باشیم که نه راجع به هر نوع گلی، بلکه دربارۀ گل رز صحبت می‌کنیم. گل به‌تنهایی نماد عشق و صمیمیت است، اما زمانی که حرف از گل رز است، ماجرا کمی ایرانیزه‌تر می‌شود. گل رز برای ایرانی‌ها همیشه حس نوستالژی و آشنایی داشته است.

ایرانی‌‌ها علاقۀ زیادی به گل رز دارند، تا جایی که در شادترین رویدادها و مراسم‌‌های زندگی‌شان، به یکدیگر گل رز هدیه می‌دهند و احتمالاً در هر مجلس خواستگاری، عروسی، قرار عاشقانه و دوستانه، خبری از گل رز، حالا به هر رنگ و شکلی پیدا می‌شود. این موضوع جوان، میان‌سال و پیر نمی‌شناسد و گل رز یکی از شناسه‌های ما ایرانی‌هاست.

۲) فونت نستعلیق

شاید گل رز را بتوان با بقیۀ جهان به اشتراک گذاشت، اما فونت نستعلیق به‌طور اختصاصی جزو دارایی‌های ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. فونت نستعلیق با ادبیات و دستور زبان فارسی چفت و جور است و زمانی که آن را مشاهده می‌کنیم،‌ کاملاً حس می‌کنیم که با یک فونت و خط اصیل ایرانی روبه‌رو هستیم.

از طرفی دیگر، فونت نستعلیق حس نوستالژیک بخصوصی را به ما ایرانی‌‌ها منتقل می‌کند. از زمان قدیم، فونت نستعلیق محبوبیت خاصی بین مردم داشته، تا جایی که برای هر نوع از تایپوگرافی در دهۀ هفتاد تا حتی همین حالا، از این فونت استفاده شده و می‌شود. اگر شما هم همین حالا سری به تقویم‌های دیواری قدیمی‌تان بزنید، احتمالاً با فونت نستعلیق روبه‌رو خواهید شد.

فونت نستعلیق به‌خاطر طرف‌دارانی که داشت، در گذشته‌ای نه‌چندان دور، حتی به تبلیغات فیزیکی هم نفوذ پیدا کرده بود و خیلی از تراکت‌های تبلیغاتی از آن استفاده می‌کردند. اما فونت نستعلیق پیشینه‌ای عمیق‌تر از این حرف‌ها دارد: این فونت با تاریخ و ادبیات ما سروکار داشته و در خیلی از کتبیه‌های ادبی ایرانی هم از آن استفاده شده است.

چه کسانی و چرا دنبال این استیکرها هستندچه کسانی و چرا دنبال این استیکرها هستند؟

همان‌طور که در ابتدای نوشته به آن اشاره کردم، استفاده از این ترکیب هر روز بیشتر و بیشتر هم می‌شود و افراد بیشتری را پیدا می‌کنید که در گوشی هوشمند خود، استیکر گل رز با نوشته‌ای به فونت نستعلیق دارند. اما چه کسانی بیشتر از این استیکرها استفاده می‌کنند و مقصودشان از این موضوع چیست؟

۱) افراد سن‌بالا + ۲ دلیل

دلیل اول: فرهیختگی) یکی از دلایل مهمی که این ۲ عنصر،‌ بیش از اندازه در چت‌های گروهیِ معمولاً خانوادگی استفاده می‌شوند، افراد مسنی هستند که سعی می‌کنند فرهیخته به نظر برسند. اگر دقت کنید، افراد پرحاشیه از این موضوع خیلی بیشتر پیروی می‌کنند.

مثلاً اگر شما شوهرعمه‌ یا شوهرخاله‌ای دارید که به لطیفه‌های بی‌مزه‌اش معروف است، استیکرهای گل رز با متنی انگیزشی به فونت نستعلیق، یکی از رایج‌ترین پیام‌هایی است که هر روز از طرف او در گروه خانوادگی می‌بینید که البته برای «باکلاس‌نشان‌دادن» خودش از آن‌ها استفاده می‌کند.

البته این کار آن‌قدرها هم که می‌گویند بد نیست. فرستادن گل چه به‌شکل فیزیکی و چه به‌شکل مجازی، صمیمیت خاصی به همراه دارد. چت‌های گروهی خانوادگی هم با چت‌های دوستانۀ ما فرق دارند و همیشه آن فضای صمیمی که خودتان می‌دانید،‌ در این چت‌های گروهی برقرار است.

دلیل دوم: راحتی استفاده) راحتی استفاده از این استیکر و فونت هم چندان در تکرار دائمی این کار بی‌تأثیر نیست. افراد جوان از گیف‌ها و استیکرهای پیچیده‌ای استفاده می‌‌کنند که شاید فهمیدن معنی این استیکر و گیف‌ها برای افراد مسن سخت‌ باشد، اما گل رز و فونت نستعلیق برای همه راحت‌الفهم است.

برای چشم‌های مسن‌تر،‌ ترکیب این استیکر و فونت آشنا‌تر است و به‌خاطر عدم پیچیدگی موجود در آن، افراد مسن‌تر ترجیح می‌دهند که از آن استفاده کنند. برای افراد، چه پیر و چه جوان، گل رز و نستعلیق ترکیبی از هنر و زیبایی است و به‌خاطر شکسته‌نشدن الگویی که از قبل در ذهنشان است، حس استفاده از آن برای همۀ افراد قابل درک است.

شاید برای جوان‌ترها این موضوع کمی کمتر قابل درک باشد؛ چراکه زیبایی‌شناسی افراد جوان‌تر تفاوت زیادی با افراد مسن دارد. زیبایی از نظر افراد مسن با این عناصر شکل گرفته است و برای آن‌ها،‌ فرستادن استیکر گل رز با فونت نستعلیق، تداعی‌گر ارتباط‌گرفتن با نسل جوان است.

البته در این میان دلیل طنزی هم وجود دارد که نمی‌شود راحت نادیده‌اش گرفت.‌ در زمان پیدایش و ظهور استیکرها، خیلی از افراد مسن‌تر در استفاده از استیکرها ترس خاصی داشتند. حتی ممکن است شما هم با این صحنه روبه‌رو شده باشید که فردی در چت گروهی خانوادگی، از استیکرهای اشتباه و بعضاً ممنوعه استفاده کرده باشد که معنی آن را نداند.

۲) افراد جوان‌تر + یک دلیل خاص!

این موضوع برای افراد جوان‌تر تبدیل به یکی از پایه‌های ثابت‌ لطیفه‌سازی شده،‌ تا جایی که اگر در توییتر فارسی، کلیدواژه‌های گل رز و فونت نستعلیق را جست‌وجو کنید، حتماً به چند توییت خنده‌دار می‌رسید که در آن‌ها چند کاربرِ احتمالاً جوان، در حال به سخره‌گرفتن این کار هستند.

حتی در بعضی از چت‌‌های گروهی دوستانه، محض لطیفه‌گویی و طنازی، از این استیکرها استفاده می‌شود که در جواب معمولاً چند ایموجی خنده هم دریافت خواهید کرد. اما درصد جوان‌هایی که به‌صورت معمول و همیشگی از این استیکر برای مقاصد جدی استفاده می‌کنند خیلی کم است.

سخن آخر

درنهایت شاید بهتر باشد که به این کار احترام بگذاریم، هرچند که شاید از نظر من و شما کار خنده‌داری به نظر بیاید. به‌هرحال، این اقدام‌‌های افراد مسن را می‌توان تلاشی برای نزدیک‌ترشدن به موج تغییرات نسلی قلمداد کرد که درنهایت، در این مفهوم جذاب گل رز و فونت نستعلیق خلاصه شده است؛ مفهومی که شاید در نسل‌های بعد جایشان را به عناصر دیگر بدهند.

منابع

۳/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.