🍅 تکنیک پومودورو چیست؟ بهترین راهکار مدیریت زمان + اینفوگرافیک

چگونه تکنیک پومودورو به افزایش تمرکز و بهره‌وری شما کمک می‌کند؟

مدام دارم کار می‌کنم، صبح تا شب، بدون وقفه، بدون استراحت یا هیچ تفریح درست و حسابی، اما کارهایم پیش نمی‌رود. شب‌ها با عذاب وجدان به خواب می‌روم و فردا، روز از نو روزی از نو. زمان دشمن من است. مثل اسبی وحشی زمینم می‌زند، می‌دود و من هرگز به گرد پایش نمی‌رسم. کاش روزهایم ۴۸ ساعت بود. احساس می‌کنم بخش زیادی از وقت و تمرکزم را تلفن همراهم بی‌رحمانه می‌بلعد. چه‌کار باید بکنم؟ یعنی واقعاً هیچ راه‌حلی برایش وجود ندارد؟ چرا! یک راه‌حل دوکلمه‌ای برای حل این مشکل فراگیر وجود دارد: تکنیک پومودورو.

نمی‌دانم تا امروز چند تکنیک را برای مدیریت زمان امتحان کرده‌اید و چقدر برایتان نتیجه‌بخش بوده است، اما می‌دانم که می‌ارزد «تکنیک پومودورو» یا «گوجه‌فرنگی» را هم بیازمایید؛ دقیقاً همان کاری که من می‌خواهم بکنم. شاید بتوانیم با این تکنیک، اسب چموش و رمندۀ زمان را افسار بزنیم و شب‌ها با رضایت بیشتری بخوابیم.

خوبی این تکنیک آن است که می‌توانید از همین لحظه آن را به کار ببرید. پس بهتر است شروع کنیم. این‌طور نیست؟ تا انتهای این مطلب از وی‌پدیا با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

تکنیک پومودورو چیست؟

در دنیای شلوغ امروزی، تکنیک پومودورو (Pomodoro Technique) یکی از روش‌های شناخته‌شده و کارآمد برای مدیریت زمان است. بسیاری از مردم، زمان را دشمن خود می‌دانند. اضطراب ناشی از تیک تاک ساعت، به‌ویژه در ضرب‌الاجل‌ها، به عادات کاری نامناسب و درنتیجه تعویق و عقب‌انداختن کارها منجر می‌شود.

روش پومودورو به ما امکان می‌دهد از زمان به‌عنوان متحدی ارزشمند در انجام کارها استفاده کنیم و ما را قادر می‌سازد تا روش کار یا مطالعۀ خود را به‌طور مداوم بهبود ببخشیم. در این تکنیک، شما به‌مدت ۲۵ دقیقه به‌طور پیوسته کار می‌کنید و سپس یک استراحت کوتاه ۳-۵ دقیقه‌ای دارید. این چرخه را ۴ بار تکرار می‌کنید و بعد از آن، یک استراحت طولانی‌تر ۳۰ دقیقه‌ای دارید.

مراحل تکنیک پومودورو برای مدیریت زمانتاریخچۀ تکنیک پومودورو

روش پومودورو توسط فرانچسکو سیریلو (Francesco Cirillo) در اواخر دهۀ ۱۹۸۰ ابداع شد و پس از انتشار کتاب تکنیک پومودورو توسط خالق ایتالیایی‌اش، در سراسر جهان شناخته شد. فرانچسکو سیریلو زمانی که دانشجوی دانشگاه بود و به دنبال راهی برای مبارزه با اضطراب و افزایش تمرکز بر تحصیلات دانشگاهی می‌گشت، ایده‌ای را آزمود و آن را روش مطالعۀ پومودورو یا همان تکنیک گوجه‌فرنگی نامید. او متوجه شد با شکستن زمان و یک استراحت کوتاه پس از هر بازۀ زمانی مطالعه، تمرکزش روی کار بیشتر است و در‌عین‌حال ذهنش نیز آرامش بیشتری دارد.

او برای ردیابی زمان از یک زمان‌سنج آشپزخانه که به‌شکل گوجه‌فرنگی بود استفاده می‌کرد. پومودورو در زبان ایتالیایی به‌معنای گوجه‌فرنگی است. سیریلو هر بازۀ زمانی برای کار را یک پومودورو نامید. نام این تکنیک نیز برگرفته از همان است. تکنیک پومودورو به‌سرعت محبوبیت یافت و توسط کارشناسان مدیریت زمان در سراسر جهان پذیرفته شد. با رواج این روش، مزایای دیگری از تکنیک پومودورو کشف شد، مانند:

  • کاهش اضطراب؛
  • افزایش تمرکز؛
  • بهبود فرایندهای مطالعه یا کار؛
  • حفظ و تقویت عزم افراد برای دستیابی به اهداف خود؛
  • تقویت انگیزه و حفظ آن.

امروزه در دنیای دیجیتال، این تکنیک توسط اپلیکیشن‌ها و ‌سایت‌هایی که زمان‌سنج‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط را ارائه می‌کنند، به‌طور گسترده‌ای رایج شده است.

اما تکنیک پومودورو در عمل چگونه کار می‌کند؟ این چیزی است که ما اکنون خواهیم فهمید!

۶ مرحلۀ اصلی تکنیک پومودورو

اگر کل فرایند را به‌صورت گام به گام بشکنیم، جریان کار به‌صورت زیر خواهد بود:

مرحلۀ ۱: درمورد کاری که باید انجام شود تصمیم بگیرید

یک مداد و کاغذ بردارید. اولین گام این است که فهرستی از وظایف (یا کارهایی) تهیه کنید که باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام و تکمیل شوند. در حالت ایدئال، وظایف شما باید کارهایی کوچک باشند. اگر کار بزرگ‌تری دارید، آن را به کارهای کوچک‌تری تقسیم کنید که تکمیل هریک بیش از ۲۵ دقیقه طول نمی‌کشد.

وظایف خود را به‌ترتیب لیست کنید و به‌نوبت انجام قرار دهید. مهم است که به‌وضوح بدانید توقعتان از نتیجۀ کار چیست.

مرحلۀ ۲: عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانید و زمان‌سنج را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید

شما به یک زمان‌سنج نیاز دارید. می‌توانید از یک زمان‌سنج آنلاین، زنگ تلفن یا زمان‌سنج فیزیکی استفاده کنید. تکنیک پومودورو برمبنای تنظیم زمان‌سنج برای ۲۵ دقیقه است. سعی نکنید این کار را به‌صورت ذهنی انجام دهید. یک زمان‌سنج باید به شما هشدار دهد که ۲۵ دقیقه تمام شده است.

box

فیلیمو


آشنایی با تبلیغات ویدئویی در فیلیمو
کلیک کنید

قبل از شروع کار، هر عاملی که حواس شما را پرت می‌کند حذف کنید. از صفحۀ ایمیل خود خارج شوید، برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی را ببندید، تلفن را خاموش کنید یا روی حالت پرواز بگذارید، از هدفون‌های حذف نویز استفاده کنید یا در را ببندید. نحوۀ به‌حداقل‌رساندن و مدیریت حواس‌پرتی یکی از مهارت‌های اصلی است که روش پومودورو در مدیریت زمان به شما آموزش می‌دهد. در ابتدا آسان نیست، اما به مرور زمان تبدیل به عادت می‌شود.

مرحلۀ ۳: کار را شروع کنید و تا زمانی که زمان‌سنج زنگ بخورد ادامه دهید

اولین کار لیست را شروع کنید. اگر کار موردنظر شما به زمان بیشتری نیاز دارد، نگران نباشید. لازم نیست کل کار را در یک نشست (بازۀ زمانی ۲۵ دقیقه‌ای) کامل کنید.

در این مدت نباید هیچ وقفه‌ای در کارتان ایجاد شود. ۲۵ دقیقه به‌طور پیوسته کار کنید. به یاد داشته باشید: شما فقط ۲۵ دقیقه فرصت دارید! تمام انرژی، توجه و تمرکز خود را در این ۲۵ دقیقه روی کار بگذارید. از عوامل حواس‌پرتی مانند پاسخ‌دادن به تماس‌ها، پاسخ‌دادن به پیام‌های متنی یا مکالمه با اطرافیان خودداری کنید. طاقت بیاورید و سر یخچال نروید. اگر کار مهمی به ذهنتان رسید، یادداشتش کنید تا در فرصت مناسب به آن بپردازید. با اطرافیان خود رودربایستی نداشته باشید. کم‌کم عادات کاری شما را می‌پذیرند.

مرحلۀ ۴: زمانی که پومودورو کامل شد، به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید

خیلی خوب، اولین جلسۀ شما تمام شد! وقتی زمان‌سنج بوق زد، یک پومودورو را تکمیل کرده‌اید. حالا به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید. بهتر است از فضای کاری خود دور شوید. بنابراین برخیزید، کمی پیاده‌روی کنید، آب یا قهوه بنوشید، به ایمیل‌های خود پاسخ دهید، به دستشویی بروید و… .

وسوسه نشوید که زمان استراحت را هم کار کنید؛ زیرا مغز شما به تنفس نیاز دارد. از این استراحت کوتاه برای پاک‌کردن ذهن و آماده‌شدن برای پومودوروی بعدی استفاده کنید.

مرحلۀ ۵: چرخه را ۳ بار دیگر (مجموعاً ۴ بار) تکرار کنید

به کار خود ادامه دهید، پومودورو بعد از پومودورو. همان الگوی کار متمرکز ۲۵دقیقه‌ای و سپس یک استراحت کوتاه را تکرار کنید. می‌توانید یک کار جدید انتخاب کنید یا ادامۀ کار قبلی را از سر بگیرید. اگر کار قبلی را تمام نکرده‌اید، وضعیت پیشرفت خود را یادداشت کنید (برای مثال ۷۰٪ تکمیل شده) و با تمرکز کامل به آن بازگردید.

مرحلۀ ۶: پس از اتمام ۴ چرخه، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید

پس از یک دورۀ چهارجلسه‌ای پومودورو (که به نام پومودوری نیز شناخته می‌شود)، یک استراحت طولانی‌‌تر به‌مدت ۱۵ تا۳۰ دقیقه داشته باشید. این استراحت ضروری است تا مغزتان انرژی بیشتری دریافت کند. همین چرخه را تکرار کنید تا همۀ کارهای لیست خط بخورد.

و یک مرحلۀ اضافه: فهرست کارهایتان را ارزیابی کنید

هیچ احساسی بهتر از انجام وظایفتان نیست. تکنیک پومودورو در داشتن این احساس به ما کمک می‌کند. پس از اتمام کار، آن را از لیست خود خارج کنید و جشن بگیرید! چون این اولین قدم برای رسیدن به اهداف بزرگ و جهش به‌سمت موفقیت است.

کنار هر جلسۀ تکمیل‌شده در دفترچۀ خود، تیک یا X بزنید. این کار برای شما جنبۀ تشویقی دارد و انگیزه‌بخش است.

اگر در مرحلۀ ۱ فهرست دقیق و واقع‌بینانه‌ای از وظایف تهیه کرده باشید، قاعدتاً باید با این تکرار، در پایان روز تمام کارهای لیست را تیک زده باشید. می‌توانید در پایان روز تعداد گوجه‌فرنگی‌های مزرعه‌تان را بشمارید.

چرا هر پومودورو ۲۵ دقیقه است؟

مدت‌زمان ۲۵ دقیقه فقط یک پیشنهاد است؛ زیرا کمتر از ۲۵ دقیقه، زمان کمی است برای انجام یک کار و بیشتر از ۲۵ دقیقه، زمانی طولانی است برای اینکه بتوانیم تمرکز خود را روی یک کار حفظ کنیم.

درهرحال، بسیاری از افراد، متناسب با نیاز خود، زمان‌های مختلفی را برای پومودورو لحاظ می‌کنند. برای مثال، نویسندگان قبل از استراحت، ۱ یا ۲ ساعت به‌طور پیوسته کار می‌کنند. ورزشکاران به‌مدت ۱۵ دقیقه قبل از اینکه نفس بگیرند، به‌طور متوالی تمرین می‌کنند. شما هم می‌توانید آزمایش کنید تا بازۀ زمانی مناسب خود را پیدا کنید. اما مراقب این دو دام باشید:

  • جلسات طولانی‌تر ممکن است به خستگی و عدم تمرکز منجر شود.
  • جلسات کوتاه‌تر باعث ایجاد وقفه‌های مکرر می‌شود که می‌تواند ریتم شما را مختل کند.

نکات مهم در انجام روش پومودورو در مدیریت زمان

تا زمانی که هنوز در استفاده از این تکنیک تازه‌کار هستید، هر چیزی می‌تواند شما را دلسرد کند؛ اما صبور باشید و به خودتان زمان بدهید تا کم‌کم قلق کار دستتان بیاید. در اینجا به ۵ نکته/اشتباهی که باید بدانید اشاره می‌کنیم:

۱) از زمان‌های استراحت نگذرید

این تکنیک به شما پیشنهاد می‌کند بعد از هر جلسه کار متمرکز، استراحت کوتاهی داشته باشید. شاید تمایل داشته باشید به کار خود ادامه دهید، اما در برابر این تمایل مقاومت کنید. استراحت کوتاه، به مغز شما کمک می‌کند تا آرام شود، اطلاعات را بهتر جذب کند و برای جلسۀ بعدی آماده شود. اما ۵ پیشنهاد برای اینکه بتوانید از زمان استراحت خود بهترین استفاده را ببرید:

  1. برای بهبود بینایی خود تمرینات چشمی انجام دهید؛
  2. یک لیوان آب بنوشید؛
  3. بایستید، پاها و گردن خود را دراز کنید، دستان خود را برای بهبود گردش خون بمالید یا با کرم مرطوب کنید.
  4. برای تنفس هوای تازه‌ای که مغز شما بیش از هر چیز به آن نیاز دارد، پنجره را باز کنید یا به فضای باز بروید.
  5. در یک کلام، فعالیت ذهنی خود را با فعالیت فیزیکی جایگزین کنید.

۲) برای جلوگیری از حواس‌پرتی تلاش کنید

این تکنیک برای کمک به حفظ تمرکز روی کارها ابداع شده است. اگر وسط کار به صفحۀ اینستاگرام یا توییتر خود نگاه کنید یا پیام‌های تلگرام را چک کنید، تمام تلاش خود را زایل می‌کنید. براساس نتایج یک مطالعه، کاربران روزانه ۲۶۱۷ بار گوشی خود را لمس می‌کنند. به‌علاوه، ما روزانه حدود ۳ ساعت از وقت‌ خود را با تلفن‌هایمان سپری می‌کنیم. جریان دائمی اطلاعات، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌‌رسان‌ها و… مدام وقت ما را می‌گیرند. نتیجه این است که بهره‌وری ما به‌طور فزاینده‌ای کاهش می‌یابد.

مشکل فقط حواس‌پرتی نیست، بلکه انرژی و زمان زیادی است که لازم دارید تا بتوانید دوباره روی کار یا مطالعۀ خود متمرکز شوید. بازیابی کامل تمرکز حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. چگونه می‌توانیم به مغز خود بیاموزیم که در برابر همۀ این وقفه‌ها مقاومت کند و به او آموزش دهیم که به‌طور کامل روی یک کار تمرکز کند؟ اینجاست که روش پومودورو در مدیریت زمان وارد می‌شود!

۳) در یک پومودورو روی کارهای مختلف کار نکنید

اگر ۳ کار مختلف را در یک بازۀ زمانی ۲۵دقیقه‌ای هدف قرار دهید، زمان تغییر تمرکز از یک کار به کار دیگر را از دست خواهید داد. تا حد امکان، یک هدف را برای کل بازۀ زمانی انتخاب کنید. اگر کارهای کوچک‌تری برای تکمیل دارید، یک پومودوروی جداگانه برای انجام مجموع آن‌ها در نظر بگیرید. اگر زمانی که مشغول کار هستید، کار معلقی را به خاطر می‌آورید، آن را یادداشت کنید. وارد آن کار نشوید، حتی اگر کوچک باشد، مگر اینکه اجتناب‌ناپذیر باشد.

۴) زمان استراحت را کوتاه نگه دارید

یکی از معایب روش پومودورو این است که هر ۳۰ دقیقه یک استراحت کوتاه می‌گیرید. همۀ افراد این نظم و انضباط را ندارند که برای چند دقیقه استراحت کنند و بلافاصله روی کار بعدی تمرکز کنند. وقفه می‌تواند به یک دورۀ طولانی اتلاف وقت تبدیل شود. اگر به خود اجازۀ تخطی بدهید، تکنیک پومودورو به دوره‌های کاری کوتاه و به دنبال آن وقفه‌های طولانی حواس‌پرتی تبدیل می‌شود. پس به همان ۳ تا ۵ دقیقۀ استراحت کوتاه پایبند بمانید.

۵) تکنیک پومودورو نیاز به تمرین دارد

هر فردی در روزهای اولیه برای سازگارشدن با بازه‌های زمانی کوتاه، جلوگیری از حواس‌پرتی و حفظ تمرکز خود، با چالش‌هایی مواجه خواهد بود. به‌راحتی تسلیم نشوید. هر روز پیشرفت خود را ارزیابی کنید و از آن برای روزهای بعد درس بگیرید. درنهایت، خیلی زود با این روش سازگار خواهید شد.

مدت زمان تکنیک پومودورو

تکنیک پومودورو برای چه کسانی مناسب است؟

روش پومودورو در مدیریت زمان به‌ویژه برای افراد زیر کارآمد است:

  • افرادی که در تمرکز، حتی در حین کارهای کوچک، مشکل دارند.
  • افرادی که به‌راحتی حواسشان پرت می‌شود.
  • افرادی که روز کاری خود را با احساس خستگی ذهنی-روانی به پایان می‌رسانند.
  • افرادی که کارهای زیادی برای انجام‌دادن دارند و باید آن‌ کارها را سریع تمام کنند.
  • افرادی که زیاد کار می‌کنند ولی بهره‌وری‌شان پایین است.
  • افرادی که برای شروع کارهای خود انگیزه ندارند.
  • افرادی که از پیشرفت خود ناامید و از زندگی دلسرد شده‌اند.
  • اهمال‌کارها و کسانی که به هر دلیلی کارهای مهم و اهداف بلندمدت خود را به تعویق می‌اندازند.
  • دورکارها و فریلنسرها، کسانی که به‌صورت پروژه‌ای در خانه کار می‌کنند یا پروژه‌های شخصی را پیش می‌برند.
  • دانش‌آموزان و دانشجویان، نویسندگان، کارشناسان بازاریابی محتوایی و کسانی که دوره‌های روزانۀ مطالعه، کدنویسی و نوشتن دارند.

بنابراین، همۀ کسانی که برای انجام کارهای خود به خودسازمان‌دهی نیاز دارند، می‌توانند تکنیک پومودورو را بیازمایند.

چرا تکنیک پومودورو برای فریلنسرها و حتی تیم‌های کاری شرکت‌ها مناسب است؟

کار از خانه، با همۀ مزیت‌ها، چالش‌های خاص خودش را دارد. در هر گوشه و کنار خانه، حواس‌پرتی‌های زیادی در انتظار شماست. آخرین فصل سریال مورد علاقه‌تان، شبکه‌های اجتماعی، تلفن و یک یخچال پر. با ذهنیتِ «فقط ۵ دقیقۀ دیگر» به بازیگوشی ادامه می‌دهید و قبل از اینکه متوجه شوید روز به پایان رسیده است.

برای کسانی که به‌تازگی دورکاری را شروع کرده‌اند یا به‌عنوان فریلنسر کار می‌کنند، مدیریت زمان ممکن است سخت به نظر برسد. تکنیک پومودورو روشی انعطاف‌پذیر است که به شما امکان می‌دهد شرایط کار در خانه را مدیریت کنید. اما پومودورو فقط برای دورکارها و فریلنسرها نیست؛ شرکت‌ها هم می‌توانند این روش مدیریت زمان را برای تیم‌های کاری خود اعمال کنند.

تکنیک پومودورو به کاهش اضطراب ناشی از فشار زمان کمک می‌کند و آن را به یک انگیزه تبدیل می‌کند. وضع قوانینی برای تیم‌های کاری، برای مثال بعضی تعامل‌ها فقط در زمان استراحت مجاز است، به کاهش اثرات هر محرک برنامه‌ریزی‌نشده در دفتر کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استراحت‌های کوچک الگوی پومودورو می‌تواند به موفقیت در ایجاد تمرکز کمک کند.

۶ مزیت‌ کلیدی تکنیک پومودورو

درنهایت، می‌توانیم ۶ مزیت کلیدی استفاده از روش پومودورو در مدیریت زمان را به شرح زیر جمع‌‌بندی کنیم:

۱) پومودورو باعث افزایش تمرکز می‌شود

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این تکنیک، بهبود تمرکز است.

به‌ویژه در دنیای دیجیتال امروز که ما با انواع عوامل حواس‌پرتی‌ احاطه شده‌ایم، روش پومودورو می‌تواند به ما کمک کند با هدف‌قراردادن یک کار در یک بازۀ زمانی کوتاه، تمرکز و بهره‌وری خود را افزایش دهیم.

۲) پومودورو انجام هم‌زمان کارها و حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد

با توجه به بازۀ زمانی کوتاه ۲۵دقیقه‌ای، می‌توانید از حواس‌پرتی و انجام چند کار به‌طور هم‌زمان جلوگیری کنید. با کمی تجربه، فرایند انتخاب کار مناسب برای هر پومودورو را خواهید یافت.

۳) پومودورو به پیشرفت اهداف بلندمدت کمک می‌کند

اگر برای ساعات روزتان برنامۀ مشخصی نداشته باشید، تمام روز را درگیر کارهایی خواهید بود که در پایان روز پیشرفت محسوسی را نشان نخواهند داد. چنین رویکردی شما را مجبور می‌کند تا اهداف بلندمدتی را که به آن‌ها اهمیت می‌دهید به تعویق بیندازید. کمال‌گرایان و اهمال‌کاران بیشتر و شدیدتر از دیگر افراد در معرض این خطرند؛ اما اگر هر روز چند پومودورو را برای اهداف اساسی خود در نظر بگیرید، به‌سمت اهداف خود حرکت خواهید کرد و بعد از مدتی پیشرفت محسوسی خواهید داشت.

۴) پومودور به ارزیابی کارها کمک می‌کند

اکثر مردم درست نمی‌‌دانند وقت خود را صرف چه چیزی می‌کنند. در طول روز، ساعت‌ها بدون وقفه کار می‌کنند اما هر روزشان با نتایج متوسطی به پایان می‌رسد. اگر در پایان هر پومودورو ۱۵ ثانیه وقت بگذارید و نتیجۀ کاری را که انجام داده‌اید یادداشت کنید، یک گزارش فعالیت روزانه برای خود خواهید داشت.

اگر متوجه شدید که با وجود ساعت‌ها کار بی‌وقفه، همچنان پیشرفت محسوسی نداشته‌اید، به گزارش کار خود نگاه کنید. از بررسی آن خواهید فهمید که مشکل از کجاست و چگونه می‌توانید آن را رفع کنید.

۵) پومودورو از اثر تقدم و تأخر استفاده می‌کند

طبق یافته‌های علم روان‌شناسی، مغز انسان اولین و آخرین موارد فهرست را راحت‌تر به خاطر می‌آورد. شما می‌توانید همین مفهوم را برای تقویت روش‌های یادگیری خود به کار ببرید. مثلاً وقتی می‌دانیم مطالبی که در ابتدا و انتهای مطالعه می‌خوانیم بهتر در حافظه باقی می‌مانند، بهتر است سعی کنیم فاصلۀ بین ابتدا و انتهای مطالعه را کم کنیم تا از فراموشی مطالب جلوگیری کنیم. تکنیک پومودورو همین کار را می‌کند.

با استفاده از جلسات کوتاه همراه با وقفه، فرصت‌های بیشتری را برای اثر تقدم و تأخر ایجاد می‌کنید. درنتیجه، ممکن است در مقایسه با ساعت‌ها مطالعۀ بی‌وقفه، اطلاعات را بهتر هضم و حفظ کنید.

۶) پومودورو انعطاف‌پذیر و آسان است و برای اجرای آن ابزارهای رایگان و متنوعی وجود دارد

همان‌طور که دیدید، تکنیک پومودورو به هیچ‌گونه آموزش یا ابزار خاصی نیاز ندارد. فقط باید مدتی آن را تجربه کنید تا قلق کار دستتان بیاید. تنها ابزار مورد نیازتان هم یک زمان‌سنج است که در حال حاضر اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های رایگان متنوعی برای آن وجود دارد. در ادامه، چند زمان‌سنج پرکاربرد را به شما معرفی خواهیم کرد.

۷ برنامۀ زمان‌سنج رایگان که در اجرای تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کنند

در عصر اینترنت و گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها، زمان‌سنج‌های آشپزخانه به‌شکل گوجه‌فرنگی کنار گذاشته شده‌اند و جای خود را به برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی داده‌اند که زمان را مدیریت و وظایف را سازمان‌دهی می‌کنند. در اینجا ۷ گزینۀ رایگان و متنوع را انتخاب کرده‌ایم که در اجرای تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کنند:

۱) Focus To-Do (iOS, Android, Web) :

برنامهٔ مدیریت زمان focouse to do  برنامۀ Focus To-Do که برای اندروید، iOS  و ویندوز در دسترس است، زمان‌سنج پومودورو را با یک مدیر وظیفه ترکیب کرده است. در این برنامه، می‌توانید وظایف را در لیست‌ها اضافه و سازمان‌دهی کنید و تعیین نمایید که چند پومودورو برای تکمیل هر کار لازم است. همچنین می‌توانید از یادآوری‌ها، ضرب‌الاجل‌ها، ایجاد وظایف فرعی، تعریف اولویت‌ها و نوشتن یادداشت‌ها برای وظایف استفاده کنید.

۲) Be Focused (macOS, iOS) :

برنامهٔ مدیریت زمان Be focoused برنامۀ Be Focused برای iOS در دسترس است و مانند برنامۀ قبلی، ویژگی‌هایی دارد که فراتر از زمان‌سنج آن است. این برنامه علاوه بر ایجاد و مدیریت وظایف، به شما گزارشی از پیشرفت کار می‌دهد و کاملاً قابل تنظیم است.

۳) Tomato Timer (Web):

برنامهٔ مدیریت زمان tomato timerسایت Tomato Timer یک نسخۀ اولیه و خیلی ساده از زمان‌سنج با هدفی واحد و ساده است: علامت‌گذاری زمان کار و استراحت بین جلسات پومودورو. این فرمت برای کسانی ایدئال است که می‌خواهند روی یک کار واحد تمرکز کنند، به‌خصوص کاری که روی رایانه انجام می‌شود. هنگامی که روی Start  کلیک می‌کنید، زمان‌سنج یک شمارش معکوس ۲۵دقیقه‌ای را آغاز می‌کند و پس از این مدت، بوق می‌زند و به صفر می‌رسد. در حالت استراحت کوتاه، زمان‌سنج یک وقفۀ ۵دقیقه‌ای و برای استراحت طولانی‌مدت، ۱۰ دقیقه شمارش می‌کند.

۴) Pomello:

برنامهٔ مدیریت زمان pomello این یک برنامۀ دسکتاپ انحصاری (ویندوز، مک و لینوکس) است و برای کسانی که می‌خواهند از تکنیک پومودورو در محل کار خود به ‌شیوه‌ای قدرتمندتر استفاده کنند، ایدئال است. این برنامه به‌طور انحصاری فقط با Trello کار می‌کند که یک ابزار مدیریت کار پرکاربرد و کارآمد است. Pomello کارت‌های Trello را به وظایف پومودورو تبدیل می‌کند.

۵) Forest (iOS, Android) :

برنامهٔ مدیریت زمان forestappاگر تلفن هوشمند شما بزرگ‌ترین منبع حواس‌پرتی شماست،Forest  راهی هوشمندانه و بسیار زیبا برای رفع آن است. تیم Forest با یک سازمان درختکاری واقعی به نام Trees for the Future برای کاشت درختان واقعی همکاری می‌کند. کاربران این برنامه، سکه‌های مجازی را که در Forest کسب می‌کنند برای کاشت درختان واقعی خرج می‌کنند، بدین ترتیب که تیم Forest به شریک خود، سفارش کاشت درخت می‌دهد.

۶) Marinara Timer (Web) :

برنامهٔ مدیریت زمان marinaratimer این زمان‌سنج تحت وب، یک زمان‌سنج سفارشی به سبک پومودورو است که می‌توانید زمان‌های آن را متناسب با شرایط و نیازهای کاری خود تنظیم کنید و بهره‌وری خود را با هم‌تیمی‌ها به اشتراک بگذارید. گزینۀ خوبی برای تیم‌های کاری!

۷) Pomodoro Tracker:

برنامهٔ مدیریت زمان pomodoro.trackerاین برنامه، یک زمان‌سنج ساده است که به‌سبک پومودورو طراحی شده است. Pomodoro Tracker به شما امکان می‌دهد کارها و وظایف روزانه‌تان را وارد کرده و پیشرفت کاری خود را بررسی کنید. بازۀ زمانی کارها متناسب با شرایط و نیازهای کاری شما قابل تنظیم است.

و حرف آخر…

تکنیک پومودورو مزایا و معایب خود را دارد. این تکنیک اگر به‌درستی استفاده شود، می‌تواند تمرکز و درنتیجه بهره‌وری شما را افزایش دهد. اما پومودورو تنها ابزار مدیریت زمان نیست؛ دانستن تکنیک‌های گوناگون مدیریت زمان و آزمایش آن‌ها به شما کمک می‌کند تا ابزار و روش مناسب خود را پیدا کنید. از هریک از این روش‌ها الهام بگیرید و آن‌ها را با شرایط خود تنظیم کنید. درنهایت، این شما هستید که بهتر از هرکسی خودتان را می‌شناسید.

اگر تمایل داشتید، تجربۀ خود از تکنیک پومودورو یا سایر تکنیک‌های مدیریت زمان را با ما در میان بگذارید.

۵/۵ | (۱۷ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.