دربارۀ ترند «چهار عکس آخر هر ماه» توییتر چه می‌دانیم؟

بررسی نظرات مخالفان و موافقان و ریشۀ احتمالی ترند!

توییتر فضای جذابی برای افراد سراسر جهان دارد؛ از تولید انواع و اقسام میم‌ها گرفته تا توییت‌های تأثیرگذار بر بازارهای مالی. چیزی که در این پلتفرم نسبتاً متکی بر متن اتفاق می‌افتد، همۀ آن چیزی است که یک شبکۀ اجتماعی به آن نیاز دارد.

تمام این مزایا جذاب‌اند تا اینکه ایرانی‌های فیلترشکن‌به‌دست کم‌کم وارد بازی ترندهای توییتر می‌شوند. اینجاست که باید بگوییم قواعد بازی، نحوۀ صحبت و توییت، طرز جذب فالوئر و حتی ترندهایی که به راه می‌افتد نیز دستخوش تغییرات عجیب و غریبی می‌شود که در خیلی از موارد، در تاریخ توییتر سابقه نداشته است! در ماه‌های اخیر، ترندی در توییتر به راه افتاده است که هر فردی در انتهای ماه باید چهار عکس آخر گالری خود یا چهار عکس که برایش معرف آن ماه است، با دیگران به اشتراک بگذارد.

در این مطلب سراغ بررسی نظرات مخالفان و موافقان و نقدهایی که به این ترند وارد شده می‌رویم و ریشۀ احتمالی‌ای را که این ترند از آن برخواسته است نیز بررسی می‌کنیم.

۲۰۱۵ و ماجرای هشتگ #۴Pics

حول و حوش اوایل سال ۲۰۱۵، ترندی به راه افتاد که افراد مختلف یکدیگر را به شرکت در چالشی دعوت می‌کردند که در آن باید ۴ سلفی از خودشان به اشتراک می‌گذاشتند. افراد بسیاری در این ترند شرکت کردند که هنوز هم با جست‌وجوی این هشتگ می‌توانید عکس‌هایشان را مشاهده کنید.

اگرچه این ترند خیلی گسترده نشد و در حد همان عکس‌های سلفی باقی ماند، اما چالش خوبی بود که در زمان خودش نسبتاً همه‌گیر شد.

چهار عکس آخر ماه در توییتر ایرانی

از شواهد این‌گونه برمی‌آید که این ترند، از نوادگان همان هشتگ ۴Pics سال ۲۰۱۵ باشد. اما بسیار ایرانیزه‌شده و همراه با نقدهای تندوتیز!

بسیاری از ایرانی‌ها در توییتر با نام مستعار خود فعالیت می‌کنند و به همین خاطر اکثر کاربران صرفا تماشاگر این ترند هستند و کسانی هم که شرکت می‌کنند، بیشتر به خاطر به‌اشتراک‌گذاری زندگی لاکچری‌شان است و افراد معمولی که از زندگی معمولی و البته کاملاً واقعی و حقیقی خودشان چهار عکس منتشر می‌کنند، زیاد تحویل گرفته نمی‌شوند.

نقد و نظرهای تند!

مهم نیست در توییتر در چه چالشی شرکت می‌کنید، درهرصورت شما در معرض نقد تمامی کاربران قرار دارید!

اگرچه شاید فکر کنید این صرفاً یک چالش یا ترند است، اما با خواندن توییت‌ها می‌بینید که همه بیشتر دارند یکدیگر را سرزنش می‌کنند. کاربری در توییتی نوشته: «این چهار تا عکس آخر ماه قشنگ وارد فاز چشم‌وهم‌چشمی شده.» یا کاربر دیگری در نقد این چالش نوشته: «یه‌سری ها هم اینجا آخر ماه چهار تا عکس می‌ذارند که هی ثابت کنند آیفون دارند، کافی می‌خورند و بغل استخر عکس یهویی می‌گیرند.»

البته که کاملاً قابل پیش‌بینی است که انتهای این چالش به کجا ختم می‌شود؛ چون ایرانی‌ها وقتی فرصتی برای نمایش زندگی لاکچری خود پیدا می‌کنند، از آن نمی‌گذرند. البته که بسیاری شاید همان زندگی را هم نداشته باشند و صرفاً تظاهر به داشتنش می‌کنند، اما چیزی که مشخص است این است که انگار این ترند برای آن‌ها ساخته شده!

کاربری در توییتی جالب گفته: «آخر هر ماه ۴ تا و گاهی ۸ تا عکس به اشتراک می‌ذارید، من در طول یک سال گذشته سرجمع ده تا عکس هم نگرفتم!»

درنهایت اگر شما تمام توییتر را هم زیر و رو کنید، بیشتر نظرات منفی این ترند را پیدا می‌کنید و عموماً اینکه دیگران برای نمایش چیزهای الکی زندگی‌شان که بعضاً برای آن ماه هم نبوده، در این ترند شرکت می‌کنند.

۵/۵ | (۴ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.