🎂 کیک‌زدن به صورت افراد را متوقف کنید!

شاید این سناریو برای شما هم آشنا باشد: در روز تولدتان، پس از شنیدن جملۀ «تولدت مبارک!»، کیک رنگارنگ و خوش‌طعم شما ناغافل روی صورتتان کوبیده می‌شود و صدای خنده و هوراکشیدن اطرافیانتان بلند می‌شود! اما شما در آن لحظه چه احساسی دارید؟ 😖

در شبکه‌های اجتماعی مختلف، خصوصاً اینستاگرام و توییتر، همیشه موج اعتراض به کیک‌زدن به صورت افراد در روز تولدشان وجود دارد. برخی انجام این کار را بسیار مسخره و بی‌معنی می‌دانند و برخی دیگر که زخم‌خوردۀ این اتفاق هستند، با خشمی نهفته از افراد می‌خواهند که دست از انجام این کار بردارند! 😣

کوبیدن کیک به صورت افراد علاوه‌ بر اینکه با خطراتی همراه است، حس شرم و عصبانیت را در آن‌ها به‌ وجود می‌آورد. اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به نظرتان این کار سرگرم‌کننده و بامزه است، تا انتهای این مطلب از وی‌پدیا همراه من باشید تا با ۴ دلیل به شما بگویم که چرا همین حالا باید انجام این کار را متوقف کنید!

کیک‌زدن به صورت افراد از کجا شروع شد؟

کیک‌زدن به صورت افراد نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای مختلف دنیا هم بسیار رایج است و نقدهای فراوانی به آن وارد شده است. اما اصلاً این کار از کجا شروع شد؟ دربارۀ ریشۀ انجام این کار در دنیا، نظریه‌های مختلفی وجود دارد که به ۲ نمونه از اصلی‌ترین آن‌ها می‌پردازم.

  • نظریۀ اول: این کار از یک سنت مکزیکی سرچشمه می‌گیرد. مکزیکی‌ها سنتی را با نام مُردیدا (Mordida) جشن می‌گیرند که مربوط به اولین تولد فرزند می‌شود. در این جشن، صورت کودک توسط والدین در کیک تولد فرو می‌رود تا اولین لقمۀ کیک خود را ببلعد! هم‌زمان با این اتفاق، اطرافیان آواز «مردیدا، مردیدا» (این واژه در زبان اسپانیایی به‌معنی «گاز‌زدن» است) سر می‌دهند! سپس شمع‌‌ها را فوت می‌کنند و عکس‌های یادگاری، درحالی‌که کودک غرق در تکه‌های کیک کوبیده‌شده به صورتش است، گرفته می‌شود! 😑
  • نظریۀ دوم: برطبق این نظریه، این اتفاق به سنتی بسیار قدیمی در مراسم ازدواج مربوط می‌شود. براساس یک باور سنتی در کل دنیا، زوج‌ها در روز عروسی به یکدیگر کیک می‌دهند تا نمادی از تعهدشان برای تأمین نیازهای یکدیگر باشد. اما بخش شیطنت‌آمیزی از این سنت وجود دارد که در تاریخ، بسیار دیده شده است!
    برای مثال، در دوران روم باستان، شلیک کیک به صورت عروس یا خردکردن آن روی سرش، برای تضمین باروری او و نمادی از تسلط مردانه بود! 😮 اما امروز، در اقصی‌نقاط جهان، این سنت با مالیدن کمی کیک روی صورت، تلطیف شده و در برخی از نقاط دنیا هم این کار به‌‌طور کلی منسوخ شده است.

در ایران هم در مراسم‌ عروسی، کم‌وبیش سنت مالیدن کیک توسط زوج‌ها به صورت یکدیگر همچنان وجود دارد. اما فراتر از آن، در برخی از جشن‌های تولد دیده می‌شود که کیک به صورت فرد متولدِ ازهمه‌جا‌بی‌خبر کوبیده می‌شود و او با وجود خشم و عصبانیتی که در درونش شعله‌ور شده، مجبور به لبخند‌زدن است! 😅

چرا باید انجام این کار را متوقف کنیم؟ + ۴ دلیل مهم

در ادامه با ۴ دلیل مهم به شما می‌گویم که چرا باید کیک‌زدن به صورت افراد، از همین حالا متوقف شود:

۱) انجام این کار بسیار خطرناک است!

کوبیدن کیک به صورت افراد، خطر آسیب به چشم را به‌دنبال دارد؛ زیرا در برخی از کیک‌ها، خصوصاً کیک‌های طبقاتی، گاهی‌اوقات از میله‌های چوبی، فلزی یا هر شیء دیگری، برای کمک به ثابت‌ماندن کیک در جای خود، استفاده می‌شود. در این شرایط، کوبیدن کیک به صورت افراد، خطر نابینایی را به‌ دنبال دارد. همچنین، نیروی کوبیدن کیک به صورت یا واردشدن ذرات کیک به داخل چشم‌ها، خطر آسیب‌رسیدن به چشم‌ را به ‌همراه دارد.

نمونه‌های مختلفی از آسیب‌های ناشی از کوبیدن کیک به صورت، در ایران رخ داده است. یکی از آن‌ها مربوط به مراسم تولد کریم انصاری‌فرد (مهاجم تیم ملی فوتبال ایران) است که کوبیدن کیک به صورت او، باعث آسیب در ناحیۀ چشم او شد.

۲) باعث هدررفتن کیک و دورریختن پول می‌شود.

هنگامی که کیک به صورت فردی کوبیده می‌شود، دیگر آن کیک قابل خوردن نیست و همۀ زحمتی که برای تهیۀ آن صرف شده بود، به هدر می‌رود. در این شرایط، اغلب افراد مجبور به تهیۀ یک کیک دیگر برای پذیرایی از مهمانان می‌شوند. این در حالی است که مطمئناً هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد که پولش را دور بریزد!

۳) فرد متولد را عصبانی می‌کند.

قطعاً هیچ‌کسی دوست ندارد که در روز تولدش تکه‌های خامه و شکلات از سرورویش آویزان باشد! انجام این کار، افراد را بسیار عصبانی و معذب می‌کند و باعث می‌شود که در ذهن آن‌ها خاطره‌ای دردناک از جشن تولدشان باقی بماند. شاید در ظاهر بروز ندهند، اما مطمئن باشید که این کار، هرکسی را، هرچقدر هم صبور و خونسرد باشد، به‌شدت عصبانی می‌کند!

۴) انجام این کار بسیار زشت است!

کوبیدن کیک به صورت دیگران، رفتاری زشت و اغلب ناشی از عقده‌گشایی است. این احتمال وجود دارد که افرادی که کیک را به صورت شما می‌کوبند، کینه‌ای از شما به دل داشته باشند! پس اگر دوست ندارید که غیر متمدن و کینه‌ای به نظر برسید، هرگز این کار را انجام ندهید.

کلام آخر

مراسم جشن با هدف گذراندن اوقاتی خوش و لذت‌بخش برای همۀ افراد برگزار می‌شود. هیچ‌کس با کوبیده‌شدن کیک به صورتش حس خوبی نخواهد داشت. پس بهتر است این کار متوقف شود و به‌جای انجام کارهایی که موجب دل‌خوری و بروز خطرات جبران‌ناپذیر می‌شود، سعی کنیم در این مراسم‌ها لحظات خوشی را در کنار عزیزانمان بسازیم.

اگر شما هم با این کار مخالفید یا تجربه‌ای مشابه دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

۴.۲/۵ | (۵ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.