روابط عمومی با بیانیۀ مطبوعاتی چه تفاوتی دارد؟

ارتباط و تفاوت میان روابط عمومی و بیانیۀ مطبوعاتی

روابط عمومی (Public Relations) و بیانیۀ مطبوعاتی (Press Release) دو اصطلاح کاربردی هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. بسیاری از افراد دقیقاً نمی‌دانند که روابط عمومی و بیانیۀ مطبوعاتی چه مفهومی دارند و همین مسئله موجب می‌شود که تصور کنند این دو اصطلاح، مفهوم مشترکی را منتقل می‌کنند.

ما قبلاً دربارۀ روابط عمومی و بیانیۀ مطبوعی به‌صورت جامع‌تر و در قالب دو محتوای جداگانه صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم مطالعۀ این دو محتوا را از دست ندهید.

هردوی این اصطلاح‌ها، با یکدیگر مرتبط هستند، اما هرکدام مفهوم متفاوت و کاربرد خاص خود را دارند. در این مطلب از وی‌پدیا قصد دارم به تفاوت میان این دو اصطلاح و ارتباط آن‌ها با یکدیگر بپردازم؛ پس تا انتهای مطلب همراه من باشید.

ارتباط و تفاوت بین روابط عمومی و بیانیۀ مطبوعاتی

PR درواقع مخفف Public Relations است و استفاده از واژۀ مختصرشدۀ PR برای اصطلاح Press Release رایج نیست. بیانیه‌های مطبوعاتی بخشی از روابط عمومی هستند و درعین‌حال، ممکن است موجب ایجاد روابط عمومی خوبی شوند.

هنوز تفاوت میان این دو اصطلاح را به‌خوبی درک نکرده‌اید؟ بیایید به تعاریف ارائه‌شده توسط Wiktionary (یک فرهنگ لغت مشهور در سطح جهانی) نگاهی بیندازیم:

«روابط عمومی مجموعۀ ارتباطاتی است که توسط شخص یا سازمانی با هدف ایجاد یک تصویر عمومی مطلوب، ایجاد می‌شود و معمولاً به‌عنوان PR شناخته می‌شود. بیانیۀ مطبوعاتی یک بیانیۀ مکتوب و رسمی است که به رسانه‌ها ارسال می‌شود تا به‌صورت عمومی منتشر شود.»

البته در نظر داشته باشید که بیانیه‌های مطبوعاتی دیگر فقط برای رسانه‌ها تهیه نمی‌‌شوند و کاربردهای متنوع‌تر و گسترده‌تری دارند.

طبق تعریف بالا، می‌توان گفت که روابط عمومی، استراتژی‎هایی هستند که حضور و پیام کلی کسب‌وکار شما را در بر می‌گیرند. هر نوع ارتباطی ازجمله خبرنامه‌ها، نشریات الکترونیکی، نوشته‌های بلاگ و بیانیه‌های مطبوعاتی را می‌توان روابط عمومی در نظر گرفت، اما همۀ آن‌ها باید بخشی از یک استراتژی روابط عمومی بسیار بزرگ‌تر باشند.

کلام آخر

روابط عمومی و بیانیۀ مطبوعاتی امروزه نقش مهمی را برای کسب‌وکارها و در فضای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کنند. فقط کافی است تفاوت و ارتباط میان آن‌ها را بشناسید و از هریک، در فضای درست، بهترین استفاده را داشته باشید.

منابع

۵/۵ | (۳ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.