چطور حسادت را در شبکه‌های اجتماعی کنترل کنیم؟

11 راه مفید برای جلوگیری از حسادت در شبکه‌های اجتماعی

وقتی کمی در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌چرخیم، ممکن است حس کنیم که چقدر همه ثروتمند، خوشبخت و خوشحال هستند! سپس آن‌ها را با خودمان مقایسه کرده و فکر می‌کنیم که از همه پایینتر هستیم. در این لحظه بذر گیاه مسمومی به ‌نام حسادت در ما کاشته‌ می‌شود و شروع به رشد می‌کند.

اگر این گیاه به رشد خود ادامه دهد، کم‌کم احساس افسردگی و کمبود اعتمادبهنفس را نیز به احساس حسادت اضافه می‌کند. همچنین، ممکن است باعث شود این احساس را از دل خود بیرون بکشیم و خیلی علنی دربارۀ سایرین نفرتپراکنی کنیم. احتمالاً شما هم افرادی را دیده‌اید که در فضای مجازی می‌چرخند و به بقیه فحاشی می‌کنند. رفتار این افراد، ثمرۀ رشد حسادت درون آن‌هاست. حالا شاید برایتان سؤال پیش آید که چگونه باید ریشه‌های این گیاه را در دلمان بخشکانیم؟

در ادامۀ این مطلب چند راهکار کاربردی برای کنترل حسادت در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهیم.

چه راه‌هایی برای ازبین‌رفتن حسادت در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟

راه‌های متفاوتی برای کنترل این احساس وجود دارد که هر فرد باید با توجه به احساسات شخصی و مسائل درونی خود آن‌ها را انتخاب کند. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

۱) به زندگی‌های بی‌نقص در این فضا اطمینان نکنید

اگر دیدید که شخصی در شبکه‌های اجتماعی همیشه خوشحال و خوشبخت است، بدانید که در واقعیت طور دیگری است. همۀ ما در زندگی لحظات و احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنیم و اگر کسی ادعا کند که همیشه خوشحال است، قطعاً دروغ می‌گوید. در اغلب اوقات، افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی، آن برش از زندگی خود را که دوست دارند، به دیگران نشان می‌دهند. آن‌ها لحظات ناراحتی و غم خود را به ‌اشتراک نمی‌گذارند و سایرین نیز فکر می‌کنند که این افراد هیچ غمی ندارند!

بنابراین اگر زندگی بی‌نقصی را در شبکه‌های اجتماعی دیدید و به آن حسادت کردید، بدانید که در پشت‌صحنۀ آن، بدی‌هایی نیز وجود دارد که شما آن را نمی‌بینید.

۲) به افرادی که جلب توجه می‌کنند، اعتنا نکنید

اکثر افراد در شبکه‌های اجتماعی به دنبال جلب توجه و جذب مخاطب هستند و این موضوع نیز بدون پررنگ‌کردن امکانات و لحظات خوبشان میسر نیست. ممکن است فردی را در شبکه‌های اجتماعی ببینید که به مسافرت رفته و برای جلب توجه، دائماً می‌گوید که چقدر این سفر دلچسب است؛ اما باید بدانید که در بیشتر مواقع، آن‌قدرها هم به آن فرد در سفر خوش نمی‌گذرد و فقط برای جذب مخاطب، روی احساس خوشگذرانی تأکید می‌کند.

درک این موضوع کاملاً منطقی است. کسی که در حین سفر دائماً مشغول فعالیت در شبکه‌های اجتماعی باشد، نمی‌تواند از لذت‌های سفر بهره‌مند شود و فقط ادعای آن را دارد. این اتفاق در موقعیت‌های دیگری مثل مهمانی، رفتن به رستوران و… نیز رخ می‌دهد.

۳) لحظات خوب و واقعی زندگی خود را ببینید

اگر الان در شرایط بدی هستید، دلیل نمی‌شود که لحظات خوب زندگی را نادیده بگیرید. اگر واقعیت زندگی خود را با برشی از زندگی دیگران مقایسه کنید، قطعاً احساس حسادت می‌کنید. سعی کنید لحظات خوب را برای خود ایجاد کنید. برای مثال، اگر فردی برای گردش به طبیعت می‌رود، به‌جای حسادت به او، سعی کنید که در آخر هفته شما هم به طبیعت بروید.

درنهایت همۀ ما لحظاتی را داشتیم که از ته دل خوشحال بودیم؛ نباید چنین لحظاتی را از یاد ببریم و دائماً به اتفاقات غمگین و مقایسۀ خود با دیگران فکر کنیم.

۴) امکانات خود را بشمارید

زمانی که در وجود خود حسادت را احساس کردید، کاغذی بردارید و آن را شماره‌گذاری کنید. سعی کنید نعمت‌ها و امکاناتی را که دارید در آن بنویسید. نعمت‌هایی مثل سلامتی، زیبایی و… را نیز فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود که روی خودتان تمرکز کرده و به امکاناتی که دارید فکر کنید. حتی اگر احساس حسادت نمی‌کنید، خوب است که هرازگاهی این کار را برای یادآوری به خود انجام دهید.

۵) تلاش خود را بیشتر کنید

اگر از شرایط فعلی خود شکایت دارید و به دیگران حسودی می‌کنید، تلاش کنید تا به آن افراد برسید. نمی‌شود دائماً حسرت خانۀ بزرگ یک فرد را بخورید، ولی هیچ تلاشی نیز برای به‌دست‌آوردن آن امکانات نکنید. اگر واقعاً چیزی را می‌خواهید که الان آن را ندارید، به‌جای حسادت‌کردن سخت تلاش کنید تا به آن نعمت دست یابید. برای مثال، اگر به جایگاه شغلی کسی حسادت می‌کنید، مطالعه کنید و یاد بگیرید تا شما نیز به آن جایگاه برسید.

۶) کسانی را که به شما احساس بد می‌دهند، از شبکۀ اجتماعی خود حذف کنید

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از حسادت، حذف افراد موردنظر از شبکه‌های اجتماعی است. اگر دیدن زندگی کسی در شما احساسات بدی مثل حسادت ایجاد می‌کند، خیلی راحت او را حذف کنید تا دیگر در زندگی‌تان نباشد. برای مثال، اگر در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام کسی را فالو دارید که دائماً خودنمایی می‌کند و به شما احساس بدی منتقل می‌کند، او را آنفالو یا حتی بلاک کنید تا دیگر محتواهای مربوط به او را نبینید.

۷) ارتباطات غیرمجازی خود را بیشتر کنید

خود را به واقعیت نزدیک‌تر کنید. هرچه بیشتر در دل اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بروید، احساسات منفی مثل حسادت و افسردگی بیشتر به سراغ شما می‌آیند. برای جلوگیری از این اتفاق، انگیزه‌های خود را در دنیای واقعی بیشتر کنید. برای مثال، می‌توانید با دوستان خود بیشتر قرار بگذارید یا با خانواده به دل طبیعت بروید. هرچه دلبستگی‌ شما به شبکه‌های اجتماعی کمتر باشد، حسادت نیز کمتر می‌شود.

۸) به دنبال تأییدگرفتن از دیگران نباشید

مادامی‌که به دنبال گرفتن تأیید از دیگران باشید، خود را با سایرین مقایسه می‌کنید و درگیر یک رقابت ناسالم می‌شوید. نتیجۀ این رقابت، چیزی جز حسادت و احساسات منفی دیگر نیست. خودتان را آن‌طور که هستید بپذیرید و به دستاوردهایتان افتخار کنید. مهم است بدانید که دیگران نیز وقتی خودتان باشید، بیشتر شما را دوست دارند.

۹) پیش از ورود به شبکه‌های اجتماعی، زمان و هدف مشخصی را در نظر بگیرید

یکی دیگر از راه‌های مهم برای جلوگیری از حسادت در شبکه‌های اجتماعی، درنظرگرفتن زمان و هدف مشخص است. برای مثال، پیش از اینکه به سراغ این فضا بروید، با خود بگویید که فقط ۱۰ دقیقه در لینکدین می‌مانم و پست‌های مربوط به فلان رویداد را می‌خوانم. با این کار ذهن شما مدیریت می‌شود و احتمالاً در دام افراد خودنما نمی‌افتید!

۱۰) کمتر به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید

اگر نمی‌توانید هیچ‌کدام از راه‌هایی را که گفتیم انجام دهید، باید تلاش کنید که کمتر سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید و کم‌کم آن‌ها را حذف کنید. مثلاً می‌توانید خواندن کتاب را جایگزین سرزدن به شبکه‌های اجتماعی کرده و در آن لحظات، گوشی را از خود دور نگه دارید. همچنین می‌توانید فعالیت‌هایی مثل گوش‌دادن به پادکست، پیاده‌روی، ورزش و شنیدن موسیقی را نیز جایگزین شبکه‌های اجتماعی کنید.

۱۱) با مشاور صحبت کنید

اگر حذف شبکه‌های اجتماعی نیز در بهبود احساس حسادت تأثیر نداشت، باید با یک مشاور مطمئن و متخصص صحبت کنید؛ زیرا ممکن است این حسادت ریشه داشته و به اتفاق‌های دیگری مربوط باشد.

مثلاً ممکن است برخی اتفاقات در کودکی آدم‌ها، بزرگسالی آن‌ها را با حسادت همراه کند که برای رفع آن حتماً باید به مشاور مراجعه کرد.

این مطلب به درخواست سپیده ولی‌الله تولید و و در وی‌پدیا منتشر شده است. شما هم با مراجعه به صفحۀ مطلب درخواستی می‌توانید محتوای درخواستی‌تان را ثبت کنید تا به غنی‌ترشدن محتوای فضای وب فارسی کمک کرده باشید.
۵/۵ | (۱ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.