🗿 گیگا کیست و چرا به «نخوندم» شهرت دارد؟

یک شخصیت واقعی یا یک اینفلوئنسر مجازی؟

طول عمر یک میم چقدر است؟ اصولاً میم‌ها در طی یک ‌روز تا چند هفته ترند می‌شوند و بعد کم‌کم تب استفاده از آن‌ها فروکش می‌کند. فقط تعداد محدودی از آن‌ها هستند که تاریخ پایان زودرس ندارند و تا سال‌ها در فضای آنلاین باقی می‌مانند. به نظر می‌رسد میم گیگاچاد با عبارات «ندیدم نشنیدم نخوندم» هم از آن دسته باشد. این میم با وجود گذشت ماه‌ها هنوز علاقه‌مندان خود را در شبکه‌های اجتماعی دارد.

اما گیگا کیست؟ چرا به نخوندم🗿 شهرت گرفت؟ و آیا خبر تصادف و مرگ او حقیقت دارد؟ در این مطلب از وی‌پدیا از داستان این شخصیت مرموز و شایعات مربوط به او صحبت خواهیم کرد.

گیگا کیست؟

گیگا، بدن‌ساز و مدل تناسب اندامی به نام ارنست خالیمو (Ernest Khalimov) است که اولین ‌بار در سال ۲۰۱۶ و در پروژۀ Sleek’N’Tears دیده شد.

در این پروژه که هنوز ادامه دارد، عکاسی روسی به‌ نام کریستا سادملیس (Krista Sudmalis) در ژانر نود مدل‌های پرورش‌اندام را با ژست‌های مختلف به تصویر می‌کشد. ارنست یکی از مدل‌های اولیۀ او بود که تصاویرش توجه مردم را به خود جلب کرد. او یک خالکوبی با طرح‌نوشتۀ گیگاچاد (GigaChad) داشت و به همین ‌نام هم لقب گرفت.

چرا می‌گویند گیگاچاد وجود خارجی ندارد؟

دربارۀ گیگا و واقعیت وجودی شخصیت او شک و شبهه‌های زیادی وجود دارد؛ چون هیچ‌نشانه و ردپایی از این فرد در دنیای واقعی و مجازی وجود ندارد. تنها رسانۀ او صفحه‌ای در اینستاگرام است که در آن عکس‌هایی از خود را منتشر می‌کند. در این صفحه از لایو، استوری یا داستان زندگی‌اش خبری نیست و فقط یک ویدئوی چندثانیه‌ای از او به چشم می‌خورد که آن هم به نظر می‌رسد لوپی متحرک از یک عکس باشد.

تمام اطلاعات به‌دست‌آمده از ارنست براساس حدس و گمان هستند یا به‌نوعی از لابه‌لای کلمات صفحۀ اجتماعی او بیرون کشیده‌ شده‌اند. برای مثال، او را متولد سال ۱۹۶۹ و ۵۳‌ساله می‌دانند؛ چون در نام کاربری اینستاگرام خود یعنی Berlin.1969 از این عدد استفاده کرده است.

گیگا-نخوندم-نشنیدم-نرفتم-ندیدم

گیگا چاد از پذیرفتن اسپانسر و تبلیغات حضوری خودداری می‌کند. این در حالی ‌است که اغلب اینفلوئنسرها و ورزشکاران به‌ دنبال چنین ‌شرایطی هستند. از طرفی، این مرد بیش‌ از حد جذاب و کامل به نظر می‌رسد؛ زاویۀ خاص فک، زیبایی چهره، قد بلند و عضلات ماهیچه‌ای.

با این ‌حساب، پربیراه نیست که عده‌ای او را یک شخصیت غیرواقعی و مجازی قلمداد کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که کریستا، خود این شخصیت مجازی را ساخته است و تصاویر و ویدئوی موجود از او، حاصل دست فتوشاپ و جلوه‌های ویژه هستند.

برخی هم فکر می‌کنند که شخصیت ارنست، واقعی است و کریستا با الهام از‌ او این تصاویر فتوشاپی را خلق می‌کند. البته هنوز مدرک محکمی در رد یا تأیید این گمانه‌زنی‌ها وجود ندارد.

چرا گیگا در ایران به نخوندم معروف شد؟

گیگاچد در همان اوایل کار و زمانی که مورد توجه قرار گرفت، صفحۀ اینستاگرام خود را ساخت و شروع به انتشار عکس‌های خود کرد. اما کامنت‌های این صفحه همیشه بسته بودند.

در آوریل ۲۰۲۱، ارنست تصمیم گرفت رویۀ خود را تغییر دهد و اعلام کرد که از این به بعد همه می‌توانند نظرات خود را زیر پست‌ها درج کنند. برخلاف تصور، او به هیچ کامنتی جواب نداد و در چند پست بعدی خود هم این‌طور نوشت که «کامنت‌ها را نخوانده‌ام» یا «کامنت‌ها را دیدم اما نمی‌توانم جواب بدهم؛ چون آدم اجتماعی‌ای نیستم».

این کپشن‌ها، همهمه‌ای در بین کاربران کنجکاو و منتظر به راه انداخت. آن‌ها در پای این پست‌ها نوشتند: «اهمیت نمی‌دهم، نخوندم، نشنیدم، ندیدم یا لایک نکردم». میمرهای ایرانی هم بیکار ننشستند و میم‌های زیادی از او با نوشته‌هایی به همین‌ سبک در فضای دیجیتال منتشر کردند.

آیا می‌دانید؟


صباویژن، مالک پربازدیدترین سایت ایرانی، یعنی آپارات و با بیش از ۶۵میلیون مخاطب است.

میم نخوندم، هنوز از یکی از محبوب‌ترین میم‌ها به حساب می‌آید. جذابیت فیزیکی ارنست، شخصیت مرموز و طنز جالب موجود در میم او سهم زیادی در ماندگاری آن داشته است. بد نیست به این هم اشاره کنیم که برخی افراد به اشتباه از او به نام گیگا چت هم یاد می‌کنند.

استیکر کاکاسنگی و گیگا چه ارتباطی با هم دارند؟

کاربران فضای دیجیتال برای اشاره به گیگا از استیکرهای کاکاسنگی یا موآی استفاده می‌کنند. موآی‌ها، مجسمه‌های سنگی غول‌پیکری هستند که در جزیرۀ ایستر شیلی (Isla de Pascua) وجود دارند و نماد فرهنگی آن به ‌حساب می‌آیند. این مجسمه‌ها در خشکیِ چهره و زاویۀ فک شباهت زیادی به عکس گیگا چد دارند؛ به همین ‌دلیل مردم برای یادکردن از آقای نخوندم از استیکر آن‌ها استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مطالعه مقاله راهنمای کامل انواع تبلیغات در بازاریابی در سال ۲۰۲۳ + ۳ برتر تبلیغات دنیا را پیشنهاد میدهیم.

میم خام گیگا
برای دیدن سایز کامل تصویر روی آن کلیک کنید.

ارتش گیگاچاد چگونه شکل گرفت؟

ارنست در پست‌های اینستاگرام مخاطبان خود را با عنوان ارتش گیگاچاد (Gigachad Army) خطاب قرار می‌دهد. او اخیراً در بایوی خود آی‌دی صفحه‌ای دیگر را با همین نام درج کرده است. در این صفحه لباس‌های مردانه و زنانه‌ با تصویر خود او به فروش می‌رسند. البته فعالیت آن محدود به همان روسیه است.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در این اواخر رخ داد این بود که عکس‌های گیگاچاد به همراه دیگر آثار کریستا به NFT تبدیل شدند. در بایوی اینستاگرام ارنست، لینک خریدوفروش آن هم درج شده است.

بعضی از کاربران از این موضوع ابراز ناراحتی کردند؛ چون قیمت‌های موجود در بازار ارز دیجیتال NFT رقم بالایی دارند و پرداخت آن از عهدۀ گروه متوسط جامعه برنمی‌آید. با این اتفاق، عدۀ محدودی از مردم جامعه می‌توانند حق استفاده از عکس نخوندم را خریداری کنند. آن‌وقت، سهم بقیه فقط استیکر نخوندم خواهد بود. البته ایران این نوع تجارت را به رسمیت نمی‌شناسد و در این دایره از بحث‌ها قرار نمی‌گیرد.

آیا گیگاچاد مرده است؟

شایعه‌ای در فضای آنلاین دست‌به‌دست می‌شود که می‌گوید گیگاچاد در یک تصادف ماشین کشته شده است. به نظر می‌رسد این خبر صحت ندارد؛ چون همچنان در صفحۀ اینستاگرام او شاهد انتشار پست هستیم.

از طرفی، خود ارنست هم در یکی از پست‌ها به این شایعه کنایه می‌زند و می‌گوید: «اگر به هر دلیلی نتوانستم در پروژه‌های عکاسی حضور پیدا کنم، بعد از تصادف دوباره زنده نشدم یا از دنیای تخیل به دنیای واقعی نیامدم، حتماً کریستا به شما اطلاع می‌دهد».

سخن پایانی

در کنار سؤال بالا، کاربران پرسش‌های دیگری را هم در فضای وب جست‌وجو می‌کنند:

  • چگونه می‌توان مانند گیگاچاد قوی بود؟
  • چگونه می‌توان فک را هم تمرین داد و قوی کرد؟
  • همسر گیگاچاد چه کسی است؟

این عبارات نشان می‌دهند که برای عده‌ای واقعی یا غیرواقعی‌بودن شخصیت گیگا به موضوعی حل‌شده تبدیل شده است. آن‌ها او را الگوی خود قرار داده‌اند یا به ‌دنبال داستان زندگی او هستند. اگر روزی مشخص شود که ارنست فقط یک اینفلوئنسر مجازی (Virtual) بوده است، آیا باز هم فالوئر و دنبال‌کنندۀ او خواهند بود؟

۴.۴/۵ | (۹۳ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:
55 نظرات
  1. 🗿🗿🗿 می گوید

    خوندم ولی نخوندم🗿🗿🗿

  2. همون یارو می گوید

    آها 🗿🤝

  3. Derek"Frost"Westbrook می گوید

    ببخشید دوستان ولی اینی که میگه، نخوندم،نشنیدم و… در رابطه با چیزای بی اهمیت یا کم اهمیت هست، پس بنظر من همچین مطلبی نباید واسش بگیم نخوندم!

  4. Oltra chad می گوید

    درحال خواندن اهمیت ندادم 🗿🗿🗿

    🗿🗿🗿

  5. Metalhead می گوید

    نخوندم🗿

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.